Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 14:01:34
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Quinzeedied
Vandaag om 13:58:14
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:51:00
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:35
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Hans Reints
Vandaag om 13:15:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 13:14:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door saskia
Vandaag om 12:49:31
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Modelspoorbaan van Einte door Brouwersbaan
Vandaag om 12:11:56
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:19
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:38
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Jos B.
01 December 2025, 22:59:10
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
01 December 2025, 22:54:42
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
01 December 2025, 22:18:33
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
01 December 2025, 22:14:08
Nahmertaler Kleinbahn door sdz1976
01 December 2025, 21:37:04
19 Toen door 1200blauw
01 December 2025, 21:00:58
  

Auteur Topic: Valse bezetmeldingen  (gelezen 5357 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Valse bezetmeldingen
« Reactie #15 Gepost op: 22 November 2010, 21:41:22 »
RM = RuckmeldeModule,

Op de manier zoals jij, Gerard, het nu toepast werkt het alleen op 3-rail banen.
Je dient inderdaad bezetmelders tussen de rails en de RM-DEC 88 te plaatsen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Valse bezetmeldingen
« Reactie #16 Gepost op: 22 November 2010, 21:58:08 »
Citaat van: fleischmann1
...Ik heb de RM-DEC op een eurokaart zitten waar alle 1N5400 op zitten...

...maar ik rij 2 rail en maak gebruik van stroomdetectie dus geen reedcontacten....

Gerard, die 1N5400 in je eerste post intrigeert mij. Heb je daarmee de strromdetectie die je in je tweede post meld gerealiseerd ? Zo ja, wat voor componenten zitten daar nog meer bij ?

Grtzz,

Karst

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Valse bezetmeldingen
« Reactie #17 Gepost op: 22 November 2010, 22:15:53 »
Hmmmm. Als je stroomdetectie toepast en de schakeling van je stroomdetectie klopt dan zou het uitgesloten moeten zijn dat je valse meldingen binnen krijgt. Ik heb nog niet echt een goed beeld hoe je nu alles aan elkaar geknoopt hebt. Hoe heb je nu precies alles aangesloten? Kun je misschien anders even een schemaatje plaatsen? Ik denk dat er dan wel wat meer duidelijk wordt.

Groetjes,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Peter Giling

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
    • Giling Computer Applications
Re:Valse bezetmeldingen
« Reactie #18 Gepost op: 24 November 2010, 12:27:54 »
Als ik al die problemen en antwoorden bekijk, dan bekruipt me het gevoel dat aan een ding geen aandacht wordt geschonken:
En dat is de bedrading zelf.

In de electronica is het al een heel oud belend feit, dat je moet zorgen dat heen terugweg van signalen altijd zopveel mogelijk moeten worden samengebracht.
Dit houdt in dat oom bij stroomdetektie storingen kunnen ontstaan, als de heen en weer gaande stroom (dus van en naar de rails) niet smen lopen.
Dit moet dan wel worden gezien VAN HET BEGIN TOT HET EIND.

Misschien dat daar resultaat te behalen valt?

Groet,

Peter Giling
Rocrail-Loconet-Edits-modelspoorgroepvenlo

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Valse bezetmeldingen
« Reactie #19 Gepost op: 24 November 2010, 19:27:44 »
Beste Peter,

Ik denk dat dat hier echt aan de orde is. We meten niet het signaal of de kwaliteit ervan, alleen simpelweg of er een stroom door de stroomkring loopt. Daar is niet echt invloed van buitenaf op mogelijk, lijkt mij. Als er ergens invloed op de bekabeling is, dan zou dat bij de S88 kabels zijn.

Groeten,

Huib

Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Peter Giling

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
    • Giling Computer Applications
Re:Valse bezetmeldingen
« Reactie #20 Gepost op: 25 November 2010, 16:19:28 »
Hallo Huib,

Het zal je verbazen hoeveel storing dat toch kan opleveren.
Vergeet niet dat een stroomdetektie ingang doorgaans slecht 1,2 Volt nodig heeft bij een stroom van plm 1mA, en dat is met een beetje inductie op de draden zo bereikt.
Temeer daar we het hier niet hebben over 50 Hz maar 16-18 KHz.
En de S88 ingang zelf is snel genoeg on die korte piekjes op te pakken!
 

Groet,

Rocrail-Loconet-Edits-modelspoorgroepvenlo

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Valse bezetmeldingen
« Reactie #21 Gepost op: 25 November 2010, 16:26:18 »
Beste Peter,

Bij stroomdetectie zal er toch eerst een stroom moeten gaan lopen voor je iets kunt detecteren. Als de stroomkring niet gesloten is, gaat dat nooit gebeuren.

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Peter Giling

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
    • Giling Computer Applications
Re:Valse bezetmeldingen
« Reactie #22 Gepost op: 25 November 2010, 16:54:47 »
Hallo Huub,

Jij noemt het stroomdetectie, maat als je het schema van zoiets bekijkt, dan is het niet meer als een ingang van een opto-coupler, die bij 1,2Volt wordt geactiveerd.
Eigenlijk dus een spanningsdetector waarbij de spanning nooit hoger kan worden dan de doorslagspanning van de diodes of brug.
En die 1,2 Volt wordt veroorzaakt door de stroom die door  de diodes of brugcel loopt. Die stroom zal de spanning over de brug (of diodes) doen toenemen van 0 tot maximaal 1,2Volt, waarna de brug volledig in geleiding komt. Dus tot 1,2 Volt is er niets dat een signaal tegenhoudt!
Natuurlijk zijn er ook andere oplossingen, ook met lagere spanningen, maar het resultaat is altijd hetzelfde.

Ik blijf bij mijn standpunt, dat met parallel lopende draden van en naar de stroomdetektie-plek veel narigheid kan worden voorkomen.

Groet,

Peter Giling
Rocrail-Loconet-Edits-modelspoorgroepvenlo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27009
    • Pagina van klaas
Re:Valse bezetmeldingen
« Reactie #23 Gepost op: 25 November 2010, 17:02:01 »
Als de draad naar een railsectie en/of de railsectie zelf lang genoeg zijn, en er staat geen trein op, dan fungeert het geheel inderdaad als antenne die soms genoeg zooi uit de omgeving oppikt om de detectiediodes in geleiding te krijgen. Dat is dan ook de reden waarom ik zelf parallel aan de detectiediodes altijd een klein C'tje aanbreng, om deze HF storingen kort te sluiten. Waarde van de C is niet kritisch, alles tussen 10nF en 100nF werkt. Is tot nu toe altijd afdoende gebleken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.