Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: Spanningvrij maken van delen van de baan  (gelezen 5688 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2010, 09:30:49 »
...verder trekt een lok stroom ook al wordt hier niet mee gereden.
als ik op mijn baan met 2 loks rijdt en 8 stil het staan wordt het erg zwaar voor de voeding.
dit wil ik ontlasten door tijdelijk dit deel spanningsvij te maken.
...

Hein die stroom is minimaal. Je centrale zal daar echt niet van in de problemen komen.
De stilstaande locs staan dan op "standby", die trekken een minimale stroom om te "luisteren" of er een commando langs komt voor die specifieke loc.

Spanningsvrij maken is echt terug naar de prehistorie als je digitaal rijdt.
Zoals Sander ook al aangeeft. Zonde van de mogelijkheden die digitaal rijden biedt.

ik  heb een 7 VA voeding aan de IB en een aan mijn power 3.
totaal heb ik 45 loks die allemaal digitaal zijn.
ik wil deze verschillend kunnen rijden vandaat dat ik een oplossing zoek.
Zal wel een typefoutje zijn en dat je 70VA bedoeld  ;D anders begrijp ik het probleem wel.  8)
Als je baan al over twee kringen verdeeld is snap ik je probleem al helemaal niet.
Hoeveel treinen wil je tegelijk laten rijden?
Die 45 zullen toch nooit allemaal tegelijk onderweg zijn.

Anders kun je beter een extra booster toevoegen en je baan zodanig indelen dat elke sectie een gemiddeld aantal rijdende treinen kan voeden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #16 Gepost op: 22 January 2010, 11:53:06 »
sander, en andere.
Ik wardeer jullie hulp maar mijn voorkeur is het spaningsvrij maken.
ik zie door het spaningsvrij maken van de sporen geen beperking omdat ik niet via een pc rijdt.
overingens heb ik de isolatie van rail met de bouw van de baan al aangelegd, en er een draad aangezet.
ik zoek een mooiere oplossing als het simpel schakelaartje, dit had ik ook al bedacht.
ik  heb een 7 VA voeding aan de IB en een aan mijn power 3.
...

Beste Hein,

Wat anderen enorm helpt om jou te kunnen helpen is dat je niet zelf met een mogelijke oplossing komt, maar dat je jouw probleem helder omschrijft en dan naar een oplossing vraagt. Volgens mij (als ik je vraag zo lees) is jouw probleem niet dat je de rails spanningsvrij wilt maken. Dat kun je namelijk heel goed zelf, door middel van het al door jou genoemde schakelaartje.

Je hebt "slechts" 45 locomotieven, DCC kan er in zijn adressering VEEL meer aan. Die dingen op stop zetten zorgt er dan ook voor dat ze niet rijden (dat hun motor spanningsvrij is).

Een begin van je vraag zien we nu tevoorschijn komen:

...
totaal heb ik 45 loks die allemaal digitaal zijn.
ik wil deze verschillend kunnen rijden vandaat dat ik een oplossing zoek.

Als je nou de volgende vragen probeert te beantwoorden, dan kunnen mensen je wellicht helpen:
- Wat gebeurt er nu op je baan?
- Wat bevalt je daar niet aan?
- Wat wil je wel kunnen? (functioneel, geen oplossing aandragen...)?

Er is veel kennis aanwezig hier, en er is een oplossing voor jouw probleem. Maar dan moeten we wel weten wat dat probleem is.

Succes,

Gerard

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #17 Gepost op: 22 January 2010, 12:13:56 »
Gerard,

ik denk dat dit Hein zijn probleem is, althans hij denkt dat dit een probleem is.
Citaat
nu wil ik de loks die niet gebruikt worden op de verschillende plaatsen niet direct van de baan halen maar spanning vrij maken, omdat ik de decoder hoor brommen, dus zal deze ook stroom afnemen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #18 Gepost op: 22 January 2010, 12:22:40 »
Jep Sander,

Ik denk ook dat Hein denkt dat dit zijn  probleem is. Maar dat is, zoals ook al aangegeven, waarschijnlijk wel met CV programmering op te lossen.

En in dat geval kun je de locs digitaal stilzetten. Toch?

Wat hij als oplossing voorstelt is dat hij zijn analoge trafo vervangt door een IB en verder analoog blijft rijden. Beetje jammer...

Gerard

hein15

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #19 Gepost op: 22 January 2010, 21:06:11 »
goede dag.
de trafo is 70VA zoals eric goed gezien heeft.
mijn baan is nu gescheiden in 2 delen, de booster staat op een aftakking van 1/3 deel van de baan.
misschien is het beter een 2e booster te kopen om het andere deel te kunnen splitsen.

Ik heb het nooit gemeten (zou niet weten hoe) maar voor mijn gevoel trekt een stilstaande loc stroom van de baan.
ook als ik meer locs op de baan heb staan wordt de IB warm achter op de koeling.
de decoder van sommige locs brommen.
als ik het goed samenvat mag ik de locs rustig op de baan laten staan zonder dat ik hinder heb van verliezen.

Ik weet dat het een gevoel is, daarom dacht ik er aan om een deel zonder spanning te zetten.
van jullie begrijp ik dat dit niet hoeft maar dat ik het moet zoeken in CV2 waarde.
wat kan ik doen om de juiste waarde te vinden, heeft iemand een tip voor me.

ik wardeen het meedenken van jullie.
groet, Hein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #20 Gepost op: 22 January 2010, 21:15:10 »
De decoder in een stilstaande loc gebruikt een klein beetje stroom (hij blijft 'aan' staan om signalen te kunnen ontvangen), maar zo weinig dat de IB absoluut niet onder de indruk van desnoods 10 stilstaande locs mag zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #21 Gepost op: 22 January 2010, 21:44:26 »
 Hallo,
 Neem eens de proef of de IB warm wordt door al die stilstaande loks en neem de verbinding naar de baan eens los.
Laat de IB wel aan staan natuurlijk, en wacht een half uur. En voel dan eens. Dan weet je voorgoed of je probleem gegrond is . ;)
 Vr gr, Peter 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hein15

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #22 Gepost op: 22 January 2010, 21:48:19 »
Ik heb dit al eens gadaan maar de IB word alleen warm als deze aan de sporen verbonden is.
zonder loc op de baan wordt deze niet warm.
overigens dit probleem had ik al voordat ik de IB heb laten nakijken bij Uhlenbrock.
na deze controle is dit warm worden niet opgelost.

groet, Hein

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #23 Gepost op: 22 January 2010, 22:00:09 »
 Hallo,
 Nog wat anders : 
Ik zie niets  in je beschrijving over een  wisselbesturing met w.decoders, Kan je die niet als mogelijke te grote belasting afschakelen, en de baan met de loks aan laten deze keer  ?
 Dat geldt dus als de decoders direct op de IB zijn aangesloten.
Mss zit er een wisseldecoder die niet in orde is en veel stroom gebruikt.
 Vr gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #24 Gepost op: 22 January 2010, 22:20:04 »
Ik heb dit al eens gadaan maar de IB word alleen warm als deze aan de sporen verbonden is.
zonder loc op de baan wordt deze niet warm.
overigens dit probleem had ik al voordat ik de IB heb laten nakijken bij Uhlenbrock.
na deze controle is dit warm worden niet opgelost.

groet, Hein

Alleen al het anzetten van de IB is voldoende om het koellichaam warmer te doen worden. Op het koellichaam zitten namelijk ook de onderdelen die verantwoordelijk zijn voor de interne energie voorziening van de IB.

Ik heb zomaar het idee, dat hier een probleem wordt gemaakt om iets wat helemaal geen probleem is, en dat alles zo normaal is als het maar kan.  Ook je TV wordt warm als die in zijn standby stand staat.

Dus zoals al eerder gezegd, de IB verbruikt zelf energie, ook al zit er helemaal niets op aangesloten, en bij energie verbruik hoort nu eenmaal een bepaalde warmte ontwikkeling.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #25 Gepost op: 22 January 2010, 22:23:01 »
Ik weet dat het een gevoel is, daarom dacht ik er aan om een deel zonder spanning te zetten.
van jullie begrijp ik dat dit niet hoeft maar dat ik het moet zoeken in CV2 waarde.
wat kan ik doen om de juiste waarde te vinden, heeft iemand een tip voor me.

Zo instellen dat de lok niet meer staat te brommen zou ik zeggen, dus de waarde die hij nu heeft verlagen. De juiste waarde zul je zelf moeten bepalen.

Mvg
WIm.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

hein15

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #26 Gepost op: 22 January 2010, 23:33:17 »
mijn wissels worden gevoed missels een aparte trafo.
overigens heb ik nunog maar 1 decoder voor de wissels aangsloten.

wim ik weet wat warm worden is maar mijn IB wordt na aansluiten en plaatsen van meerdere locs op een temperatuur die redelijk warm is. ik zal mijn temperatuur meter er eens naar toe richten om te meten.
ik verwacht ongeveer 30 graden.

groet, Hein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #27 Gepost op: 22 January 2010, 23:39:12 »
ik verwacht ongeveer 30 graden.
Dat is toch een heel schappelijke temperatuur?
Je noemt zoiets pas warm als je je vingers er niet langdurig tegen kan houden.
Als je vingers direct gaan sissen bij aanraking moet je je zorgen gaan maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hein15

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #28 Gepost op: 22 January 2010, 23:45:26 »
als de temperatuur zo hoog word valt de IB op storing.3
de melding oververhit heb ik al vaak gezien.
daarom heb ik heb opgestuurd naar Uhelenbrock.
na dat ik hem terug heb is hij niet meer te warm geweest maar het lijkt me dat er weinig voor nodig is om weer een storing te krijgen.
daarom ben ik op zoek naar een oplossing.

groet, Hein

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
« Reactie #29 Gepost op: 22 January 2010, 23:47:48 »
mijn wissels worden gevoed missels een aparte trafo.
overigens heb ik nunog maar 1 decoder voor de wissels aangsloten.

wim ik weet wat warm worden is maar mijn IB wordt na aansluiten en plaatsen van meerdere locs op een temperatuur die redelijk warm is. ik zal mijn temperatuur meter er eens naar toe richten om te meten.
ik verwacht ongeveer 30 graden.

groet, Hein

Dat is een prima temperatuur, en een temperatuur om je vooral nergns zorgen over te maken. Heeft er alles weg van dat er gewoon helemaal niets aan de hand is en dat we hier onze eigen energie aan het verspillen zijn. B.T.W, als de IB echt te warm wordt gaat hij vanzelf uit en krijg je in het display daar een melding van.

Volgens mij zie jij leeuwen en beren op je pad, terwijl die er helemaal niet zijn. Niets aan het handje dus, zoals ik al de hele tijd dacht.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net