Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door Huup
Vandaag om 17:54:34
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:54:15
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 14:58:50
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
  

Auteur Topic: Ierse stoom monorail.  (gelezen 2547 keer)

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Ierse stoom monorail.
« Gepost op: 19 January 2010, 00:01:56 »
Op de geweldige site British Pathé http://www.britishpathe.com/ vond ik dit zeer leuke filmpje uit de oude doos.

In 1888 werd tussen de stadjes (dorpjes?) Listowel and Ballybunion Ierland een monorail geopend en na zware beschadeging in de Ierse oorlog in 1924 gesloten. Het filmpje met als jaar 1931 wat niet klopt met de opheffing in 1924 laat deze lijn zien in volledige dienst.
Video, http://www.britishpathe.com/record.php?id=11629

In 2003 werd er een 1km lang herbouwd traject geopend als museum lijn.
http://www.lartiguemonorail.com/Index.htm
Meer, http://en.wikipedia.org/wiki/Lartigue_Monorail

Groetjes Ben.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
    • nederlof.net
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2010, 13:39:50 »
Prachtig om te zien!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

schmirner

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2010, 13:46:42 »
Wie bouwt hem als eerste na,laat de foto´s maar komen. ;D (y)

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2010, 13:50:21 »
Leuk model is weer eens wat anders.
Blijft leuk om te zien die oude beelden, en vooral leuk dat ze alles nu weer laten herleven... ;D
Marklin NS tijdperk V

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2010, 15:22:33 »
Eigenlijk is het geen monorail, want ik zie drie railzen.

mvg peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2010, 15:23:33 »
Leuke draaischijf :o
^#^#&$*! wat is dat ding zwaar#*#  ;D ;D

Nigel
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2010, 16:36:15 »
ik zou de wissels wel eens willen zien....apart hoor ;)



eric

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2010, 16:38:44 »
Gaaf (y). Ik heb op vakantie in 2007 een exemplaar gekocht van de Narrow Gauge & Industrial Railway Modelling Review. Daarin staat een tekening van de lok en een beschrijving van de lijn. Het was een monorail volgens het systeem Lartigue. Gezien de steunwieltjes links en rechts kun je terecht de vraag stellen of dit een echte monorail is. Er waren drie van dergelijke locomotieven van Hunslet. Bij de bouw schijnt er een nog een Belgische lok (Tubize) met twee verticale ketels te zijn geweest. De "spoorlijn" was 9,25 mijl lang en is in 1924 gesloten. Deze gegevens komen uit de archieven van Hunslet, afgebeeld in het artikel.

Groeten,

Gerard

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2010, 07:29:14 »
Maar wat een vreselijk onhandig ding, zeg. Als je als boer een koe naar de markt wilde sturen, dan moest je een koe en twee kalveren sturen. De kalveren wegen ongeveer evenveel als de koe en houden de wagen in evenwicht. Op de terugweg moest je vervolgens de kalveren ieder aan één kant zetten, zodat het evenwicht bewaard bleef.

Geen wonder dat het geen doorslaand succes is geworden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2010, 12:54:03 »
Of je verkocht meteen twee koeien (danwel 1 koe en 2 kalveren) ;D.