Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 17:59:18
Trix DXI van DC naar AC
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:59:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:54:15
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
Frank 123
Vandaag
om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels
door
AlbertG
Vandaag
om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Dave.......
Vandaag
om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Erwin 054
Vandaag
om 16:29:08
Artitec goederenwagen
door
henk
Vandaag
om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
janw
Vandaag
om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:42:58
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
wob
Vandaag
om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
door
Tedo
Vandaag
om 15:03:08
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 14:58:50
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
meino
Vandaag
om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
aad52
Vandaag
om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
daempfer
Vandaag
om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
Sven VG
Vandaag
om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 12:32:22
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 12:31:48
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten)
door
thevandijks
Vandaag
om 11:58:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Ierse stoom monorail.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ierse stoom monorail. (gelezen 2551 keer)
Maasdam
Britse treinen echte treinen
Offline
Berichten: 675
Class 57xx Pannier tank 3711 BR
Ierse stoom monorail.
«
Gepost op:
19 January 2010, 00:01:56 »
Op de geweldige site British Pathé
http://www.britishpathe.com/
vond ik dit zeer leuke filmpje uit de oude doos.
In 1888 werd tussen de stadjes (dorpjes?) Listowel and Ballybunion Ierland een monorail geopend en na zware beschadeging in de Ierse oorlog in 1924 gesloten. Het filmpje met als jaar 1931 wat niet klopt met de opheffing in 1924 laat deze lijn zien in volledige dienst.
Video,
http://www.britishpathe.com/record.php?id=11629
In 2003 werd er een 1km lang herbouwd traject geopend als museum lijn.
http://www.lartiguemonorail.com/Index.htm
Meer,
http://en.wikipedia.org/wiki/Lartigue_Monorail
Groetjes Ben.
Gelogd
KNed
Offline
Berichten: 3371
Re:Ierse stoom monorail.
«
Reactie #1 Gepost op:
21 January 2010, 13:39:50 »
Prachtig om te zien!
Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van:
NL in Model
|
modelspooradressen
|
Marklin dipswitch[/u
schmirner
Offline
Berichten: 89
Re:Ierse stoom monorail.
«
Reactie #2 Gepost op:
21 January 2010, 13:46:42 »
Wie bouwt hem als eerste na,laat de foto´s maar komen.
Gelogd
cup-druc-han
Offline
Berichten: 250
Ns tijdperk V
Re:Ierse stoom monorail.
«
Reactie #3 Gepost op:
21 January 2010, 13:50:21 »
Leuk model is weer eens wat anders.
Blijft leuk om te zien die oude beelden, en vooral leuk dat ze alles nu weer laten herleven...
Gelogd
Marklin NS tijdperk V
Swiss_fan
Offline
Berichten: 1284
Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
Re:Ierse stoom monorail.
«
Reactie #4 Gepost op:
21 January 2010, 15:22:33 »
Eigenlijk is het geen monorail, want ik zie drie railzen.
mvg peter
Gelogd
Met vriendelijke groet, Peter
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Fleischmann94
Schönblick
Offline
Berichten: 436
65 018
Re:Ierse stoom monorail.
«
Reactie #5 Gepost op:
21 January 2010, 15:23:33 »
Leuke draaischijf
^#^#&$*! wat is dat ding zwaar#*#
Nigel
Gelogd
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff
eric den boer
Offline
Berichten: 3183
Einzelganger
Re:Ierse stoom monorail.
«
Reactie #6 Gepost op:
21 January 2010, 16:36:15 »
ik zou de wissels wel eens willen zien....apart hoor
eric
Gelogd
GD
Offline
Berichten: 2158
Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Ierse stoom monorail.
«
Reactie #7 Gepost op:
21 January 2010, 16:38:44 »
Gaaf
. Ik heb op vakantie in 2007 een exemplaar gekocht van de Narrow Gauge & Industrial Railway Modelling Review. Daarin staat een tekening van de lok en een beschrijving van de lijn. Het was een monorail volgens het systeem Lartigue. Gezien de steunwieltjes links en rechts kun je terecht de vraag stellen of dit een echte monorail is. Er waren drie van dergelijke locomotieven van Hunslet. Bij de bouw schijnt er een nog een Belgische lok (Tubize) met twee verticale ketels te zijn geweest. De "spoorlijn" was 9,25 mijl lang en is in 1924 gesloten. Deze gegevens komen uit de archieven van Hunslet, afgebeeld in het artikel.
Groeten,
Gerard
Gelogd
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re:Ierse stoom monorail.
«
Reactie #8 Gepost op:
26 January 2010, 07:29:14 »
Maar wat een vreselijk onhandig ding, zeg. Als je als boer een koe naar de markt wilde sturen, dan moest je een koe en twee kalveren sturen. De kalveren wegen ongeveer evenveel als de koe en houden de wagen in evenwicht. Op de terugweg moest je vervolgens de kalveren ieder aan één kant zetten, zodat het evenwicht bewaard bleef.
Geen wonder dat het geen doorslaand succes is geworden.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Anoniem
Gast
Re:Ierse stoom monorail.
«
Reactie #9 Gepost op:
26 January 2010, 12:54:03 »
Of je verkocht meteen twee koeien (danwel 1 koe en 2 kalveren)
.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Ierse stoom monorail.