Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Huup
Vandaag om 13:08:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 13:00:09
Rocrail terugstel tijd wissels door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:15
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door grossraumwagen
Vandaag om 12:58:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:50:07
23 augustus modelspoorbeurs Houten door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:48:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:41:47
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door hervé
Vandaag om 12:25:19
Artitec goederenwagen door Peter45
Vandaag om 12:14:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door PeterV
Vandaag om 12:04:40
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:42:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 11:21:17
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:47:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 10:43:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door bernhard67
Vandaag om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
  

Auteur Topic: Ierse stoom monorail.  (gelezen 2541 keer)

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Ierse stoom monorail.
« Gepost op: 19 January 2010, 00:01:56 »
Op de geweldige site British Pathé http://www.britishpathe.com/ vond ik dit zeer leuke filmpje uit de oude doos.

In 1888 werd tussen de stadjes (dorpjes?) Listowel and Ballybunion Ierland een monorail geopend en na zware beschadeging in de Ierse oorlog in 1924 gesloten. Het filmpje met als jaar 1931 wat niet klopt met de opheffing in 1924 laat deze lijn zien in volledige dienst.
Video, http://www.britishpathe.com/record.php?id=11629

In 2003 werd er een 1km lang herbouwd traject geopend als museum lijn.
http://www.lartiguemonorail.com/Index.htm
Meer, http://en.wikipedia.org/wiki/Lartigue_Monorail

Groetjes Ben.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
    • nederlof.net
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2010, 13:39:50 »
Prachtig om te zien!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

schmirner

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2010, 13:46:42 »
Wie bouwt hem als eerste na,laat de foto´s maar komen. ;D (y)

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2010, 13:50:21 »
Leuk model is weer eens wat anders.
Blijft leuk om te zien die oude beelden, en vooral leuk dat ze alles nu weer laten herleven... ;D
Marklin NS tijdperk V

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2010, 15:22:33 »
Eigenlijk is het geen monorail, want ik zie drie railzen.

mvg peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2010, 15:23:33 »
Leuke draaischijf :o
^#^#&$*! wat is dat ding zwaar#*#  ;D ;D

Nigel
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2010, 16:36:15 »
ik zou de wissels wel eens willen zien....apart hoor ;)



eric

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2010, 16:38:44 »
Gaaf (y). Ik heb op vakantie in 2007 een exemplaar gekocht van de Narrow Gauge & Industrial Railway Modelling Review. Daarin staat een tekening van de lok en een beschrijving van de lijn. Het was een monorail volgens het systeem Lartigue. Gezien de steunwieltjes links en rechts kun je terecht de vraag stellen of dit een echte monorail is. Er waren drie van dergelijke locomotieven van Hunslet. Bij de bouw schijnt er een nog een Belgische lok (Tubize) met twee verticale ketels te zijn geweest. De "spoorlijn" was 9,25 mijl lang en is in 1924 gesloten. Deze gegevens komen uit de archieven van Hunslet, afgebeeld in het artikel.

Groeten,

Gerard

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2010, 07:29:14 »
Maar wat een vreselijk onhandig ding, zeg. Als je als boer een koe naar de markt wilde sturen, dan moest je een koe en twee kalveren sturen. De kalveren wegen ongeveer evenveel als de koe en houden de wagen in evenwicht. Op de terugweg moest je vervolgens de kalveren ieder aan één kant zetten, zodat het evenwicht bewaard bleef.

Geen wonder dat het geen doorslaand succes is geworden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re:Ierse stoom monorail.
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2010, 12:54:03 »
Of je verkocht meteen twee koeien (danwel 1 koe en 2 kalveren) ;D.