In Duitsland wonen ca 80 miljoen mensen en hier in Nederland nog eens 16 miljoen. Over de rest van de EU heb ik zo geen gegevens bij de hand.
Na de discussie over het waarheidsgehalte van Bild Zeitung ben ik naar andere bronnen gaan zoeken en ook gevonden.Verleden week donderdag stond er een groter artikel in de ftd (Financial Time Deutschland).Hier het artikel (in het Duits):http://www.ftd.de/unternehmen/industrie/:produktionsverlagerung-us-hersteller-lionel-will-maerklin-kaufen/50060626.htmlInteressant om te lezen is dat Lionel ca 80 miljoen US-Dollars omzet gemaakt heeft en daarbij marktleider in de USA is.Märklin heeft naar de laatste gegevens 110 miljoen Euro omzet gemaakt en is in Europa marktleider.In de USA wonen ruim 300 miljoen mensen, Canada nog niet meegerekend. In Duitsland wonen ca 80 miljoen mensen en hier in Nederland nog eens 16 miljoen. Over de rest van de EU heb ik zo geen gegevens bij de hand.In de tekst staat verder dat Lionel onderdeel is van Guggenheim Partners met een vermogen van 100 miljard US-Dollars.Deze "club" beheert ook het familievermogen van de oprichter van het Guggenheim-Museum in New York.Guggenheim Museum: http://nl.wikipedia.org/wiki/Guggenheim_Museum_(New_York)Mvg,Gérard Drost
Als de modellen in de US of A goedkoper zijn betekent dit dan ook dat ze wat minder gedetailleerd zijn?Wij hier in Europa kunnen er nog al wat van om de klinknageltjes op de tender te tellen en als er eentje te weinig erop zit direct bij de fabrikant te recklameren, negatieve raporten te schrijven en het model niet te kopen totdat deze in de aanbieding gaan.Zijn de Amerikanen minder kritisch? Of worden daar minder nieuwheden ieder jaar uitgebracht. Ik heb geen idee van de Amerikaanse markt en de Amerikaanse modellen.Iemand?Mvg,Gérard Drost
Even off-topic,Guggenheim dat is een zeer rijke familie, Guggenheim verloor zijn leven bij de ramp met de Titanic, zijn maitresse die ook aan boord was werd in New York door zijn vrouw opgehaald. Een van zijn dochters gebruikte een deel van de erfenis om het Guggenheim museum op te richten.
Maar ondertussen betaal je daar ook al gauw 200+$ voor een soundloc. Niet in de ramsj natuurlijk, maar als je de eerste wil zijn. Daar moesten de amerikanen ook aan wennen, maar dat zijn ze geleidelijk aan wel gaan doen. Daar staat wel tegenover dat de modellen zeer aanzienlijk zijn verbeterd de laatste 15 jaar.
Bij overname door Lionel in 2012 de Titanic als Märklin-modell (100 jaar na de scheepsramp)?
Maar ondertussen betaal je daar ook al gauw 200+$ voor een soundloc.
Guggenheim gestorven bij de ondergang van de Titanic.In 2009 heeft Märklin de Jolande als scheepmodel uitgebracht. een bootje van ca 1m lang.Bij overname door Lionel in 2012 de Titanic als Märklin-modell (100 jaar na de scheepsramp)?Mvg,Gérard Drost
Dat is hier zo'n beetje de prijs voor een gangbare draaistelloc zonder sound.