Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 12:15:52
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 12:00:59
C en K rails samen door Jelmer
Vandaag om 11:55:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
Spuitmondjes door FritsT
Vandaag om 11:51:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 11:35:14
Yamorc booster door Ruud Teunissen
Vandaag om 11:25:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 10:57:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 10:43:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Arduino loconet-interfaces door Jan Wiegerinck
Vandaag om 09:41:34
Aachenau West door Rob S.
Vandaag om 07:56:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
24 July 2025, 23:57:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Mijn geweatherde modellen door hmmglaser
24 July 2025, 22:48:47
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
24 July 2025, 17:22:16
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
24 July 2025, 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
24 July 2025, 13:24:41
  

Auteur Topic: Sluitverlichting NS of SS stoomlocs  (gelezen 2932 keer)

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Gepost op: 12 January 2010, 22:24:28 »
Een paar vraagjes over sluitverlichting van NS of SS stoomlocs.
Dit in verband met een ombouwprojectje.
  • Hadden deze locs sluitverlichting.
  • Zo ja, wat voor seinbeeld en waarmee.
  • Wanneer werd het gevoerd.
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2010, 22:42:02 »
NS stoomloks hadden altijd 3 lantaarns bij, waarvan normaal alleen de onderste 2 branden. De bovenste (bv. op de rookkast) was alleen maar aan in byzondere gevallen, bv. als ze achteruit reden, of op verkeerd spoor, of met een byzondere trein. Dat is dus vrijwel niet in model na te maken, tenzij je de lampen demontabel maakt. Sluitverlichting kan wel, maar dat zijn dan weer andere lampen, geen loklampen, en die zitten dan meestal aan de zijkant, op de (sluit)sein houders, die ook op de wagons en rijtuigen zitten. Philotrain heeft (of had) de lampen als losse onderdelen.

Een en ander is in het seinregelement te vinden.
Succes
Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2010, 22:46:58 »
Dag Ed, nee dat hadden ze niet. In vroeger tijden werd verlichting gevoerd om het licht wat verspreid werd (vóór dus) en men kwam niet op het idee dat dat aan de achterzijde ook handig kon zijn. Was het inderdaad in eerste instantie ook niet.
Wat men met stoomlocs en hele treinen wel handig vond was een sluitsein (blikken bord) om aan te geven dat dit het bedoelde eind van de trein was. Zag nou een seinhuiswachter een stoomtrein voorbij stuiven waar dat bordje miste, dan wist hij gelijk dat er ergens een wagon of rijtuig was losgegaan en achtergebleven. Een seinhuiswachter was dus een verplichte treinspotter om dit soort zaken te controleren; dit hoort net zo goed bij beveiliging. Later ging men ertoe over met speciale borden bv vervolgtreinen aan te kondigen, dan wist de seinhuiswachter dat er kort daarop nog een trein aan zat te komen.

Zoek maar eens op sluitseinbord, dan vind je wel één en ander.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2010, 22:52:15 »
hoogstens had ie 's nachts hoekseinen brandend achterop... maar alleen als ie alleen reed.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2010, 23:24:55 »
Overdag brandde er toch sowieso geen verlichting?

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #5 Gepost op: 12 January 2010, 23:27:25 »
hoogstens had ie 's nachts hoekseinen brandend achterop... maar alleen als ie alleen reed.

Zoiets dus:



janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #6 Gepost op: 12 January 2010, 23:34:42 »
Heb ik daar ook een vraag over: hadden reizigerstreinen 's nachts sluitverlichting of alleen sluitborden? Ik denk dan aan de situatie vanaf 1934.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #7 Gepost op: 12 January 2010, 23:47:40 »
Bij mijn beste weten alleen borden.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #8 Gepost op: 13 January 2010, 07:26:22 »
Dank jullie,
Die hoekseinen, wat voor kleur hadden die?
Als er met een losse loc gereden werd, was er dan ook geen sluitverlichting?
En hoe zat het met Rangeerlocs?

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #9 Gepost op: 13 January 2010, 07:49:32 »

Hoi Ed,


voor de kleuren kijk maar eens hier,
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19791.msg294845.html#msg294845

en nu nog een aanvulling:
Overdag werd aan de voorzijde alleen lampen gevoerd zonder verlichting, en aan de achterzijde
rood/witte hoekborden, en tot 1934 ook nog een staartschijf.
Voor extra treinen op hetzelfde spoor of nevenspoor of uit tegengestelde richting werd de toplantaarn gebruikt, in combinatie met rode en groene lenzen, aan de achterzijde waren er ook nog ronde gekleurde borden. (welke kleuren nog wijzigen na 1934)
maar dit word een heel epistel, lees de genoemde boeken eens.

Des nachts werden voorop de onderste lampen ontstoken, en aan de achterzijde lantaarns welke de zelfde kleuren als de borden voerden.
(ze toonden de kleuren naar achteren, naar voren waaren de kleur wit)

Bij rangeerdelen werd de locomotieflantaarn aan beide einden van de trein geplaatst.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)