Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelwensen 2026
door
Harander
Vandaag
om 00:07:39
Roco 42616
door
johan george
Vandaag
om 00:05:28
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
25 December 2025, 22:57:29
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
25 December 2025, 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
RallyAstra
25 December 2025, 22:47:57
Rondom Charlois
door
Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood
door
Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
25 December 2025, 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
25 December 2025, 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 December 2025, 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
25 December 2025, 17:51:59
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
25 December 2025, 16:50:11
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
kar
25 December 2025, 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
Juroen
25 December 2025, 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
25 December 2025, 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
25 December 2025, 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
gdh
25 December 2025, 12:16:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Sluitverlichting NS of SS stoomlocs (gelezen 3057 keer)
Ed K.
Offline
Berichten: 521
Ideale combinatie van mijn hobbies
Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Gepost op:
12 January 2010, 22:24:28 »
Een paar vraagjes over sluitverlichting van NS of SS stoomlocs.
Dit in verband met een ombouwprojectje.
Hadden deze locs sluitverlichting.
Zo ja, wat voor seinbeeld en waarmee.
Wanneer werd het gevoerd.
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
1795
Offline
Berichten: 1555
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #1 Gepost op:
12 January 2010, 22:42:02 »
NS stoomloks hadden altijd 3 lantaarns bij, waarvan normaal alleen de onderste 2 branden. De bovenste (bv. op de rookkast) was alleen maar aan in byzondere gevallen, bv. als ze achteruit reden, of op verkeerd spoor, of met een byzondere trein. Dat is dus vrijwel niet in model na te maken, tenzij je de lampen demontabel maakt. Sluitverlichting kan wel, maar dat zijn dan weer andere lampen, geen loklampen, en die zitten dan meestal aan de zijkant, op de (sluit)sein houders, die ook op de wagons en rijtuigen zitten. Philotrain heeft (of had) de lampen als losse onderdelen.
Een en ander is in het seinregelement te vinden.
Succes
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4244
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #2 Gepost op:
12 January 2010, 22:46:58 »
Dag Ed, nee dat hadden ze niet. In vroeger tijden werd verlichting gevoerd om het licht wat verspreid werd (vóór dus) en men kwam niet op het idee dat dat aan de achterzijde ook handig kon zijn. Was het inderdaad in eerste instantie ook niet.
Wat men met stoomlocs en hele treinen wel handig vond was een sluitsein (blikken bord) om aan te geven dat dit het bedoelde eind van de trein was. Zag nou een seinhuiswachter een stoomtrein voorbij stuiven waar dat bordje miste, dan wist hij gelijk dat er ergens een wagon of rijtuig was losgegaan en achtergebleven. Een seinhuiswachter was dus een verplichte treinspotter om dit soort zaken te controleren; dit hoort net zo goed bij beveiliging. Later ging men ertoe over met speciale borden bv vervolgtreinen aan te kondigen, dan wist de seinhuiswachter dat er kort daarop nog een trein aan zat te komen.
Zoek maar eens op sluitseinbord, dan vind je wel één en ander.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9898
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #3 Gepost op:
12 January 2010, 22:52:15 »
hoogstens had ie 's nachts hoekseinen brandend achterop... maar alleen als ie alleen reed.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
timtrein
Offline
Berichten: 2101
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #4 Gepost op:
12 January 2010, 23:24:55 »
Overdag brandde er toch sowieso geen verlichting?
Gelogd
Jojo
Offline
Berichten: 569
Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #5 Gepost op:
12 January 2010, 23:27:25 »
Citaat van: Floris Dilz op 12 January 2010, 22:52:15
hoogstens had ie 's nachts hoekseinen brandend achterop... maar alleen als ie alleen reed.
Zoiets dus:
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2235
Bruggen-IG:
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #6 Gepost op:
12 January 2010, 23:34:42 »
Heb ik daar ook een vraag over: hadden reizigerstreinen 's nachts sluitverlichting of alleen sluitborden? Ik denk dan aan de situatie vanaf 1934.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #7 Gepost op:
12 January 2010, 23:47:40 »
Bij mijn beste weten alleen borden.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Ed K.
Offline
Berichten: 521
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #8 Gepost op:
13 January 2010, 07:26:22 »
Dank jullie,
Die hoekseinen, wat voor kleur hadden die?
Als er met een losse loc gereden werd, was er dan ook geen sluitverlichting?
En hoe zat het met Rangeerlocs?
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
AB 7216
Offline
Berichten: 1642
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #9 Gepost op:
13 January 2010, 07:49:32 »
Hoi Ed,
voor de kleuren kijk maar eens hier,
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19791.msg294845.html#msg294845
en nu nog een aanvulling:
Overdag werd aan de voorzijde alleen lampen gevoerd zonder verlichting, en aan de achterzijde
rood/witte hoekborden, en tot 1934 ook nog een staartschijf.
Voor extra treinen op hetzelfde spoor of nevenspoor of uit tegengestelde richting werd de toplantaarn gebruikt, in combinatie met rode en groene lenzen, aan de achterzijde waren er ook nog ronde gekleurde borden. (welke kleuren nog wijzigen na 1934)
maar dit word een heel epistel, lees de genoemde boeken eens.
Des nachts werden voorop de onderste lampen ontstoken, en aan de achterzijde lantaarns welke de zelfde kleuren als de borden voerden.
(ze toonden de kleuren naar achteren, naar voren waaren de kleur wit)
Bij rangeerdelen werd de locomotieflantaarn aan beide einden van de trein geplaatst.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Sluitverlichting NS of SS stoomlocs