Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 18:05:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 18:03:56
Line-up foto's van modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 17:55:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:53:15
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 17:50:10
Mijn geweatherde modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 17:39:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Ronald69
Vandaag
om 17:00:30
Station Roodeschool
door
pfb
Vandaag
om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 16:19:44
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Michaël dB
Vandaag
om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
Vandaag
om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
Vandaag
om 14:47:07
Frans loodsje et cetera
door
Huup
Vandaag
om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:32:25
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Noordernet
Vandaag
om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
Vandaag
om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan
door
cor_b
Vandaag
om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Sluitverlichting NS of SS stoomlocs (gelezen 2917 keer)
Ed K.
Offline
Berichten: 518
Ideale combinatie van mijn hobbies
Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Gepost op:
12 January 2010, 22:24:28 »
Een paar vraagjes over sluitverlichting van NS of SS stoomlocs.
Dit in verband met een ombouwprojectje.
Hadden deze locs sluitverlichting.
Zo ja, wat voor seinbeeld en waarmee.
Wanneer werd het gevoerd.
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
1795
Offline
Berichten: 1536
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #1 Gepost op:
12 January 2010, 22:42:02 »
NS stoomloks hadden altijd 3 lantaarns bij, waarvan normaal alleen de onderste 2 branden. De bovenste (bv. op de rookkast) was alleen maar aan in byzondere gevallen, bv. als ze achteruit reden, of op verkeerd spoor, of met een byzondere trein. Dat is dus vrijwel niet in model na te maken, tenzij je de lampen demontabel maakt. Sluitverlichting kan wel, maar dat zijn dan weer andere lampen, geen loklampen, en die zitten dan meestal aan de zijkant, op de (sluit)sein houders, die ook op de wagons en rijtuigen zitten. Philotrain heeft (of had) de lampen als losse onderdelen.
Een en ander is in het seinregelement te vinden.
Succes
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4214
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #2 Gepost op:
12 January 2010, 22:46:58 »
Dag Ed, nee dat hadden ze niet. In vroeger tijden werd verlichting gevoerd om het licht wat verspreid werd (vóór dus) en men kwam niet op het idee dat dat aan de achterzijde ook handig kon zijn. Was het inderdaad in eerste instantie ook niet.
Wat men met stoomlocs en hele treinen wel handig vond was een sluitsein (blikken bord) om aan te geven dat dit het bedoelde eind van de trein was. Zag nou een seinhuiswachter een stoomtrein voorbij stuiven waar dat bordje miste, dan wist hij gelijk dat er ergens een wagon of rijtuig was losgegaan en achtergebleven. Een seinhuiswachter was dus een verplichte treinspotter om dit soort zaken te controleren; dit hoort net zo goed bij beveiliging. Later ging men ertoe over met speciale borden bv vervolgtreinen aan te kondigen, dan wist de seinhuiswachter dat er kort daarop nog een trein aan zat te komen.
Zoek maar eens op sluitseinbord, dan vind je wel één en ander.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #3 Gepost op:
12 January 2010, 22:52:15 »
hoogstens had ie 's nachts hoekseinen brandend achterop... maar alleen als ie alleen reed.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #4 Gepost op:
12 January 2010, 23:24:55 »
Overdag brandde er toch sowieso geen verlichting?
Gelogd
Jojo
Offline
Berichten: 569
Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #5 Gepost op:
12 January 2010, 23:27:25 »
Citaat van: Floris Dilz op 12 January 2010, 22:52:15
hoogstens had ie 's nachts hoekseinen brandend achterop... maar alleen als ie alleen reed.
Zoiets dus:
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #6 Gepost op:
12 January 2010, 23:34:42 »
Heb ik daar ook een vraag over: hadden reizigerstreinen 's nachts sluitverlichting of alleen sluitborden? Ik denk dan aan de situatie vanaf 1934.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #7 Gepost op:
12 January 2010, 23:47:40 »
Bij mijn beste weten alleen borden.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Ed K.
Offline
Berichten: 518
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #8 Gepost op:
13 January 2010, 07:26:22 »
Dank jullie,
Die hoekseinen, wat voor kleur hadden die?
Als er met een losse loc gereden werd, was er dan ook geen sluitverlichting?
En hoe zat het met Rangeerlocs?
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
AB 7216
Online
Berichten: 1626
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
«
Reactie #9 Gepost op:
13 January 2010, 07:49:32 »
Hoi Ed,
voor de kleuren kijk maar eens hier,
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19791.msg294845.html#msg294845
en nu nog een aanvulling:
Overdag werd aan de voorzijde alleen lampen gevoerd zonder verlichting, en aan de achterzijde
rood/witte hoekborden, en tot 1934 ook nog een staartschijf.
Voor extra treinen op hetzelfde spoor of nevenspoor of uit tegengestelde richting werd de toplantaarn gebruikt, in combinatie met rode en groene lenzen, aan de achterzijde waren er ook nog ronde gekleurde borden. (welke kleuren nog wijzigen na 1934)
maar dit word een heel epistel, lees de genoemde boeken eens.
Des nachts werden voorop de onderste lampen ontstoken, en aan de achterzijde lantaarns welke de zelfde kleuren als de borden voerden.
(ze toonden de kleuren naar achteren, naar voren waaren de kleur wit)
Bij rangeerdelen werd de locomotieflantaarn aan beide einden van de trein geplaatst.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Sluitverlichting NS of SS stoomlocs