Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 18:05:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:03:56
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:53:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:50:10
Mijn geweatherde modellen door Martijn193
Vandaag om 17:39:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 17:00:30
Station Roodeschool door pfb
Vandaag om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
  

Auteur Topic: Sluitverlichting NS of SS stoomlocs  (gelezen 2917 keer)

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Gepost op: 12 January 2010, 22:24:28 »
Een paar vraagjes over sluitverlichting van NS of SS stoomlocs.
Dit in verband met een ombouwprojectje.
  • Hadden deze locs sluitverlichting.
  • Zo ja, wat voor seinbeeld en waarmee.
  • Wanneer werd het gevoerd.
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2010, 22:42:02 »
NS stoomloks hadden altijd 3 lantaarns bij, waarvan normaal alleen de onderste 2 branden. De bovenste (bv. op de rookkast) was alleen maar aan in byzondere gevallen, bv. als ze achteruit reden, of op verkeerd spoor, of met een byzondere trein. Dat is dus vrijwel niet in model na te maken, tenzij je de lampen demontabel maakt. Sluitverlichting kan wel, maar dat zijn dan weer andere lampen, geen loklampen, en die zitten dan meestal aan de zijkant, op de (sluit)sein houders, die ook op de wagons en rijtuigen zitten. Philotrain heeft (of had) de lampen als losse onderdelen.

Een en ander is in het seinregelement te vinden.
Succes
Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2010, 22:46:58 »
Dag Ed, nee dat hadden ze niet. In vroeger tijden werd verlichting gevoerd om het licht wat verspreid werd (vóór dus) en men kwam niet op het idee dat dat aan de achterzijde ook handig kon zijn. Was het inderdaad in eerste instantie ook niet.
Wat men met stoomlocs en hele treinen wel handig vond was een sluitsein (blikken bord) om aan te geven dat dit het bedoelde eind van de trein was. Zag nou een seinhuiswachter een stoomtrein voorbij stuiven waar dat bordje miste, dan wist hij gelijk dat er ergens een wagon of rijtuig was losgegaan en achtergebleven. Een seinhuiswachter was dus een verplichte treinspotter om dit soort zaken te controleren; dit hoort net zo goed bij beveiliging. Later ging men ertoe over met speciale borden bv vervolgtreinen aan te kondigen, dan wist de seinhuiswachter dat er kort daarop nog een trein aan zat te komen.

Zoek maar eens op sluitseinbord, dan vind je wel één en ander.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2010, 22:52:15 »
hoogstens had ie 's nachts hoekseinen brandend achterop... maar alleen als ie alleen reed.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2010, 23:24:55 »
Overdag brandde er toch sowieso geen verlichting?

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #5 Gepost op: 12 January 2010, 23:27:25 »
hoogstens had ie 's nachts hoekseinen brandend achterop... maar alleen als ie alleen reed.

Zoiets dus:



janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #6 Gepost op: 12 January 2010, 23:34:42 »
Heb ik daar ook een vraag over: hadden reizigerstreinen 's nachts sluitverlichting of alleen sluitborden? Ik denk dan aan de situatie vanaf 1934.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #7 Gepost op: 12 January 2010, 23:47:40 »
Bij mijn beste weten alleen borden.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #8 Gepost op: 13 January 2010, 07:26:22 »
Dank jullie,
Die hoekseinen, wat voor kleur hadden die?
Als er met een losse loc gereden werd, was er dan ook geen sluitverlichting?
En hoe zat het met Rangeerlocs?

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Sluitverlichting NS of SS stoomlocs
« Reactie #9 Gepost op: 13 January 2010, 07:49:32 »

Hoi Ed,


voor de kleuren kijk maar eens hier,
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19791.msg294845.html#msg294845

en nu nog een aanvulling:
Overdag werd aan de voorzijde alleen lampen gevoerd zonder verlichting, en aan de achterzijde
rood/witte hoekborden, en tot 1934 ook nog een staartschijf.
Voor extra treinen op hetzelfde spoor of nevenspoor of uit tegengestelde richting werd de toplantaarn gebruikt, in combinatie met rode en groene lenzen, aan de achterzijde waren er ook nog ronde gekleurde borden. (welke kleuren nog wijzigen na 1934)
maar dit word een heel epistel, lees de genoemde boeken eens.

Des nachts werden voorop de onderste lampen ontstoken, en aan de achterzijde lantaarns welke de zelfde kleuren als de borden voerden.
(ze toonden de kleuren naar achteren, naar voren waaren de kleur wit)

Bij rangeerdelen werd de locomotieflantaarn aan beide einden van de trein geplaatst.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)