Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 18:08:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32

Auteur Topic: Minitrix Koploper stuurstandrijtuig  (gelezen 2582 keer)

markymark

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
« Gepost op: 09 January 2010, 22:06:54 »
Ben bezig met het digitaliseren van mijn treinen. De motor wagen was niet zo'n probleem, echter bij het stuurstandrijtuig blijven zowel de rode als de witte lamp branden. Volgens de winkel moet hier een functie decoder in en zij verkochten mij een Lenz LF100XF. Na wat perikelen met het digitaliseren van mijn andere trein kreeg ik na het plaatsen van een topic op deze website snel en goed advies. Dus eerst maar eens de website afgezocht. Zowaar het probleem was reeds behandeld;

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,967.15.html

Aldus, na het verwijderen van de curiosa van de printplaat, een en ander uitgevoerd conform aanwijzingen. Vervolgens uitgeprobeerd op een stukje proefrails, geen resultaat. Toen bedacht ik mij dat de decoder wellicht geprogrammeerd moest worden. Adres uitgelezen, en van de standaard 3 veranderd in adres (5). Helaas na het plaatsen op de rails en onder spanning zetten, kreeg ik een scherpe geur in mijn neus en zag ik een klein rookwolkje (en het witte lampje brandde en het rode niet). Duidelijk iets over het hoofd gezien?
Wie kan mij helpen?

Myuktrains

• Offline Offline
Re:Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2010, 22:22:15 »
Hallo,

Waarschijnlijk is hij dan niet kortsluitbestendig.

Ik weet niet welke andere decoders je gebruikt maar naar mijn mening zijn die Lenz decoders niet echt kortsluitvast (ik kan het ook mis hebben, ik gebruik alleen ESU decoders).

Mvg,
Myuktrains

markymark

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 January 2010, 13:12:16 »
Je bedoeld dat er ergens kortsluiting is? Bijgaand een plaatje van het tafereeltje.

markymark

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2010, 15:58:01 »
Hallo,

Inmiddels de Lenz LF100XF verwijderd en een digirails DR1015 locdecoder gemonteerd. Niet om eigenwijs te doen maar die hadden ze me tegelijkertijd verkocht en had ik dus nog liggen. Omdat ik na het vorige testje de Lenz decoder niet meer vertrouwde deze maar eens aangesloten. Rode draad op de pool die ook het chassis onder spanning zet, zwarte draad aan de andere pool. Blauwe draad ook op het chassis. Op de rails brand nu alleen het witte lampje. Uitlezen lokdecoder geeft voor CV001 een o, dat is dus niet goed. Vervolgens heb ik de voeding i.p.v. via de rails rechtstreeks aangesloten op de decoder. Blauwe draad aan het chassis gelaten en zowaar het geheel werkt. Nu het motor rijtuig op een parrallel aangesloten stukje rails en zowaar het werkt nog steeds. Moest alleen even geel en wit omdraaien. Lokdecoder uitgelezen en deze geeft CV001 een waarde 3, dezelfde waarde als voor mijn motorrijtuig. Dus als ik de koploper selecteer kan ik via "licht aan" op beide rijtuigen het licht aanzetten en met het omdraaien van de rijrichting springt op beide voertuigen het licht van rood naar wit en vice versa. Mijn vermoeden is dat iets mis gaat met het chassis dat onder spanning staat, hoe isoleer ik echter die rijwielen van het chassis? Als ik de zwarte draad van het rijstel los maak is er nog steeds contact tussen het chassis en het rijstel.
Hoe krijg ik dit nu op de rails?

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2010, 18:59:54 »
En waarom zet jij de blauwe draad dan ook op het chassis, kijk en lees de inbouw beschrijvingen van de decoders nu eens goed en vooral eerst voordat je iets gaat inbouwen. En dan nog belangrijker DWEIS.

Op de blauwe draad staat een positieve spanning van 20V, logisch dat het geheel in rook opgaat dus.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

markymark

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2010, 20:04:55 »
Beste Wim,

Ik heb de blauwe draad enkel op het chassis aangesloten terwijl er geen enkele ander draad aan was verbonden. Dit stond zo ook in de beschrijving van digirails. Het geheel werkt op die manier ook. De voeding had ik rechtsreeks van de railaanlsuitbox naar de decoder. Ik ben mij ervan bewust dat als ik het zo op de rails zet er kortsluiting ontstaat, dat heb ik dus ook niet gedaan en vandaar mijn vraag. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat ik of nog een Lenz decoder moet kopen, (of een ander merk waarbij de retour van de lampen ook op de zwarte draad kan worden aangesloten maar dan met een diode tussen de decoder en de lamp) of ik blijf met de digirails werken maar dan zal ik het achterste wielstel moeten isoleren van het chassis. Waarom de Lenz decoder in eerste instantie in rook is opgegaan blijft een raadsel, zou het kunnen dat de zwarte draad van de Lenz decoder niet op de zwarte draad (dit is ook de pool die het chassis onder spanning zet) van het rijtuig had moeten worden aangesloten? Ik meet inmiddels alles door voordat ik het geheel onder spanning zet, maar het leek zo simpel. Overigens wat betekent DWEIS?

Arnoud

• Offline Offline
  • HCCM - digitaal met TCK
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2010, 21:26:03 »
Doe Wat Er In Staat

Koos Jabaaij.

Even zoeken op dit forum dan krijg je dit.

Groeten,
Arnoud
« Laatst bewerkt op: 17 January 2010, 23:18:38 door Arnoud »

Duvel

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 January 2010, 09:59:28 »
Die Lenz, kan die niet de gele en de witte ompolen?
Met vriendelijke groeten, altijd.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2010, 13:04:11 »
Ja, dat kan inderdaad bij die Lenz decoder. Gewoon de rode en zwarte draad voor de stroomafname, en de gele en witte naar de (rijrichting-afhankelijke) verlichting. De verlichting moet dan echter wel helemaal los zijn van de stroomafname, en dus alleen aan de gele en witte draden hangen.

Ik heb dit ook zo gedaan bij een Fleischmann stuurstandrijtuig.

markymark

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2010, 23:56:00 »
Dat eerst goed doorlezen van een instructie mag misschien ook gelden voor het eerst goed doorlezen van het topic?
Aldus, toch maar niet een nieuwe lenz, ook geen ESU maar een Uhlenbrock 73900. De Lenz met die diodes zag ik niet zo zitten en men vertelde mij dat de ESU meer "overbodige" functies heeft dan de Uhlenbrock, ik wil alleen maar licht schakelen nietwaar?
Bij de Uhlenbrock maakt het niet uit of je de functie retour doet via de blauwe draad of de zwarte (massa) draad. In mijn geval, waar slechts een van de wielstellen is geisoleerd en de lampjes in het chassis zijn verzonken ideaal.
Even solderen........, doormeten........rechtstreeks op de voeding......op de rails en ja hoor, alles ok.
Dat wordt fijn treintje rijden van het weekend!

Mijn les is dat de winkel wel iets betere voorlichting/advies had kunnen geven in deze.
Overigens iedereen bedankt voor zijn reactie (y)

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 January 2010, 09:49:50 »
Bij de Uhlenbrock maakt het niet uit of je de functie retour doet via de blauwe draad of de zwarte (massa) draad. In mijn geval, waar slechts een van de wielstellen is geisoleerd en de lampjes in het chassis zijn verzonken ideaal.

Dat is niets bijzonders. Dat kan elke decoder.
Als je lampjes of functies volledig geisoleerd zijn van het frame gebruik je de blauwe draad (+),
Zijn je lampjes of functies met het frame verbonden dan gebruik je de blauwe draad niet.
Kijk de aansluitschema's in een willekeurige decoder handleiding er maar op na.
Niets unieks aan die Uhlenbrock decoder.

Maar het werkt voor jou en daar ging het uiteindelijk om.  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric