Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 21:33:35
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 21:27:52
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
  

Auteur Topic: Afstand portaal tot portaal spoor N  (gelezen 5678 keer)

Alexander21

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Afstand portaal tot portaal spoor N
« Gepost op: 09 January 2010, 18:22:37 »
Ik ben nu zelf bovenleidingsportalen aan het maken van de NS, nu is mijn vraag hoeveel ruimte moet er tussen de portalen van een dubbespoor traject?
In google earth heb ik het gemeten maar dan zou het ongeveer 38 cm worden?????

bedankt.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2010, 18:43:49 »
 Hallo,
 De afstand is 70 meter in het echie op de rechre stukken.
 Vr gr,Peter.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2010, 10:05:55 »
Kijk bij de fabrikant van bovenleiding welke lengte bovenleiding de langste is voor n-spoor en gebruik die als uitgangspunt, zou ik zeggen, immers als je de lengte net iets te lang neemt en de langste bovenleiding past net niet, heb je een probleem.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 11 January 2010, 10:27:58 »
In google earth heb ik het gemeten maar dan zou het ongeveer 38 cm worden?????

Deel je de 70 meter van Peter door 160 dan kom je uit op 43,75cm... die 38 cm gaat dus wel kloppen. Of het mooi is zou ik niet kunnen zeggen, zelf denk ik dat het mooier is als ze iets dichter bij elkaar staan, vooral in de bochten.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2010, 14:22:45 »
Heren,

De 70 meter als afstand voor bovenleiding portalen in Nederland is een beetje te groot.
De maximale afstand is voor oudere systemen (alleen 1500V) 60 meter (375 mm bij 1:160) en voor de modernere systemen (voorbereid voor 25 kV) is de maximale afstand 50 meter (312,5 mm bij 1:160).

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2010, 14:38:38 »
De 70 meter als afstand voor bovenleiding portalen in Nederland is een beetje te groot.
Toch zijn er heel wat rechte trajecten waar de portalen op 70 meter staan.
Maar als je deze afstand volgens de schaal verkleint dan is dat in model wel een beetje veel. Ik zou gaan voor ongeveer de helft, zeker omdat je ze in de krappe modelspoorbogen nog dichter bij elkaar moet zetten.
Een andere benadering is door Rob al gegeven: kijk wat de fabrikanten doen en probeer daarbij aan te sluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 14 January 2010, 16:35:05 »
Palen in Nederland staan ongeveer 70-73 mtr uit elkaar op de vb, emplacementen is de afstand ongeveer 60 mtr. In bogen is het een ander verhaal, daar staan de palen opgedeeld naar de boogstraal van de boog, al dan niet met bochtaftrekken. 25 kV systeem, en dan neem ik even als voorbeeld het viaduct in Dt, dat is voorbereid op 25 kV, daar staan de palen ook gewoon 70 mtr uit elkaar. Zal toch niet zo wezen dat hoe lichter het systeem wordt, des te dichter de palen op elkaar gaan staan.

Gr Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2010, 17:26:42 »
Hans,
Het is toch een bekend feit (voor mij tenminste) dat op nieuwgebouwde hogesnelheidslijnen de portalen 50 meter uit elkaar staan. Ik heb dat gezien in Frankrijk, maar ook in België en Engeland. Waarom dat zo is weet ik ook niet. Maar het is wel handig als je in de trein zit en de snelheid wil klokken. Bij 300 km/u komen er dan precies 100 palen per minuut voorbij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2010, 18:07:43 »
Weet ik niet Klaas, ik zit niet in die 25 kV rommel, de spanningssluis in Rtd is het enige waar we met die spanning en ook het systeem te maken hebben. Kan best zijn dat de palen 50 mtr uit elkaar staan, werkelijk geen idee. En ik wil het eigenlijk ook niet weten ook, er is nameliijk geen ene reet aan, aan het hele systeem niet, je weet nu al wat je over 25 jaar moet doen, nahhhhh, is niet leuk. Geef mij maar het ouwe zooitje, elke dag is als geen ander. Als je denkt dit te gaan doen, wordt het dat. En da's voor mij  althans nog steeds de kick om elke dag fluitend naar werk toe te gaan, toegegeven dat het met dit weer wat minder is, zal het niet fluitend wezen, maar  een deuntje op de tuba moet toch kunnen. Maar ik ga wel even te raden bij oude collega's, en dan vraag ik gewoon wat hier de afstanden zijn.

Gr Hans

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #9 Gepost op: 14 January 2010, 19:24:21 »
Klaas,

Bij hogere snelheden moet de rijdraad steeds horizontaler hangen. Tussen iedere paal hangt de rijdraad door.
Om de 300 km/h te kunnen halen moet de rijdraad erg horizontaal hangen. Dit kan alleen nog maar als de afstanden tussen de palen kleiner wordt.

Groet,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Alexander21

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2010, 19:57:29 »

Bedankt voor de informatie.
Ik heb de portalen op 30 cm gezet op rechte stukken.
En ik heb bochten met een radius van 130 cm, daar staan ze op 25 cm uit elkaar zodat de draad altijd tussen de 2 spoorstaven blijft.
Of ik de draad maak weet ik nog niet dat zou wel heel dun moeten....


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re:Afstand portaal tot portaal spoor N
« Reactie #11 Gepost op: 14 January 2010, 21:56:58 »
Om de 300 km/h te kunnen halen moet de rijdraad erg horizontaal hangen. Dit kan alleen nog maar als de afstanden tussen de palen kleiner wordt.
Lijkt mij een heel zinnige verklaring.

En ik wil het eigenlijk ook niet weten ook, er is nameliijk geen ene reet aan, aan het hele systeem niet, je weet nu al wat je over 25 jaar moet doen, nahhhhh, is niet leuk. Geef mij maar het ouwe zooitje, elke dag is als geen ander.
Nounou Hans, dat is wel een beetje fatalistisch. Elektrisch gezien is het 25 kV systeem minstens even interessant als het 'ouwe zootje'.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.