Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:17:48
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:10:03
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
20 October 2025, 23:13:34
Märklin 2025 door Edwin2121992
20 October 2025, 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
20 October 2025, 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
20 October 2025, 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
20 October 2025, 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
20 October 2025, 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 October 2025, 16:41:37
  

Auteur Topic: Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor  (gelezen 1852893 keer)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #570 Gepost op: 16 March 2010, 17:46:14 »
Hallo Matheus,

Dat klopt dat ik niet de enige ben met het probleem,alleen met een grote baan zijn het wel heel veel draadjes.

Gr Chris
Vertel mij wat over draadjes, daarbij ga ik dan kortelings ook maar eens digitaal, dacht dit met minder draadjes te kunnen oplossen maar heb mij daar blijkelijk bij vergist.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #571 Gepost op: 16 March 2010, 19:22:42 »
Hallo Matheus,

Volgens mij blijft een ringleiding een ringleiding ook digitaal,als ik het niet goed heb graag comentaar.
Ik heb links en rechts gelezen dat je het solderen ook onder de knie moet krijgen.
Het is als ware gewoon een handigheid,als ik eerlijk ben heb ik deze nog niet onder de knie.
Maar wat niet is kan nog komen.


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #572 Gepost op: 16 March 2010, 19:36:12 »
Hoi Crhis,
Ben het volkomen met je eens, enkel het leeftijd verschil geeft mij een beetje voorsprong misschien?
Alhoewel ik het relaas lees van jongeren, vraag ik mij soms af, waarom weet ik dit niet.
Zodoende nooit te oud om te leren.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #573 Gepost op: 16 March 2010, 19:53:29 »
Servus,

Gisteren heb ik nog een foto gemaakt die ik jullie wel wil laten zien.
Persoonlijk zit ik er over te denken om dit stukkie spoor nog even aan te pakken.
Het spoor loopt wel vloeiend maar er zit wel een aardig steil stukkie in.


Klik

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #574 Gepost op: 16 March 2010, 20:09:25 »
Hoi Chris,
Echt ongewoon is dit niet hoor, kan jammer de foto niet meer terug vinden, maar op de lijn Stuttgard-Augsburg komen vele van deze hellingen voor.
Matheus.
So in der Sweiss sind die meüchlichkeiten sicher für handen.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #575 Gepost op: 16 March 2010, 21:30:51 »
Hallo Matheus,

De treinen lopen goed over dit stuk spoor,dus daar ligt het niet aan.
Ik zou het eigenlijk alleen voor het oog doen en dit stuk spoor komt nog niet eens in het zicht.


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #576 Gepost op: 16 March 2010, 21:43:46 »
Hoi Chris,
Zou dit gewoon zo laten, in werklijkheid heb je deze zaken ook, blijkbaar wil dit in de modelbouw niet aanvaard worden.
Net zoals bij bochten, wanneer je sommige echte foto's bekijkt, sta je soms verstomd van de bochten dat door locs doorlopen worden in het reeele, en wij maar klagen dat onze bochten te krap zijn.
We geraken waarlijk te ge fixeerd op de TGV, ICE en Thallys trajecten.
Indien de mogelijkheid bestond zouden deze nog enkel rechtdoor rijden.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #577 Gepost op: 16 March 2010, 23:28:18 »
Uuh ja, alleen is radius R1 is ca 20 cm dat is ca 32m in het echt. Ja daar kunnen sommige loks zich ook nog wel doorheen persen maar dat doen ze zeker niet op hoge snelheden en ze zijn dus niet te vinden in de hoofdbaan (hooguit op rangeerterreinen of spooraansluitingen voor de industrie). Je begrijpt R1 kan dus niet zomaar ingezet worden.

Smalspoorlijnen zoals van de RhB geven exact het probleem weer. Veel scherpe bochten betekenen een forse snelheidsreductie. Een Ge 4/4 III (RhB) haalt makkelijk 80km/h maar op de Albula (met alle scherpe bochten) ligt de gemiddelde snelheid ergens rond de 39 km/h (niet voor niets de langzaamste IC-trein ter wereld) en dat is niet omdat het een en al station is op de lijn.

Overigens ben ik het wel met je eens dat een kleine variatie in de stijging geen kwaad kan. Het iets mee laten glooien van de sporen met het landschap kan de illusie versterken van "eerst was er het landschap en toen kwam het spoor".

Robert

Fan van Zwitsers spoor N(m)

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #578 Gepost op: 17 March 2010, 11:28:44 »
Servus,

Op het traject wat ik aan het nabouwen ben,is een traject met prachtige bochten.
Er zijn op dit traject niet zoveel stukken die recht zijn,dus kan ik me wel mooie vloeiende bochten permiteren.
Hieronder enkel foto's van eigen produktie van afgelopen kerst met voorbeelden van dit bochtig traject.







Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

m de deugd

  • Gast
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #579 Gepost op: 17 March 2010, 15:36:01 »
Hoi Chris.

Daar hebben wij toch even vreselijke marzel mee.
Dat moeten wij ons permiteren,om de werkelijkheid te benaderen.
Ik Zwitsers,jij Oostenrijks,allerbij alpen.
Ik had het niet beter kunnen bedenken.
Gaaf zo,n vloeiende S bocht.
Dat haalt de snelheid echt goed uit een trein.
Sucses Chris.

Martin.

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #580 Gepost op: 17 March 2010, 19:09:12 »
Hallo Martin,

Op het Tauernbahntraject wat ik aan het nabouwen ben,worden absoluut geen hoge snelheden gereden.
Ik vind dit ook geen probleem anders had ik wel voor de HSL gegaan,daar kunnen de treinen ook heel hard.
Alleen er rijdt geen fatsoenlijke trein,dus mijn keuze voor dit traject sta ik geheel achter.
Het bijkomstig voordeel is dat er in Oostenrijk met heel divers materieel wordt gereden,dus dat maakt het aanbod op de modelspoorbaan wel extra interessant.


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

m de deugd

  • Gast
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #581 Gepost op: 17 March 2010, 19:16:49 »
Hoi Chris.


Dat klopt inderdaad.
Zo,n 50 a 80 is snel genoeg,120 ook nog toegelaten.
Dus wat ons het treinaanbod betreft alles is toegelaten op onze sporen.
Zo is dat.

Martin

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #582 Gepost op: 17 March 2010, 22:19:02 »
Hallo Martin,

Volgens mij halen ze de 120 km niet hier op de Tauernbahnstrecke,dit komt ook omdat de IC's stoppen op station Mallnitz-Obervellach.
Ik heb al aan gegeven dat ik de snelheid niet relavant vindt,ik heb liever dat het er natuurgetrouw uit ziet.


Gr Chris
« Laatst bewerkt op: 17 March 2010, 22:26:34 door Schachbrett »
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

m de deugd

  • Gast
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #583 Gepost op: 18 March 2010, 15:26:21 »
Hoi Chris.

Het was maar een voorbeeld van die snelheden.
Dat het wel tot de mogelijkheden zou kunnen behoren bij ons,zonder ontsporen.
Ik laat bij mij de treinen ook niet op HSL nivo rijden ,maar een spreekwoordelijke 50.
Dan kunnen de mensen rustig van het uitzicht genieten.
Of een hapje ,drankje en dergelijke nutigen.
Vooral digitaal kan ik treinen lekker laten kruipen.

Martin.

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5842
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
« Reactie #584 Gepost op: 18 March 2010, 16:53:25 »
Hallo Martin,

Op bergachtige trajecten zijn hogere snelheden absoluut uit den boze.
Het voorbeeld van onze beider banenis een typisch voorbeeld van zo'n bergbaan.
Dus daarom vind ik het ook geen probleem,dat ik geen hardrijders kan laten rijden.
Peronentreinen passen hun snelheid aan anders is het geen zitten in zo'n trein.
De goederentreinen kunnen in veel gevallen gewoon niet sneller door het gewicht en de trekbelasting van de koppelingen.


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben