Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
23 July 2025, 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Treinheld in de kou  (gelezen 12514 keer)

_Jasper_

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
    • RailZminiworld
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #60 Gepost op: 04 January 2010, 22:29:59 »
Wat mij betreft mag een machinist in zo een geval besluiten de verantwoording nemen voor het vertrekken met één HC maar dan wel op tijd. Immers met twee HC's die toch bij elkaar gaan staan is het in de praktijk geen spat veiliger, alleen op papier.

Houd er ook rekening mee dat in geval van calamiteiten je ook twee keer zoveel mensen bij je hebt, en bij perrons die in een bocht liggen zullen de HC's ook wel ieder bij een andere deur gaan staan zodat de hele trein overzien kan worden. Op een recht perron is wel te zien of er niemand tussen de deuren inzit.  

Omtrent het onderwerp van dit draadje sluit ik mij bij Peter Korsten en Johnny VIRM aan. Daar wil ik nog aan toevoegen dat de wegbekendheid van deze man op dit traject naar alle waarschijnlijkheid ook vervallen was gezien hij storingsmonteur op Amsterdam is en dus enkel naar Watergraafsmeer of tot kort geleden naar de Zaanstraat heeft gereden.

Groeten Jasper
« Laatst bewerkt op: 05 January 2010, 20:06:39 door Jasper Glass »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #61 Gepost op: 04 January 2010, 22:47:52 »
Het doel van een tweede conducteur is gewoon dat de trein snel genoeg kan worden gecontroleerd.

Tja, dat is dus een misverstand dat onder het treinpersoneel nog steeds leeft.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #62 Gepost op: 04 January 2010, 22:52:26 »
Daar wil ik nog aan toevoegen dat de wegbekendheid van deze man op dit traject naar alle waarschijnlijkheid ook vervallen was gezien hij storingsmonteur op Amsterdam is en dus enkel naar Watergraafsmeer of tot kort geleden naar de Zaanstraat heeft gereden.

Gelukkig schrijf je 'waarschijnlijk'.... Hier kan je helemaal niets over zeggen. De kan best zo zijn dat hij elk jaar is wezen wegleren, toch? En hij is zeker niet de enige werknemer met volledige bevoegdheid binnen Nedtrain!!

mvg,
Robin

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #63 Gepost op: 04 January 2010, 22:59:36 »
...Peter Koster...

Wie? ;)

(Je bent niet de eerste die die fout maakt; ik kan mijn naam spellen als kilo oscar romeo sierra tango echo november en nog doen ze het fout in Nederland, maar hier in Malta ben ik het niet gewend omdat het een, eh, niet alledaagse naam is.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #64 Gepost op: 04 January 2010, 23:06:30 »
Roger, Roger.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #65 Gepost op: 04 January 2010, 23:08:10 »
Dit draadje is een mooi voorbeeld hoe in de loop van een verhaal details worden aangepast. Zo heb ik ergens gelezen dat NSR toestemming zou hebben gegeven en nog veel meer snelle schrijfsels.
Zie artikel: "Na toestemming knooppuntcontroller NSR". Die wordt nergens genoemd in het rijtje mensen dat wordt aangepakt. Consequent zijn, behalve binnen de eigen organisatie?

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #66 Gepost op: 04 January 2010, 23:16:40 »
Wat ik me ook meen te herhinderen was dat NSR de klanten adviseerde om niet te reizen, en de klanten in de kou liet staan. De diverse directies schoven de zwarte piet door, en beriepen zich op overmacht, het weer.
Nu zet een veel lager in de rangorde staand persoon die hoge pietjes voor gek door te laten zien dat er wel gereden kon worden. Nu zijn de directies na een kerst en nieuwjaarsverlof weer aanwezig, en moeten aan dicerse andere figuren gaan uitleggen waarom die persoon dat wel kon, terwijl de bevelhebbers beweerden dat dat niet kon. Dus daar moet iemand voor boeten, en dit is natuurlijk weer een PR flater van de almachtige spoorwegen die normaal overal mee wegkomen ( zie bv de diverse schandalen met bv Hi-speed ).
Als dit bovenstaande waar is hebben de diverse spoordirecties nog meer om uit te leggen waar ze natuurlijk geen zin in hebben, en ik vrees dat de consequenties zwaar zullen zijn voor de persoon.

Gelukkig hebben we in Nederland nog enkele redelijk vrije media die het aandurven om ook dit soort zaken aan het publiek te melden.

Groeten, Alexander

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #67 Gepost op: 05 January 2010, 00:12:42 »
Tja, dit is zo'n geval....

Ja, deze pro-railer heeft zich hard gemaakt voor een goed doel, echter
heeft hij zich niet gerealiseerd dat ie met deze actie tegen een log apparaat
aanschopt (NSR dus). Ja, dan heeft NSR strikt genomen ook nog eens gelijk.
Volgens de procedures had hij dit niet mogen doen, als was ie wereldkampioen
treinbesturen. Maar het is flauw dat NSR zelf geen schuld bekent. Zij hadden
dit initiatief, als het echt niet door de beugel kon, niet tot uitvoering mogen
laten komen.
Nu gaat het grote, machtige NSR een heel klein mannetje die de (betalende)
NSR klanten een grote dienst heeft bewezen tot de enkels laten afbranden.

Nou, hiermee kan ik niet leven. Iemand die individueel laat zien dat er in dit
land op zo'n moment toch wat mogelijk is, moet je respecteren.
Laat die regeltjes waarvan we er toch al veel te veel hebben nu eens
weg, en geniet ervan, ja omarm het, dat er mensen zijn die dingen mogelijk maken.
Denk er goed om dat het bedrijfsleven bestaat van individualistisch vermogen.
Als er alleen maar hoge heren en regeltjes zouden zijn, staat alles stil.
Maar laat ik het hierbij houden want als ik zo doorga kom ik op heel andere kwesties.

Enne, hoe staat het met de discussie dat als er een laagje sneeuw valt, het hele land qua
treinverkeer plat ligt? Die is veel interessanter, DAAR zit een probleem waar NSR zich
maar niet over uitlaat. (behalve dan dat er wissels vastzitten, en prorail kan het niet
oplossen. Nou, daar heeft een reiziger die bij NSR een duur vervoersbewijs heeft gekocht
wat aan! triest, triest en nog eens triest )

Ben ik toch nog doorgegaan.... ;D

Back to the kleine treintjes maar weer!
« Laatst bewerkt op: 05 January 2010, 00:23:55 door Peter Korsten »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #68 Gepost op: 05 January 2010, 00:24:13 »
En vanavond heeft het verhaal SBS 6 gehaald.

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #69 Gepost op: 05 January 2010, 00:27:51 »
in wat voor zin (wie werd er schuldig bevonden ???)

Bravo Alfa Sierra
« Laatst bewerkt op: 05 January 2010, 01:16:45 door basdouma »
Modelspoorder in winterslaap

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #70 Gepost op: 05 January 2010, 00:39:33 »
De man in kwestie vindt dat hij onschuldig is, zijn baas vindt dat hij zich onbehoorlijk gedragen heeft. Duidelijk was wel dat SBS6 de kant van de werknemer koos. Volgens mij kun je deze uitzending van HvN op de site van SBS6 bekijken.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #71 Gepost op: 05 January 2010, 01:06:11 »
Citaat
Die piloot jâh....

jij was toch zweefvlieger?

Citaat
beta alfa sierra

Hmm..... ;)

Enniewee: ik las ergens in dit draadje wel een zinvolle opmerkinge. Zoiets als:"de helden hebben hun eigen heldendaad opgebiecht aan de Telegraaf". Ik weet niet wie het aan de grote klok heeft hangen (genaaid?! ???) maar lullig is het wel. Echter, de regels en procedures zijn er niet voor niks. Wij laten ook 270 klappende schedeltjes staan met het vliegtuig als blijkt dat op het moment van vertrek (......) wij 1 minuut over de max. toegestane wettelijke werktijdlimiet gaan lopen op het moment vanaankomst. Lullig, maar waar. En nee, dan niemand de held uithangen. Laat staan de pers inlichten. Toch zijn er in de luchtvaart bijvoorbeeld ook zaken waarvan je 'jezelf recht kunt lullen bij Het Groene Bankje'. "Ja maar meneer de inspecteur, anders had die orkaan zowel ons vliegtuig als ons resort in de puinpoeier gestort". "Voor de veiligheid...blababla". Door die zonnebril kijkend had ik als NS (of wie er dan ook verantwoordelijk voor is) zeker gezien de omstandigheden wel de man vermanend toegesproken. Ná de bos bloemen en de complimenten. Want FF eerlijk, de Spoorwegen hebben er één grote puinhoop van gemaakt, een groot schandaal! En om daarna een beetje de toffe brave Harry te gaan uithangen is te kansloos voor woorden. Jammer is dat de regels er niet voor niets zijn.

Tsja, die knakker zal vast een lekker rustig ritje hebben gehad. Weinig verkeer op de sporen, sigaretje erbij.....wel ontspannend, niet?  ;) ;D


Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #72 Gepost op: 05 January 2010, 08:08:41 »
Ik denk dat we allemaal wel begrip voor hebben dat er zo iets als procedures zijn. Onder andere vanwege de aansprakelijkheid.
Aan de andere kant komt het natuurlijk zo oneerlijk over. Die machinist maakt honderden mensen blij en krijgt stank voor dank.

Na een nachtje slapen kijk ik er wel wat genuanceerder tegen aan ;) Maar wat voor mij blijft staan is de toestemming van de knooppuntcontroller van NSR en de dienstleider. Er zijn dus meer partijen bij geweest, en die lijken hier niet verder op aangesproken te worden. Ik denk dat 'em daar nou juist de angel zit in dit verhaal die steekt.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #73 Gepost op: 05 January 2010, 09:07:02 »
Als modelspoorder heb ik gewoon geen mening over dit verhaal, het gaat me ronduit niet aan.

Het is een zaak van de betreffende monteur, Prorail en NS.

Op mijn baan ben ik baas.

Op het grootspoor de Rechter.

Albert.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #74 Gepost op: 05 January 2010, 10:15:06 »
Filmpje!

Kunnen jullie daarna weer lekker verder diskuusjerûh  ;D
No dress rehearsel, this is our life.