Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
Vandaag om 21:03:32
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 20:53:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:45:16
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 20:44:56
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan door Mark D.
Vandaag om 20:02:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:49:06
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:42:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 18:05:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
  

Auteur Topic: Treinheld in de kou  (gelezen 12823 keer)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Treinheld in de kou
« Gepost op: 04 January 2010, 12:00:09 »
AMSTERDAM -  Een goedbedoelde hulpactie waarbij honderden mensen naar hun werkplek werden vervoerd is NS-storingsmonteur Rens Kamminga duur komen te staan. Op maandagochtend 21 december, toen heel Nederland bedolven raakte onder een dik pak sneeuw, er een complete chaos op het spoor heerste en conducteurs en machinisten hun werkplek niet konden bereiken, twijfelde Kamminga geen moment toen collega’s hem aanspoorden om de boemelrit van Amsterdam naar Utrecht te rijden. Daarmee hielp hij honderden mensen uit de brand.

Rest van het artikel is hier.

Bron: www.telegraaf.nl

tja.. ik weet zelf niet zo goed wat ik hier van denken moet  :(

Edit moderator: auteursrechtelijk beschermd materiaal verwijderd
« Laatst bewerkt op: 04 January 2010, 20:27:44 door Peter Korsten »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2010, 12:08:34 »
volgens mij weet je prima wat je ervan denken moet en denk ik t zelfde. eikels.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2010, 12:12:05 »
Het is heel nobel om passagiers te willen helpen, maar het is natuurlijk volstrekt illegaal als je niet bevoegd bent om personenvervoer te rijden. Het lijkt zo hulpvaardig maar stel je eens voor wat er geroepen zou worden als er iets mis was gegaan onderweg: dan was iedereen van mening dat de idioot die er met een trein vandoor was gegaan achter slot en grendel zou moeten zitten.... Ik kan me voorstellen dat de NS ingrijpt omdat ze toch aansprakelijk zouden zijn geweest.
Wellicht kunnen ze hier wel van leren en bv. een clausule opstellen waarin bij noodsituaties bevoegdheden worden verruimd, dan zijn er ook geen problemen met aansprakelijkheid en kan er bij drama's als toen op meer mensen een beroep worden gedaan.
RETROBAHN A.G.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2010, 12:13:28 »
Ik vind het echt rond uit ziek, daar had heel anders op gereageerd kunnen en moeten worden door de NS.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2010, 12:48:02 »
Dat kan je allemaal wel zeggen Bessel, maar hij heeft voor ie vertrok overal om toestemming gevraagd en die ook gekregen.

dvdbrander

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2010, 14:00:00 »
dat is nederland weer he?
stank voor dank...
waar moeten we heen met die wereld......
mvg daniël
mMijn baantje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2010, 14:04:30 »
Van Amsterdam naar Utrecht?  ::)
Volgende keer ga ik het ook proberen.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2010, 14:09:23 »
Dit slaat natuurlijk nergens op: schorsing opheffen en loonsverhoging voor de beste man, NS!
En anders ga ik nooit meer met de trein (o, dat ga ik al heel wat jaar niet meer...  ::))
Grtz!
Tedo

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2010, 14:09:01 »
Die man werkt helemaal niet bij NS.
Het begrip 'noodsituatie' is ook zwaar overdreven. "Hellup, ik kan in die kou niet naar mijn werk in Utrecht en als het een beetje tegen zit moet ik weer naar huis. Wie komt me redden?"
« Laatst bewerkt op: 04 January 2010, 14:21:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2010, 14:21:34 »
Hey,

Een verhaal heeft altijd twee kanten, deze ook natuurlijk.
Het is en blijft sneu voor deze goed bedoelde actie, misschien had de NS beter anders kennen reageren.
En ook pas na 10 dagen reageren, dat figuur zat zeker vast in een andere gestrande trein ::)

Maar als de trein meer als een uur op het perron staat te wachten op zijn personeel, dan is de aansturing ook niet helemaal schuld vrij.
Het zou dan een uitdaging worden om de trein wel weg te krijgen met volk erin, dan maar met ander personeel erin die wel mochten rijden.
Maar helaas zijn dat soort bedrijven zo flexibel als plaat beton, en kan er niet meer nagedacht worden.
Wat deze meneer wel gedaan heeft.

Aangezien hij machinist geweest is, kon hij het, maar regeltjes he

Ik denk dat NS moet inzien dat beide partij-en fout zijn en ook passende maatregels nemen aan hun eigen zijde.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8588
  • Nooit uitgeklust....
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2010, 14:21:31 »
Strikt genomen heeft de NS idd gelijk. In een artikel op NU.nl stelt de NS overigens dat het helemaal geen noodsituatie betrof.
NS had dit echter wel wat netter mogen afhandelen. De schorsing had idd niet gehoven, nogal overdreven. Ik vraag me namelijk ook af hoeveel mensen nu NIET hun geld terug hebben gevraagd naar aanleiding van de vertraging.

@Floris: zoals in het artikel al vermeld, de verkeersleiding checkt niet of iemand bevoegd is. Dus ook jij en ik hadden waarschijnlijk wel toestemming gekregen. Dat biedt mogelijkheden bedenk ik me ineens.  8)

Overigens staat er ook in het artikel dat de beste man 10 jaar machinist is geweest. Mét bevoegdheid dus. Dit is dus niet iemand die alleen maar een beetje rangeert. Zonder de rangeerders tekort te willen doen...

Iedereen volgt de regeltjes tegenwoordig. Procedure zus, procedure zo. Alles wil men maar vangen in regeltjes en procesjes. Het lijkt wel alsof er niemand meer na kan denken. Of is het durfen....

Persoonlijk vind ik dat de man dit niet verdient. Hij zal dit niet zo snel nogmaals doen. Zo kun je je personeel ook kort houden. Je krijgt er wel een lekker warm gevoel bij. :-\

Groeten,

Edsko

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2010, 14:41:26 »
Apollo, de God van orde en bureaucratie!


Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2010, 14:46:49 »
Dit is dus echt een behoorlijke stoot onder de gordel, meer zeg ik er niet over.
Hoe leeg kun je als bedrijf reageren? Nou dit is dus waarschijnlijk het antwoord.
Of de NS moet zich wel heel erg onder de duiven geschoten voelen.
Meer kan ik er echt niet van maken.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #13 Gepost op: 04 January 2010, 14:49:42 »
Hoe goed bedoelt ook, zo'n actie heeft natuurlijk een precedentwerking, en daar zal de NS wel bang voor zijn.

Ik las ergens 'strikt genomen'; dat gaat natuurlijk niet op, ik ga ervan uit dat de regels altijd strikt genomen worden, al werkt dit vaak maar één kant op.

Dit loopt vast met een sisser af. Mocht dat niet zo zijn dan kunnen wij voortaan met z'n allen de NS ook 'strikt' aan de regels houden.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Treinheld in de kou
« Reactie #14 Gepost op: 04 January 2010, 14:51:37 »
Ach, de NS moe(s)t wel zo handelen, lijkt mij. Het zijn ook mensen en diep in hun hart zullen ze ook het heldhaftige karakter van de rit erkennen, maar formeel gezien is dit niet acceptabel. Hopelijk zal het voor de 'held' met een sisser aflopen. Ik vraag me wel af hoe lang het nog geduurd zou hebben eer de dienstdoende, bevoegde machinist ter plekke zou zijn geweest als de held er niet mee vandoor gegaan was. Wat is nood?

Ik heb al een trein