Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:14
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 18:57:29
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:18:36
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47

Auteur Topic: CV's programmeren met Multimaus  (gelezen 3050 keer)

Wijnand

• Offline Offline
CV's programmeren met Multimaus
« Gepost op: 03 January 2010, 22:13:40 »
Hallo,

Ik heb mijn eerste schreden gezet in digitaalspoor. Hiervoor een Multimaus aangeschaft.
Heb inmiddels ook de eerste decoder in een loc ingebouwd en deze werkt behoorlijk. Echter, de achterverlichting brand niet. Alle aansluitingen gechecked en doorgemeten. Daar ligt het niet aan. Dan mogelijk aan de programmering van de decoder.
Vraag is hoe ik dat ding met Multimaus programmeer.
De decoder is een Lenz Zilver+. In de handleiding staat een matrix met te programmeren C.V.'s op een bepaalde uitgang. Het gaat in dit geval om uitgang B van de decoder. Die zou standaard op 2 staan, maar dat is dus niet te controleren bij de Multimaus.

Aanvullende vraag: in de handleiding staan bij CV29 meerdere bits (bijv. 1 is rijrichting, 2 is snelheidscurve etc.).0 is dan een keuze of 1. Hoe geef ik dan aan welke bit ik wil wijzigen in 0 of 1 in de Multimaus? Ik wil de rijrichting omkeren.  Hoe doe ik dat dan?

Wijnand

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:CV's programmeren met Multimaus
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2010, 22:17:16 »
Door de bitjes tot een byte te verwerken, en die op te geven aan je CV.

De waarde van het bit staat in de tabel, deze tel je bij elkaar op en je weet de waarde van je byte.

Gezet geeft een waarde niet gezet is waarde nul.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wijnand

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2010, 22:24:14 »
Hoi Wim,
Dit snap ik dus even niet.
Bitje tot byte te verwerken. Hoe doe ik dat dan?
Kun je me het voorbeeld geven voor die CV29? Als bit 1 standaard op 0 staat, hoe schakel ik die dan om naar 1?
En hoe krijg is een CV "gezet" of "niet gezet"?

Gr. Wijnand

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2010, 22:52:25 »
Wijnand

Een byte is opgebouwd uit 8 bitjes.

Bit 0  gezet = 1  (2^0)
Bit 1 gezet = 2   (2^1)
Bit 2 gezet = 4  ( 2^2)
Bit 3 gezet = 8 (2^3)
Bit 4 gezet = 16 (2^4)
Bit 5 gezet = 32 (2^5)
Bit 6 gezet = 64 ( 2^6)
Bit 7 gezet = 128 (2^7)

Tel je alles bij elkaar op krijg je 255.
Deze waarde staan ook in je tabel bij o.a. CV29

Wil je de decoder op 28/128 en analoog herkenning uit, dan is volgens de tabel alleen bit 1 gezet, dus de waarde voor CV29 is 2
Wil je 28/128 stappen en analoog herkenning aan, dan is bit 2 ook gezet. dan wordt het dus 2+4 = 6 voor de waarde van CV29.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2010, 09:46:35 »
Heb inmiddels ook de eerste decoder in een loc ingebouwd en deze werkt behoorlijk. Echter, de achterverlichting brand niet. Alle aansluitingen gechecked en doorgemeten. Daar ligt het niet aan.

Om welke loc gaat het. Weet je zeker dat de loc sluitseinen heeft.
Zoniet dan kan je programmeren tot je een ons weegt maar zal er nooit iets gaan branden.  ;D
Standaard zal bij een fabrieksnieuwe decoder de verlichting werken zoals bedoeld. Dus frontseinen aan de ene kant en sluitseinen aan de andere kant en dit wisselend met de rijrichting.
Maar er zijn ook locs te koop waar alleen frontseinen aanwezig zijn en geen sluitseinen. Komt vaak voor bij locs uit de hobbyprogramma's. Dan zal je zelf aan het sleutelen moeten.
Wisselen de frontseinen wel met de rijrichting?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Wijnand

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2010, 19:44:43 »
Eric,
Het betreft een Fleischmann loc met voor en achter afzonderlijke verlichting. Verlichting aan één kant brandt en schakelt uit bij omkeren van de rijrichting, doch de andere kant brandt dan niet. De verlichting is er dus wel degelijk.
Gr. Wijnand

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2010, 19:52:09 »
Maar zitten er aan beide zijden twee lampjes? Dus voor front EN sluitlichten?
Als er maar een lampje zit heb je alleen maar frontlichten in de rijrichting.

En welke FL loc betreft het.
Ik heb zelf twee BR218's en daar zaten alleen lampjes in voor de frontlichten en geen sluitlichten. Die heb ik er zelf ingezet.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2010, 20:02:28 »
in het allereerste bericht schreef hij al dat hij ze had doorgemeten , lijkt me dat je dan wel merkt als er geen lampe in zit .

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2010, 20:07:41 »
Daarom zou het handig zijn als de vraagsteller alle informatie geeft. Zeker gezien de openingszin dat hij de eerste schreden heeft gezet op digitaalgebied.
Zoals was de lok al digitaal voorbereid en was het een kwestie van een decoder erin prikken.
Of heeft hij de lok zelf omgebouwd. Dan kan er best wat fout gegaan zijn tijdens de ombouw.

Foto's doen wat dat betreft wonderen. Evenals typenummer van de betreffende lok.  (y)
De omschrijving "een Fleischmann lok" zegt niet zoveel. Daar zijn er zo veel van.  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Wijnand

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2010, 20:38:15 »
Heren,

Het betreft een Fleischmann BR212 rood. Er zitten 2 lamjes in, aan de voorzijde en de achterzijde. Deze zijn afzonderlijk op de decoder aangesloten via functie-uitgang A en B. Deze staan ingesteld op F0, dus verlichtingsschakelaar (Eric, ben ik dan volledig genoeg of wil je nog meer weten).
Inmiddels met wat CV-instellingen geprobeerd de niet werkende zijde te laten branden, maar die is zo dood als een pier. Kan het zijn dat die functie-uitgang niet werkt? De bedrading is volgens mij namelijk goed aangesloten. Optie zou dan zijn om één van de niet gebruikte uitgangen te gebruiken. Er zijn er namelijk nog 3 vrij op de decoder.
Gr. Wijnand

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2010, 20:52:42 »
Wijnand,

Dan zou ik zeker dit draadje ook eens doorlezen. Dat gaat over problemen met FL verlichting na het inbouwen van een decoder.

En als ik dan de foto's in dat draadje bekijk zit daar per zijde maar 1 lampje, net als jij beschrijft. En dan kan proberen tot je een ons weegt maar dan krijg je geen brandende sluitverlichting. Die zit er domweg niet in. Alleen met de rijrichting wisselende frontverlichting.

Maar een vraag heb je nog niet beantwoord. Heb je zelf de ombouw gedaan of heb je er alleen een decoder in geprikt?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2010, 21:03:07 »
Ja, maar volgens mij bedoeld Wijnand ook dat één van de lampjes niet werkt. Het woord 'achterverlichting' in het eerste bericht wekt dan verwarring.
Zo'n lampje kan kapot.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wijnand

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2010, 21:10:08 »
Wim, Eric,

Wim ik heb je stuk over Bits en Bytes inmiddels begrepen en toegepast. Het werkt (maar dat wist je natuurlijk al). De loop van de loc heb ik op die wijze inmiddels omgedraaid. Bedankt voor je uitleg!

Eric, Ik heb de decoder zelf ingebouwd, geen stekker. Bedankt voor je draadje. Bij mij zit inderdaad "iets" direct achter de fitting. Lijkt me een condensator, maar zou ook een diode kunnen zijn. Raar is dan wel dat er aan beide kanten één zit en dat het lampje aan de achterkant wel doet. Ik zal die "dingen" er maar eens uit halen en dan opnieuw proberen. Dat wordt dan pas komend weekend.
Overigens ik heb beide lampjes van het frame geisoleerd en aangesloten op de "centrale" blauwe massadraad van de decoder. Mijn lampjes hebben dus geen contact met het frame alleen met de decoder. Dit heb ik ook door meting vastgesteld.
Als ik wat kan melden hoor je.
Gr. Wijnand

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 January 2010, 21:14:38 »
Die "dingen" zullen de diodes zijn zoals je in het andere draadje kunt lezen.
En die blauwe "massadraad" is de + van de decoder. De uitgangen van de decoder schakelen naar massa. Dit ter info.

Succes en we horen het wel als het gelukt is (of niet)  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 January 2010, 21:19:12 »
Eric, Ik heb de decoder zelf ingebouwd, geen stekker. Bedankt voor je draadje. Bij mij zit inderdaad "iets" direct achter de fitting. Lijkt me een condensator, maar zou ook een diode kunnen zijn. Raar is dan wel dat er aan beide kanten één zit en dat het lampje aan de achterkant wel doet. Ik zal die "dingen" er maar eens uit halen en dan opnieuw proberen. Dat wordt dan pas komend weekend.

Dat is niet raar Wijnand. Die diodes zitten verschillend gemonteerd om adequaat op de analoge ompoling te reageren. Digitaal wordt niet omgepoold en zit er dus eentje altijd goed en de andere altijd in sperrichting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.