Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door henk
Vandaag om 12:15:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
  

Auteur Topic: Steindorf - (Baanplan N)  (gelezen 8035 keer)

AEvolution

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Steindorf - (Baanplan N)
« Gepost op: 03 January 2010, 21:02:20 »
Ik heb het roer (weer ;D) helemaal omgegooid en mijn oude baanplan aan de kant geschoven. Het was me allemaal te steriel, te recht aan, recht toe. Er zaten ook wat pijnpunten in de oude ontwerpen, die niet snel waren op te lossen.

Met hulp van een collega heb ik nu een volledig nieuw baanplan bedacht. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zonder zijn hulp nooit zo'n plan had kunnen bedenken (y)


KLIK voor vergroting


KLIK voor vergroting

Railsysteem: Fleischmann Piccolo
Besturding: digitaal
Tijdperk: IV en V

Thema: Een kleine stad, omsloten door bergruggen. De stad is gebouwd op 3 niveau's. Op het middelste niveau ligt het station, met een klein industriegebied en een werkplaats. Op het station stoppen zowel stop- als intercitytreinen. ICE's passeren het station op geringe snelheid, maar stoppen hier niet.

In het industriegebied achter het station is een machinefabriek gevestigd. Door de grote verscheidenheid aan producten die hier worden gemaakt, is er ook een grote verscheidenheid aan grondstoffen en halffabrikaten nodig. De gebouwde machines worden, afhankelijk van de grote, vervoerd in gesloten wagons of diepladers.

Vanuit het station loopt een enkelsporige zijlijn naar het hoger gelegen deel van de stad. Deze diesellijn wordt bedient door een lokale spoorwegmaatschapij met een GWT/ Lint of iets dergelijks. Het enkele spoor eindigd in een dubbelsporige zijlijnstation

In het dal ligt het centrum van de stad, met al zijn historische gebouwen, straatjes en pleinen. Het hoofdspoor duikt hier een tunnel in, om op een lager niveau via een brug het dal te kruisen. Vanuit de bergen stroomt hier een beek, dwars door het centrum van de stad.

Boven het dal is een steengroeve gevestigd. Vanuit het station komen via een eigen spoor de lege wagons aan op het rangeerspoor. Daar staat een werkloc klaar om het werk over te nemen. De werkloc is in het bezit van de steengroeve en wordt daar ook onderhouden in een kleine werkplaats.

Graag jullie commetaar en adviezen, voordat ik nu dan eindelijk eens met het echte werk kan beginnen  :D Zien jullie nog punten ter verbetering, foutjes etc?

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2010, 21:10:03 »
Waarom wissels ter hoogte van het midden van de perrons ?

AEvolution

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2010, 21:14:24 »
Dat was een tip die ik van mn collega kreeg. Je hebt dan een perron A en B. Je kunt dat twee korte treinen kwijt op hetzelfde peron, of één lange.

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2010, 21:27:48 »
Ik ken het principe, ik kijk er elke ochtend naar op het perron van Gouda, maar in jouw ontwerp worden dat dan hele korte treintjes van 30/40 cm maximaal, oftewel een tenderlocje met 3/4 passagierswagonnetjes.


jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2010, 21:35:31 »
.........en je wisselaandrijvingen moeten dus onder de perrons komen..............niet onmogelijk, maar wel iets om je van te voren te realiseren

AEvolution

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2010, 21:44:17 »
Ach ja....station Gouda. Daar heb ik nog heel wat voetstappen staan uit de tijd dat ik daar op het Crabeth/ID college zat. En heel wat Vietnameese loempia's weg gewerkt bij dat loempiatentje aan de achterzijde van het station.

Het is 50cm, maar ik begrijp je punt ;) Van die wisselaandrijvingen had ik zelf nog niet bedacht. Eens kijken of ik één set wissels laat vervallen, of dat ik het helemaal weg laat.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2010, 21:59:12 »
Kijk eens naar kruiswissels.
Deze zijn in N-spoor te verkrijgen volgens mij en zijn de oplossing voor jou probleem.

mvg,
Sander
mvg,
 Sander

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2010, 22:16:34 »
Kruiswissels?............Als je engelse wissels bedoelt dan zijn die in n-spoor verkrijgbaar en die zijn al zichtbaar het baanontwerp van dit topic.........maar dan kan hier toch geen gewone wissels vervangen om zo de perrons "in tweeen te delen".


AEvolution

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2010, 22:17:02 »
Klopt, Kato heeft ze bijvoorbeeld. Ik heb het met een kruiswissel geprobeert, maar dan nog kkom ik op 2 sporen van max 57 cm lang. Ik heb daarom besloten de kruiswissels eruit te halen.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2010, 22:17:27 »
ik zei ook kruiswissels. ;D
En dan kan het wel.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #10 Gepost op: 03 January 2010, 22:29:35 »
Sander, mijn excuses, als je googled op kruiswissel en kato kom je uit op..............jawel: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6496.30.........afijn, weer wat geleerd.

Als je echter dit principe gaat gebruiken, dan komen de sporen toch ook wat verder uit elkaar te liggen, want nu, lijkt me, wordt in het ontwerp een hartafstand van 33,6 mm gehanteerd.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #11 Gepost op: 03 January 2010, 22:43:31 »
Dat zou goed kunnen, daar heb ik niet naar gekeken.

Ikzelf gebruik in mijn H0 baan in elk geval een dergelijke oplossing, met kruiswissel dus.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

AEvolution

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #12 Gepost op: 03 January 2010, 22:43:53 »
Klopt, de hoh afstand is nu de standaard 33.6mm. Maar in welk geval komen de sporen verder uit elkaar te liggen  ??? Als ik een kruiswissel ga toepassen, of juist als ik alle wissels laat vervallen? De hoh afstand van de kato kruiswissel is in AnyRail ook 33.6....

Hier het baanplan zonder de wissels;


KLIK voor vergroting

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #13 Gepost op: 03 January 2010, 22:47:12 »
Ik zou de kruiswissel(s) achterwege laten denk ik, er zijn stopmogelijkheden genoeg in je station.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Steindorf - (Baanplan N)
« Reactie #14 Gepost op: 03 January 2010, 23:31:56 »
Het laatst getoonde baanontwerp bevalt me persoonlijk het beste, je hebt nu 5 perronsporen om trein te laten stoppen, en de kortere treinen laat je gewoon voor het stationsgebouw stoppen. Plus geen gehannes met wisselaandrijvingen die onder het perron moeten.