Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 17:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:50:28
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Rail 2010?  (gelezen 48847 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Rail 2010?
« Reactie #150 Gepost op: 13 March 2010, 18:43:37 »
Bekijk het eens anders: ga in t echt es langs t spoor staan, zelfs op n hoofdlijn mot je nog wel es 10 minuten op een trein wachten.
Floris, de tijd moet je ook op schaal zien.  ;)

@Dennie: dat je nu een keer pech hebt met de trein, wil niet zeggen dat je dat elke keer hebt? Als je in de file staat wegens een ongeluk, zeg jij toch ook niet dat je de volgende keer gewoon weer met de trein gaat? En twee euro voor een enkele reis met het busje vind ik een sympathieke prijs. Terug ben ik gaan lopen, wat slechts een leuke 20 minuten wandeling is door het rustige Houten, alwaar ik nog een leuk bord tegenkwam. Nou dat noem ik een understatement!

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #151 Gepost op: 13 March 2010, 18:57:29 »
Hoi Sven,

Die reparatieacties vielen mij vanmorgen in Houten ook op. Bij drie banen was men aan het "Troubleshooten"
Valt me eigenlijk tegen dat er daar regelmatig iets niet goed gaat.
mvg,
Fred

Klopt! Ook bij ons (MSG Den Bosch) ging het vanmorgen niet echt lekker met de opstart. Maar daar zijn wel een aantal factoren voor aan te wijzen.

1. Gisteren reden we jaren 70, vandaag modern. Dat betekende al het materieel er af en nieuw er op.
2. Als deelnemer mocht je pas om 900u het gebouw in. Als je dan nog 14 treinen moet opbouwen en vervolgens ook nog de beurs 10 minuten eerder open gaat is de tijd (te) kort.
3. Diverse deelnemers met diverse treinen met goede en slechte rij-eigenschappen en koppelingen waardoor je veel ontsporingen krijgt in het begin.
4. Ook nog een overleden decoder bij een trein, waardoor het hele proces stil kwam te staan (lijkt NS wel)

Al met al blijft het altijd lastig met een clubbaan om al het materieel goed te laten rijden, maar ik ga er van uit dat morgen alles goed komt (geen tijdperkwisseling iig..) dus morgen is ook iedereen weer van harte welkom bij de MSG Den Bosch
Daarnaast vandaag met open mond staan kwijlen bij de fietser van Loek  :o
Overigens is het ook de moeite om de treinen op de dijk eens wat beter te bekijken, dit treinverkeer is ook zeer ingenieus hoor!!!!  :o :o Sowiso voor iedereen die nog komt, vergeet niet in de zaal naast de ingang te gaan kijkne (vandaag diverse mensen gesproken die de zaal gemist hadden.....)

nog een dagje plezier te gaan

hopelijk tot morgen!!!

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #152 Gepost op: 13 March 2010, 19:37:54 »
Citaat
Daarnaast vandaag met open mond staan kwijlen bij de fietser van Loek

Ik heb die fietser vrijdag helaas gemist in het echt. Wel het filmpje gezien. (y)
Iemand enig idee hoe het werkt. Of kan iemand dat morgen aan Loek vragen?

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

rjr

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 13 March 2010, 20:13:00 »
Klopt! Ook bij ons (MSG Den Bosch) ging het vanmorgen niet echt lekker met de opstart. Maar daar zijn wel een aantal factoren voor aan te wijzen.

1. Gisteren reden we jaren 70, vandaag modern. Dat betekende al het materieel er af en nieuw er op.
2. Als deelnemer mocht je pas om 900u het gebouw in. Als je dan nog 14 treinen moet opbouwen en vervolgens ook nog de beurs 10 minuten eerder open gaat is de tijd (te) kort.
3. Diverse deelnemers met diverse treinen met goede en slechte rij-eigenschappen en koppelingen waardoor je veel ontsporingen krijgt in het begin.
4. Ook nog een overleden decoder bij een trein, waardoor het hele proces stil kwam te staan (lijkt NS wel)

Dat verklaart in elk geval waarom er vanochtend vroeg nog niets reed, en toen er eindelijk een trein vertrok was het na 20 cm al weer noodstop omdat het er naast lag. Wel jammer want dan komt het minder over. En we hadden vandaag niet meer de tijd om enkele punten voor de tweede keer te bezoeken.

Volgende keer misschien op vrijdag al deels beginnen met omzetten naar nieuw tijdperk, en dan zaterdag ochtend de rest?
Ik zou het niet zo erg vinden om deels oud en deels nieuw door elkaar te zien rijden, dan rijdt er tenminste iets.

Groet,

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 13 March 2010, 20:20:57 »
@Jajo,

Volgens mij gewoon met een magneet maar ik ben ook wel heel nieuwsgierig naar het antwoord want ik twijfel ook.

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #155 Gepost op: 13 March 2010, 20:23:39 »
zover ik kon zien (aan de achterkant van de baan) idd een magneet systeem.

Loopt een band/ ketting met magneetje onder de baan, daarover ligt dun sheet. Fietsertje heeft (ergens?) ook een magneetje...

Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #156 Gepost op: 13 March 2010, 20:24:56 »
Goed dat ik het weet. Dan neem ik morgen de schaatsen maar niet mee.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

THSfan

• Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Steinwegsik
« Reactie #157 Gepost op: 13 March 2010, 20:28:13 »
De vraag heb ik vandaag ook gesteld aan de bouwer, net zoals de 7961 mensen die me voorgingen met dezelfde vraag. ;D
Werkt inderdaad met een magneet die aan een strook papier zit die via rollen onder het wegdek doorrolt.
De fiets heeft voor en achter een klein stripje metaal waardoor ie stevig op de weg gehouden wordt en dus niet omvalt.
Als je het aan hem vraagt mag je ook even aan de achterkant kijken hoe eea werkt.
Geniaal in elk geval!

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #158 Gepost op: 13 March 2010, 21:46:02 »
De fietser werkt eigenlijk exact zoals je het zou vermoeden. Het geniale is meer op het idee te komen een fietsende fietser uit te beelden, dan dat het ingewikkeld is. Ik wil over de werking nog iets aanvullen op THSfan:

- Onder het voor- en onder het achterwiel zit een ca. ø 5 mm rond plaatje. Ik begreep dat het een superklein magneetje was, maar als dat een metaal plaatje zou zijn, zoals Oscar zegt, dan zou dat ook wel kunnen. Hij staat niet op een transparante sheet vast, voor zover ik kon zien, maar alleen op de twee dunne rondje plaatjes.
- Op de trapas is een kleine en dunne transparante plastic cirkel bevestigd (ca ø 7 mm), waar de voeten van de fietser aan vast zitten. De cirkel maakt contact met de grond en gaat draaien als de fietser wordt voortgetrokken.
- De benen zijn uiteraard losse delen voor boven en onderbeen. Ik heb niet gevraagd wat voor materiaal dat was, maar het leek me metaal en geen plastic.

Het plastic cirkeltje lijkt me niet erg slijtvast, maar de praktijk zal uitwijzen of dat zo is. Ik geniet er gewoon van om die man te zien fietsen. De hele houding van de man. De onbevangenheid! Heerlijk.

Loek is natuurkundeleraar van beroep. Dat verklaart wel een hoop!

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #159 Gepost op: 13 March 2010, 22:04:17 »
Dank voor de uitleg mannen. Ik vermoedde wel zoiets, maar met de uitleg van Sven (trapas-wieltje) ben ik helemaal tevreden.
Ik wil namelijk een schaatser op mijn baan laten rijden....... 8)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

THSfan

• Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Steinwegsik
« Reactie #160 Gepost op: 13 March 2010, 22:13:26 »
@Sven,

Bedankt, dat van het trappen vroeg ik me nog af.
Heb ik helaas niet gevraagd.

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #161 Gepost op: 13 March 2010, 22:24:43 »
Ik wil namelijk een schaatser op mijn baan laten rijden....... 8)
Zet het gele bord naast het water en je kunt je die moeite besparen...

Het is overigens wel een idee, een schaatser, met bewegende benen. Ik voel de technische mogelijkheid in mijn hoofd opborrelen... Daar ga ik nog eens over nadenken.

Gert1

• Gast
« Reactie #162 Gepost op: 13 March 2010, 23:48:30 »
Het is overigens wel een idee, een schaatser, met bewegende benen. Ik voel de technische mogelijkheid in mijn hoofd opborrelen... Daar ga ik nog eens over nadenken.

En gaat ie dan ook 'pootje over' door de bochten? Dat zou pas echt heel knap zijn!  :D

mvg,
Gert

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #163 Gepost op: 14 March 2010, 01:18:50 »
Natuurlijk de fietser van Loek bewonderd. Maar ook zijn treinen rijden spectaculair.
Niks schaduwstation of omloop achter de wand, gewoon vastgemaakt aan een band, aan het einde van het diorama keert de trein gewoon op zijn kop terug naar het beginpunt.
Briljant.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #164 Gepost op: 14 March 2010, 02:50:24 »
afgelopen vrijdag een dagje genoten van rail 2010,echt superbanen gezien vooral de engels georienteerde banen waren van zeer mooie kwaliteit zonder overigens de andere banen teniet te doen,en met een paar mooie aankopen erbij was het een zeer geslaagd evenement ;D
British Rail diesel Fan