Bram,het loopt nog niet storm op je vraag. Waarschijnlijk is het antwoord te moeilijk. Maar ik denk eigenlijk dat je dat antwoord ook zelf kunt uitvogelen, als je zo'n wissel bij de hand hebt. Het gaat er om dat je de linker en rechter spoorstaven in het wissel elektrisch van elkaar moet scheiden. En daarvoor moet je er dus achter zien te komen hoe de massaverbindingen in het wissel zijn uitgevoerd. En als je dat eenmaal weet, dan is het een kwestie van de juiste verbindingen onderbreken. Ik kan het je niet zo voorzeggen, want ik heb zelf niet zulke wissels, ik zie ze alleen maar als ik op de club ben.Het combineren van stroomdetectie en massadetectie lijkt me helemaal geen probleem. Die zitten elkaar toch niet in de weg?
Klaas en Wim, hartelijk bedankt voor het meedenken.Ik begrijp je opmerking niet helemaal wim, eerst geef je aan dat ik de stroomdetectie kan gebruiken van viessmann 5233, en vervolgens zeg je dat de oplossing welke in de handleiding ervan staat niet de juiste is. Dit komt bij mij vaag over.
Muv de wissels heb ik de volledige baan gemaakt met massadetectie, dit werkt goed. Hiervoor gebruik ik Viessmann 5217 decoders. Maar aangezien deze niet voor de wissels werken, ben ik hier gaan kijken naar alternatieven. Ik heb een BMD16-SD besteld. Dit is een zelfbouw versie van de viessmann 5233 maar dan met de mogelijkheid 16 ipv 8 baansecties te verwerken.
Maar nu wat anders: Ik begrijp, dat je detektie wil.Bij het besturingsprogramma van Koploper hoef je niet de hele baan van bezetmelders te voorzien,wel minstens een aan de uiteinden van een sektie (Sektie is hier bedoeld als een stuk spoor van b.v. 1 a 2 meter, om een trein netjes te kunnen laten remmen en stoppen.).K. "weet "wanneer een trein de sektie heeft verlaten, maar een achtergebleven wagen of rijtuig tussen de twee melders in merkt hij niet op. Melders zitten bij K. nooit in wissels. Een lichtsluis kan ook alleen maar erg plaatselijk kijken,of het spoor bezet is,staat de zaak even verderop, dan ziet hij ook niets. Ik zou het even niet weten...tenzij ik je bedoeling verkeerd begrijp. -Peter
OK Bram, ik begrijp je probleem. Jammer dat het C rail is,bij 2 rail zou het wel kunnen,ook met individuele wagens. Ik laat nu anderen hun licht er maar eens over schijnen, mijn licht is tijdelijk gedoofd. -Peter