Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:23:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
  

Auteur Topic: Trekkracht Lima mat '46  (gelezen 1692 keer)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Trekkracht Lima mat '46
« Gepost op: 03 January 2010, 11:41:04 »
Ik heb gisteren een decoder in mijn oude Lima 46-je gebouwd. Ik had er al eerder een Modeltorgue motortje in gezet.
Alles funktioneert naar behoren alleen het rijgedrag is niet best.
Allereerst was de snelheid veel te hoog; het ding stoof echt weg. Ik heb de max. snelheid aangepast en het is nu aanzienlijk beter.
Alleen de trekkracht niet. Op een helling van 2,5% blijft hij doorslippend staan. Ook in bochten houdt hij in (min radius is R4 Rocoline)
Ik ga hem straks weer eens openmaken en kijken wat er nou fout gaat in die bochten.
Iemand hier enige ervaring mee ?
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2010, 11:54:00 »
Heeft het motor draaistel nog voldoende bewegingsruimte, misschien komt die met hellingen met 1 asje van de rail te staan ?
Heb je het beide rijrichtingen getest ?



(Ik neem aan dat met de oude motor wel alles de helling op gaat)
Vr. groeten,
Bob

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2010, 11:56:50 »
Is het een motor met of zonder anti-slib band op de aandrijving? De oude limamotor waarschijnlijk wel. Dit zou het verschil kunnnen zijn.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Jean

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
  • DB spoorbaantje: Schwarzburg Heimat
    • Schwarzburg Heimat
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2010, 11:58:15 »
Een mogelijke oplossing tegen het doorslippen is het verzwaren van het tractiegedeelte van het treinstel, al dan niet in combinatie met het plaatsen van stroevere rubberbandjes. Die van Fleischmann bijvoorbeeld.

Groeten,
Jean

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2010, 12:00:34 »
De stroomafname strips/stangetjes drukken nogal heftig op de wielen waardoor deze soms tijdens het rijden zelfs stil blijven staan; probeer de druk te verlichten of anders misschien ietsjes smeren.

Groet Stephan.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2010, 12:30:54 »
Zoals Prutser al zegt :
Tussendraaistel de contact"veertjes" weggooien en nieuwe maken uit messingdraad 0.35 oid, dat drukt minder waardoor dat draaistel beter loopt.
Verder even kijken of je antislipbandjes nog goed zijn. Ik weet hoe de anti-ASB maffia er over denkt, maar voor dit treinstel zijn ze helaas nodig. Verder verzwaren van de bak zou niet nodig hoeven zijn...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2010, 12:35:13 »
Hoi,

Verder verzwaren idd niet, maar wel het op de juiste plaats aanbrengen/vastzetten van de homp ijzer die in de aangedreven bak ligt.

Verder kijken of je draaistellen idd genoeg uitslag maken en.... of de geleidingen van het Jacobsstel wel mooi soepel lopen.

Natuurlijk eens met JAB om de stroomafname op de Jacob te vervangen door fosforbrons.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 03 January 2010, 12:41:36 door Karst Drenth »

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2010, 13:10:04 »
Dank voor de antwoorden.
Heb het stelletje even open laten rijden en verzwaard waarna hij/zij zonder problemen de helling opreed. Daarvoor moet ik wel aardig wat lood toevoegen. Ik concludeer (correct me if I'm wrong) dat de twee antispipbandjes nog goed zijn mits voldoende druk..
Nog niet naar het jacobsstel gekeken, ga ik doen.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.