Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 16:42:25
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 16:39:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 16:29:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bask185
Vandaag om 16:10:48
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 16:01:02
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:49
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marcel112
Vandaag om 15:43:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:41:47
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
  

Auteur Topic: Trekkracht Lima mat '46  (gelezen 1732 keer)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Trekkracht Lima mat '46
« Gepost op: 03 January 2010, 11:41:04 »
Ik heb gisteren een decoder in mijn oude Lima 46-je gebouwd. Ik had er al eerder een Modeltorgue motortje in gezet.
Alles funktioneert naar behoren alleen het rijgedrag is niet best.
Allereerst was de snelheid veel te hoog; het ding stoof echt weg. Ik heb de max. snelheid aangepast en het is nu aanzienlijk beter.
Alleen de trekkracht niet. Op een helling van 2,5% blijft hij doorslippend staan. Ook in bochten houdt hij in (min radius is R4 Rocoline)
Ik ga hem straks weer eens openmaken en kijken wat er nou fout gaat in die bochten.
Iemand hier enige ervaring mee ?
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8244
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2010, 11:54:00 »
Heeft het motor draaistel nog voldoende bewegingsruimte, misschien komt die met hellingen met 1 asje van de rail te staan ?
Heb je het beide rijrichtingen getest ?



(Ik neem aan dat met de oude motor wel alles de helling op gaat)
Vr. groeten,
Bob

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2010, 11:56:50 »
Is het een motor met of zonder anti-slib band op de aandrijving? De oude limamotor waarschijnlijk wel. Dit zou het verschil kunnnen zijn.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Jean

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • DB spoorbaantje: Schwarzburg Heimat
    • Schwarzburg Heimat
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2010, 11:58:15 »
Een mogelijke oplossing tegen het doorslippen is het verzwaren van het tractiegedeelte van het treinstel, al dan niet in combinatie met het plaatsen van stroevere rubberbandjes. Die van Fleischmann bijvoorbeeld.

Groeten,
Jean

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2010, 12:00:34 »
De stroomafname strips/stangetjes drukken nogal heftig op de wielen waardoor deze soms tijdens het rijden zelfs stil blijven staan; probeer de druk te verlichten of anders misschien ietsjes smeren.

Groet Stephan.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2010, 12:30:54 »
Zoals Prutser al zegt :
Tussendraaistel de contact"veertjes" weggooien en nieuwe maken uit messingdraad 0.35 oid, dat drukt minder waardoor dat draaistel beter loopt.
Verder even kijken of je antislipbandjes nog goed zijn. Ik weet hoe de anti-ASB maffia er over denkt, maar voor dit treinstel zijn ze helaas nodig. Verder verzwaren van de bak zou niet nodig hoeven zijn...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2010, 12:35:13 »
Hoi,

Verder verzwaren idd niet, maar wel het op de juiste plaats aanbrengen/vastzetten van de homp ijzer die in de aangedreven bak ligt.

Verder kijken of je draaistellen idd genoeg uitslag maken en.... of de geleidingen van het Jacobsstel wel mooi soepel lopen.

Natuurlijk eens met JAB om de stroomafname op de Jacob te vervangen door fosforbrons.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 03 January 2010, 12:41:36 door Karst Drenth »

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2010, 13:10:04 »
Dank voor de antwoorden.
Heb het stelletje even open laten rijden en verzwaard waarna hij/zij zonder problemen de helling opreed. Daarvoor moet ik wel aardig wat lood toevoegen. Ik concludeer (correct me if I'm wrong) dat de twee antispipbandjes nog goed zijn mits voldoende druk..
Nog niet naar het jacobsstel gekeken, ga ik doen.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.