Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:21:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:04:24
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:03:05
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
Vandaag om 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
Vandaag om 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
Vandaag om 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:16:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:44:55
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
Vandaag om 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
Vandaag om 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
Vandaag om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
Vandaag om 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:35:11
  

Auteur Topic: Trekkracht Lima mat '46  (gelezen 1748 keer)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Trekkracht Lima mat '46
« Gepost op: 03 January 2010, 11:41:04 »
Ik heb gisteren een decoder in mijn oude Lima 46-je gebouwd. Ik had er al eerder een Modeltorgue motortje in gezet.
Alles funktioneert naar behoren alleen het rijgedrag is niet best.
Allereerst was de snelheid veel te hoog; het ding stoof echt weg. Ik heb de max. snelheid aangepast en het is nu aanzienlijk beter.
Alleen de trekkracht niet. Op een helling van 2,5% blijft hij doorslippend staan. Ook in bochten houdt hij in (min radius is R4 Rocoline)
Ik ga hem straks weer eens openmaken en kijken wat er nou fout gaat in die bochten.
Iemand hier enige ervaring mee ?
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2010, 11:54:00 »
Heeft het motor draaistel nog voldoende bewegingsruimte, misschien komt die met hellingen met 1 asje van de rail te staan ?
Heb je het beide rijrichtingen getest ?



(Ik neem aan dat met de oude motor wel alles de helling op gaat)
Vr. groeten,
Bob

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2010, 11:56:50 »
Is het een motor met of zonder anti-slib band op de aandrijving? De oude limamotor waarschijnlijk wel. Dit zou het verschil kunnnen zijn.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Jean

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • DB spoorbaantje: Schwarzburg Heimat
    • Schwarzburg Heimat
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2010, 11:58:15 »
Een mogelijke oplossing tegen het doorslippen is het verzwaren van het tractiegedeelte van het treinstel, al dan niet in combinatie met het plaatsen van stroevere rubberbandjes. Die van Fleischmann bijvoorbeeld.

Groeten,
Jean

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6778
  • Spaar ze allemaal.
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2010, 12:00:34 »
De stroomafname strips/stangetjes drukken nogal heftig op de wielen waardoor deze soms tijdens het rijden zelfs stil blijven staan; probeer de druk te verlichten of anders misschien ietsjes smeren.

Groet Stephan.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2010, 12:30:54 »
Zoals Prutser al zegt :
Tussendraaistel de contact"veertjes" weggooien en nieuwe maken uit messingdraad 0.35 oid, dat drukt minder waardoor dat draaistel beter loopt.
Verder even kijken of je antislipbandjes nog goed zijn. Ik weet hoe de anti-ASB maffia er over denkt, maar voor dit treinstel zijn ze helaas nodig. Verder verzwaren van de bak zou niet nodig hoeven zijn...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2010, 12:35:13 »
Hoi,

Verder verzwaren idd niet, maar wel het op de juiste plaats aanbrengen/vastzetten van de homp ijzer die in de aangedreven bak ligt.

Verder kijken of je draaistellen idd genoeg uitslag maken en.... of de geleidingen van het Jacobsstel wel mooi soepel lopen.

Natuurlijk eens met JAB om de stroomafname op de Jacob te vervangen door fosforbrons.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 03 January 2010, 12:41:36 door Karst Drenth »

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2010, 13:10:04 »
Dank voor de antwoorden.
Heb het stelletje even open laten rijden en verzwaard waarna hij/zij zonder problemen de helling opreed. Daarvoor moet ik wel aardig wat lood toevoegen. Ik concludeer (correct me if I'm wrong) dat de twee antispipbandjes nog goed zijn mits voldoende druk..
Nog niet naar het jacobsstel gekeken, ga ik doen.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.