Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Noordster
Vandaag om 12:15:45
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:21
Raadplaatje door henk
Vandaag om 11:30:14
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Ronald Halma
Vandaag om 11:28:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:07
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Eric B
Vandaag om 11:12:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:11:27
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:07:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door basjuh1981
Vandaag om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door MathynK
Vandaag om 10:57:27
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door eitreb
Vandaag om 09:58:50
Mijn geweatherde modellen door jan47
Vandaag om 09:55:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:53
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:48:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 07:41:56
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
  

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 911304 keer)

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Boppard in N
« Reactie #2205 Gepost op: 13 May 2009, 19:18:40 »
... Wel een prutswerk, maar... Lampjes erin lijkt me wel een leuk idee.

Hoi Jeroen,

Je hebt van die superkleine smd-ledjes, en daarvan zijn er zelfs exemplaren in de handel waar al stukjes draad aan zitten. In dat laatste geval lijkt het helemaal een eenvoudig klusje te worden.
Ik vraag me alleen wel af of zowel koplampen als achterlichten op dezelfde lichtgeleider zitten, of dat er twee aparte zijn, zodat je een witte en een rode led kunt plaatsen. Maar dat weet Paul waarschijnlijk wel...
Hoe dan ook, weer eens een ander type klus, maar ook dat gaat je vast lukken!

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re:Boppard in N
« Reactie #2206 Gepost op: 13 May 2009, 19:36:35 »
Hans,
Het is één lichtgeleider die de vier "lampjes" (koplampen + achterlichten) bedient. De achterlichten zijn als het goed is door Busch al rood geschilderd en worden dan "automatisch" dus rood. Gewoon een wit lampje monteren zou het moeten doen...
mvg Tinussie.

*edit* ik heb de ML zelf alleen krijg ik deze zo gauw niet open. De MB bestelbus heeft echter hetzelfde systeem, deze krijg ik wel open dus heb er maar even een paar plaatjes van geschoten:



« Laatst bewerkt op: 13 May 2009, 19:47:28 door Tinussie »

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2207 Gepost op: 14 May 2009, 11:15:33 »
Aha ok dan, dan ga ik even bij de electrowinkel kijken, daar zullen ze dat vast wel hebben. Misschien ook wel leuk om wat locs aan te pakken...en daar weet jíj weer alles van, my dear Hans. (er zijn er trouwens meer, op dat leuke andere forum). Even kijken hoe ik dat ga regelen icm de decoder. Lijkt me wel leuk om die stoptreinlocs (146, 143, 111 etc) aan één kant met sluitlichten kan uitrusten. Goed, heeft allemaal geen haast, want ik heb nog totaal geen ervaring met dat geklooi met SMD-tjes.

Vandaag heb ik nog genoeg leuke klusjes en andere 'leuke' klusjes te doen. Eén daarvan is helaas weer baan schoonmaken, maar goed....het materieel moet ook weer FF los draaien. Dan kan er tussendoor best wat gefröbel bewerkstelligd worden!

Yo,
J

Paul-P

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
    • Delfste Modelbouwvereniging
Re:Boppard in N
« Reactie #2208 Gepost op: 14 May 2009, 12:41:22 »
Bij die ml is het precies zo, het is trouwen niet met alle modellen van Busch.

Alle modellen die ook met verlichting te koop zijn geweest kan je bij de onverlichte zelf zo maken, je kunt het ook wel zien aan de lampjes dat ze een beetje glazig er uit zien.

ML dus gewoon harder aan het onderstel trekken, bij de bumpers zit de lijm geloof ik, het moet lukken.
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2209 Gepost op: 14 May 2009, 18:10:48 »
Ja, dat ga ik binnenkort eens proberen met zo'n klein flutlampje.

@ all,

kenden jullie deze al?



Niet modern, gewoon een lomp ding met wielen en panto's erop. Dat was dus vanmiddag weer eens lekker Oud-Hollandsch decoders inbakken. Ik was het gelukkig nog niet verleerd na de verwennerij van de laatste maanden met die nieuwe locs waar altijd een stekkerverbinding inzit.

Ik zag 'm, temidden van allemaal andere leuke TRAXXjes, maar ik dacht: kom, ik koop een 139 want daar kunnen ze niet over ruzie maken of ie wel de goede klinknagels op de juiste plek van de botsneus heeft en zo kunnen de moderators ook eens rustig slapen. Oftewel, deze loc is dé vredesduif in ons reldraadje, dames en heren!  ;D  ;D

Het is trouwens een ideaal slachtoffer om lekker smerig te maken.

Meer foto's komen vanzelf wel weer een keer.

J

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Boppard in N
« Reactie #2210 Gepost op: 14 May 2009, 19:04:16 »
Citaat
Meer foto's komen vanzelf wel weer een keer

Goh dat is wel handig, een automatische piloot in je PC.

Dit blijft een leuk draadje Jeroen ondanks of dankzij de duif de rel. Op naar de 150.000 clicks. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Dave81

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • Curaçao ->zucht<-
Re:Boppard in N
« Reactie #2211 Gepost op: 14 May 2009, 19:45:49 »
Bah hij is wel erg schoon, is bij jou geen goed teken ;D

groeten Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2212 Gepost op: 14 May 2009, 20:55:55 »
Nou Jaap, dankjewel!

@Dave,

ja, I know.....brrr.....binnenkort maar eens FF flink bepoederen.

Goed, ik ga weer FF fahren met die hap. Stof wegrijden enzo...


Hamza.

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re:Boppard in N
« Reactie #2213 Gepost op: 15 May 2009, 09:28:33 »
Vind hem ook iets te schoon ;D
Maare meer meer meer meer ;D
Binnenkort Liege Guillmenis in H0!

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Boppard in N
« Reactie #2214 Gepost op: 15 May 2009, 16:03:56 »
Leuke oude Rijnlok, Jeroen.
Maar ik sluit me inderdaad aan bij de rest, hij mag wel een beetje bruine kleur krijgen.
Voorbeeldje:  ;D  8)

Photo by Wolfgang Mauser - www.railfaneurope.net

Dan is ie Boppard waardig.

Groet Petertrein81,

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Boppard in N
« Reactie #2215 Gepost op: 15 May 2009, 16:52:11 »
Aaooeeeeeeeeeeeeeehaaaaaaa (even meehuilen met de wolven in het bos) ;)

Hierbij nog plaatje van een soorgelijke viezerik, maar nu langs de Moezel.


Photo made by myself

Enne, voordat ik een hele schare lokkenners over me heen krijg die dit draadje ook lezen :P zal ik het maar opbiechten: het gaat hier om de BR140 en niet BR139. Maar ik ben geen kniesoor die daar op let: ik zie het verschil domweg niet.  :-\
Trouwens, die voorste is aan de zijkant zo vies, dat het serienummer op de foto niet meer te lezen is. Dus heb ik even gespiekt op een andere foto waar het nummer op de voorkant nog net te lezen is. :)

Succes met de poederbeurt Jeroen! Je hebt nu voorbeelden genoeg denk ik.

Groets, Hans

Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re:Boppard in N
« Reactie #2216 Gepost op: 15 May 2009, 19:29:22 »
140 = 139, geen verschil. Net als bij de 1700 en de 1800 van de NS. Maar Jeroen, je had toch al een 140? Of ben ik nou dom...
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2217 Gepost op: 15 May 2009, 21:10:06 »
Ha Tomas, wat heerlijk om dit te zeggen: je bent dom!  ;D ;D tja, je laat me zélf de keuze

Nee, je hebt niet helemaal gelijk, maar wél goed opgelet! Ik heb een 110 (Kasten) en die lijkt er natuurlijk sprekend op, ik zou zelf van een afstand het verschil ook niet zien. Ik zit, zoals jij als vaste lezer natuurlijk hebt gezien, een beetje in de cargo-mode, en daar hoort deze oude grafbak natuurlijk ook bij.

Morgen, als ik niet word opgeroepen voor dienst, volgt er nieuws, foto's, de veroudering van de 139, en wat scenery-gedoe. Even hopen dat ik niets hoef te betekenen voor een of andere maatschappij, want met dit weer heb ik na lange tijd veel zin om weer eens wat aan de baan te doen.

Even geduld dus nog. Aan iedereen die foto's heeft geplaatst, zij het per PB, zij het hier in het draadje: bedankt! Mooie voorbeelden die ik goed kan gebruiken!

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Boppard in N
« Reactie #2218 Gepost op: 15 May 2009, 22:51:10 »
140 = 139, geen verschil. Net als bij de 1700 en de 1800 van de NS.

Geheel off-topic, maar hoewel de 1700 en 1600/1800 nogal veel op elkaar lijken, elektrisch gezien zijn het heel andere machines. Bij de BR 139 en BR 140 lijkt me dat niet het geval (wat ik van de Duitse Wikipedia begrijp).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

genincr

  • Gast
Re:Boppard in N
« Reactie #2219 Gepost op: 16 May 2009, 02:35:10 »
Bij de 139-140 is dat juist wel het geval, er zijn enkele technische verschillen (o.a. gelijkstroom-weerstand-rem) waardoor deze -vanaf 1968- BR 139 zijn genoemd (voorheen E 40.11)