Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 17:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:50:28
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 886296 keer)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2130 Gepost op: 03 April 2009, 00:54:01 »
De opmerking van Mark (jeweetwel, die met die handige forumnaam ;) ) heeft me toch aan het denken gezet om eens met wat huizen te gaan schuiven. Hoewel ik graag van het motto 'less is more' gebruik maak bij de spoorbaan Boppard in N vind ik door net iets meer (grotere) huizen te gebruiken het dorp iets meer volwassenheid te geven. Zoals Mark het bedoelt; 3 perronsporen rechtvaardigd in het station. Ik moet hiervoor iets meer rivier prijsgeven, dat vind ik wel jammer, maar wie weet kan het wel. Dit is een andere indeling van het dorp dan eerst. Niks is definitief, nog.....maar ik dacht: laat ik jullie eens peilen.

Vanaf mijn bureaustoel gemaakt. Alsof je met een verrekijker naar de overkant van de Rijn zit te kijken.....

In de lengte....

Iets ingezoomd, en geflitst. Op deze manier kan ik bij de kerk wel een soort van pleintje creëren, en dat is natuurlijk weer wel zo gezellig. Je kent dat wel, tafeltjes en stoeltjes erbij, dat soort flauwekul.

Dankzij deze opzet krijg je wel aardige doorkijkjes. Boulevardje aan de voorzijde met aanlegsteiger, en de doorgaande weg langs het station. Op zich ook niet onlogisch, wel?

En hiero zou dan de doorgaande weg moeten komen....gezien vanaf de linkerkant en de curve volgend het station van Boppard in.

Tevens heb ik vandaag een klein stukje weggefreesd om ruimte te maken voor een huis dat....tja, hoe zeg je dat nou.....nogal op zichzelf staat. De fabrikant had als voorbeeld een loodgieterij in gedachten, maar ik heb snode plannen met dat uithangbord. Daar kunnen we ook vast wel iets écht gezelligs van maken. Boppard blijft een schattig, poppig Rijndorpje, maar tegenwoordig is niks meer ondenkbaar natuurlijk. Bovendien, vanaf de parkeerplaats (of raam) van dit gebouw heb je ook een niet echt charmant uitzicht....

Om de 10 minuten een zware goederentrein....niet écht even rustig in de tuin naar de vogeltjes kijken dus....

Nieuwe aanwinstjes die ik heb gekregen van Dave. Erg attent, en ze daarom voor de foto nog maar even provisorisch neergezet. De schreeuwerige Feigling LKW (zoals dat heet in Deutschland) ziet er in de namiddag-zon alweer een stuk beter uit. Wat overigens direct opvalt, is dat de treinen meer gaan 'schalen'. Ze lijken ineens veel groter (zoals in het echt) dan zonder auto's.

Jullie zien het. Boppard leeft weer!

Gr J (vrij vertaald: welterusten)

PS: de nieuwste ECoS update rouleert! Vooral het Gleisbildpult is een leuke feature waar ik nog veel mee ga doen. Downloaden dus, die hap. En als ie even begint te bitchen tijdens het updaten, gewoon je ECoS een zgn. "hard-reset" geven. Werkte bij mij ook en ook bij een Fokker of een Boeing ;)

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #2131 Gepost op: 03 April 2009, 07:46:51 »
... Dit is een andere indeling van het dorp dan eerst. Niks is definitief, nog.....maar ik dacht: laat ik jullie eens peilen.

Hoi Jeroen,

Ik vind het dorpje in de nieuwe opstelling veel beter tot z'n recht komen. Juist omdat je ietsje afstand creëert tussen dorp en spoor.
Dit laatste helpt dan gelijk om de weg een acceptabele plek te geven, en iets van een ingang van een station te maken. Vooral dat laatste leek me lastig in de opstelling die je een pagina terug voorstelde.
En je motto geldt nog steeds: Minder krapte geeft meer dorpsgevoel!  :)

Kortom, ik kijk vol spanning uit naar de stappen die komen gaan!

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #2132 Gepost op: 03 April 2009, 08:52:51 »
...om eens met wat huizen te gaan schuiven...
Je schuiverij ziet er goed uit zo hoor Jeroen, dit geeft veel meer het gevoel van een dorpje/stadje dat drie perrons 'waardig' is.

en ook bij een Fokker of een Boeing
Prima als je dat allemaal voorin doet zolang je maar van de inflight entertainment afblijft ;D.

mvg Tinussie

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #2133 Gepost op: 03 April 2009, 09:30:06 »
Ik vind het ook een prima opstelling zo.
Huizen tot bijna op het soor kom je ook tegen in kleine dorpjes (zie ook google earth als je geen voorbeelden kan bedenken  ;))
Maar ik wilde dus in ieder geval stellen dat dat huis waar je het het laatst over had geen enkel probleem is.
Taluds zijn inderdaad wel meer dorps dan damwanden dus het wegfreesen is naar mijn idee ook een goede keuze.
en die boulevard van station tot kade kan echt heel leuk worden! Zeker uitwerken dus.

En als laatste wat je nog zou kunnen doen is met wegen, straten, paden, en misschien zelfs wel een brug (of deels brug) over de Rijn, die van de rand van de baan aflopen, suggereren dat daar nog buitenwijken van Boppard liggen.
We hebben in Nederland dan wel alleen een compacte stad gedachte maar in Duitsland komt het niet zelden voor dat wijken van een dorp compleet los van het dorp liggen. (zie ook weer google earth)
Dan lijkt het allemaal nog aannemelijker dat daar een station moet liggen.  ;)

Maar chapeau voor wat je reeds hebt!   (y)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
« Reactie #2134 Gepost op: 03 April 2009, 09:48:43 »
Wat ziet mijn oog,

een Mercedes 300Sl met vleugeldeuren (y)

;D
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #2135 Gepost op: 03 April 2009, 10:53:32 »
Hoi Jeroen je huidige opstelling kan wel heel leuk worden zeker met die Boppardse weg langs( en over) het station( het stationsplein ligt aan de andere zijde van de weg voor de mensen die daar niet bekend zijn).

En als laatste wat je nog zou kunnen doen is met wegen, straten, paden, en misschien zelfs wel een brug (of deels brug) over de Rijn, die van de rand van de baan aflopen, suggereren dat daar nog buitenwijken van Boppard liggen.
Een brug past daar echt niet over de rijn, je kan er 1,5uur met de trein langs de rijn rijden en geen brug tegen komen, alles gaat netjes per veerpont, bruggen vind je bij Koblenz en Mainz maar daar tussen niet.

Foto verzoekjes kan je nog tot 11 April in dienen, eerste paasdag ben ik die kant weer eens heen, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #2136 Gepost op: 03 April 2009, 10:56:38 »
@ Michiel

Het zal niet de eerste keer zijn dat ik van Keulen naar Frankfurt rijd via het Rijndal.
dus dat er een schaarste aan bruggen is weet ik ook.
Maar het blijft in dit geval van Jeroen wel modelspoorland  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #2137 Gepost op: 03 April 2009, 11:32:45 »
Kijk eens aan, wat een reacties. Positieve gelukkig!  (y) Niet dat ik uitsluitend dat wil, maar het is toch leuk als blijkt dat het merendeel enthousiaster is over deze opstelling dan de eerste. Even wat reageren dan maar....

@Hans,

Spot on! Ik snoep net iets meer rivier weg dan ik wenselijk vond, maar het is nog steeds niet echt druk met huizen, terwijl het wel meer dorp uitstraalt. En inderdaad heb zoals je al zei meer ruimte voor een entree, wat niet meer is dan een bushalte, kaartjesautomaat en een tunnel onder de sporen door. De weg heeft nu nog steeds een kronkel erin, maar minder erg.

@Tinussie,

;D

@Mark,

fijn dat zelfs de meest kritische stedenbouwkundige (disclaimer: meelezende stedenbouwkundige) de plannen kan waarderen. Het is beetje klieren met de beschikbare ruimte (wie kent het niet?) maar ik vind het zo wel accepté.

By the way, ik ben gisteren een fotootje vergeten te posten. Nl. van dat weggefreesde stukkie....nu, dat had je wel, maar nog niet met huis.....

@Mark+Michiel,

er komt inderdaad geen brug, wel een aanlegsteigertje voor mijn rondvaartboot. Ik zou ook niet weten hoe ik nou weer een brug moet organiseren daar. Lijkt me wat te groot, te blikvangerig, te lomp, enfin: die brug komt er niet. NEIN! ;)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #2138 Gepost op: 03 April 2009, 11:41:32 »
@ Michiel

Het zal niet de eerste keer zijn dat ik van Keulen naar Frankfurt rijd via het Rijndal.
dus dat er een schaarste aan bruggen is weet ik ook.
Maar het blijft in dit geval van Jeroen wel modelspoorland  ;)

m.v.g.

Mark
Hoi Mark, je kan er kort of lang over zijn welk willekeurig rijn dorp je pakt er ligt in het echt toch geen brug, dus je zou erg van de realiteit en sfeer afwijken als je een dorpje/stadje langs de rijn zou bouwen met brug.

Maar goed Jeroen heeft z'n keuze toch al gemaakt en hij kent het daar zeker zo goed als wij, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #2139 Gepost op: 03 April 2009, 21:30:21 »
Er zijn geen bruggen in de omgeving van Boppard, de dichtstbijzijnde stroomopwaarts is bij Mainz en de dichtsbijzijnde stroomafwaarts is in Koblenz.

Groet Petertrein81,

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #2140 Gepost op: 04 April 2009, 18:48:07 »
Daarom, geen brug. Period.

Boppard wordt alleen maar groener! En dan bedoel ik niet qua elektriciteit o.i.d. . Gisteren oa van het zonnetje gebruik gemaakt: bomen maken van zeeschuim en strooisels....

Dat is echt een perfect klusje voor buiten. Omdat ik gisteren toen het 's ochtends qua temperatuur prima te hakken was op zolder nog even wat scenery heb bijgebouwd kan ik die vandaag al begroenen. Het zijn maar kleine stukjes, maar jullie kennen mijn werkwijze. Ik pak altijd een klein stukkie aan, zo houd je het detailniveau hoger dan wanneer je alles vlugvlug even klaar wil stomen. Hier zie je wat bomen klaar liggen voor op dit dijkje.....

Hier gaat de spoorlijn deels schuil achter wat bosjes enzo....

Boven de nieuwe betonmuur komen uiteraard wat plukken onkruid. Je ziet hier dat de lijm nog nat is. Gewoon met houtlijm en een klein penseeltje een drupje opbrengen, en dan wat Heki Wildgras (in dit geval dan) pakken en tussen je vingers tot een soort polletje draaien. In de lijm steken, en hups: klaar.

Mooi zo, plicht weer gedaan. Dan kan ik nu weer verder bouwen.....

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #2141 Gepost op: 04 April 2009, 19:34:50 »
Ga zo door Jeroen,

blijft leuk om te zien hoe je baan blijft evolueren. Ik zou zo weer een OBB-reportage kunnen maken die er héél anders uitziet dan de eerste!
Mooi groenwerk trouwens!
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #2142 Gepost op: 04 April 2009, 19:43:31 »
Ja, jullie zouden toch langskomen als de baan +- af was? Dat gaat nog wel even duren, maar goed....het evolueert wel.

Ik sta eigenlijk op het punt om aan mijn avondprogamma te gaan beginnen en dat heeft-helaas?- niets met treinen te maken!
Na mijn laatste post nog een klein beetje Grunzeug (auf Deutsch) er tegenaan gegooid. Ik besloot dat nog even op de foto te zetten. De BR 189 die tegenwoordig even de kolentrein voortzeult heb ik erachter gezet, en zo krijg je een geinig doorkijkje...

Enjoy!

Gr J

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #2143 Gepost op: 04 April 2009, 19:48:54 »
Inderdaad mooi doorkijkje! Je zou een goeie hovenier zijn!

Succes met je avondprogramma; je gaat toch geen nachtspringers droppen?
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #2144 Gepost op: 06 April 2009, 12:45:15 »
Hoi Jeroen,

Toen ik deze foto zag
http://www.bild.hochwaldbahn.info/Markus/Aktuell08.08/600.714.06.08.08.BadSalzig.185-080.Dg.jpg

moest ik ineens denken aan het stukje Boppard dat je aan het maken bent, waar de weg tussen spoor en huizen ligt. Wellicht een inspiratiebron?

Groets, Hans

Deze PB kreeg ik van Hans, en ik vond hem leuk genoeg om hem te ontPB'en. Inderdaad is dit soort foto's een inspiratiebron voor me. Hans, je vergeet dat jouw baan ook een soort van inspiratiebron voor mij is, met de bomen vóór het spoor.

Hans, bedankt voor je bericht, en post dit soort dingen gewoon lekker hier in deze thread, want zo hebben anderen er ook wat aan. Niet dat je niet aan mij mag sturen, maar je vindt het vast niet erg dat ik het nu even doe. Toch?

Gr J
« Laatst bewerkt op: 07 April 2009, 20:52:16 door Peter Korsten »