Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 886588 keer)

Willy Vaessen

• Offline Offline
Re: Boppard in N
« Reactie #1305 Gepost op: 20 May 2008, 22:04:12 »
@willy,

tja, iedereen denkt daar anders over. Ik vind een IC/EC met 4 wagons nogal een karige vertoning, maar ik heb gelukkig ook de ruimte voor meer. Rangeren kan altijd.
Da's natuurlijk je goed recht, om het een karige vertoning te vinden. Ruimte zal bij mij niet direct een probleem zijn, maar ik wil op m'n gemak kunnen beginnen met bouwen en tussendoor toch ook al rijden. Als dat kan door met korte IC te rijden en zo ervaring op te doen met digitaal rijden is dat al prima. Meer wagons eraan hangen kan altijd nog ;)

Citaat
Als het je niet om de dubbele Multimaus gaat, raad ik je aan gewoon de 101 met wat wagons te kopen. Roco vraagt 84 EUR voor de loc, en 19 eur voor een wagon. 3 keer niks dus.

Gaat het dan over dezelfde (digitale) loc als in de startset? Dan is het uiteraard de overweging waard om het prijsverschil tussen losse loc+wagons en startset nog in Peco rails te steken. Heb je toevallig het nummer van de Roco loc??

Citaat
MM als reserve vind ik zonde, maar dat vind ik. De rails...tsja.....ik zou m'n geld er niet aan verspillen, kun je beter peco-rails aanschaffen.

Hier zit zeker wat in.

Citaat
Maar nogmaals: that's up to you!

Gelukkig wel ;)

Citaat
En als je een baan gaat bouwen, maak ook meteen een eigen thread hier op het forum zodat we allemaal mee kunnen lezen.

Die is er al (link). Inmiddels al 263+ keren gelezen maar nog geen reacties...
Ook ga ik binnenkort werk maken van een website voor m'n baan en de ontwikkeling daarvan, maar eerst wat andere zaken die van belang zijn.

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #1306 Gepost op: 20 May 2008, 22:49:25 »
En anders gewoon niet teveel bier drinken tijdens het strepen trekken, in de hoop dat dat den vasten hand bevordert!

Hoi Jeroen,

Met een vaste hand kom je vast een heel eind!

Hierbij een plaatje van een weg (in dit geval langs de moezel). De sfeer lijkt me wel kloppen bij je baan. Als je wilt heb ik nog wel een paar foto's, maar dat hoor ik dan wel.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #1307 Gepost op: 20 May 2008, 22:56:52 »
Jeroen( en andere) als je nog foto's van de omgeving hebben moet, 15 Juni ga ik met vrienden spotten in en rond Boppard, dus ik kan evt. dingen fotograferen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #1308 Gepost op: 22 May 2008, 16:54:16 »
Nou, laten we hopen dat die echt anders is, want dan is het een zinvolle en verantwoorde uitgave.

@Hans+Michiel,

dit soort foto's kan ik altijd extreem goed gebruiken. Dus als je wat hebt liggen/wilt maken, gaarne!

@allen,

vandaag een beetje kleine problemen verholpen. Tevens de Multimaus eens geprobeerd, en nadat hij goed leek te werken heb ik hem aan de ECoS gehangen. Eigenlijk is zo'n Multimaus een geweldig apparaat. Je kan er heel veel mee, hij is simpel in de bediening én hij is goedkoop. De bediening is zo vanzelfsprekend dat je de handleiding niet eens nodig hebt. Ik vind het wel een lollig dingetje, bovendien is hij handig want nu kan ik een beetje rondlopen.

Tijdens het rondlopen nog even de foto-unit ter hand genomen.

Het stuurstandsrijtuig even op de foto. Ik vind 'm mooi. Jammer is dat de verlichting natuurlijk weer niet in combinatie met digitaal rijden werkt. Dan moet ik er eerst weer een functiedecoder in frituren. Wat dat betreft is er over de dubbeldekker meer nagedacht, daar wisselt ie omdat ie rijrichting voelt. Werkt perfect.

En nog 2 fotootjes van de dubbeldekker met de 146. Het blijft een gaaf model.....

« Laatst bewerkt op: 22 May 2008, 17:27:29 door Jeroni. Reden: Fotootje teveel! Sorreeeeee »

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #1309 Gepost op: 22 May 2008, 17:19:13 »
je stuurstand staat er 2 keer :D

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #1310 Gepost op: 22 May 2008, 17:36:29 »
Nog wat lopen klooien met m'n camera.....

De 185 met de gemengde goederentrein.....

....de staalwagons maken hier ook deel van uit. Zonder deze te verouderen is het werkelijk een vloek ze te zien rijden........

En dan nog wat foto's van afstand genomen....

Ieeetsje ingezoomd. Ik vind dit persoonlijk een mooie foto.

Nou, enjoy!

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #1311 Gepost op: 22 May 2008, 20:34:23 »
Nog een klein filmpje gemaakt........

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #1312 Gepost op: 22 May 2008, 20:43:51 »
Hee speelberg, lekker bezig daar  :P  ;D

Ziet er naar uit dat je je wel hebt vermaakt met de camera vandaag daar op zolder. Die foto's van de 101 met dat tegenlicht vind ik ook wel mooi, als je kans ziet mag je dat nog wel een keer doen met een leuke goederentrein ofzo.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #1313 Gepost op: 22 May 2008, 22:06:30 »
hubbah hubbah hubbah.....

ik verbaas me iedere keer weer hoe mooi je foto's zijn. Net echt.

Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #1314 Gepost op: 23 May 2008, 10:47:50 »
Zo, 'even' het draadje doorgelezen. Straks thuis maar 'ns effe kijken of mijn treintjes er nog wel liggen, want een deel van jouw treinen lijkt wel erg veel op treinen die ik ook heb. Alleen rijden ze bij jou in verouderd rond over een prachtige baan, terwijl ze bij mij het grootste deel van hun tijd nog in doosjes doorbrengen.

Ik hoop echt dat mijn modelspoorbaan (waar ik in het najaar echt aan hoop te beginnen) zelfs maar een hééél klein beetje hierop zal lijken, wat detail betreft. Echt heel erg mooi!!!

Nog wel effe een paar vraagjes (over je materieel):
 - Jij hebt nu 101's van zowel Roco als Fleischmann, toch? Waar zitten de grote verschillen tussen die twee?
 - Zelfde vraag, maar dan voor de 185's van Minitrix en Fleischmann. Ik zou vooral wel willen weten hoe de verlichting van de Minitrix eruit ziet.
 - Die Kato class 66: heeft die NEM-koppelingshouders (zodat ik er zo een profi-koppeling in kan steken) en rijdt die loc met daarachter de containerwagens van Hobbytrain een beetje fatsoenlijk?
 - Laatste vraag: lopen de wielen van jouw Minitrix ketelwagens ook zo stroef en, zo ja, wat heb je daar aan gedaan?

Misschien staan sommige antwoorden al wel ergens in dit draadje, maar dan kan ik het me na 88 pagina's in ieder geval niet meer herinneren...

Groeten, Marcel

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #1315 Gepost op: 23 May 2008, 15:28:38 »
Hmm, als het mag heb ik nog wel wat antwoorden daarop.

Het verschil tussen de FLM en de MTX 185-en kan je uit een tweetal materieeltests halen hierop beneluxspoor. Lees die eens door dan heb je een beetje een idee. Qua verlichting: Minitrix gloeilampje op de driepunts frontverlichting en bij fleischmann is dit een blauw-witte led.

De class 66 heeft NEM-schachten die geschikt zijn voor de flm-kortkoppelingen die je er zo in kan steken. Rijeigenschappen op m'n testbaantje zijn wel goed, maar er zitten geen antislipbandjes op dus er zouden wat hellingsproblemen kunnen zijn. Weet jij dat Jeroni?

De ketelwagens; de minitrixwagens en dan met name de drukgasketelwagens hebben problemen met de wielen. Ze lopen aan. Ik geloof dat het wel een beetje verschilt met de sets van deze wagens. Ik heb een set VTG wagens naar nederlands voorbeeld en die lopen wel goed maar ik heb ook twee andere wagens die weer heel stroef lopen. Oplossing: ik heb geen idee....

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #1316 Gepost op: 23 May 2008, 15:47:11 »
De Class 66 rijdt uitstekend, maar Jeroen zat ermee dat die niet de helling op kon komen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #1317 Gepost op: 23 May 2008, 18:43:02 »
Hmm, als het mag heb ik nog wel wat antwoorden daarop.
Natuurlijk mag dat :)

Citaat
Het verschil tussen de FLM en de MTX 185-en kan je uit een tweetal materieeltests halen hierop beneluxspoor. Lees die eens door dan heb je een beetje een idee. Qua verlichting: Minitrix gloeilampje op de driepunts frontverlichting en bij fleischmann is dit een blauw-witte led.
Die materieeltests had ik inderdaad gelezen, en ik heb op internet ook nog ergens een vergelijkende test tussen de MTX en de FLM gevonden. Of de verlichting met een gloeilampje of met een LED is maakt me niet zo heel veel uit. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat het op bijvoorbeeld deze foto lijkt alsof bij de MTX de hele 'koplamp' zeg maar nogal geel verlicht is, terwijl bij de 145 van Fleischmann die ik zelf heb er een mooi warm-wit verlicht rondje te zien is.

Citaat
De class 66 heeft NEM-schachten die geschikt zijn voor de flm-kortkoppelingen die je er zo in kan steken. Rijeigenschappen op m'n testbaantje zijn wel goed, maar er zitten geen antislipbandjes op dus er zouden wat hellingsproblemen kunnen zijn. Weet jij dat Jeroni?
Dat van die hellingen is inderdaad precies waar ik me een beetje druk om maak. Als ik zo'n loc een flinke sleep (onder andere Hobbytrain) containerwagens wil laten trekken, moet ie daarmee natuurlijk wel door een spiraal kunnen komen.

Citaat
De ketelwagens; de minitrixwagens en dan met name de drukgasketelwagens hebben problemen met de wielen. Ze lopen aan. Ik geloof dat het wel een beetje verschilt met de sets van deze wagens. Ik heb een set VTG wagens naar nederlands voorbeeld en die lopen wel goed maar ik heb ook twee andere wagens die weer heel stroef lopen. Oplossing: ik heb geen idee....
Ik heb zelf dit probleem bij de VTG gasketelwagens (nummer 15265-13 t/m 15265-16) waarvan ik dit ook al bij meer mensen gehoord heb, maar ook bij de donkerblauwe Wascosa wagen (nummer 15643). Mijn andere wagens (waaronder een aantal in precies hetzelfde model als de Wascosa) hebben nergens last van. Toch wel vervelend, want dat zou het maximum aantal wagens in een trein best wel 'ns flink kunnen beperken.

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #1318 Gepost op: 24 May 2008, 19:06:29 »
... dit soort foto's kan ik altijd extreem goed gebruiken. Dus als je wat hebt liggen/wilt maken, gaarne!

Hoi Jeroen,

Hierbij nog een paar plaatjes van wegen bij Rijn/Moezel ter inspiratie. Ff erop klikken voor de  vergroting.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #1319 Gepost op: 25 May 2008, 14:29:37 »
Hans,

tnx voor de foto's. Hier kan ik zeker wat mee. Ik moet nog een stukkie bouwen, dat was je vast niet vergeten. Grootbedrijf-foto's zijn natuurlijk altijd welkom. Een extra financiele donatie natuurlijk ook!  ;D

@Talent,

meeste vragen staan allemaal in het draadje hier, of ergens anders of in een materieelbespreking op de site.

Zo ook dat van de class 66, daar heb ik ook een bespreking van gemaakt. Hij rijdt fantastisch, maar de hobbytrain containerwagons rijden nou niet echt bepaald zo fantastisch. Die zijn van metaal ipv plastic, en ze rijden vrij stroef. Zelfs op een vlakke baan wordt dat nog lullig met de class 66, afhankelijk van hoeveel je erachter hangt.

Mijn ervaring is dat de containerwagons van Fleischmann, hoewel niet altijd de goedkoopste, het best rijden. Ze zijn licht en rijden lekker soepel. Die sleept je class heus wel omhoog door een spiraal. Maar niet elke spiraal natuurlijk.

Mijn ketelwagons lopen niet aan, maar de draaistellen traverseren een beetje. Geeft een geinig geluid, maar het is natuurlijk wel extra weerstand. Mijn Fleischmann 185 trekt er max. 12-13. Mijn Minitrix 482 nog wel een paar meer, dat ding is gewoon veel sterker.

Maar zoals robert ook al zei: check die besprekingen FF, daar wordt je echt wijzer van. Reageren kan ook in de draadjes die Huibert er aan vast heeft geplakt.

Succes ermee!