Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:03
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 884943 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Boppard in N
« Reactie #2535 Gepost op: 02 October 2009, 13:00:30 »
Als je er zolang mee doet valt de prijs uiteindelijk wel mee, alleen een redelijk grote uitgave in eens, maar denk dat ik dat spul binnenkort toch eens ga bestellen.

Bedankt voor de info, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2536 Gepost op: 06 October 2009, 17:34:12 »
Nou Michiel, ik ben benieuwd. Prima tip lijkt me.....

@all,

slopen en bouwen gaat redelijk samen, zol blijkt. Er zijn nog wat kleine dingen om te mollen, maar het bouwen is toch echt alweer begonnen. De Peco rails ligt nu gezellig samen te drogen met de ballast.



Ook qua bovenleiding wordt het allemaal wat mooier dan wat het was. Vooral de afspaninrichting aan de buismast bouwen was een rotkarweitje....in HO zal het al niet makkelijk zijn, maar laat staan in N. Het is wel weer sjiek...dat wel... :)



Ik ga gauw weer verder.

Gr J

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:Boppard in N
« Reactie #2537 Gepost op: 06 October 2009, 19:50:27 »
Wat zie ik daar is dat peco ;), toe maar hor. Dat gaat vast mooi worden.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re:Boppard in N
« Reactie #2538 Gepost op: 08 October 2009, 16:01:53 »
Dus de bocht bestaat tegenwoordig maar uit 2 sporen? Aan de ene kant is het wel mooier maar dan lijkt het station wel kleiner.
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Hans W

  • wat N wereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 375
  • Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
Re:Boppard in N
« Reactie #2539 Gepost op: 08 October 2009, 23:23:59 »
Hallo Jeroni,

2 vragen voor gebruik met mijn eigen te bouwen N-baan.

- Gebruik jij nog een soort van geluidsdemping onder de rails,
  of kwak jij het er zo op en lijm je de boel vast met ballast
  zonder spijkers of iets dergelijks.
- Heb jij ervaring met het gebruik van bochten straal 1 en 2,
  in plaats van 3 en 4, dit in verband met ruimtebesparing.

Ik ben een baan bestaande uit 4 modules aan het bouwen,
en heb steeds last van de draaicirkel bij bochten met stralen
3 en 4.
Ik wil namelijk geheel 2 sporig (Nederlands heen en terug)
gaan rijden met als het kan zoveel mogelijk lange trajecten,
en met lange treinen.

Graag je reactie, maar van andere lezers is een reactie ook
welkom natuurlijk.

Alvast bedankt
Hans



::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Boppard in N
« Reactie #2540 Gepost op: 08 October 2009, 23:39:07 »
Als ik zo vrij mag zijn om te antwoorden:

Hans,

Lange treinen i.c.m. radius 2 en (vooral) 1 is niet aan te raden, zeker niet bij hogere snelheden en al helemaal niet i.c.m. boogwissels en/of kortgekoppelde rijtuigen

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2541 Gepost op: 09 October 2009, 12:49:28 »
Zo guys,

de website even uit de lucht....dus daarom geen posts van mij. Dat is weer eens wat nieuws,niet?! Normaal ben ik er nooit, maar zoals ik al zei heb ik lekker de tijd om te bouwen en klieren en knoeien tijdens mijn vakantie.

@R.,

inderdaad! Bij wijze van proef heb ik nu een kleine meter Peco-rails ingebouwd. Het moet een 'vrij recentelijk geballast' stuk spoor voorstellen. Dit soort dingen zijn mij opgevallen tijdens mijn laatste reis naar het Rijndal; je komt het er erg vaak tegen.

@Tomas,

de bocht is inderdaad mooier nu, veel vloeiender. Het station lijkt nu niet alleen kleiner, het is het ook. Het is vanaf nu gewoon een halte geworden. Ik had beter een andere naam voor het station kunnen kiezen, maar aangezien het hier toch allemaal fictief is, maakt me dat eigenlijk niet zoveel uit.

@Hans (die N rijdt),

Demping daar doe ik niet aan. Het kleine beetje geluid dat de treinen maken stoort me absoluut niet. Voor deze Peco rails (het nieuwe stuk) klopt het dat ik als bouwwijze het er gewoon op kwak, vastzet met lijm en dan de ballast erin doe enzo. Voor mij was dit ook een experiment, maar er staat op dit forum een prachtige manier om je rails te ballasten.
Mijn overige rails is Fleischmann rail, en die is gewoon vastgespijkerd.

@de rest,

de afgelopen dagen flink bezig geweest met slopen en vooral bouwen...en dat varieert van zagen in het hout tot gepruts met de bovenleiding. Je moet er toch niet aan denken een kant-en-klaar modelbaan te krijgen, dan mis je de fun van dit soort zaken.

Genoeg melancholiek gelul....eerst maar eens wat foto's.



Hier zie je de nieuwe rails met zijn nieuwe ballast én de nieuwe bovenleidingsmasten. Ik heb ervoor gekozen om de bovenleiding wat sjieker te maken met de portalen en dat soort kunstwerken ipv de standaard mastjes.



Van het zelfde geheel even een doorkijkje....

Zoals je op de foto ziet, liggen er wat latjes vastgelijmd tussen de sporen. Dat is de basis van mijn nieuwe perron...nouja, de uitbreiding van het huidige perron. Er kunnen straks makkelijk stoptreinen van 4 wagons+loc staan....eerst was dat 3, met nul ruimte voor 'overshoots'. De latjes heb ik qua idee gejat van onze -hoe kan het ook anders- roerhoutjeskoning Neufabelhaftwürttemburgerschweinsschnitzelhallaballahausen. Ik heb me bij de BK onderdag naar München niet alleen goed gedaan aan de Whopperts, maar ook aan dit soort handige zaken! Een goede tip dus......(en mocht u toevallig nog in het 5-sterren Riu Palace Las Americas te Cáncun verblijven, vergeet bij de koffie-automaat dan niet de plastic roerstaafjes, want daar kan u prima vangrails van maken voor op de modelspoorweg) ;)
Op de foto is ook te zien dat er straks een weg onder het station doorgaat. Iets wat ik ook leuk vond om te maken.



Van hetzelfde een ander perspectief. Hier is ook goed te zien dat het perron inmiddels zijn 'gipsvulling' heeft gekregen. Ik zit nog te twijfelen hoe ik het verder ga afmaken....of met een structuur, of een asfaltperron. Beide versies kom je in Duitsland veel tegen.



En ook van het nieuwe perronstuk een doorkijkje onder de bovenleiding door. De steunmuur rechts is overigens van Noch. Ik had deze keer even geen zin om te krassen.



Hier is de overgang tussen de Fleischmann rails en de Pecorails goed te zien. Voor mijn volgende projecten weet ik het al zeker: Peco. Het is enorm veel werk om het goed passend en geballast te krijgen, maar de aanblik is wel een stuk mooier. De overgang tussen houten en betonnen bielsen deert mij niet....dat komt ook veel voor in het grootbedrijf.

Nu we het toch over rails hebben.....



Hier zie je de rails ingebed in ballast, en dan kleine hoopjes verouderingspoeder. Dat plemp je er met een klein kwastje op, en dan met een grotere kwast veeg je het ruw uit over de ballast. Het resultaat van dat zie je in de foto hieronder....



Zo is het niet al te pijn-aan-je-ogen nieuw, maar ligt het er al een poosje.



Een detailopname van de scene bij het kleine bruggetje, incl. afspanrichting voor de bovenleiding. Ik vind het geheel -ook al mis ik nu sporen- er sterk op vooruitgaan. Ik kan niet wachten om met de scenery aan de 'noordkant' van het station te beginnen, zodat ook dit gapende gat in de modelbaan straks redelijk gedicht is. Voordat het zover is moet ik nog wel wat bovenleidingsonderdelen (pfff...wat een woord) hebben. Straks dus even naar Arnhem, naar de W'tjes, voor de benodigde dingen.

Is het geheel al serviceable? Oh, yes sir! De 189 rijdt even proef met een containertrein. Nice!



Zo. Ik ga maar weer bouwen enzo. Updates volgen snel weer.

Gr J.




Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2542 Gepost op: 09 October 2009, 12:52:10 »
@Hans en jeepney,

voor ik het vergeet:

ik gebruik in de onzichtbare stukken radius 1 en 2 van Fleischmann. Ik zou tegenwoordig niet meer gaan voor R1, maar R2 als kleinste, hoewel ik toch weinig problemen heb met de allerkleinste radii. Kwestie van zorgvuldig de rails leggen. En dit gaat ook prima met zware/zwaardere/lange treinen. Houd er rekening mee dat je dan absoluut geen S-bochten van die radii moet gaan leggen....en hoge snelheden zijn sowieso uit den boze op de modelbaan...vind ik dan.....

Succes d'rmee!

Gr J

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Boppard in N
« Reactie #2543 Gepost op: 09 October 2009, 15:15:00 »
Hallo Jeroen.
Ik volg dit draadje al vanaf het begin,ik vind het echt super.
Ik had een vraag,ik weet niet of ie al eerder is gesteld,
maar de poeders op het spoor gaat dat goed,ik wil het zelf
nm ook doen,maar ben bang dat alles in m'n locs gaat zitten.
Ik neem aan dat het goed gaat anders zou je het niet doen ;)
Maar ik ben nog steeds huiverig.

gr Ed.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2544 Gepost op: 09 October 2009, 15:17:46 »
@De  ;D,

de poeders smeer ik (uiteraard!) niet op het spoor, maar in het ballastbed. Dat moet goed gaan. De sporen zelf verf ik altijd met een dun penseeltje.

Gewoon proberen,

Gr J

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Boppard in N
« Reactie #2545 Gepost op: 09 October 2009, 15:23:04 »
Hoi met spoor bedoelde ik inderdaad niet de rails.
De rails is al geverfd en ingeballast ik ga het
proberen op de balast bedankt voor je snelle reactie (y)

gr Ed.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Boppard in N
« Reactie #2546 Gepost op: 09 October 2009, 16:03:50 »
Hoi Jeroen,

Even een andere vraag tussendoor. Kan het even zo snel niet vinden:
welke wissels icm welke wisselaandrijvingen gebruik jij bij de Peco rails?
Heb je daar ook eventueel foto's van of een verwijzing naar de blz?  (y)

Greetz, Paul

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re:Boppard in N
« Reactie #2547 Gepost op: 09 October 2009, 16:11:36 »
Jeroen,
Nu is wel je berglijntje afgesneden, wat ga je met dat tunnelgat doen?
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Boppard in N
« Reactie #2548 Gepost op: 09 October 2009, 16:44:03 »
Citaat
Ik had deze keer even geen zin om te krassen.

Dat kan natuurlijk niet Jeroen. ;D
Maar mooi wordt het wel. (y) Ook die Peco-rails zien er gelikt uit!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Boppard in N
« Reactie #2549 Gepost op: 09 October 2009, 17:31:45 »
Dat kan natuurlijk niet Jeroen. ;D

Helemaal eens, Jaap. Wat is nou Boppard in N zonder krasmuren?  :P

Ik heb ervoor gekozen om de bovenleiding wat sjieker te maken met de portalen en dat soort kunstwerken ipv de standaard mastjes.

Dat ziet er zeker sjiek uit, Jeroen.
Maarruh, wordt het zo niet een beetje een 'bos vol met bovenleidingmasten'? Kijkend naar de foto met de containertrain staat er iedere loklengte een portaalmast. Of is dat zelfs met zo'n mooie wijde bocht nodig om dit soort taferelen te voorkomen?

Groets, Hans

Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software