Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Neurenberg 2010  (gelezen 16588 keer)

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
Re:Neurenberg 2010
« Reactie #15 Gepost op: 10 February 2010, 11:46:08 »
De eerste (duitstalige) reacties heb ik inmiddels gelezen, en die zijn niet zo mooi. Er wordt met geen woord gerept over de noviteiten, want die hebben we het afgelopen decennium al meermaals voorbij zien komen, of ze staan in catalogi die beginnen met 19..
Belangrijkste trend die gesignaleerd wordt: het aankomende definitieve failliet van de (voornamelijk duitse) modelspoorbranche:

http://railomotive.com/2010/02/wie-sich-die-modellbahnbranche-selbst-schaedigt/

en nog wat minder rooskleurig:
http://www.sammlervz.net/nwsIndex.php?action=NwsView&nId=2755&PHPSESSID=ab2d36d08636d3b933a0da172e2f5dab

Niet dat mij dit verbaasd, iedereen met een beetje verstand, ogen en oren zag dit al lang aankomen, hopelijk is het voor sommigen nog niet te laat om het tij te keren.
Ik wens alle verzamelaars van Mä****, Flei****** en Ro** veel sterkte in de komende periode.
Lucien

Gert1

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 10 February 2010, 12:15:48 »
De auteur van dat tweede artikel is ene meneer Killersreiter. 'Nomen est omen', zullen we maar zeggen.
Hoewel het natuurlijk duidelijk is dat de branche met problemen kampt, is dit toch wel een erg zwartgallig artikel.
Wat mij betreft gaat hij veel te ver door de hele branche maar op sterven na dood te verklaren.
Je zou bijna denken dat hij plezier heeft in zijn rol als onheilsprofeet...

Dat er onomkeerbare ontwikkelingen in de modelspoorbranche gaande zijn, is duidelijk. Ik schreef jaren geleden (op de voorganger van dit forum)
al eens dat het mijn inschatting was dat op de (toen) wat langere duur de toekomst niet aan de grootserie fabrikanten als Märklin, Fleischmann en Roco was, maar wat ik de - bij gebrek aan een betere term - 'middenserie fabrikanten' noemde: merken als ACME, LS Models en Hobbytrade.
Tevens schreef ik dat Roco (het was kort na de doorstart, zomer 2005) van de grootserie fabrikanten nog wel een kans zou maken als ze hun productiewijze zouden aanpassen. Voor het merk Märklin zag en zie ik nog altijd kansen. Als er maar een koper gevonden wordt...

Telkens weer lees ik dat 'de jeugd' geen belangstelling meer heeft voor modeltreinen en liever met een Nintendo of PlayStation speelt.
Ik weet niet of mensen die dit beweren wel eens op beurzen als 'Houten' komen, want ik denk dat je daar als standhouder toch een aardige bijverdienste zou kunnen hebben als je Clearasil zou verkopen. M.a.w.: er is wel degelijk aanwas van jonge modelspoorders en dit forum is misschien wel het beste bewijs: wekelijks melden zich nieuwelingen in de hobby!

De grote vraag voor de komende tijd is of de mensen aan het roer bij de grote merken in staat zullen zijn om bijtijds bij te sturen dan wel een forse koersverandering in te zetten. Ik twijfel niet aan het voortbestaan van de merknaam Märklin, maar wel aan de manier waarop, en vooral de locatie waar modellen van dit merk in de toekomst geproduceerd worden. Ook de namen Roco en Fleischmann verwacht ik in de beursverslagen van de Spielwarenmesse 2015 nog wel tegen te komen. Of er op de stands van die merken nog dezelfde mensen staan? De tijd zal het leren.

mvg,
Gert

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 10 February 2010, 12:23:51 »
Duidelijk Gert  (y) Kijk maar eens naar alle nieuwe kleinere bedrijven die met al dat moois komen. Zo dood is de hobby dus nog lang niet ;)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #18 Gepost op: 10 February 2010, 12:27:11 »
Ik heb hier weinig aan toe te voegen. Wat de managers van de bedrijven aangaat; De tijd van jong, strak, snel en heel veel geld in een heeeel korte tijd verdienen is nu wel voor bij. Dit schreeuwd om de juiste man/vrouw op de juiste plaats. En wat de jeugd aangaat, het zijn niet mijn model vrienden, maar om te overleven is het net als bij de Gamma, "je ken niet zonder ze ;D" Dat zeg ik!
SK
« Laatst bewerkt op: 10 February 2010, 12:31:07 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Geoffrey_

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 10 February 2010, 12:55:16 »

Telkens weer lees ik dat 'de jeugd' geen belangstelling meer heeft voor modeltreinen en liever met een Nintendo of PlayStation speelt.
Ik weet niet of mensen die dit beweren wel eens op beurzen als 'Houten' komen, want ik denk dat je daar als standhouder toch een aardige bijverdienste zou kunnen hebben als je Clearasil zou verkopen. M.a.w.: er is wel degelijk aanwas van jonge modelspoorders en dit forum is misschien wel het beste bewijs: wekelijks melden zich nieuwelingen in de hobby!

mvg,
Gert

Jeugdigen genoeg, ik als 20 jarige heb zelfs mijn eigen winkel ;). Alleen moet ik toegeven, het zullen er wel een stuk minder zijn dan voorheen

Gert1

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 10 February 2010, 12:58:59 »
Jeugdigen genoeg, ik als 20 jarige heb zelfs mijn eigen winkel ;).

Leuk! Verkoop je ook Clearasil?  ;D
Maar zonder dollen: het is natuurlijk een meer dan uitstekende zaak als jonge mensen niet alleen in de hobby stappen, maar er ook nog eens jun geld in willen gaan verdienen. Ik wens je veel succes.

mvg,
Gert

Zaanstreekrail

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 February 2010, 13:04:35 »
ik wacht met spanning op de neurenberg verslag

Geoffrey_

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 February 2010, 13:05:39 »
Leuk! Verkoop je ook Clearasil?  ;D
Maar zonder dollen: het is natuurlijk een meer dan uitstekende zaak als jonge mensen niet alleen in de hobby stappen, maar er ook nog eens jun geld in willen gaan verdienen. Ik wens je veel succes.

mvg,
Gert

haha, die tijd ben ik gelukkig voorbij.. en concurreren met trekvat/kruidpleister heb ik geen zin in ;). Ik miste voornamelijk wat zaken op beurzen als houten ed. dus ik voelde mij geroepen om daar in te stappen en te kijken of ik het volledige scala zou kunnen gaan leveren. maar jeugd warm maken voor de hobby is vrij moeilijk, omdat je een computerspel voor 50 euro koopt en mensen voor hun gevoel daar veel meer waar voor hun geld krijgen! Maar ik merk wel een opkomst, zeker icm met digitaal en de goedkopere/goeie hobby modellen van de grotere merken.

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #23 Gepost op: 10 February 2010, 14:14:43 »
Onbekend maakt onbemind. Dat geld zeker voor de modelspoor industrie. Deze hebben hun positie weg gegeven, door te laat in te spelen op digitalisering van de samen leving. Waardoor zij een hele grote groep de jongeren zijn verloren.

Ik denk dat als je als merk niet op de voor grond treed mensen dus geen weet hebben. Want zeg nou zelf, de modeltreinen winkels in grote steden zitten bijna niet meer in het centrum. Neem meijer en Blessing van de Lijnbaan verdwenen zitten nu verscholen in een achter af straat aan de rand van de Beurs Traverse (koopgoot) Moet je maar weten dat ze daar zitten. Dus Pa en Ma lopen er zonder dat zij het weten voorbij en kopen maar een spel computer of iets dergelijks. Want die trein set is niet makkelijk te vinden.  

Ik denk met een goede publiciteit campagne, kom je al ver. Waarom niet naar festivals gaan waar veel jongeren komen. Doen de grote electronica en game bedrijven ook. Waarom niet samen werken en een gezamelijke stand bouwen. Laat zien wat er mogelijk is, zeker met digitaal en computer. Laat ze maar snuffelen en proberen. E Natuurlijk niet 1 keer maar op elke evenement opduiken. Want zeg nou zelf, wanneer hebben wij een modeltrein fabrikant zien reclame maken in de gangbare media als krant en tijdschrift niet toch. De fabrikanten/importeurs kunnen een hoop leren van de Game/electronica industrie

Ben.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2010, 14:16:29 door Maasdam »

Gert1

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 10 February 2010, 14:38:32 »
Waarom niet naar festivals gaan waar veel jongeren komen.

Märklin komt naar je toe deze zomer!
Ik krijg hier al hele fantasieën bij die ik jullie uit zelfcensuur bespaar.  ;)

mvg,
Gert

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #25 Gepost op: 10 February 2010, 14:58:42 »
Deze vraag heeft zich in het verleden al div malen herhaald. Het probleem was/is dat de huur of pacht van de winkels op een A lokatie zo hoog is dat die door alleen met modelspoor te werken niet meer te betalen is. Er moet dus omzet gehaald worden. Hier heb je gelijk de reden dat bij de grootwarenhuizen, ja ik weet nog wel dat V&D in Vlaardingen een aparte afdeling modelspoor had, de model(hobby)afdeling al snel verdween. De grootste klap heeft onze hobby gekregen toen de HEMA en Bart Smit besloten de treinen uit hun asortiment te halen. Opa en Oma, Pa en Moe en Sinterklaas zagen opeens geen treinen meer, en gingen deze dus ook niet meer kopen. Voeg daar nog een stelletje arrogante impoteurs bij, en het feit is daar.
Onze hobby was onzichtbaar geworden en door een paar snelle jongens en meisjes met Bleuthoot en leas VW golf naar de prullebak verwezen. Let op, ook wij zijn daar debet aan. Als Marklin of PIKO een setje bij Gamma of de Praxis aanbod, dan stond men hier op dit forum gelijk op de achsterste benen. Hoe durfen ze dat te doen! Onze mooie elitaire hobby zomaar bij de DHZ. Men vergeet dat op deze manier de trein weer onder de aandacht van de jeugd kwam en zij hem weer gingen herontdekken. Helaas snapten sommige mensen dat niet en dat is jammer.
Ik stop even want ik ga mij boos maken en dat is niet de bedoeling :)SK
« Laatst bewerkt op: 10 February 2010, 15:35:17 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
« Reactie #26 Gepost op: 10 February 2010, 16:04:59 »
@ Gert: waar zie jij die horden jongeren dan in Houten, ik zie alleen (van achter een kraam) af en toe een puber die met papa of opa een dagje uit zijn, en ongeinteresseerd naar de uitgestalde waar kijken. En hun aantal is op een paar handen te tellen over de dag. Het is op dit moment vooral een hobby van blanke mannen tussen de 35 en 75, alles wat daarbuiten valt is mooi, maar wel de positieve uitzondering die we moeten koesteren. Maar ik zie ze nog niet in grote aantallen op beurzen afkomen.

@ Sobat: Het probleem wat in de duitse bijdragen wordt aangekaart heeft niets te maken met de lokaties van verkooppunten, maar het feit dat de prijsontwikkeling alleen maar stevig naar boven is gegaan, er steeds meer "sonderserien" waren, een hoop parallele ontwikkelingen van hetzelfde model, en het voor de gewone man bijna niet meer betaalbaar was, en is.
Dan moet je als fabrikant natuurlijk niet gek opkijken als je geen omzet meer draait, want ik (en ik weet zeker velen met mij) kan mijn budget maar 1x uitgeven.
Dus of ik koop 2 lokjes van 100 euro, of 1 van 200, of 1x in de 2 jaar eentje van 400.
Tegen die tijd ligt die lok echter ook al op de beurs voor stukken minder, of komt de concurrent met een andere versie. Vroeg of laat gaan de kosten dan de baten te boven, daarvoor hoef je niet gestudeerd te hebben, wel voor het ongebreidelde zakkenvullen van het management.
Dat er dus iets grondig mis is met de organisatie van deze fabrikanten die te lang hebben gedacht dat hun sterke "merk met traditie" wel voor omzet zou zorgen in plaats van de echte kwaliteit die geleverd wordt. Noviteitenfolders puilen toch al jaren uit van dezelfde modellen, jaar in jaar uit. Modellen die je 20 jaar geleden kon kopen heten opeens nieuw, zonder dat er echt iets aan vernieuwd is, tenzij je de rommel uit afgeschreven matrijzen nieuw noemt. Dan liever het tweedehandsje op de beurs, wat wel nog met liefde in elkaar gezet is, en uit een goede matrijs kwam. Technisch is de enige innovatie de "schnitstelle", met of zonder deconder, die je zelf voor een kleiner bedrag nog wel bij het oude model kunt aanbrengen.
En nu maar klagen......

Nu ben ik gelukkig nooit aan de puntcontacten geweest, en heb ik het normaalspoor al in de vorige eeuw afgezworen, dus ben ik nooit slachoffer van de rage van gelimiteerde modellen geworden.
Maar als ik kijk wat ik voor een aantal Bemo modellen heb betaald net voordat er euros kwamen, en wat met hiervoor nu durft te vragen, kan ik me niet voorstellen dat de produkten uit diezelfde mal nu ineens 4-5x zo duur moeten zijn als 10 jaar geleden.

Misschien gloort er een klein lichtpuntje aan de horizon:
Modelspoorders worden weer gedwongen modelBOUWERS te worden in plaats van verzamelaars die 1-2x per jaar hun vitrines inspecteren.

Ik zal me nu maar gaan ingraven, populair zal ik me met deze bijdrage wel niet gemaakt hebben bij de heren fabrikanten.
Lucien

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #27 Gepost op: 10 February 2010, 16:16:15 »
Märklin komt naar je toe deze zomer!

Alsjeblieft niet zeg, grote kans dat ze denken dat die strepen op het midden van de weg voor de middengeleider onder hun auto is. Kun je je de ravage al voorstellen?  ::) ::) ::) :-X ;D

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #28 Gepost op: 10 February 2010, 16:18:49 »
...............................Modelspoorders worden weer gedwongen modelBOUWERS te worden in plaats van verzamelaars die 1-2x per jaar hun vitrines inspecteren.

Ik zal me nu maar gaan ingraven, populair zal ik me met deze bijdrage wel niet gemaakt hebben bij de heren fabrikanten.

De waarheid is hard, maar het is de waarheid, TSSD43. Totdat de koersen weer gaan dalen; wees welkom op OntraXs 2010 en geniet van durf, creativiteit, initiatief, nauwkeurigheid en 'modelling man's fine scent of sweat' (y)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

pkplover

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 10 February 2010, 16:29:19 »
Hallo,

Heeft iemand ook even bij de kraam van tololoko gekeken. Een kleine Poolse fabrikant.   www.tololoko.pl  ??
En zo ja, wat had hij staan en wat is er nieuws bij hem? :)