Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 10:06:59
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door meino
Vandaag om 09:57:23
Bouw van materieel 40 treinstellen door cor_b
Vandaag om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 09:11:51
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
  

Auteur Topic: Artitec DE-I, h0  (gelezen 141651 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #270 Gepost op: 27 februari 2010, 14:49:09 »
Ok, maar als onverhoopt één van de koppelingen stuk gaat kan ik die toch wel gewoon bij Artitec bestellen hoop ik?

Gerard.
Tuurlijk wel, ik neem aan dat ze van bepaalde zaken gewoon meteen extra dingen fabriceren. Bijvoorbeeld: voor 1000 DE-1's heb je 2000 draaistellen nodig, dan zullen ze er 2030 produceren waarbij je er dan reserve hebt voor garantiegevallen etc.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #271 Gepost op: 27 februari 2010, 14:52:09 »
Eh....Rick,

Het staat er toch....

Men levert garantie en daar valt automatisch natuurlijk ook reparatie/vervangende onderdelen onder.
Gerrit F

Van de draad af....

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #272 Gepost op: 27 februari 2010, 15:11:11 »
Eh....Rick,

Het staat er toch....

Men levert garantie en daar valt automatisch natuurlijk ook reparatie/vervangende onderdelen onder.

Zekers, onder garantie. Maar wat nu als over 3 jaar iets defect gaat wat niet onder garantie valt? Of door een onhandigheid of stommiteit gaat iets kapot? Kan toch zomaar gebeuren. Is er dan een mogelijkheid om aan spareparts te komen? Mij is dat nog niet duidelijk.

Ik lees dit hele topic met belangstelling en overweeg een 3-rail versie aan te schaffen als duidelijk is dat deze probleemloos rijdt. Het is gewoon een hardstikke mooi model dat al lang op m'n verlanglijstje staat. Maar ben nog niet zeker. Het is tenslotte niet niks gezien de prijs.

Gr, Ben.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #273 Gepost op: 27 februari 2010, 15:15:40 »
De voorraad zal niet oneindig zijn en dus eens opraken.
Is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal schade gevallen.
Ik weet het, het is een beetje een dooddoener, maar je kunt dit nooit zuiver beredeneren......
Gerrit F

Van de draad af....

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #274 Gepost op: 27 februari 2010, 15:41:58 »
...., omdat ik niet in kan schatten naar welk onderdeel wel of niet gevraagd gaat worden terwijl ik wel grote aantallen moet afnemen bij een bestelling.

Nou, het is duidelijk dat het hier voornamelijk gaat om de koppeling daar deze niet bij een andere fabrikant te krijgen is maar wel een bijzonder product is en handig als je een niet Artitec product wilt koppelen aan een van Artitec (al zou ik zo niet weten wat je aan een DE1 of DEII zou moeten koppelen).

Misschien toch handig om dit specifieke onderdeel als een normaal te leveren product op te nemen en niet alleen als spare part.

Stephan.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #275 Gepost op: 27 februari 2010, 16:05:36 »
M'n bedoeling is om 2 DE-I stellen aan te schaffen. Dat wordt dan natuurlijk ook koppelen. Vandaar mijn vraag over reservekoppelingen. Het liefste bestelde ik er direct een aantal bij, mochten ze pas over 10 jaar of zo de geest geven.

Ik weet niet hoe de ervaringen met deze koppeling tot dusver zijn. Maar bv een roco kortkoppeling is erg kwetsbaar. Dat ligt hier vooral aan een wat haastige 'machinist', maar toch.

Gerard.

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
    • OV Website
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #276 Gepost op: 27 februari 2010, 23:43:06 »
In de stand van Artitec op OnTraxs stond de 41 en de rode diesel.
Bij de 41 stond een kaartje met iets in de trant van:  volgende week in de winkels
Bij de rode versie: eind maart in de winkels


De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #277 Gepost op: 03 september 2010, 23:27:54 »
Hallo,

Ik heb vandaag een rode variant aangeschaft met geluidsdecoder erin gebouwd. Ik heb tot nu toe de volgende functies kunnen ontdekken (functienummering conform Lenz)

F0: Frontverlichting aan
F1: Sluitverlichting aan
F2: Interieurverlichting
F3: Geluid
F4: Toeter
F5: Fluit conducteur
F6: Sluiten van de deuren
F7: Omroep bericht
F8: Gevarensein

Zijn er nog meer functies? Zit er ook een rangeersnelheid  op?
Zit er rangeerverlichitng op?
Verder vind ik dat het linker sein boven licht lekt en dat de sluitverlichting naar achteren lekt.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #278 Gepost op: 14 oktober 2010, 21:18:40 »
2 weken terug een rode 47 gehaald en hier gisteravond een LoPi3 21-polig in gemonteerd.
Loshalen is inderdaad een crime :( Voor het eerst heb ik ook inderdaad, zoals in de manual van Artitec, met (oude, botte) scalpelmesjes de kap van het onderstel moeten trekken.

De dummy stekker bleek zelf slecht gesoldeerd, evenals de connector op de binnenverlichtingprint. Loshalen van de dummy beschadigde de connectoren dan ook helaas :( Gelukkig alles netjes kunnen krijgen.

Mijn exemplaar had gelukkig geen stroomafname issues, alle lipjes netjes recht en op zn plek. Model rijdt nu heerlijk rustig, niets te klagen behalve dan misschien de afscherming van vooral de sluitseinen. Stroomafname is goed, het model rijdt ook rustig door een losgelegd stukje wisselstraat (Rocoline 15 graden) dus ik ga niet met lood ed rommelen.

De sluitseinen stralen helaas (ook na dimmen tot standje 4 van 15) behoorlijk in het interieur door, daar gaan we nog eens voor zitten... als we weer eens een gezonde overdosis lef hebben en geen trillende handjes ;D En dan meteen met dezelfde vaste handjes even de raamlijsten van de cabine een likje grijs geven, ook daarvoor had ik gisteravond geen lef meer.

Al met al dus een fraai model, maar ook bij de rode versies dus nog Chinese slordigheden qua techniek.. "voor de echte kenners" :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #279 Gepost op: 02 december 2010, 09:23:41 »
Toch weer iets geks. De ingeschakelde binnenverlichting heeft bij mij in één rijrichting invloed op de uitloop.  ???
Ik bedoel dus dat bij gedoofde binnenverlichting de de1 in beide richtingen na de snelheid op 0 te hebben gezet netjes een eindje doorloopt, ik denk op het vliegwiel. Als de binnenverlichting is ingeschakeld is de uitloop de ene kant op nog altijd netjes, maar in de andere rijrichting staat de de1 vrijwel onmiddelijk stil.

Ik had het eerder niet in de gaten, omdat ik tot nu toe bij het rijden de binnenverlichting uit had staan.

Eerste associatie die ik bij dit verhaal heb is een motor als dynamo (spanning is immers weg) die - voorzien van een belasting - als rem werkt. En omdat het maar in een (1) richting werkt, zal de verlichting wel met diodes (LEDs) geregeld zijn?

Gerard

Edit: OEPS, post gemist:

Bingo heren.
CV169 stond op 1 en niet op 4 zoals de gebruiksaanwijzing belooft.
Probleem opgelost.

Ik vond mijn idee ook wel aardig...  :'(
« Laatst bewerkt op: 02 december 2010, 09:25:25 door Gerard Wassink »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #280 Gepost op: 21 juli 2011, 23:07:18 »
Gideon,

ik ben misschien wat overgevoelig als het over kritiek gaat op een leverancier die het heeft gedurfd om een specifiek nederlands model op de markt neer te zetten, maar ik vind je uitlating over het niet professioneel zijn van in dit geval Artitec, beneden alle peil. Dat jij kennelijk eerst op zoek gaat naar garantievoorwaarden moet jij zelf weten. Ik ben ze nog nooit tegengekomen (ik heb er ook nog nooit naar gezocht) in een doos van een modellocomotief. Dat jij deze en een handleiding in de doos wilt aantreffen is je goed recht. Dat je dat als verbeterpunt aan wil merken, prima. Maar dan hier roepen dat "je als Artitec wel een bedrijf bent en geen hobbyclub die wat maakt voor de verkoop" gaat mijns inziens alle perken van fatsoen te buiten. Een initiatiefnemer, in dit geval Artitec, neemt een fors financiëel risico met het uitbrengen van een model en om dan in negatieve zin vergeleken te worden met een hobbyclub, dat kan niet. Een excuus danwel een nuancering van je uitspraak lijkt mij wel het minste wat jij op dit forum aan, in dit geval Artitec, verschuldigd bent.

Ted

P.S. Ik heb nog in je profiel naar je leeftijd gezocht om te kijken of daarin mogelijk een verzachtende omstandigheid zou zitten, maar die staat niet vermeld.

Hier kom je bij een tegenstelling van uitgangspunten. De ervaring leert dat velen gaan oordelen aan de hand van wat gebruikelijk is. Zo af en toe is er echter iemand die de meer absolute uitgangspunten hanteert. Bij een TV of strijkbout van b.v. Philips zit toch ook een garantiebewijs en handleiding? Waarom dat niet bij een modeltrein? En wat maakt leeftijd uit?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #281 Gepost op: 20 november 2011, 21:55:19 »
Zo, ook ik ben eens bezig geweest met mijn DE-I, nummer 22. Ik had nog een 21 polige decoder liggen die ik had gekregen en die moest er maar eens in. Daarnaast reed het ding analoog beroerd en vind ik de interieurverlichting vreselijk lelijk.

Heel mooi allemaal die verhalen hoe makkelijk het openen wel zou zijn, maar ondanks het openen met een scalpel en acht satéprikkers en vooral zeer, zeer veel geduld, is het toch gelukt iets te laten afbreken van de glasplaat waar de onderkant in vastklikt gloeiende gloeiende >:(

Nou ja, het ding is nu open en ik heb het kleine stukje met Olba industrielijm weer vastgezet, dat gedeelte komt in ieder geval nooit meer los. Daarna het hele zaakje er uit gehaald, eerst kap er af, dan het interieur er uit en wat blijkt, ook bij mij zat 1 van de stroomafnamestrips niet goed. Zoals Karst al aangaf alle 4 de strips losgehaald, iets verbogen om de veerdruk te verhogen en toen vastgelijmd met Olba. Dat zit nu goed.

Toen heb ik, zoals Chris aangaf, de cabine verwijderd, daarna de lichtgeleiders en toen de printplaat verwijderd. LoPi V4 er in geprikt en daarna meteen de gele leds zwart geverfd omdat ik geen L sein wil (en omdat het niet hoort natuurlijk). Nou goed, dat allemaal gedaan, maar nu zit ik nog met die verschrikkelijk lelijke interieurverlichting. De strip ligt er nog uit en ik kan de leds bewerken (alhoewel ik nog nooit een smd led heb gesoldeerd). Verven scheen ook een optie te zijn, maar heb dit topic net gescand en kan niet meer terug vinden wat nu de beste en mooiste methode is en wat je dan nodig hebt. Wat kan ik het beste doen en wat heb ik dan nodig?

Alvast bedankt!

Tom.
Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2396
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #282 Gepost op: 20 november 2011, 22:13:42 »
Tom,

Likje oranje verf op de LEDs. Dat haalt de blauwe gloed eraf en maakt het meer geel.

Grtz,
Ton

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #283 Gepost op: 20 november 2011, 22:15:47 »
Maar de leds vervangen door warmwitte exemparen levert toch echt het mooiste resultaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #284 Gepost op: 20 november 2011, 22:25:12 »
Thanx! Ga toch die leds maar proberen. Welke leds heb je dan nodig en waar haal je zoiets?
Spoor 0 adept