Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door Jamie
Vandaag om 12:05:56
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Huib
Vandaag om 12:03:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 11:43:44
Piko NS1100, materieelbespreking door VAM65
Vandaag om 11:32:11
Gezocht, iemand die decoders in Märklin TEE 3071 wil inbouwen (Utrecht) door Huib
Vandaag om 10:58:07
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door St00mboy
Vandaag om 10:53:02
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Harold34
Vandaag om 10:52:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 10:51:09
Märklin/Trix TGV Thalys openen door 008200
Vandaag om 10:44:10
1e modelspoorbaan door Modelspoor fan
Vandaag om 10:41:35
Lemke 2020 (oa Hobbytrain en Kato) door Rick
Vandaag om 10:34:22
NS modelbaan Hoekdam H0 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Suchet
Vandaag om 10:15:47
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door tothebeach
Vandaag om 09:54:13
Bouwen van modellen bestaande uit gips door cor_b
Vandaag om 09:52:21
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
Vandaag om 09:40:15
Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door Boswachter Dirk
Vandaag om 08:54:10
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door NS264
Vandaag om 08:52:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:48:53
Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 08:22:14
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 07:54:24
Baanbouw Bosje77 door Frycio82
Vandaag om 07:38:11
Cubana door Lucien
Vandaag om 07:32:32
Raadplaatje door spoorzeven
04 juni 2020, 23:20:30
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
04 juni 2020, 23:07:13
Märklin 60760 locdecoder instellen in iTrain. door PkAlfisti
04 juni 2020, 23:00:54
Welke rijtuigen achter NS 1100 door piet keppel
04 juni 2020, 22:46:42
Frans loodsje et cetera door Noordernet
04 juni 2020, 22:39:03
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Karst Drenth
04 juni 2020, 22:37:14
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door martijn v m
04 juni 2020, 22:32:03
  

Auteur Topic: Artitec DE-I, h0  (gelezen 115646 keer)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11086
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #30 Gepost op: 28 december 2009, 20:34:27 »
Oke, misschien schiet ik er daar langs ;) en vergelijk ik appels met peren. Ik heb geen idee eigenlijk wat er van dit soort modellen afgezet wordt. Het zal zeker minder zijn als de US modellen.

Citaat
Ik wil kritiek echt niet doodzwijgen, probeer alleen maar te zien wat er wel en niet mogelijk is. Vergeet niet dat Artitec gewoon nog een kleinserie fabrikant is.

Prima hoor, en ik ben het daar helemaal mee eens. Vandaar ook mijn veer aan de kleinseriefabrikant  ;D ;)

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 898
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #31 Gepost op: 28 december 2009, 20:44:40 »
....gezien het feit dat het een tijd heeft geduurd voordat het eindprodukt op de toonbank ligt, je er vanuit kan gaan dat Artitec alle mogelijke alternatieven voor de raampartij bekeken heeft.
Weet iemand dan wat er met de eerdere handmonsters niet goed was met de raampartij, want ik vond bijgaande foto nog op mijn computer, maar daar zien de ramen er prima uit? Dit is een foto van ergens begin 2006 en was 1 van de handmonsters van Artitec.



Groet,
Edwin

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6522
  • Spoor N
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #32 Gepost op: 28 december 2009, 20:45:31 »
Over de naad ( ;D) bij het raam, vergeten jullie deze opmerking niet:
Op de andere kop sluit t trouwens wel aan, dus misschien was t een echt maandagochtend exemplaar ;-)

Misschien dat daar een foto van geplaatst kan worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

piet post

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #33 Gepost op: 28 december 2009, 20:46:41 »
..... de punten van kritiek zijn voor een beetje handige modelbouwer tenslotte tamelijk eenvoudig op te lossen. Als het ff lukt ga ik 'm halen en de ramen aanpassen........

Bessel
Wel vreemd dat de fabrikant dit niet kan of kon.
Piet

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9494
    • belse roestkraam
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #34 Gepost op: 28 december 2009, 20:49:58 »
wat de plasticlook draaistellen betreft, zo'n beetje elk LSM-model heeft die ook (en heel erg is dat niet, wie een model helemaal fotorealistiosch wil hebben zal toch wat moeten weatheren). Verder is tampondruk op zo'n ronde kop (lijntjes om de ruit) wat lastiger dan op een vlakke zijkant, zeker als er nog het nodige relief zit. Ik wil m voor dit geld zeker wel hebben, tis jammer dat ik t op t moment alleen beter niet kan doen...  :-\

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4288
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #35 Gepost op: 28 december 2009, 20:58:57 »
Wel vreemd dat de fabrikant dit niet kan of kon.
Piet
Wat betreft de ramen: kwestie van foutmarge, als 5 op de 10 ramen niet scherp gedrukt kunnen worden kan ik me voorstellen dat de fabrikant er dan voor kiest de witte belijning achterwege te laten.
De draaistellen is een combinatie van lastige kleur om in plastic te maken (kijk maar eens kritisch naar grijze onderdelen van andere fabrikanten) en kostprijs. Je kan ze bv ook spuiten, maar dat maakt ze weer kwetsbaarder.
RETROBAHN A.G.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #36 Gepost op: 28 december 2009, 21:04:23 »
Oke, misschien schiet ik er daar langs ;) en vergelijk ik appels met peren. Ik heb geen idee eigenlijk wat er van dit soort modellen afgezet wordt. Het zal zeker minder zijn als de US modellen.

500 stuks voor deze versie.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1944
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #37 Gepost op: 28 december 2009, 23:05:27 »
Mooi ding, en hoewel ik ook kritiek heb handhaaf ik zeker mijn bestelling.
Om ook nog maar even de Waldorf uit te hangen, die kritiek betreft nog steeds de vorm van de frontlampen: die steken net als op het recente proefmodel te ver uit. Op het model is er een 'binnenste' ring en een 'buitenste' ring om het lampeglas (de laatstgenoemde dus direct tegen de kop aan), en die laatste ring heeft, behalve dat-ie te breed is, ook nog eens een aanzienlijke hoogte, terwijl die hoogte in het echt bijna niets is. Daardoor raakt de stroomlijnvorm van de kap m.i. verstoord. Niet heel veel, dus geen reden om het model als geheel af te keuren, maar je stelt je wel de vraag: waarom? Overigens had het eerste proefmodel van 4? jaar gelden dit probleem veel minder. Je zou mogen verwachten dat er bij een nieuwe versie geen nieuwe fouten bijkomen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #38 Gepost op: 28 december 2009, 23:57:24 »
Weet iemand dan wat er met de eerdere handmonsters niet goed was met de raampartij, want ik vond bijgaande foto nog op mijn computer, maar daar zien de ramen er prima uit? Dit is een foto van ergens begin 2006 en was 1 van de handmonsters van Artitec.



Groet,
Edwin

Ofwel die 22 had die sierlijsten (dat zijn het, neem ik aan) helemaal niet, ofwel is dit toch wel weer een misser. Ik ben het eens met Edwin dat bijgaande foto er (een stuk) beter uitziet op dat punt.
Groet, Frank

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3418
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #39 Gepost op: 29 december 2009, 00:37:32 »
het minpunt van de frontruitomlijsting was m.i. best te voorkomen geweest door raamlijsten uit geëtst nikkelzilver over de spijlen te zetten.
De onderhand legendarische modellen van Plan X die in 1986 door een modelbouwduo Jongen& Roosen  uit Kerkrade/Houten zijn geleverd hadden dit ook.

Het had misschien gelijk de ongewenste naad afgedekt.
Als voormalig bezitter van enkele stellen kan ik zeggen dat het toen al een fraaie en doeltreffende oplossing was.
Onderstaand een plaatje van zo'n model met geëtste raamlijsten:






groet,

Wim
« Laatst bewerkt op: 29 december 2009, 00:48:16 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9371
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #40 Gepost op: 29 december 2009, 00:40:17 »
Citaat van: sneek
...te voorkomen geweest door raamlijsten uit geëetst nikkelzilver over de spijlen te zetten...

Gaatje in de markt voor Grote Ger ( Knijf ) of Kleine Erwin ( Werps )  :P (y)

Grtzz,

Karst

[Edit]

Overigens laten de foto's in de decoderinbouwhandleiding het model zien dat ik 10 dagen geleden in Amsterdam heb gezien. men had daar 1 cabine even gedry-brushed met alu-verf. zag er ook zeer realistisch uit  (y)

[/Edit]
« Laatst bewerkt op: 29 december 2009, 00:50:00 door Karst Drenth »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3418
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #41 Gepost op: 29 december 2009, 00:53:01 »
nog twee kritiekpuntjes op het Blauwtje:

1.
De sluitseinen horen volledig in de rode baan te liggen, vergelijk het model maar eens met een voorbeeldfoto, zoals op blz.1 van deze thread.

De rode baan boven de cabineruiten is op het model duidelijk te smal, waardoor er een rafelige kleurscheiding op de sluitseinringen ligt.
Het proefmodel had een juistere indeling. Jammer dat in de productieserie geen lichte raamlijsten en een onjuiste kleurscheiding zijn opgetreden.

2.
De omhooggaande lijn van de rode bloedneus stopt in model bij de onderzijde van de Allan-vleugel; in werkelijkheid liep 'ie nog een stukkie door...

Het lijkt een fraai model met kopzorgen  ;D
« Laatst bewerkt op: 29 december 2009, 00:58:40 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #42 Gepost op: 29 december 2009, 02:05:20 »
De koppeling die als reserveonderdeel in de verpakking zit maakt koppelen tussen DE-1-en en hopelijk straks DE-2-en mogelijk. De koppelingen koppelen zacht in elkaar en zijn ook eenvoudig weer de splitsen. Bij gebrek aan een tweede DE-1 heb ik dat echter niet met 2 treinstellen kunnen uitproberen.

Hoe werken die koppelingen eigenlijk? Is dat net zo'n constructie als bij de Philotrainkoppelingen tbv. de Hondekop (handmatig met zo'n 'lipje') ?

grt
Marc

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3418
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #43 Gepost op: 29 december 2009, 14:05:38 »
Artitec DE-1, H0
Door: Dirkjan Kaper


Eigenschappen
Op de rails gezet rijdt de DE-1 kalm en bedaard van haar plaats. De verlichting is niet te fel en het is leuk om eens een model in handen te hebben dat direct al het omgekeerde-L frontsein kan tonen.
 

 :o  wat zeg je nu? Een motorrijtuig 22 dat strikt formeel inzetbaar is tussen mei 1953 en de declassering op 3 juni 1956, dat een omgekeerd L-seinbeeld toont ??

Nu nergens niet om hoor, maar de omgekeerde L werd pas in 1963 ingevoerd. Snel de bovenste witte LED deactiveren dus! ::)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18920
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #44 Gepost op: 29 december 2009, 18:58:23 »
Ik heb hem dus opgehaald en ben heel positief.

Het uiterlijk is voortreffelijk getroffen. De eerder genoemde punten doen daar in mijn beleving geen afbreuk aan. Van een overdreven plasticlook is geen sprake. Het glaswerk zit er in mijn exemplaar netjes in. Het model voelt ook steviger aan dan je zou denken.
LokPilot erin gezet en het rijdt allemaal voortreffelijk.

Het omgekeerde L-sein slaat inderdaad nergens op. Hebben we een keer een blauwe DE1 zonder ATB-leidingen, krijgen we dat weer.  ;D
Mijn grootste kritiekpunt is dat het serviceniveau op veel punten belabberd is. Openmaken van het model is geen lolletje, zelfs met de handleiding. De constructie is zodanig dat de kans op schade levensgroot is. En die handleiding hoort natuurlijk gewoon in de doos te zitten.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2009, 19:22:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.