Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)  (gelezen 19727 keer)

de buurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • AGOVVApeldoorn.com
Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Gepost op: 27 december 2009, 16:04:09 »
ook even hier mijn verhaal.. ;)

Volledig Marcel Buurman om precies te zijn... :D Woon in Apeldoorn, 33 jaar en newbie met het modelspoorbouw. Ik heb deze week de roco startet Roco 51231 DB gekocht na advies te hebben ingewonnen bij Wentink in Apeldoorn en natuurlijk lezen op het internet.

Wat wil ik? Nog totaal geen idee om eerlijk te zijn. Ik heb de ruimte voor een baan van 2.70 bij 1.08m en is natuurlijk in H0. In eerste instantie was de gedachte om het te maken met een hollandse scenery maar het valt me op dat hiervoor verhoudingsgewijs veel minder verkrijgbaar is dan ivm duitse scenery. De set die ik heb gekocht is dan ook Duits (tijdperk V) maar die kan worden vervangen door een nederlandse loc t.z.t. Twijfel is er dus nog tussen hollandse en duitse scenery.

Qua baan? ovaal is de meest logische oplossing qua afmetingen maar wil er eigenlijk iets meer mee doen. Daarom heb ik me ook aangemeld hier op dit forum om antwoorden te krijgen op de vragen en natuurlijk waar mogelijk hulp. Wintrack versie 8 is reeds geïnstalleerd.

Mijn vraag om dit moment is eigenlijk heel simpel, wie kan mij helpen met ontwerpen bedenken van een mooie baan die binnen de gestelde afmetingen passen. zoals gezegd heb ik al rails erbij die in het startpakket zit (roco geoline) maar een extra investering hierin om de baan uit te breiden is geen probleem.

Wel een kanttekening.. ik lees dat velen eerst met de scenery beginnen en daar de baan op aanpassen. Wat is in deze wijsheid aangezien ik nog twijfel tussen duits en nederlands.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2009, 16:10:24 »
Marcel,

welkom op dit forum.
Het is voorjezelf wijsheid om met de gekochte set eens lekker te experimenteren, zo wordt je een beetje wegwijs in het systeem wat je hebt.

Daarna is het voor jezelf zaak om eens uit te maken wat je precies wilt.
In jou geval, ook gezien de ruimte die je tot je beschikking hebt zou ik me beperken tot een duitse baan, beetje in het berg gebied. Dit omdat je op de door jou gestelde afmetingen al gauw op een ovaal uitkomt en je eigenlijk alleen maar de hoogte in kan voor uitbereiding.

Mocht je toch meer naar NL voorbeeld willen kijk dan eens welke mogelijkheden je hebt als je een tijdelijke baan zou bouwen. Tijdelijk in de zin van modulebakken, welke je neer kan zetten als je er mee rijdt, en welke je eenvoudig weg kan halen zodat het weer binnen je gestelde ruimte kan worden opgeslagen. Het kost wat werk maar met de module vorm heb je dnek ik nog meer mogelijkheden. Ook op een eventuele verhuizing in de toekomst ben je dan voorbereid.

Denk rustig na over wat je wilt...de wensen zijn altijd veel en groot, de beschikbare ruimte altijd beperkt. Succes!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

de buurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • AGOVVApeldoorn.com
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2009, 16:17:28 »
geen bergen aub....  ;D

ovaal is inderdaad de enige optie en de ruimte is beperkt. ik dacht zelf dat het mogelijk is om binnen het ovaal een 2 tal wissels te plaatsen om bv rangeer sporen te maken. een personen trein of dito station is onlogisch aangezien het peron dan zeker 1, 5 meter moet zijn. zoals gezegd de meest logische oplossing is ovaal maar pin me hier niet op vast alle opties wil ik open houden qua baanplan, vandaar dat ik ook hoop dat mensen hier actief meedenken en willicht een paar voorbeelden voor me hebben die ik kan maken in wintrack.

Wat je zegt over modules heb ik ook even aan gedacht maar zoals velen wil ik eerst simpel beginnen en me niet gelijk gaan vastbijten in een lastige module constructie. Ik den kdat ik met de scenery en baanplan al genoeg hooi op de bekende vork neem. Zodra ik dat allemaal onder de knie heb is er natuurlijk altijd de mogelijkheid om iets anders te bouwen maar dat komt t.z.t. wel.

FransOmatic

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
    • GelulMetInhoud
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2009, 16:31:07 »
Ooit kwam ik deze site tegen met tal van mini layouts en baantjes. Misschien vind je daar wat leuke ideeën om in je baan op te nemen. http://carendt.us/index.html
Bij Noch hebben ze ook wat leuke voorbeelden van baanplannen. Daar maken ze de baan in 2 lagen zodat je je ovaaltje wat kunt uitbreiden en wat meer rijvariatie krijgt: http://www.noch.de/pictures/PDFs/Gleisplaene/81550_Salzburg_2009.pdf
Meer bij Noch: http://www.noch.de/de/info_aktuell/downloads/gleisplaene.php

Succes !
Time flies when you're having hobbys

de buurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • AGOVVApeldoorn.com
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2009, 17:06:16 »
daar kan ik zeker iets mee! heb ik vanavond weer iets te doen om door te neuzen....  (y)

mochten er nog mensen zijn die wintrack bestanden hebben die ik ook als voorbeeld kan/mag gebruiken en deze beschikbaar willen stellen hou ik me erg aanbevolen!

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2009, 17:52:56 »
Hallo Buurman ;),

We kunnen het ook omdraaien en zeggen probeer wat en wij geven onze mening.
Dan Groei je er als het ware in.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

de buurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • AGOVVApeldoorn.com
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2009, 20:07:34 »
sssst maak ze nou niet wakker!!  ;D  maar natuurlijk ben ik daar zelf ook mee bezig. zodra mijn eerste hersenspinsels in wintrack zijn gezet zal ik die hier zeker even posten.

blijft natuurlijk ook de vraag open staan waar eerst mee te beginnen. eerst een spoorplan maken en daarom je scenery bedenken (duits of hollands) of eerst je scenery?

Spoor65

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2009, 21:02:00 »
Marcel,

Zo even lezend, blijkt duidelijk jouw eerste vraagteken die je zelf nog moet oplossen, nl DB of NS.
Daarnaast geef je aan geen bergen te willen.

Dus als het al DB zal worden, zal het dus al een mogelijk grensgevalletje gaan worden, dus waarom niet gewoon een stukje grensgebied nemen waar zowel DB als NS zich in thuis voelen.

Dan wat betreft de vraag eerst scenery en dan baanplan of andersom.
Tuurlijk zal in de werkelijkheid een spoorbaan worden gebouwd passend in het landschap, maar ons voordeel van modelspoor is, dat we lekker eerst de sporen kunnen leggen, uitproberen en eventueel nog aanpassen, zodat we kunnen rijden zoals het ons goed en leuk lijkt. Vervolgens kunnen we het landschap er mooi omheen bouwen. ipv het eerst op te bouwen om het vervolgens weer af te moeten breken omdat er nog een stukkie spoor langs moet.

Mijn idee dus, begin eerst rustig te werken aan een mooi baanplan, en pas daar de rest bij aan.

je noemt trouwens in jouw eerste bericht jouw beschikbare ruimte, 2.70 x 1.08
is dit de maat van de beschikbare plaat of de ruimte zelf?
1.08 is wel een behoorlijke diepte om te kunnen bewerken, dus misschien een idee om wat meer een ovaal te maken waar je tussen kunt staan? dus een smallere baan om je heen bouwen?

mvg

Freddy
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

bellojan

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2009, 21:07:17 »
Hallo Buurman,

Je kan ook lid worden van een vereniging.
Vaak hebben ze een modulebaan, waar je je eigen modules kan invoeren.
Zo kan je ook ervaring uitwisselen.

Groeten,
Jan.

m de deugd

  • Gast
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2009, 10:06:24 »
Hallo,Marcel.

Ik weet een heel interesant deel wat je zou kunnen gaan bouwen.
Bad-Bentheim.
Dat is zowel voor nederlandse treinen en duitse treinen in gebruik.
Een rijk scala aan goederen treinen komt daar langs.
Volop rangeer mogelijkheden.
Stoptreinen,doorgaande europ treinen.
Kortom zo veel mogelijk.
Dat is echt iets moois om na te bouwen.
En geen bergen.

        Martin.

de buurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • AGOVVApeldoorn.com
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2009, 18:37:50 »
dat is inderdaad een goede optie!! als ik naar berlijn ga met de ice stop je daar altijd en op zich heeft dat alles wat ik zoek. stationnetje, rangeersporen en geen bergen... ;) Was er voor mezelf al uit dat ik voor de duitse scenery ga omdat je daarmee veel meer kan. met bad bentheim als voorbeeld kun je daar ook mooie hollandse locs e.d. laten rijden zonder dat het er vreemd uitziet.

Nu dus even op zoek naar voorbeelden hoe de sporen daar liggen en de omgeving eruit ziet! thanks voor deze tip!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #11 Gepost op: 28 december 2009, 19:06:52 »
 Hallo Martin ,
 Kijk eens bij www.sporenplan.nl  van Sven Zeegers.
 Even zoeken en kiezen, maar Bentheim    ''ist auch dabei ''.
 Gruss, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

kevinhhw

  • Gast
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2009, 15:38:51 »
baanplan komt eraan ;) :)

de buurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • AGOVVApeldoorn.com
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2009, 13:00:13 »
als het goed is ontvang ik vanmiddag mijn startset  (y)  dan even uitleggen op de grond om te zien hoe groot het nou daadwerkelijk is en wat er nog mogelijk is qua bouw binnen de ovaal of dat ik toch voor iets anders (moet) gaan.

Gisteren nog even bij wentink in apeldoorn geweest waar Vames een showopstelling heeft met marklinbaan en nog enkele losse locs en digitaal spul. enig uitleg gekregen over de multimaus en hoe het e.e.a. aan t kleden. ook zei wisten niet eenduidig aan te geven wat nou de scenery zou moeten worden....  ;D

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8677
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hulp gevraagd c.q. meedenken met eerste baan. (Baanplan HO)
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2009, 14:34:18 »
Hoi Martin,

Denk zelf dat je met 1.08 meter breed net aan de maat van de ovaal zit.... ik weet niet precies welke diameter met de beginset meegeleverd wordt. Goed je kan eenvoudig beginnen en rustig uitbouwen :)

Groet Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!