Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 23:04:33
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door R1954
Vandaag om 23:00:30
Piko 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:56:07
Roco wagon openen door wob
Vandaag om 22:42:58
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Klimspiraal  (gelezen 10172 keer)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #30 Gepost op: 05 January 2010, 17:40:44 »
Met flexrail was ook de bedoeling, dan maar net zo lang testen wat haalbaar is of wordt.
Het zal inderdaad krap worden, maar als het lukt...........?  ;D  (zal het laten weten)

In ieder geval bedankt tot nu toe voor jullie aandacht hiervoor!
Mocht ik andere problemen tegen komen, wat zeker voor zal komen, hoop ik op jullie steun.
Vandaar dit forum toch?

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Klimspiraal
« Reactie #31 Gepost op: 05 January 2010, 18:14:51 »
Tuurlijk Jos! daar is dit forum voor!  ;D

Goed eigenlijk had ik die vraag al veel eerder moeten stellen... heb je ook een schets van je plan? dan kunnen wij meekijken waar je eventueel wat hoogte kan winnen... het hoeft namelijk niet veel te zijn.... R360 recht gelegd is 2260mm dus max 68mm bij 3% :) voor R437 is het 2748mm.... dat rekensommetje mag je zelf maken :) Dus als je aan het begin en het einde wat kan winnen... bijvoorbeeld totaal 3cm dan hoef je nog maar 37 te overbruggen :)

Veel plezier met uitzoeken en we blijven het volgen!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #32 Gepost op: 05 January 2010, 19:42:00 »
Nu wil ik graag mijn voorlopig ontwerp laten zien, zodat het voor jullie iets makkelijker "praten" is, maar het uploaden volgens de handleiding lukt niet!
Foto's lukken wel, alleen het ontwerp, dat in Wintrack staat, lukt niet.

Doe ik waarschijnlijk toch iets verkeerd? (alweer)

Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 05 January 2010, 19:51:57 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re:Klimspiraal
« Reactie #33 Gepost op: 05 January 2010, 20:04:01 »
En als je nu klikt op printscreen, dan paint openen , bij bewerken op plakken klikken, opslaan als jpeg, in dit dan upload?
Groeten uit Hoogeveen

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #34 Gepost op: 05 January 2010, 20:47:52 »



Eindelijk gelukt???
Misschien nog niet helemaal duidelijk, maar het begin is er.

Links boven komt nog een kleinere spiraal maar dat terzijde, het gaat dus om die spiraal in het "midden", deze geeft problemen ivm de ruimte.
Die ruimte word geblokkeerd door een dakspant dat ik helaas niet weg kan halen.................vandaar de beperking van het spiraal.
Spiraal links moet boven op de "berg" verbonden worden met deze spiraal, een dubbelspoor viaduct met daar onder waterval en/of riviertje.

Ik zal niet té veel uitleggen, anders zien we de bomen het bos niet meer.
Alles is nog in een voorlopig stadium.

Ik hoop dat de tekening duidelijk over komt, anders probeer ik iets anders, voor mij is dit ook de eerste keer zoiets.

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #35 Gepost op: 05 January 2010, 20:54:53 »


Misschien zo duidelijker, probeer maar ffe iets?
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

HP TEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:Klimspiraal
« Reactie #36 Gepost op: 05 January 2010, 21:14:32 »
Hallo Jos,

Ik zag en las je probleem. Ik denk dat je teveel wilt op een klein opervlak. Een spant veel spoor, kan je overal goed bij onder de 'tafel', want wat doe je als er iets ontspoort? Dat gebeurt altijd op plaatsen waar het net niet gewenst is. Bij klimspiralen minimaal 15cm vrije ruimte boven het spoor voor als je ooit eens iets moet opruimen wat hopeloos ontspoort is...
Maak langs de klimspiraal in ieder geval een 'vangrail' voor het geval dat.

Over je hellingen, ik weet niet wat voor systeem je rijdt, maar met gelijkstroom zou ik je adviseren dit nooit zo te doen. Heb je loc's zonder anti-slipbandjes, dan trekken zo op zulke hellingen (zeer) slecht en krijgt de motor het flink te voorduren.

R=360, de echte schaalmodellen van tegenwoordig gaan daar niet of slecht doorheen. Al zou je ze nu niet hebben, denk aan de toekomst voor het geval dat je de verleiding niet kan weerstaan ze toch aan te schaffen.

In ieder geval veel succes met de planning en bouw.

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #37 Gepost op: 05 January 2010, 21:47:52 »


Deze nog beter?

Rijdend mat.= zoveel mogelijk Fleischmann. H0
Gelijkstroom
Analoog...............digitaal lijkt me té kostbaar, accent is niet het besturen/rangeren van het rijdend materieel, maar het berglandschap en beschaving van vroeger, vandaar tijdperk I en II.................nostalgie dus.

Dit idee leeft nu, misschien door teleurstelling dat het een en ander nog veranderd wordt, ik moet érgens mee beginnen............toch?
We wachten wel af.

m.vr.gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 05 January 2010, 21:56:05 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Klimspiraal
« Reactie #38 Gepost op: 05 January 2010, 22:02:18 »
Hoi Jos,

Een vraagje... hadden ze met tijdperk I / II wel zoveel dubbelspoor? Is er niet meer enkelspoor? Ik zo meer naar een baanplan gaan met enkelspoor en op sommige stukken inhaalspoor (bij de stations en vlakke gedeelten in de bergen)... en meer fabrieksaansluitingen op de hoofdbaan? dat lijkt mij gezien het tijdperk meer realistischer... ziet het plan ook een stuk rustiger uit. Dan zou je bijvoorbeeld de klimspiralen makkelijker kunnen uitvoeren, deze kan je dan enkelvoudig uitvoeren.

Groet Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #39 Gepost op: 05 January 2010, 22:16:25 »
Nadeel van deze tekening is dat je de zichtbare en onzichtbare rails ziet, wat inderdaad een beetje chaotisch en vrij druk overkomt, dit is eigenlijk niet het geval.
Onder het nivo-0 ligt (komt) nog het schaduwstation, maar je hebt misschien wel gelijk over meer enkel spoor, zou inderdaad eenvoudiger zijn.
Zover was ik dus nog niet, was té veel met dat te krappe spiraal bezig.

Zal het in ieder geval meenemen in het verdere ontwerp...........................bedankt!

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

HP TEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:Klimspiraal
« Reactie #40 Gepost op: 06 January 2010, 20:45:06 »
Jos,

Aan de andere kant, bouw iets wat je wilt 'grof' op, leg wat spoor, sluit e.e.a. en test het eens. Al doende kom je er dan achter of het wel of niet naar je zin is!
Succes verder.

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #41 Gepost op: 07 January 2010, 00:16:51 »
Oké, dat was ik wel van plan, alleen moet er eerst een goed ontwerp komen, als dat goed lijkt wil ik het gaan uitvoeren...............globaal testen, grof dus, zoals jij zegt.
Maar tijdens het ontwerpen merk ik al dat er veel "geschoven" of veranderd moet worden, dit omdat ik totaal geen (nog niet) ervaring er mee heb en gedeeltelijk afhankelijk ben van het forum en andere informatie.
Stapje voor stapje en door schade en schande leert men en misschien wordt het straks nog iets.......................hoop ik!
We doen ons best.  :P

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Klimspiraal
« Reactie #42 Gepost op: 12 January 2010, 19:36:47 »
Probeer de maximum ruimte te gebruiken,door elke rail aan de onderzijde in de biels in te snijden aan binnen of buitenzijde kan je makkelijk je bocht ruimer of korter maken,een maxsimung stijging van 3,5% is aangewezen wilt u nog wat wagens achter uw loc aanhebben.Wanneer u in uw station spoorlengtes voorziet van BV. 120cm wees dan niet teleurgesteld dat deze maar half in beslag worden genomen door loc en wagens.
Hoe kleiner de spiraal,hoe korter de treinen,overweeg eens de bouw in ovaal zoals eerder aangeboden.Een trein met twee vierassige wagens of met een reizigers wagen denk ik niet dat dit de opzet van uw baan is die u in gedachten hebt.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #43 Gepost op: 13 January 2010, 09:14:22 »
Probeer de maximum ruimte te gebruiken,door elke rail aan de onderzijde in de biels in te snijden aan binnen of buitenzijde kan je makkelijk je bocht ruimer of korter maken,een maxsimung stijging van 3,5% is aangewezen wilt u nog wat wagens achter uw loc aanhebben.Wanneer u in uw station spoorlengtes voorziet van BV. 120cm wees dan niet teleurgesteld dat deze maar half in beslag worden genomen door loc en wagens.
Hoe kleiner de spiraal,hoe korter de treinen,overweeg eens de bouw in ovaal zoals eerder aangeboden.Een trein met twee vierassige wagens of met een reizigers wagen denk ik niet dat dit de opzet van uw baan is die u in gedachten hebt.

Bedankt voor u aandacht hiervoor, ik zal het zeker meenemen!

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?