Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Petertje
Vandaag om 00:30:45
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
01 October 2025, 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 October 2025, 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
01 October 2025, 08:46:50
  

Auteur Topic: Klimspiraal  (gelezen 10177 keer)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #15 Gepost op: 04 January 2010, 22:39:12 »
Conclusie..........inderdaad een beetje krap allemaal..................dus opnieuw aan het rekenen.

Nu heb ik, ja sorry als ik jullie daar telkens mee lastig val, 2x een nieuw spiraal ontworpen.

Spiraal I
Daar had ik de ruimte dus,
Overbrugging van "top" berg naar schaduwstation 70 cm.
Buitenbaan: 2,48%
Binnenbaan: 2,86%
Doorrij-hoogte:  86 mm

Spiraal II
Weinig ruimte dus,
Overbrugging van 40 cm.
Buitenbaan: 3,15%
Binnenbaan: 3,75%
Doorij-hoogte: 82 mm

Nu is de doorrij-hoogte goed maar is bij spiraal II nu het stijgingspercentage niet veel te veel?
Nu ga ik wel niet al té zwaar rijden!
Het is of het een of het ander.........toch?

Ben maar een beginnelingetje.............ik doe mijn best!  :P

Gr. Jos







Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18124
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Klimspiraal
« Reactie #16 Gepost op: 04 January 2010, 22:45:27 »
3% gaat nog wel... maar 3,75%? In een bocht? Een testje misschien op een proefopstelling?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2010, 15:09:12 »
Heer weer Joske!

Heb toch wat problemen om een spiraal met de juiste verhouding goed te krijgen.

Uitleg:
Ik heb een spiraal met een R1=360 mm en een R2=437,5 mm.
Bij deze maten krijg ik géén goede verhouding om een overbrugging te maken van 40 cm!
Of het stijgingspercentage is té hoog bv. 3,70%, maar wél met een juiste rij-hoogte van bv. 82 mm, of met een juiste stijgingspercentage bv. max. 3% maar dan is de rij-hoogte veel te laag bv. maar 65 mm.
Deze spiraal kan ik helaas ook niet ruimer maken, ben gebonden aan deze R1 en R2.

Hoe ik het ook bereken, ik krijg niet de juiste verhouding, wat doe ik fout!  ???

Sorry dat ik jullie hiermee telkens lastig val, maar ik kom er niet meer uit................dus please HELP!


In afwachting,
Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Klimspiraal
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2010, 15:14:39 »
Jos,

er zit niets anders op dan de straal van je spiraal groter te maken.
Als dat niet kan, toch de reeds door jou uitgemeten manieren proberen.
Dus iets steiler met de juiste doorrijhoogte of minder steil met aangepaste doorrijhoogte, waarbij ik de laatste toch wat te laag vind.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2010, 15:27:30 »
Hoi Sander,

Bedankt voor je reactie, de R2 is een daalspiraal, zou het dan mogelijk zijn te dalen met een dalingspercentage van ongeveer 3,5%?
Het beste is natuurlijk om dit allemaal in "werkelijkheid" te gaan testen, maar misschien dat iemand ervaring ermee heeft...........vandaar.

Misschien hoor ik het nog wel................wacht ffe af.........anders maar testen.

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Klimspiraal
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2010, 15:38:46 »
Hoi!

Even gekeken voor je bij deze site:http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm en de excelstaat ingevuld:



Buitenspoor komt precies op 3% te liggen, daalspoor op 3.6% dat zou geen probleem moeten geven met niet te lange treinen. Je krijgt dus ongeveer 5 slagen in je spiraal. Door een tussen hoogte van 80mm aan te houden krijg je een iets lager percentage. Je kan ook iets buiten de spiraal beginnen met stijgen waardoor je in de spiraal ook minder hoeft te stijgen, win je weer iets... Succes met puzzelen...

Groet Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re:Klimspiraal
« Reactie #21 Gepost op: 05 January 2010, 15:57:01 »
Hoe ik het ook bereken, ik krijg niet de juiste verhouding, wat doe ik fout!  ???
Je wil te veel op te weinig ruimte.
Als je eens gaat zoeken op het forum dan zie je dat er al meer zijn geweest die worstelen met dit probleem. Een goede spiraal kost gewoon ruimte, en als je die niet hebt, dan is mijn advies: vergeet die hele spiraal. Als je niet meer ruimte hebt dan voor R1 en R2, dan wordt het niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #22 Gepost op: 05 January 2010, 16:01:52 »
Op deze site had (heb) ik inderdaad ook nog gekeken en het daalspoor percentage van 3,6% gezien, maar had toen al mijn twijfels daarover en aangezien ik nog totaal geen ervaring heb van zo'n situatie en het alleen maar van informatie moet hebben van goddank jullie en het internet, met hier en daar ondersteunig van een paar boeken, moet ik me er maar uit zien te redden.

Ik lees ook veel dat ervaren personen, zoals jullie, aan raden om eerst een kleine module te beginnen, maar ja daar ben ik misschien té eigenwijs voor, begin gelijk maar zoals ik hoop dat het ooit moet worden wat ik in mijn hoofd heb zitten.....................groot dus, ik heb er nl. de ruimte voor, veel natuur, bergen, watervallen etc. etc., zoals Oosterijk/Zwitserland in tijdperk I en II...............met vallen en opstaan moet dat toch lukken...................hoop ik!  (y)

Ik puzzel nog wel ffe verder, gaat me gewoon lukken.

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #23 Gepost op: 05 January 2010, 16:16:00 »
Je wil te veel op te weinig ruimte.
Als je eens gaat zoeken op het forum dan zie je dat er al meer zijn geweest die worstelen met dit probleem. Een goede spiraal kost gewoon ruimte, en als je die niet hebt, dan is mijn advies: vergeet die hele spiraal. Als je niet meer ruimte hebt dan voor R1 en R2, dan wordt het niks.

Oké, dat denk ik ook wel, maar het past zo mooi met mijn plan en het is alleen déze spiraal, die andere twee kloppen goed en hebben een goede rij-verhouding, daar is de ruimte er en zijn dan ook iets groter.................geen probleem!

Mijn vraag was dan ook: "Geeft het problemen bij een daalspoor van 3,50%, met deze maten van R1 en R2"?
Lijkt me dat iemand met ervaring dat probleem ook is tegen gekomen...............vandaar.

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Klimspiraal
« Reactie #24 Gepost op: 05 January 2010, 16:17:24 »
Dalen geeft geen problemen volgens mij. Mijn eigen spiraal was destijds ook iets boven de 3% voor het daalspoor, echter geen 3,5%.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re:Klimspiraal
« Reactie #25 Gepost op: 05 January 2010, 16:25:47 »
Mijn vraag was dan ook: "Geeft het problemen bij een daalspoor van 3,50%, met deze maten van R1 en R2"?
Ik kan het even niet meer volgen. Je zei eerder dat je daalt in de R2. Dan stijg je dus in de R1, maar die is dan nog steiler.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Klimspiraal
« Reactie #26 Gepost op: 05 January 2010, 16:27:58 »
Jos, het is op de eerste pagina al een keer genoemd. Maak er een ovaal van door er een paar rechte lengtes in te plaatsen.
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan dat ik te veel stijgingspercentage had met de bestaande spiraal (eigenlijk een klein ovaal met een rechte rail erin en R1 en R2 van Fleischmann).
Deze spiraal heb ik gesloopt en ben nu een nieuwe aan het bouwen (nu met de trapezium segmenten methode) met R2 en R3 radius en 800 mm rechte stukken tussen de beide bogen. Dit samen met een extra winding geeft me een stijgingspercentage van 3 - 3,2%.
Dit geeft me ca. 9-10 cm vrije ruimte tussen de lagen. Ruim voldoende om met stroomafnemers op te kunnen rijden.

Ervaring komt met de tijd zullen we maar zeggen. 8)

Gr.
Eric
« Laatst bewerkt op: 05 January 2010, 16:29:57 door Remunj »
Gr.
Eric

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Klimspiraal
« Reactie #27 Gepost op: 05 January 2010, 16:46:04 »
Ik kan het even niet meer volgen. Je zei eerder dat je daalt in de R2. Dan stijg je dus in de R1, maar die is dan nog steiler.

Sorry Klaas als ik dat verkeerd vermeld heb.

R1=360 mm is het daalspoor........3,50%
R2=437,5 mm is het stijgspoor.....3%
Overbrugging: 40 cm

En als ik nu het hart verander tussen R1 en R2, deze is nu 77,5 mm, volgens NEM mag dat 58 mm zijn...........toch, win ik ook weer iets, of wordt dit afgeraden met een spiraal?

Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 05 January 2010, 16:54:13 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Klimspiraal
« Reactie #28 Gepost op: 05 January 2010, 16:57:07 »
Testen Jos.

Ik haalde het met die 58 mm niet, ik had 63 mm en dat ging net goed.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re:Klimspiraal
« Reactie #29 Gepost op: 05 January 2010, 17:32:48 »
En als ik nu het hart verander tussen R1 en R2, deze is nu 77,5 mm, volgens NEM mag dat 58 mm zijn...........toch, win ik ook weer iets, of wordt dit afgeraden met een spiraal?
Hoe wou je dat doen? Je werkt nu met vaste boogstralen 360 en 437,5. Het verschil daartussen is 77,5, daar valt verder weinig aan te veranderen.
Wat je wel kan doen is met flexrail gaan werken. Dan maak je de buitenste zo groot als de ruimte toelaat, en de binnenste leg je daar zo krap mogelijk binnenin, zodat tegemoetkomende treinen elkaar net niet raken.
Maar ik blijf het een krappe bedoening vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.