Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door sneek
02 October 2025, 23:40:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
02 October 2025, 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
02 October 2025, 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
  

Auteur Topic: Arriva in de Achterhoek!  (gelezen 14261 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #30 Gepost op: 24 December 2009, 18:53:12 »
Klopt Laurent, zo gaat dat ook hier in Nederland.
Het leek me overbodig omdat erbij te zetten, maar schijnbaar had het dus toch gemoeten?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #31 Gepost op: 24 December 2009, 19:36:20 »
Nou beste Achterhoekers... bereid u voor op een grote chaos...

Alles wat 'niet-Friesland' heet is voor Arriva nogal moeilijk om zonder chaos te beginnen...
Ben ik niet met je eens,toen Arriva op Dordrecht-Geldermalsen ging rijden,gingen er gelijk meer treinen rijden,dat de nieuwe treinen later kwamen was niet zo'n probleem. Het aantal reizigers op de lijn ging gelijk omhoog!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9016
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #32 Gepost op: 27 December 2009, 22:37:09 »
Even dit,

Op "de Gelderlander" kun je via het artikeltje over syntus een petitie tekenen tegen de overname :-X
Groeten NS2400
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #33 Gepost op: 28 December 2009, 15:17:30 »
In de eerste post stat dat ook het Busvervoer naar Arriva gaat, hier in groningen rijden sinds een aantal weken Qbuss,
gaat Arriva de oude bussen dan in de achterhoek inzetten??  of worden er gelijk ook maar nieuwe bussen bestelt?
wie weet meer..
Modelspoorder in winterslaap

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3453
    • Mijn van-alles website
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #34 Gepost op: 28 December 2009, 16:59:54 »
Ben ik niet met je eens,toen Arriva op Dordrecht-Geldermalsen ging rijden,gingen er gelijk meer treinen rijden,dat de nieuwe treinen later kwamen was niet zo'n probleem. Het aantal reizigers op de lijn ging gelijk omhoog!
Nou ok, maar op busvervoergebied heeft Arriva gewoon een reputatie waar je niet vrolijk van wordt: het is in vrijwel elke regio waar ze een aanbesteding wonnen precies hetzelfde gegaan: grote bende, bussen die niet komen opdagen, als ze al op komen dagen overvol zitten, chauffeurs die de routes niet kennen (dat is dan niet echt Arriva-gebonden) en bussen die veel te laat zijn.
Hier in Purmerend heeft het een jaar geduurd voordat er echt sprake was van een beetje normaal vervoer: tot die tijd is er bijna constant gedreigd Arriva de concessie te ontzeggen, wat helaas niet gebeurd is.
En zelfs tegenwoordig nog stap je soms een bus in, waarvan de chauffeur zich op een gegeven moment omdraait en aan de reizigers vraagt hoe hij nu verder moet... omdat 'ie dat niet weet.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #35 Gepost op: 28 December 2009, 17:15:07 »
Hier in Limburg heeft Arriva destijds het stokje overgenomen van Vancom, en dan ging echt naadloos.
Ze hebben hier tot 2005 perfecte dienstregelingen gedraaid.
Ik praat hier dan wel over 5 lijnen, dus dat is niet te vergelijken met zo een omvang die tegenwoordig aanbesteed worden.
Trouwens in die zelfde periode heeft Arriva ook het stadsvervoer van groningen overgenomen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #36 Gepost op: 28 December 2009, 17:42:25 »
In de eerste post stat dat ook het Busvervoer naar Arriva gaat, hier in groningen rijden sinds een aantal weken Qbuss,
gaat Arriva de oude bussen dan in de achterhoek inzetten??  of worden er gelijk ook maar nieuwe bussen bestelt?
wie weet meer..
Dat hangt van de concessie-eisen af, die ken ik zo niet. Als ze een serie Ambassadors uit het noorden kunnen inzetten dan moeten ze dat vooral niet nalaten, die dingen zijn een jaar of 5 oud dus kunnen nog makkelijk even mee!

Edwin van den Bergh

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #37 Gepost op: 28 December 2009, 22:51:20 »
Uit het Pve (http://sis.prv.gelderland.nl/brondoc/PS/2009/NOTITIE/SIS_7118B2.PDF)

C.2 Materieel
De provincie Gelderland streeft naar degelijk, comfortabel en milieuvriendelijk materieel. Er is bewust voor gekozen de eisen zo te stellen dat bij de start van de concessie geen geheel nieuw materieelpark nodig is. Het uitvragen van een geheel nieuw materieelpark bij elke aanbesteding leidt immers tot snellere afschrijving van voertuigen en daarmee tot onnodige milieubelasting en kapitaalvernietiging..


Eindelijk een aanbestedende overheid die niet meteen bestaand materieel naar voormalige oostbloklanden verwijst. Aan de andere kant, er worden natuurlijk wel de nodige eisen gesteld aan het in te zetten materieel, men wil ook geen oude rommel. Zie het PvE voor de details. Arriva kan materieel uit de verloren concessies zoals Groningen/Drenthe waarschijnlijk opnieuw inzetten, al dan niet met wat aanpassingen en modificaties.
Bussen mogen bij aanvang max. 6 jaar oud zijn, treinen maximaal 18 jaar. Dat laatse wordt volgens mij dus toch nieuw materieel want Arriva heeft geen overtallig treinmaterieel. In Nederland althans.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #38 Gepost op: 28 December 2009, 22:53:52 »
Bussen mogen bij aanvang max. 6 jaar oud zijn, treinen maximaal 18 jaar. Dat laatse wordt volgens mij dus toch nieuw materieel want Arriva heeft geen overtallig treinmaterieel. In Nederland althans.
Syntus heeft t.z.t. de nodige LINTen over, lijkt me...  ::)  (en daar rijdt Arriva in Denemarken ook mee!)

Edwin van den Bergh

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #39 Gepost op: 28 December 2009, 23:17:33 »
Dat is inderdaad een optie.

Maar gaan NS en Keolis (als Syntus-eigenaren) concurrent Arriva daarmee goedkoper in het zadel helpen? Anders blijven er heel wat Lintjes werkeloos aan de kant staan. Money rules dus wie weet...

Voor ons is het wel leuk; FLM/Roco Lintjes in Arriva-kleuren zou mogelijk worden.
« Laatst bewerkt op: 28 December 2009, 23:28:02 door Edwin van den Bergh »

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #40 Gepost op: 28 December 2009, 23:32:53 »
laat maar komen !! (y) (y)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #41 Gepost op: 29 December 2009, 13:32:47 »
Maar gaan NS en Keolis (als Syntus-eigenaren) concurrent Arriva daarmee goedkoper in het zadel helpen? Anders blijven er heel wat Lintjes werkeloos aan de kant staan. Money rules dus wie weet...
Het maakt 0,0 uit voor Syntus(-eigenaren) als de concessie definitief naar Arriva is gegaan (d.w.z. na evt. bezwaarprocedures), kan hooguit een negatieve indruk bij concessieverleners achterlaten (contraproductief) én werkeloze LINTen leveren niet zozeer geen geld op maar kosten juist geld (het hangt van de financiële constructie af wie het geld kost, Syntus of een leasemaatschappij).
Ik vermoed dat het personeel sowieso overgaat (moet gaan), dus als je dat toch in goed overleg doet (hoop ik toch), dan is dat materieel niet zo belangrijk.
Het enige relevante lijkt me of Syntus intussen elders een concessie verwerft die ruwweg in dezelfde tijdperiode ook ("nieuw") materieel nodig heeft dat niet van de huidige exploitant afkomstig is.

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #42 Gepost op: 30 December 2009, 01:39:05 »
Dat hangt van de concessie-eisen af, die ken ik zo niet. Als ze een serie Ambassadors uit het noorden kunnen inzetten dan moeten ze dat vooral niet nalaten, die dingen zijn een jaar of 5 oud dus kunnen nog makkelijk even mee!

Of ze zetten het oude Veonn materieel in... Oude lichtblauwe afgeragde bussen die nooit werden schoongemaakt en menig Fries landweggetje hebben gezien. Later hebben ze hier nog onder de regie van Noordnet en Arriva gereden. Gelukkig zijn wij al enige jaren van dit spul verlost.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2009, 01:40:54 door Robert B. »
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #43 Gepost op: 30 December 2009, 08:25:05 »
Ik vermoed dat het personeel sowieso overgaat (moet gaan), dus als je dat toch in goed overleg doet (hoop ik toch), dan is dat materieel niet zo belangrijk.

In de betreffende wetgeving is opgenomen dat het personeel het werk volgt. Het nieuwe bedrijf moet het personeel in dienst nemen. Is veel beter geregeld dan bijvoorbeeld in de thuiszorg waar mensen bij iedere tweejaarlijkse aanbesteding maanden in onzekerheid verkeren. Toch is zo'n gedwongen overstap ook weer geen lolletje voor het personeel en zeker niet als nut en noodzaak zo vaag blijft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Arriva in de Achterhoek!
« Reactie #44 Gepost op: 30 December 2009, 08:40:03 »
Als Arriva het overneemt zullen deze: http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/4208615433/ niet meer te zien zijn denk ik...... (er gaan er overigens nu al een stuk of 15 buiten dienst!!!  :o)