Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door spoorijzer
Vandaag om 08:59:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door hgr
Vandaag om 08:59:20
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:26:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 134955 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Gepost op: 21 december 2009, 00:12:49 »
Nu Roco in dit jaar ook de Cec heeft uitgebracht is het relatief eenvoudig mogelijk om een Blokkendoos treinstel te maken, zoals deze in 1924 voor het eerst op het NS spoor verscheen.

Ik heb dit in het Jaap draadje al aangekondigd. De Jaap uitvoering wordt het alleen niet, want die wijkt af van de oorspronkelijke uitvoering.

Ik ga gebruikmaken van de volgende bakken:



Van links naar rechts mBD, Bec, Aec, Cec en mC. Dit zijn 4 rijtuigen van Roco en een bak van Kleinspoor, die niet meer verkrijgbaar is. Echter de Aec liep ook op de Hofpleinlijn al niet meer mee in de basissamenstelling, dus zonder de Aec kan het ook.

Het meest in het oog springende verschil is het feit dat deze Blokkendoos in Crème Groen is geschilderd en niet helemaal groen was, zoals vanaf 1928 werd ingevoerd. Maar er is nog wel wat meer: op de koppen van het stel komen sluitseinijzers naast de ramen, een stoomfluit en een bevestigingsijzer voor een olielantaarn. Ook moeten de buffers worden vervangen. Bij alle bakovergangen zitten ook sluitseinijzers, maar dan net onder de dakrand.

Lastig is de dakopbouw: die is heel anders dan de uitvoering van Roco. Echt goede informatie ontbreekt en bovendien zijn er in het begin 3 verschillende installaties geleverd: Westinghouse, Vickers en Heemaf. Ik zal dat namaken wat het best op foto's is te zien.

Er zijn al modelbouwers die mij voor zijn gegaan. In Railhobbies van oktober en december 2002 laat Peter Wijshake zijn Blokkendoos zien van de IJmondlijn. Alleen de mC zal ook door mij worden gemaakt. Speciaal voor deze lijn zijn de mABD en Ces gemaakt, die verschillend zijn van het oorspronkelijke materieel '24.

De meeste informatie is terug te vinden in Van Stoom tot Stroom van Van Wijck Jurriaanse, Elektrische Treinen in Nederland deel 1 en het Hofpleinboek van J.F. Smit. In het middelste boek vind je op pagina 18 een foto van de daken van een mC en een deel van een Cec en op pagina 39 staat een foto met daken van een mBd, mC en Bec.

Leuk is vervolgens ook dat je op foto's 2 of zelfs 3 verschillende pantografen ziet, maar ik ga gewoon degene gebruiken op de Roco bakken.

Vast een vraagje: de daken waren van hout en bekleed met doek dat geïmpregneerd was en er okerkleurig uitzag. De Aec, Bec en Cec hebben ook een waterbak op het dak. Nu zou ik denken dat dat een metalen deksel is en dus afwijkend van kleur zal zijn (grijs of zwart), maar dat wordt zoeken op foto's.

Ik ben begonnen met het dichtmaken van de gaten van de torpedoventilatoren op de Bec en Cec, want die zaten er oorspronkelijk ook nog niet op. Ook de mC heeft inmiddels vele gaten dichtgeplamuurd gekregen. Met de sluitseinijzers erop kan dit in de eerste laklaag. Het groen van Roco is vrijwel exact hetzelfde als mijn Philotrain rijtuiggroen, dus ik ga proberen alleen het dak en het crème te spuiten.

Mijn eerste vorderingen:



Hier zijn ook de ramen van de Aec al opengemaakt. Kleinspoor heeft deze gemaakt op basis van de oude Roco Blokkendoos en is dus iets grover dan de nieuwe. Ook blijkt helaas dat de ramen van de oude Roco kleiner waren dan van de huidige. Dat wordt dus flink vijlen, want ik gebruik een nieuwe Bec als onderdelenleverancier voor de Aec.

wordt vervolgd,

Ivo

Edit: foutje gecorrigeerd en referentie aan Jaap toegevoegd
« Laatst bewerkt op: 21 december 2009, 00:30:17 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2009, 00:22:29 »
Dit wordt een draadje om van te smullen. Ben zeer benieuwd Ivo.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2009, 00:23:24 »
Dit word er een om in de gaten te houden ja.

Welke roconummers moet je hiervoor aanschaffen? Sorry, ik ben nog helemaal niet bekend met dit spul.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2009, 09:26:54 »
Hoi Ivo,

Het dakluik is een houten luik waarop een stalen rand word gemonteerd.
Op het dak zit ook een stalen rand met halve maanvormige klemmen, deze klemmen dan weer om de rand van het dakluik.
Het dakluik is bekleed met linnen en bestrooid met zand.
Daar komt ook de zandgele kleur van het dak vandaan.



De groene kleur van de mat 24 van roco en van philotrain is de naoorlogse kleur.
Voor de oorlog waren de rijtuigen een olijfgroene kleur geschilderd.
zie hiervoor de erfenis, hier word verwezen naar boonstoppelgroen.
deze kleur is verkrijgbaar bij MK.

Op het utrechts archief zijn meerdere fabrieksfoto's te vinden van mat 24 in de cremegroene uitvoering.

Veel plezier met de bouw, ik wil deze ombouw ook nog doen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2009, 12:04:27 »
@Stig,

Je kunt de set van 4 van Roco kopen, die dit jaar is uitgekomen. Die bevat volgens mij de mBD, Bec, Cec en mC.

Een paar jaar terug zijn de meeste rijtuigen door Roco ook los uitgebracht

43744 en 43744.1 = mBD
44986 en 44987 = mC
44988 en 44988.1 = Bec
64008 = Cec, set van 2 stuks

De Cec is nooit als apart rijtuig geleverd. Of hij zit in de set van 4, er is ook een uitbreidingsset met een Cec en een mC of mCd (laatste weet ik niet) en er is de set van 2 stuks. Als je er maar een wilt hebben delen met iemand van het forum? Ik heb de set van 2 en een halve set ;)


@Arjen,

Mooi, dan wordt het luik ook zandgeel, maar dan wel met een stalen rand en een stalen vuldop.

Lastig die kleur. Dat wordt veel meer werk. Het betekent wel dat Philotrain al haar coupérijtuigen en vooroorlogse stalen rijtuigen in een verkeerde kleur heeft geleverd?
Ik gebruik olijfgroen van Philotrain alleen voor stoomloks. Het heet dan bij hun stoomlokgroen.
Het rijtuiggroen is nr 5 en zegt rijtuigen NS 1921 - 1960

Is de AB 7216 en de mooie foto van de Bec ook olijfgroen, of is dat naoorlogs groen?

Ik wist niet dat SGB ook een Bec in de oorspronkelijke uitvoering van 1923 had. Dat ziet er wel heel fraais uit!!

Bedankt voor je hulp.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2009, 13:08:53 »
Hmmm, de vraag is weet iemand wat de precieze inhoud is van de 4-delige set. Roco vertelt dat niet en zelfs ik kan het in 5 minuten niet met google vinden...

Ivo, ik begrijp dat je nu met een volkomen overbodige Cec in je maag zit?  8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2009, 13:17:06 »
@Ivo,

De verkeerde kleur was ons al langer bekend, maar we konden de goede kleur niet vinden.
Pas bij het uitkomen van het boek de erfenis is de vermelding boonstoppelgroen vermeld.
Hierop zijn wij met deze firma in contact gekomen, ze bestaan nog steeds.
Wij hebben ze deze kleur laten leveren voor onze AB 7216.

De Bd 7507 was mijn eerste project in Goes, dit rijtuig is geheel teruggebracht in de staat van 1923 zoals ze naar Parijs ingezet zijn.
De kleurstelling is helaas nog wel het naoorlogs standgroen, ik wist toen niet beter....

Ook nog een detail voor de mier****ers onder ons, bij de blokkendozen was een deurstuit met rubber stop gemonteerd op de hoekstijl van de wagenbak. op de deuren was een plaat gemonteerd boven de ramen (alleen de hoekdeuren). de binnendeuren hadden een rubberstop op de middelste klinknagelband.

@stig,

de roco 63140 zou een mBd, Bec, Cec, en een mCv zijn. de set 64141 zou een Cec en een mC zijn.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2009, 13:32:05 »
@Stig,

Overbodige Cec? Nee ik dacht het niet. Ik mistte al heel lang de Cec in de blokkendozen. We moesten het allemaal doen met de Ces, maar daar zijn er maar 3 van geweest (ja, voor de puristen, er is een 4e namelijk degene die uit verschillende blokkendozen is gemaakt en nu met nr. 8104 in de museumblokkendoos zit). Dus ik heb nu 2 complete blokkendoos stammen uit de jaren '50, die nu wordt aangevuld met een oorspronkelijk exemplaar.

Ik heb nu de set Cec met 2 verschillende rijtuignummers en een halve set (dus 1 Cec) die ook een ander nummer gaat krijgen.

@Arjen,

Wat is precies boonstoppelgroen? Is er een kleurnummer of heeft Maykel daar jullie lak als voorbeeld gebruikt om zelf te mengen.

Ik weet nog niet wat ik ga doen. Immers het betekent dat ik ook mijn hele verzameling over zou moeten spuiten.  >:( Dus misschien hou ik het maar op het foute groen. Maar daar ben ik uiteindelijk ook vast niet tevreden over, want nu weet ik dat het anders was. Wijkt het erg af van het stoomlokgroen, dat ook wel olijfgroen is genoemd?

De deurstuit ga ik zoeken op foto's. Als ik die kan vinden lijkt me dat vrij eenvoudig te maken. De sluitseinijzers zijn ook leuk op de koppen tussen de bakken. Ik heb alleen look-a-likes van Weinert, waar met wat buigen nog wel wat van te maken is. En wat te denken van de sluitseinijzers op de beide koppen: bevestigingsplaat zit bijna altijd 90 graden verkeerd ;D ;D. Komt wel goed.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2009, 13:38:55 »
Hoi Ivo,

Heb je "de Erfenis"? Daar staat een hoofdstuk over het schilderen van houten rijtuigen, waar ook de term boonstoppelgroen no. 13 (of zoiets) in voor komt. Als ik de toon juist geïnterpreteerd heb, is het een ironische aanduiding van het gegeven dat er heel veel verschillende soorten groen waren in de praktijk. Verschillende fabrikanten, verwering, afijn, je kent het wel van het turquoise dilemma...

grtz. Carlo

edit; goed lezen Carlo voordat je reageert, zie nu pas dat er inderdaad een firma Boonstoppel is geweest... :-X

sorry!
« Laatst bewerkt op: 21 december 2009, 13:41:56 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2009, 15:36:04 »
@Ivo,

de firma boonstoppel heeft het garantiestandgroen no: 13 nog in het programma, alleen heeft het nu een ACC code (uitgebreider dan Ral nummers) Wij hebben originele kleurstalen gezien uit de jaren '30, en deze kwam overeen met de huidige levering.
Maykel heeft op basis van deze kleur zijn kleur laten maken.

Toen de NS werd opgericht zijn de stoomlocomotieven in een lichtere groene kleur geschilderd, zie ook het boek van de 2100. Deze kleur komt heel erg overeen met het grasgroen van de hondekoppen. (oeps weer een heilig huisje  ;)) rond 1935 is besloten om de locomotieven dezelfde kleur te geven als de rijtuigen.
Kijk voor de grap maar eens in het spoorwegmusuem naar de modellen, de groene kleur van de meerdere modellen waaronder de 3900 komen goed overeen met de hondekop.
deze modellen zijn toendertijd gebouwd door de vakscholen van de werkplaatsen.

De bewijzen hiervoor komen in het kleurenboek :)

voor de sluitseinijzers gebruik ik de lange van philotrain, ik laat ze op de gietboom zitten en tordeer ze dan naar de vorm die ik moet hebben.
Nu kan ik ze ook nog uitboren met 0.5 mm om de sluitborden te kunnen plaatsen.
Op de hoofdstuurstanden zaten ze halverwege de ramen, op de hulpstuurstanden en de tussenrijtuigen zaten ze net onder de dakrand.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2009, 17:14:18 »
Ik zal Maykel eens bellen voor boonstoppelgroen. De Aec moet toch worden gespoten, dus dan de hele trein maar in boonstoppel, alleen gaat het hele project nu weer langer duren.

Overigens lees ik in de erfenis nogal relativerende opmerkingen over de werkelijke kleur. Net zoals Marco.
Dacht ik met turquoise het summum wel te hebben gehad, gaan we nu weer over rijtuiggroen beginnen ;D ;D  Wel interessant toch.

Ik ga ook nog een DE 3 maken in dieselblauw. Die klopt dan vast niet met het Artitec blauw.

De deurstuiten heb ik inmiddels gevonden. Ik ben verbaasd dat ik die niet eerder had gezien. Ze zitten er toch vrij prominent. Ik zal eens kijken wat ik van messing strip kan maken.

Vanmiddag lekker zitten schuren aan het dak van de mC. Nog een paar lastige punten tussen de pantograaf die wel blijft zitten moeten nog weg en de steuntjes voor de andere pantograaf langs de dakgoot moeten ook nog beter. Het is wel lastig zonder beschadigen van de dakgoot, maar een nieuwe dakgoot van messingdraad is gauw te grof. Ik zal mijn freestafel maar weer eens inzetten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2009, 17:24:31 »
Dank voor de tips, ik ga eens rondkijken. Lijkt me leuk om te doen. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2009, 19:51:31 »
Het deels bewerkte dak van een mC met nog een volledig onaangepaste mBD ernaast. Leuk voor de verschillen:



Alle onderdelen zijn van het dak eenvoudig te verwijderen, omdat er niks gelijmd is. Vervolgens mag je alles achter de bevestiging en de omloopplaten van de voorste pantograaf verwijderen, behalve de dakgoot. Alle gaatjes moeten geplamuurd en daarna kan opnieuw met de dakopbouw worden begonnen. Er komt nog een vonkhoorn en een hoogspanningsschakelaar op te staan en de leidingen liggen aan de andere kant. Dus ook alle bevestigingen van de leidingen moeten opnieuw worden gelegd.

Leuk (?) is het schuren langs de dakgoot om de ondersteuning van de houten planken goed weg te krijgen aan de zijkant van de pantograaf:



Ik denk dat dit alleen met een machine zuiver gaat.

mvg,
Ivo

P.S. MK heeft het boonstoppelgroen niet op voorraad. Het loopt niet zo hard. Bij de verkoop stelt iedereen de kleur ter discussie. Maar ik krijg het recept. Er zou een kleurenboek verschijnen, waarna er misschien wel minder discussie komt over kleuren.  ;D
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2009, 20:45:04 »
Ivo,

Leuk project.
Niet mijn tijdperk maar ik loop al een tijdje met het idee om mijn blokkendozen te verfraaien.
Zat ook aan sluitseinijzers e.d. te denken.

Kan je je plaatjes eventueel aanklikbaar maken?
Ik ben gek op details ;D

Stig,

Mocht je een dubbele set Cec kopen..... denk dat ik wel een koper voor 1 rijtuig weet ;D

Grts,
Dennis