Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RTM in 0m door Jan den Haan
24 August 2025, 23:45:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
24 August 2025, 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
24 August 2025, 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
24 August 2025, 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
24 August 2025, 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
24 August 2025, 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
24 August 2025, 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
24 August 2025, 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
24 August 2025, 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
24 August 2025, 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
24 August 2025, 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
24 August 2025, 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
24 August 2025, 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
24 August 2025, 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
24 August 2025, 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
24 August 2025, 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
24 August 2025, 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
24 August 2025, 15:42:58
  

Auteur Topic: Boek NS 1100  (gelezen 13535 keer)

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Boek NS 1100
« Reactie #45 Gepost op: 15 December 2006, 18:10:35 »
Ook ik heb het boek inmiddels in mijn bezit, en zou het aan eenieder die niet van plan is een nieuw loktype te gaan ontwerpen willen bestempelen als afrader.
Ben ik het op basis van wat ik tot nu toe in het boek heb gezien niet mee eens. Verschillen in schrijfwijze/onderwerpkeuze en daarmee in oordeel over het boek als geheel heb je natuurlijk altijd bij verschillende auteurs. De technische details van de 1100 komen inderdaad veel uitgebreider aan de orde dan in de eerdere boeken, dat niet alles daar voor eenieder interessant is kan ik helemaal inkomen, maar omgekeerd zal dat bij de voorgaande edities ook zo geweest zijn. Naar mijn mening worden ook vele andere aspecten prima voor het voetlicht gehaald. Het aanwezige fotowerk vind ik ook in orde, leuk is daar bijvoorbeeld het plaatje van de 1100 met H-posten erachter.

De opzet per thema in plaats van in chronologische volgorde heeft voors en tegens, ik persoonlijk vind het niet zo'n probleem. De witte cijfers op de zijkant in plaats van de nummerplaat heb ik overigens wel ergens gezien, zij het bij een andere machine. Een foto van een geheel gele neus bij een blauwe loc heb ik niet gezien inderdaad, of het in de tekst ook niet genoemd wordt is mij nog niet bekend.

Al met al vind ik het tot zover weliswaar een ander soort boek dan dat van de 1200 en 1300, maar daarmee niet een minder goed boek. Wat mij betreft het geld zeker waard.

Groet, Julius
« Laatst bewerkt op: 15 December 2006, 18:12:57 door Julius »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: Boek NS 1100
« Reactie #46 Gepost op: 15 December 2006, 18:47:16 »
Ben ik helemaal mee eens.


arjen

  • Gast
Re: Boek NS 1100
« Reactie #47 Gepost op: 15 December 2006, 19:19:27 »
onderaan op blz. 219. Ontbreekt er nou een raam aan die plan E?

Klopt, en is niet gephotoshopt.. Ik herinner me dat er plan E's waren (of misschien was het er maar eentje) die daar inderdaad een raam misten. Alleen nooit kunnen achterhalen waarom dat was.

Arjen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Boek NS 1100
« Reactie #48 Gepost op: 15 December 2006, 20:07:28 »
Verschillen in schrijfwijze/onderwerpkeuze en daarmee in oordeel over het boek als geheel heb je natuurlijk altijd bij verschillende auteurs.

Zo is het maar net.
Het verschil met de boeken over de andere elocs is dat dit boek veel eenzijdiger is en daarmee voor een deel van de doelgroep weinig interessant is geworden. Voor wie ervan smult, veel plezier ermee. Ik vind 40 euro te veel voor wat het mij biedt.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2006, 20:14:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Boek NS 1100
« Reactie #49 Gepost op: 16 December 2006, 11:30:01 »
De witte cijfers op de zijkant in plaats van de nummerplaat heb ik overigens wel ergens gezien, zij het bij een andere machine.

Volgens mij had toch echt alleen de 1121 (laatste blauwe loc) dit, en pas op het laatst.
Ik heb bij de blauwe loc's met botsneus nog een verschil ontdekt, en dat is dat bij de ene loc de zilverkleurige randen op de ramen voorop berlijns blauw zijn geschilderd, en bij de andere zijn deze gewoon zilver gebleven. Van beide uitvoeringen waren meerdere loc's.

Wat betreft de leesbaarheid; ik kom tot de conclusie dat het vooral gaat over de ontwikkeling, hoe ze hebben geprobeerd de loc's stiller en rustiger qua loop te krijgen, en daarna gaat het over de 1400 (erg leuk, maar het is toch een 1100 boek?).
Qua uitvoeringen, levensloop, ongevallen en lotgevallen, afwijkingen, revisie en sloop gegevens
staat er niet erg veel (interessants) in.
Grtz!
Tedo

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Boek NS 1100
« Reactie #50 Gepost op: 16 December 2006, 11:35:28 »
Volgens mij had toch echt alleen de 1121 (laatste blauwe loc) dit, en pas op het laatst.
Toch niet, zie bladzijde 217, bovenste foto.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Boek NS 1100
« Reactie #51 Gepost op: 16 December 2006, 14:07:39 »
Je hebt gelijk ;-) Leuk voor de mensen die dit model/locnummer van Marklin/Hamo hebben ;-)
« Laatst bewerkt op: 16 December 2006, 14:31:53 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Grtz!
Tedo

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Boek NS 1100
« Reactie #52 Gepost op: 16 December 2006, 21:02:21 »
Het is niet gezegd natuurlijk dat de platen direct bij de CW botsneus zijn verwijderd, bij de 1121 was dat volgens mij ook niet.

Ton Rijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Boek NS 1100
« Reactie #53 Gepost op: 16 December 2006, 22:21:54 »
Inmiddels het boek ook in bezit als aanvulling op de 1000/1200/1300.
Wat me opvalt is de vaak beroerde kwaliteit van vele kleurenfoto's/dia's; deze zijn onscherp!

Kan me niet voorstellen dat dit op de originele foto's ook zo is, dus moet dit een fout in het drukproces zijn.

Jammer...
Spoorwegfotografie en verzamelaar NS modellen tp 3/4

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re: Boek NS 1100
« Reactie #54 Gepost op: 16 December 2006, 23:11:59 »
 Ik heb nog eens even door de kleurenplaatjes gebladerd,en volgens mij is er een variatie in kwaliteit,maar dat kan ook eigenlijk niet anders ,met -tig fotogafen,-tig soorten camera's,en ook nog eens het gebruikte fotomateriaal.
De uiteenlopende weersgesteldheden vergeet ik dan maar.
Ik vind trouwens de zwart-wit foto's ook niet allemaal even goed,maar als je als schrijver persee iets wil laten zien,en er is niks anders... :-|
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Boek NS 1100
« Reactie #55 Gepost op: 16 December 2006, 23:15:50 »
Dit bericht ging dus over 'het raam'.  Maar ondertussen is het mij duidelijk.  Weer een variant erbij dus voor Mehano.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2006, 23:19:43 door Arnold »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re: Boek NS 1100
« Reactie #56 Gepost op: 16 December 2006, 23:20:00 »
?? ::)
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Boek NS 1100
« Reactie #57 Gepost op: 17 December 2006, 13:04:11 »
Ik vind trouwens de zwart-wit foto's ook niet allemaal even goed,maar als je als schrijver persee iets wil laten zien,en er is niks anders...

Wat laat hij persé zien dan? Ik ben het met je eens dat veel zw/w foto's te weinig contrast hebben, maar er zitten ook zw/w platen in een duotone (licht blauw-grijze gloed) tussen en die zijn wel mooi.
Dat er een onscherpe plaat in staat van een turkooizen 1100 in de jaren '50 is geen schande; de spoeling zal zeer dun zijn (zeker in kleur) en dan moet je wat.. Maar die foto's die ik eerder in dit draadje aanhaalde zijn van de nadagen van de 1100'en (1997/98), en toen waren er inmiddels bosjes fotografen, mede door de opkomst van de digitale camera. Daar was dus best een alternatief voor geweest, lijkt me.
Grtz!
Tedo

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7488
Re: Boek NS 1100
« Reactie #58 Gepost op: 17 December 2006, 20:00:26 »
Klopt, en is niet gephotoshopt.. Ik herinner me dat er plan E's waren (of misschien was het er maar eentje) die daar inderdaad een raam misten. Alleen nooit kunnen achterhalen waarom dat was.

Arjen.

Volgens mij heb ik de oplossing. In Railhobby van januari 1988 staat een artikel over plan E. Bij een van de foto's van een plan E waar dat raampje ook ontbreekt staat als onderschrift (quote from the hart) Begin jaren 80 zijn plan E's gebruikt voor experimenten met een statische omvormer. Een en ander werd in de toiletruimte geplaatst waardoor het raam diende te verdwijnen. Enfin....zoek de volledige tekst er zelf maar bij.

Leuk boek hoor, de schrijfstijl is eigenlijk té archaisch voor drukwerk van deze tijd, maar het past wel mooi in het beeld. Eigenlijk heb je voor dit soort boeken 2 auteurs nodig: een analist voor de feiten en een prof. copywriter. De prijs zal dan echter wel ver over de 40 eurogrens pp schieten...

Paul.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

arjen

  • Gast
Re: Boek NS 1100
« Reactie #59 Gepost op: 17 December 2006, 21:10:55 »
Aha, zat dat zo.. Weer wat geleerd!

De term 'archaïsch' vind ik trouwens wel treffend voor dit boek. Maar of je echt 2 fulltime auteurs nodig hebt om het beter te doen? Zouden er echt zo weinig mensen zijn die verstand van zaken hebben én een beetje kunnen schrijven?

Arjen.