Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 09:04:56
Da's Daz 2 door Spoor010
Vandaag om 08:55:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Overet
Vandaag om 08:54:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:31:25
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 07:55:21
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 00:06:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
12 September 2025, 23:47:40
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
12 September 2025, 22:41:32
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
12 September 2025, 21:06:52
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
12 September 2025, 20:09:46
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
12 September 2025, 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
12 September 2025, 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
12 September 2025, 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
12 September 2025, 18:42:03
  

Auteur Topic: Vernieuwde Roco NS 1000  (gelezen 91529 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #135 Gepost op: 23 December 2009, 14:13:34 »
okidokie.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #136 Gepost op: 23 December 2009, 14:15:46 »
Wel jammer dat tegenwoordig overal die witte leds in worden gestopt, want m.i. horen de frontseinen van de 1000 veel geler te zijn.

Groet,
Edwin

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #137 Gepost op: 23 December 2009, 14:38:13 »
    ...
    • de schuitjes op de pantografen hebben puntjes; die heb ik nog nooit op een NS lok gezien: moeten meer driehoekvormig zijn (Bernd, kom maar op!)
    ...

    hier liggen zo'n 300 schuitjes klaar, maar nu eerst de kerst afwachten. Komt dan wel nog wat info over...
    Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
    OBB bezoekje: 2008

    Besselspoor

    • Offline Offline
    • Berichten: 5364
    • Team Mitropa - OHMB
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #138 Gepost op: 23 December 2009, 14:41:29 »
    Wel jammer dat tegenwoordig overal die witte leds in worden gestopt, want m.i. horen de frontseinen van de 1000 veel geler te zijn.

    Groet,
    Edwin
    Dat wordt de IRM oplossing: de gele merkstift er over, of een velletje transparant geel er in. Gewoon 1 zo'n A4 plastic insteekmapje, kun je een heel materieelpark mee doen ;)
    RETROBAHN A.G.

    Remco.

    • Offline Offline
    • Berichten: 6325
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #139 Gepost op: 23 December 2009, 15:47:21 »
    okidokie.

    Bij deze:

    Op deze foto zien we de binnenkant van de kap:



    Hier zit de cabine in en het dakje van de cabine. Wat je nu eerst doet is voorzichtig de cabine er uit halen, dit gaat prima en erg soepel. ( Inclusief lichtgeleider )
    Daaronder zit het dakje, deze haal je er uit door naar achter te trekken, gaat ook, zit ietsjes strakker maar kan prima.

    Dan blijft daar de lichtgeleider over, die ziet er zo uit:


    Artist impression ;D

    In het grijze dakje wat over de lichtgeleider zit maak je een gaatje aan de kant waar de lichtgeleider van het frontsein zit ( Dus de kant waar geen inham zit voor de sluitsein geleider!! )

    Nu haal je de lichtgeleider er even uit en plak je op de aangegeven plek een ledje erop. Vervolgens 2 draadjes er aan solderen ( Of andersom, wat je prettig vindt )

    En dan een stukje tape er om heen om te voorkomen dat je lekkage krijgt naar het andere top sein.



    Vervolgens plaats je de lichtgeleider terug, dan de draadjes door het gaatje in het dakje en het dakje terug plaatsen in de kap, zorg ervoor dat deze weer onder de ramen klemt!

    Dan plaats je de cabine terug en heb je alleen nog 2 draadjes aan te sluiten:



    Dat doe je bij de rode pijlen, ( Ik ben helaas ff vergeten wat ook alweer - en + is, maar daar ben je gauw genoeg achter, even proberen of het werkt of niet en anders omdraaien )

    Vervolgens kun je ook nog indien gewenst de sluitseinen schakelbaar maken. De zwarte pijl wijst naar het weerstandje achter de sluitsein led. Als je de weerstand wil gebruiken moet je hem aan de kant die naar het midden vd lok wijst los solderen en daar aux 1 of aux 2 ( Groen of paarse draad ) op verbinden. Je kan ook de weerstand eruit solderen en een eigen weerstand + draad plaatsen op het soldeereilandje wat naar het ledje wijst ( Daar waar de weerstand op zat )

    Vrij eenvoudig te doen allemaal :)

    Gr. Remco

    Rob Ellerman

    • Offline Offline
    • Berichten: 5421
    • Modelspoor is emotie...
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #140 Gepost op: 23 December 2009, 16:11:30 »
    Een dergelijk verhaal over de derde pit id ooit, in een grijs verleden (RH 92/1/36) ook eens in Railhobby beschreven. Roco had toen ook de modellen zonder derde pit uitgebracht. Artikel gaat over de ombouw naar de 1008 met eenbeenpanto's (hoe toevallig... ;D)
    Ik kan niet ff gauw een scan maken want m'n hele RH archief staat bij m'n schoonouders opgeslagen ivm een interne verhuizing... Ik zou ook moeten kijken of de lichtgeleiders ook veranderd zijn. Wat ik al wel een beetje suf vind is dat ze blauwwitte LEDs hebben gebruikt ipv gele.
    Tbinnebarretije…

    Northlander1983

    • Gast
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #141 Gepost op: 23 December 2009, 17:02:14 »
    Als ik het goed begrijp is er EEN led voor de front en EEN led voor de sluitverlichting (asymetrisch geplaatst).
    De helderheid en sterkte van beide front en of sluitseinen, hebben deze dezelfde sterkte of brand de ene iets feller dan de andere?

    Top model van Roco (zoals gewend) en Remco bedankt voor je uitleg omtrent derde frontsein.

    Chris

    • Offline Offline
    • Berichten: 18623
      • Het Groterdam Project
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #142 Gepost op: 23 December 2009, 17:03:58 »
    Seintjes branden netjes gelijk en even fel.  (y)

    Jos B.

    • NS 1607 Vlissingen
    • Offline Offline
    • Berichten: 6442
    • Zal 't gaan, ja!
      • Tramlijn Maastricht-Vaals
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #143 Gepost op: 23 December 2009, 17:07:15 »
    Als ik het goed begrijp is er EEN led voor de front en EEN led voor de sluitverlichting (asymetrisch geplaatst).
    De helderheid en sterkte van beide front en of sluitseinen, hebben deze dezelfde sterkte of brand de ene iets feller dan de andere?

    Top model van Roco (zoals gewend) en Remco bedankt voor je uitleg omtrent derde frontsein.

    Dus eigenlijk net zoals de manier hoe de gloeilampjes bij de oudere variant zijn geplaatst dus??


    Jos.
    De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

    En was 1680 cm Lang
    (Rotterdam, 2009)

    NS 1100

    • Offline Offline
    • Berichten: 1486
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #144 Gepost op: 23 December 2009, 17:23:39 »
    Hmm, ik ben nu wel heel erg aan het twijfelen! Ik wilde eerst eens wachten op de blauwe variant met vishaken en 2-beens panto's, maar deze is natuurlijk ook erg stoer... Twijfeltwijfeltwijfel! Wie helpt me? :P

    Remco.

    • Offline Offline
    • Berichten: 6325
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #145 Gepost op: 23 December 2009, 17:25:20 »
    Koop hem dan gewoon ;D

    Gr. Remco.

    Daan!

    • Offline Offline
    • Berichten: 4559
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #146 Gepost op: 23 December 2009, 17:28:18 »
    nog beter: allebei (y)

    Ik zou gewoon een afweging maken naar wat je gevoel zegt. Wat bij mij wel vaak geldt: uit het oog, uit het hart.

    JAB van Ree

    • Offline Offline
    • Berichten: 3796
      • Stichting Historisch Dieselmaterieel
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #147 Gepost op: 23 December 2009, 17:40:03 »
    nog beter: allebei (y)

    Precies ! Was ook mijn plan... (nadat ik mijn oude blauwe net op tijd had verkocht)
    1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
    1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

    NS 1100

    • Offline Offline
    • Berichten: 1486
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #148 Gepost op: 23 December 2009, 17:45:37 »
    Inmiddels toch maar besteld! 8)

    Vond dat ik dit jaar sowieso erg rustig ben geweest: heb 'slechts' 4 Artitec plan E's, een Roco Hippel en een Liliput staalrollenwagen gekocht. Dus die 1000 kan er dit jaar nog wel bij. :)

    Zo'n eenbeensvariant past denkelijk ook net wat beter tussen de rest van mijn materieel, want het oogt net wat flitsender/moderner dan een 1000 met tweebeenspanto's.

    tinus

    • Offline Offline
    • Berichten: 1540
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #149 Gepost op: 23 December 2009, 17:56:51 »
    Chris,

    Bedankt voor het mooie verslag!!
    Begin nu toch wel wat te twijfelen...

    Tinus.