Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: Keerlussen bij de stationssporen  (gelezen 2666 keer)

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Keerlussen bij de stationssporen
« Gepost op: 17 December 2009, 20:47:22 »
Hoi,

Ik ben al een hele tijd aan het puzzelen met een keerlusprobleem. Mijn huidige baan zie er (gesimplificeerd) als volgt uit:



In werkelijkheid zijn de lussen aan de rechterkant veel langer. Deze bestaan uit meerdere blokken. Waar het om gaat is de stationssporen in het midden. Hier wil ik iets meer rijmogelijkheden creëren.
Daarvoor heb ik het volgende idee:



Ik rij rechtsom. Hiermee wil ik de volgende blokroutes mogelijk maken:

A -> E
B -> E
C -> G of E (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
D -> G of E (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
E -> rechter lus
F -> C of D
G -> linker lus
H -> A, B, C of D

Volgens mij creëer ik hier meerdere keerlusproblemen?
Ik heb de keerlusmanual al eens doorgelezen, deze beschrijft de "standaard" keerlus. Ik zie alleen niet hoe ik die zou moeten toepassen in mijn situatie (kan het überhaupt wat ik wil?)

Ook meen ik ergens eens gelezen te hebben dat er maar 1 trein zich in de keerlus mag bevinden. Is het dan toch mogelijk om een aantal treinen te laten stoppen bij het station zonder dat ik daarmee het doorgaande verkeer over de andere sporen blokkeer?

groeten,
Julien
« Laatst bewerkt op: 18 December 2009, 07:36:57 door Julien »
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #1 Gepost op: 17 December 2009, 21:04:17 »
Waarom ga je niet twee keerlussen in de keren (Bochten) tussen G-H en F-H E-F maken?
« Laatst bewerkt op: 17 December 2009, 21:25:48 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #2 Gepost op: 17 December 2009, 21:15:51 »
Hoi Bernd,

Ik neem aan dat je bedoelt tussen G-H en E-F?

Zou het daar dan mee op te lossen zijn? Was ik te ingewikkeld aan het denken?
Ik dacht dat ik het probleem ergens bij de stationssporen zelf moest oplossen?

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2009, 21:24:22 »
Sorry, had ik juist gedacht en fout geschreven, zeker E-F !

Dan zou het opgelost zijn! Als je slechts de stationsporen hebt, dan zou je geen probleem hebben. Als je nou de verbindingen bij zet, dan zou je twee keerlussen nodig hebben,..

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2009, 22:14:25 »
Yep, het keerlus probleem los je op in G-H en E-F en nergens anders.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2009, 22:31:37 »
Hoi Bernd en Wim,

Bedankt voor het meedenken.

Ik zal dan twee keerlusschakelingen in G-H en E-F moeten plaatsen. Deze lussen worden altijd in dezelfde richting bereden, ik zal dus genoeg hebben aan twee stuks 1-richting keerlusschakelingen.

Het zal verder ook geen probleem zijn dat de lussen G-H en E-F in het echt uit meerdere achter elkaar liggen blokken bestaan? (er zit zelfs nog een heel schaduwstation in de linkerlus maar dit maakt geen deel uit van het keerlus probleem)

Als ik het met deze componenten krijg opgelost zal ik je binnenkort een mail sturen voor een bestelling Wim!

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2009, 22:36:38 »
Julien, ook jouw keerlusprobleem is daarmee op te lossen, geen enkel probleem.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2009, 23:36:47 »
Deze lussen worden altijd in dezelfde richting bereden,

A -> E
B -> E
C -> G of F (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
Ik zie hier in de rechter lus toch twee richtingen, of is dat een typfout?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2009, 07:35:48 »
Ik zie hier in de rechter lus toch twee richtingen, of is dat een typfout?

Hoi Klaas,

Je hebt gelijk. De laatste moet zijn van C -> G of E (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
Ik heb het al aangepast. Bedankt voor de correctie!

groeten,
Julien
« Laatst bewerkt op: 18 December 2009, 07:37:30 door Julien »
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #9 Gepost op: 18 December 2009, 09:14:41 »
Het zal verder ook geen probleem zijn dat de lussen G-H en E-F in het echt uit meerdere achter elkaar liggen blokken bestaan? (er zit zelfs nog een heel schaduwstation in de linkerlus maar dit maakt geen deel uit van het keerlus probleem)

Dat is geen enkel probleem.
Wat jij hier toont is een vrij standaard situatie.
Zo'n zelfde situatie heb ik ook.
Vanuit mijn station heb ik eerst twee blokken naar het schaduwstation (5 sporen parallel), vervolgens weer een blok. Dan een volledig geisoleerd blok met de keerslusschakeling en dan weer twee gewone blokken terug naar het station.
Het is wel belangrijk dat je langste trein volledig in het "keerlusblok" past.

Een van de blokken per keerlus sluit je volledig geisoleerd aan op de keerlusschakeling. De overige blokken sluit je net zo aan (zelfde "polariteit") als in je station.
Gewoon de handleiding volgen en alles zal goed komen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #10 Gepost op: 18 December 2009, 09:41:57 »
Dat is geen enkel probleem.
Wat jij hier toont is een vrij standaard situatie.
Zo'n zelfde situatie heb ik ook.
....
Het is wel belangrijk dat je langste trein volledig in het "keerlusblok" past.
....
Gewoon de handleiding volgen en alles zal goed komen.

Hoi Eric,

Dat klopt. Achteraf zie ik nu ook dat niet zo complex is. Op een of andere manier was ik het probleem lastiger aan het maken dan nodig was. :-\

De trein past volledig in het keerlusblok daar had ik al rekening mee gehouden.

De keerlusmodules zijn al besteld. Dan kan ik binnenkort aan de slag! :)

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.