Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 11:44:45
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:22:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 11:09:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 10:24:14
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141286 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #435 Gepost op: 03 January 2010, 16:22:31 »
rubriek ik@ncr.nl uit NRC Handelsblad d.d. 23 december 2009:

Oost West

Berlin Ostbahnhof (-12 graden Celsius, laagje sneeuw), Rechts van mij de trein naar Moskou (-18 graden, sneeuw): geen bijzonderheden. Links mijn trein naar Nederland Amsterdam (-2 graden, sneeuw): "trein rijdt tot de grens", meldt het bord. Terwijl we met 200 km/h door de nacht suizen, vertelt de conducteur dat de NS de trein bij de grens niet verder willen laten rijden. Met tien minuten vertraging komen we aan bij de grens. Met de bus naar station Hengelo (-1 graad, sneeuw). Op het perron klinkt: "vanwege de extreme weersomstandigheden rijden er vandaag nauwelijks treinen; wij raden u af met de trein te reizen". Ik ben weer thuis.

rloop

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #436 Gepost op: 03 January 2010, 16:30:08 »
Tja dat krijg je als prorail alle sneeuwbestrijding middelen een paar jaar geleden op MP heeft gezet
Mvg Ronald

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #437 Gepost op: 03 January 2010, 17:37:28 »
Je zal toch maar treinreiziger zijn in:Finland-Noorwegen-Zweden-Estland-Letland-Lithauen-Polen-Rusland-Oostenrijk-Zwitserland-Italie-Frankrijk of Duitsland en nog een paar landen.
Daar hebben ze nog meer sneeuw dan in ons kikkerlandje! En daar rijden de treinen gewoon op tijd. En dan te bedenken dat NS in de winter van 1963 (toen er ook een 11 stedentocht gereden is) gewoon bleef rijden (met hier en daar wat vertraging) en sneeuwploegen monteerde op de kop van een zware diesel als de NS2200 om de baan vrij te maken van sneeuw! Zelfs op recht toe recht aan stukken als de Lijn R'dam - HvHolland was er afgelopen sneeuwval veel vertraging met zelfs totale uitval voor een paar uur. En hier staan de wissels bijna constant in de zelfde stand (m.u.v station R'dam cetraal en HvHolland), dus haast geen wisselstoringen te krijgen. Zelfs het tram verkeer in de regio Rotterdam lag plat net als de bussen.
Conclusie: het openbaar vervoer in nederland is onbetrouwbaar bij wintersweer! Nederland moet dan maar binnen blijven, is je werkgever blij mee (niet dus).

Gideon


rloop

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #438 Gepost op: 03 January 2010, 18:57:24 »
Wees maar bij dat de blaadjes al van de boom zijn, met deze sneeuw.......
Mvg Ronald

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #439 Gepost op: 03 January 2010, 19:45:28 »
@Gideon: maar hoeveel treinen reden er in 1963? De vertragingen in Nederland worden eerder veroorzaakt omdat alles zo van elkaar afhankelijk is. Dat zal in 1963 veel minder het geval zijn geweest.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #440 Gepost op: 03 January 2010, 20:12:30 »
Ik kan me plaatjes herinneren dat op de NFLS lijnen treinen reden getrokken door een 2400 omdat de bussen niet konden rijden door de winterse omstandig heden, en ik kan me niet indenken dat op de goederenlijn die niet eens het hele jaar door gebruikt werden wissel verwarming was. vroeger....


Vroeger was niet alles beter, maar vroeger was alles anders.

MVG Fridzie

dgfly

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #441 Gepost op: 03 January 2010, 20:15:31 »
Vandaag in ongeveer 10 treinen in de randstad gereden (kruidvatkaartje!!), op één trein na (twee koplopers in Utrecht die wat koppelingsproblemen hadden) allemaal op tijd.

Op de stations slechts één melding gehoord/gezien van een uitgevallen trein: de trein uit Berlijn naar Schiphol, helaas: m'n zoontje had zich erg verheugd op "de witte trein met de rode streep".

Groet David


Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #442 Gepost op: 03 January 2010, 20:17:45 »
@Gideon: maar hoeveel treinen reden er in 1963? De vertragingen in Nederland worden eerder veroorzaakt omdat alles zo van elkaar afhankelijk is. Dat zal in 1963 veel minder het geval zijn geweest.

- Peter

Neemt niet weg dat onze oosterburen blijkbaar beter op dit soort weer zijn voorbereid! Valt wat van te leren lijkt me.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #443 Gepost op: 03 January 2010, 20:38:34 »
Off-topic, met excuus: met de wegen is het kennelijk juist andersom. Kort stukje autoweg van voor Roermond tot de eerste afrit in Duitsland: zes forse Nederlandse sneeuwschuivers/strooiwagens gezien. Vanaf hetzelfde viaduct tot aan Düsseldorf Airport: twee stuks, een maatje kleiner. Dat had Rijkswaterstaat een stuk beter geregeld dat Nordrhein-Westfalen.

On-topic: maar het Duitse spoorwegnet is ook minder dicht bezet. Neemt niet weg, natuurlijk, dat Deutsche Bahn alles in de hand heeft, terwijl de Nederlandse regeringen braaf het Britse model hebben gevolgd toen het al lang duidelijk was dat dat niet zo best werkte.

Het probleem is, denk ik, dat Prorail geen klant met een 'gezicht' heeft. De vervoerders zijn de klant, niet de reizigers en de overheid is de baas. Ik ben benieuwd waarop Prorail-medewerkers en -managers hun jaarlijkse beoordeling krijgen en of ze zoiets als 'key performance indicators' hebben.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #444 Gepost op: 06 January 2010, 10:53:37 »
@Gideon: maar hoeveel treinen reden er in 1963? De vertragingen in Nederland worden eerder veroorzaakt omdat alles zo van elkaar afhankelijk is. Dat zal in 1963 veel minder het geval zijn geweest.

- Peter
Och, in '63 reden de buurtgoederen ook nog. Iemand een idee van het aantal treinbewegingen toen en nu?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #445 Gepost op: 06 January 2010, 10:56:04 »

....... maar het Duitse spoorwegnet is ook minder dicht bezet. .........
Mss over het geheel, maar in het roergebied zal het niet veel schelen. En ook daaar reed alles keurig op tijd.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22504
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #446 Gepost op: 06 January 2010, 10:56:31 »
Geen idee, maar momenteel rijden de treinen goed. Wel schijnt er veel materieel defect te zijn, waardoor treinen korter zijn dan gewoonlijk.

Deze week is het dan weer op de weg een puinhoop. Gisterochtend 400 km file zoiets. Ik heb het vanuit de trein op het gemak bekeken.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #447 Gepost op: 06 January 2010, 11:00:19 »
En in Ut waren zowaar de fietspaden sneeuw en ijsvrij terwijl de autos in LR het nou niet bepaald makkelijk hadden. Maar goed, dat gaat niet over treinen... ;)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22504
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #448 Gepost op: 06 January 2010, 11:07:09 »
Ik vraag me trouwens af waar Gideon vandaan haalt dat de treinen in de winter van 1963 normaal reden. Nou was ik er nog net niet bij, maar ik begrijp altijd dat er toen ook grote problemen waren. Het idee om minder, maar wel lange treinen tussen de hoofdplaatsen te laten pendelen werd toen ook uitgevoerd.

Verder maken die paar buurtgoederentreinen per dag vast niet het verschil.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #449 Gepost op: 06 January 2010, 11:20:55 »
Zelfs de ex-spoorlijn, nu al decennia lang fietspad richting Joure was goed begaanbaar.

Voor komend weekend voorspellen ze van zaterdag tot en met maandag wederom extreme sneeuwval waar mogelijk het complete land last van zal krijgen. Ik ben reuze benieuwd maar ook niet helemaal blij aangezien ik nog steeds niet mijn Kruidvat kaartje heb kunnen gebruiken.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."