Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 12:08:36
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 11:09:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141341 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #390 Gepost op: 25 December 2009, 10:00:38 »
Citaat
Heb nog 4 kruitvatkaartjes en 4 blokkerkaartjes te 'besteden'

Laatstgenoemde zijn tot 28 Februari 2010 geldig. Heb je nog even tijd! ;)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #391 Gepost op: 29 December 2009, 15:42:08 »
Dit bericht kreeg ik zo juist op mijn bureau. Ik ben benieuwd ???

ProRail heeft gewaarschuwd voor nieuwe problemen op het Nederlandse spoornet vanaf woensdag. Bij extreem zware sneeuwval kan opnieuw een nooddienstregeling ingaan, waarbij maar met zeer weinig treinen wordt gereden.
De KNV, waarbij ook de spoorgoederenvervoerders zijn aangesloten, laat weten dat de chaos van twee weken geleden zich geen tweede keer mag voordoen. 'We gaan ervan uit dat alle verloven zijn ingetrokken en dat Prorail zich niet opnieuw zal laten verrassen door een sneeuwbui'. De bij KNV aangesloten spooraannemers hebben expertise, materieel en mankracht aangeboden om ProRail bij te staan.
'Wij begrijpen ook wel dat ProRail in een klem zit omdat ze enerzijds gebonden zijn aan hun budget en aan de andere kant bakken geld kwijt zijn als er extra capaciteit ingezet moet worden, maar daar moeten ze toch maar een oplossing voor vinden', aldus Toet. De spoorvervoerders zullen gedurende de komende sneeuw- en vorstperiode nauwgezet bijhouden hoeveel treinen er uitvallen of vertraging oplopen. 'Als de vervoerders met claims van hun klanten geconfronteerd worden, weten in elk geval precies waar we het over hebben.'
Volgens het KNMI ligt de neerslagkans van woensdag tot en met vrijdag tussen de 60 en 90 procent al worden er geen grote hoeveelheden sneeuw verwacht: gemiddeld zo'n 4 millimeter neerslag per dag. Verder wordt vanaf vannacht vorst verwacht en zal de temperatuur vanaf vrijdag ook overdag niet meer boven het vriespunt komen. Voor het komend weekend wordt strenge vorst verwacht met uitschieters tot min 15 graden.
ProRail heeft een storm van kritiek over zich heen gekregen na de treinchaos van twee weken geleden waardoor bijna een week lang een groot deel van de treinen uitviel. Verkeersminister Camiel Eurlings heeft een onderzoek naar de gang van zaken gelast, maar voor insiders is de oorzaak wel duidelijk: de verwarming van een aantal cruciale wissels stond uit in verband met gepland onderhoud. Die liepen dan ook prompt vast toen het begon te sneeuwen.
Spoorvervoerders vinden het onbegrijpelijk dat die projecten in december gepland waren en dat de verkeersleiding niet heeft ingegrepen toen duidelijk was dat het zou gaan sneeuwen. Ze wijzen erop dat in Duitsland, dat met vergelijkbare weersomstandigheden kampte, het overgrote deel van het treinverkeer wel volgens de dienstregeling werd uitgevoerd. Ook de Duitse infrabeheerder DB Netz heeft, met enig gevoel voor ironie, aangeboden zijn Nederlandse evenknie bij te staan.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #392 Gepost op: 29 December 2009, 20:43:42 »
..., maar voor insiders is de oorzaak wel duidelijk: de verwarming van een aantal cruciale wissels stond uit in verband met gepland onderhoud. Die liepen dan ook prompt vast toen het begon te sneeuwen.
Spoorvervoerders vinden het onbegrijpelijk dat die projecten in december gepland waren en dat de verkeersleiding niet heeft ingegrepen toen duidelijk was dat het zou gaan sneeuwen. ....

Dit zal toch niet waar zijn???!!!

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #393 Gepost op: 30 December 2009, 23:50:55 »
En de woordvoerder van KNV heeet Toet??
Wie is toch die geniale schrijver van dit alles?!?

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #394 Gepost op: 31 December 2009, 00:05:31 »
ProRail heeft gewaarschuwd voor nieuwe problemen op het Nederlandse spoornet vanaf woensdag. Bij extreem zware sneeuwval kan opnieuw een nooddienstregeling ingaan, waarbij maar met zeer weinig treinen wordt gereden, aldus woordvoerder Rob Hageman van de spoornetbeheerder in de gratis krant Spits.

Directeur Ad Toet van KNV, waarbij ook de spoorgoederenvervoerders zijn aangesloten, laat weten dat de chaos van twee weken geleden zich geen tweede keer mag voordoen. 'We gaan ervan uit dat alle verloven zijn ingetrokken en dat Prorail zich niet opnieuw zal laten verrassen door een sneeuwbui'. De bij KNV aangesloten spooraannemers hebben expertise, materieel en mankracht aangeboden om ProRail bij te staan.
Rob Mackor
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #395 Gepost op: 31 December 2009, 00:11:23 »
Dank voor je aanvullingen, Karst, maar je moet mijn bijdrage breder zien dan je bericht. Het gehele gedoe, vanaf de eerste sneeuwvlok tot en met de laatste nog te vallen ijzeldrop moet gewoon ontsproten zijn aan het brein van een geniale schriftsteller. Het kan niet anders zijn dan fictie. Dit verzin je toch niet?

;)

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #396 Gepost op: 31 December 2009, 01:15:01 »
Mmm, als dit verhaal waar is slaat het excuus dat wij kregen dus helemaal nergens op. Dan worden het dus toch weer lease auto's. Jammer, want ik gebruik de OV-kaart van m'n baas erg graag. Als het kan plan ik afspraken wat ruimer in zodat ik op enkele stations tijd over hou om foto's te maken, of filmpjes te schieten.

Maar misschien mogen we zelf kiezen, mocht bij de laatste switch trouwens niet.

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #397 Gepost op: 31 December 2009, 08:15:23 »
woensdag 06 januari tot en met zaterdag 09 januari 2010
80% kans op aanhouden van het meest droge en koude tot zeer koude weertype. 20% kans op een geleidelijke overgang naar minder koud weer met af en toe neerslag.

voorlopig niet zeuren lijkt mij...

maar voor vandaag:

http://ns.nl/storingen/index.form

« Laatst bewerkt op: 31 December 2009, 08:20:12 door Arnold »

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #398 Gepost op: 31 December 2009, 08:38:06 »
Ben net, een uur te laat, binnen op mijn werk. Dit wegens "zeer beperkt treinverkeer tussen Rotterdam en Den Haag wegens de weersomstandigheden". NB; er ligt hier GEEN sneeuw, het vriest NIET, dus welke weersomstandigheden ze bedoelen ontgaat mij volledig. In 35 jaar treinreizen nog niet eerder zo'n zwaktebod van NS meegemaakt.

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #399 Gepost op: 31 December 2009, 08:49:08 »
Het regent en slaat als ijzel op de bovenleidingen! Nu durven ze niet meer te rijden. Volgens mij onstaat er warmte door wrijving en wordt juist de bovenleiding warm en dus minder ijzel.

Marc
Die toeten noch blazen verstand heeft van de technische kant.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #400 Gepost op: 31 December 2009, 09:00:52 »
Gouda, meen je dat nou? Dan beperk je het treinverkeer toch niet? Hoe meer treinen des te minder kans op ijzel die zich vastzet op de bovenleiding. Bovendien, de treinen die ik wel zag rijden hadden geen last van vonkende stroomafnemers, dus er is geen ijzel op de bvl. Het moet niet gekker worden met dat preventief stilleggen... Whatever next? Bij regen ook maar stoppen met rijden omdat de railsjes glad worden? Pfff...

gr(t), Carlo
« Laatst bewerkt op: 31 December 2009, 09:04:54 door Dpc Fo »

Groeten, Carlo

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #401 Gepost op: 31 December 2009, 09:18:57 »
De ijzel was op traject bij Lage Zwaluwe volgens de ANP-journaal tussen top2000.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #402 Gepost op: 31 December 2009, 09:31:49 »
Ok, maar dan beperk je het verkeer tussen Den Haag en Rotterdam toch niet ???

Groeten, Carlo

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #403 Gepost op: 01 January 2010, 18:14:01 »
ProRail heeft gewaarschuwd voor nieuwe problemen op het Nederlandse spoornet vanaf woensdag. Bij extreem zware sneeuwval kan opnieuw een nooddienstregeling ingaan, waarbij maar met zeer weinig treinen wordt gereden

Blijkbaar maakt ProRail de dienst uit op het NL spoorwegnet en niet NSR.
M.i. de wereld op zijn kop: NSR moet reizigers vervoeren en maakt daartoe een dienstregeling. ProRail heeft er maar voor te zorgen dat er volgens die dienstregeling kan worden gereden.
Is dat niet mogelijk of zijn er problemen op het spoor, dan dient ProRail dat aan NSR te melden, waarop NSR de dienstregeling aanpast.
Maar het lijkt er meer op dat ProRail het compleet voor het zeggen heeft en ook de dienstregeling vaststelt. NSR mag alleen maar rijden, zo lijkt het en dan nog alleen als het ProRail belieft.

Tsja en dan krijg je kennelijk zulke situaties zoals zondag 20-12-09, toen er (als de geruchten kloppen) na 14.00 uur geen enkel treinverkeer werd toegestaan door ProRail tussen Utrecht en Rotterdam en er in Rotterdam, Gouda en Alphen honderden mensen stonden te kleumen op de stations. Er kon alleen een stoptrein van Alphen naar Utrecht rijden toen rijdend NS-personeel het heft in eigen hand nam, zie ook deze posting.

Ik snap er nix meer van, maar ik heb er dan ook geen verstand van. Kan gelukkig wel een beetje nadenken.
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Hans Gvz

• Offline Offline
« Reactie #404 Gepost op: 01 January 2010, 18:54:22 »
Citaat
Maar het lijkt er meer op dat ProRail het compleet voor het zeggen heeft en ook de dienstregeling vaststelt. NSR mag alleen maar rijden,

Snappie het nu? Prorail is beheerder en NSR gebruiker.

Gr Hans