Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 11:44:45
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:22:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 11:09:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141308 keer)

Moddemeijer

• Offline Offline
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #345 Gepost op: 23 December 2009, 11:44:03 »
3000 van de 6500 wissels?

De meeste op afstand bediende wissels in het spoorwegnet worden niet of nauwelijks gebruikt. Het zijn wissels om over te lopen van het linker- naar het rechter spoor, het zijn wissels voor uitwijksporen, wissels in opstel- en rangeerterreinen, etc. Mijn gok is dat slechts 10% van de wissels intensief gebruikt worden. Als die 650 intensief gebruikte wissels in de winter storingsvrij werken, dan zijn de meeste problemen opgelost. ProRail gebruikt zelf dat argument, als precies dat ene wissel in Utrecht het niet doet..... Verder zou het goed zijn als net als vroeger alle wissels standaard na het passeren van een trein in de normaal stand terug gelegd worden. Vriest een wissel vast, dan ligt het wissel ten minste in de goede stand.

3000 wissels van betere wisselverwarming voorzien, een volslagen onzinnig voorstel. Waarom de kosten zo hoog opvoeren? Wat is het politieke doel?

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #346 Gepost op: 23 December 2009, 11:51:23 »
Voor het Parool is een rijdende trein weer nieuwswaarde als foto van de dag  8)
met de groeten van Maarten

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #347 Gepost op: 23 December 2009, 11:59:06 »
De meeste op afstand bediende wissels in het spoorwegnet worden niet of nauwelijks gebruikt. ......
Zo'n gedachte had ik ook.
Om een voorbeeld dicht bij huis te noemen, in Middelburg liggen 2 kruiswissels, dat zijn bij elkaar dus 8 wissels. Worden allemaal verwarmd via een CV-ketel.
Die worden per dag 1 keer omgelegd, dan komt er een trein over verkeerd spoor om roest te rijden.
Het lijkt mij dat ze dat roestrijden dan maar een paar dagen moeten vergeten als er sneeuw ligt. Lekker rechtuit laten liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #348 Gepost op: 23 December 2009, 13:46:27 »

Foto: Railfaneurope.net

Een dergelijke ploeg zou voor op een 6400/6500, Class66 of iets dergelijks toch goede diensten op het Nederlandse spoornet kunnen bewijzen.
Hoe wil je met zo'n ding wissels openkrabben?  ???
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #349 Gepost op: 23 December 2009, 15:26:00 »
Dat doe je als de loc het wissel voorbij bent met de schep en met een (harde)bezem.
of wil je dat met een plamuurmesje doen?  ;D

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #350 Gepost op: 23 December 2009, 16:21:40 »
Hoewel het gestuntel op het spoor van de afgelopen week mijn inziens veroorzaakt word door een cocktail van kleine onbenulligheden waar de hele wereld al een oplossing voor heeft behalve wij, verbaas ik me vooral over de impressie dat klaarblijkelijk niemand van de 3200 Prorail medewerkers denkt  ”Hey dit gestuntel op het spoor kan nog wel eens slecht zijn voor het imago en daarmee ook slecht zijn voor ons bedrijf”

Kleine Toelichting:
Ik heb afgelopen week meer dan 400 km gereden in een klein oud autootje (bouwjaar ’88) zonder enig probleem. Een file op de A12 vanwege een opgevroren viaduct veroorzaakte een vertraging van ongeveer 10 minuten maar dat is op 400 km en ruim 4 uur reistijd eigenlijk te verwaarlozen.
Ik heb ook de problemen op het spoor gezien (via het nieuws uiteraard,)  en wat me keer op keer bezig hield is het imago van het Nederlandse spoorwegvervoer.

Natuurlijk is de media van tegenwoordig ook wel geënt op het vinden van de dingen waarover geklaagd kan worden, maar bij het spoorwegvervoer in Nederland worden die kansen om er over te klagen ook wel me bosjes weggegeven.

En dan kan Prorail denken wat ze willen, zoals: “we hebben geen concurrent” …en ook geen klanten die zo 1 ,2 ,3, via het nieuws beïnvloedbaar zijn, en als ze dat wel zijn, zijn we nog immer de enige in Nederland die een spoorwegnetwerk kan bieden”
Maar het mag toch duidelijk zijn dat als straks iedereen, via welke manier dan ook, denkt ”Ik moet het spoorwegvervoer maar mijden, zoveel als het kan, want het is alles behalve betrouwbaar  makkelijk en voordelig” dat Prorail dan uiteindelijk ook zich zelf in de vingers snijd.

Kortom:
Prorail kan nu wel denken “we gaan maar niet te veel in op de winterse omstandigheden en vele andere zaken die als incidenteel gezien kunnen worden omwillen van kortte termijn gewin”. Wanneer de klanten van de spoorweg vervoerders in de breedste zin van het woord er keer op keer hinder van ondervinden, lijden de spoorwegvervoerders er onder en dan uiteindelijk ook Prorail.

Oké Prorail kan nu (n)iets doen en pas over enkele jaren voelen wat de consequenties zijn maar logischerwijs gaan ze het toch voelen!
En is er dan nu niemand daar die denkt “Hé daar moeten we niet toch maar eens werk van maken?”

Daar verbaas ik me dus nog het meeste over!

m.v.g.
Mark
love to build realistic     let's be kind.

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #351 Gepost op: 23 December 2009, 16:31:23 »
En dan kan Prorail denken wat ze willen, zoals: “we hebben geen concurrent” …en ook geen klanten die zo 1 ,2 ,3, via het nieuws beïnvloedbaar zijn, en als ze dat wel zijn, zijn we nog immer de enige in Nederland die een spoorwegnetwerk kan bieden”

Ik vraag me nu steeds af, ligt het aan concurrentie of niet?
Ik zelf heb het idee dat in Europa sinds Thatcher die privatiseringsdrift te ver is doorgeslagen. En Nederland ging vrolijk de NS provatiseren nádat dat in Gr.Brittannië al mislukt was. Het moest en zou gebeuren.

Feit is dat het bedrijf nu niks meer van doen heeft met (nationale?) trots en koud de cijfers telt en slechts die afweging lijkt te maken. Trots was voorheen iets wat wél een belang diende (vroegah ::)) en dat ook zo gevoeld werd door de medewerkers. Misschien een te simpele beeldschets maar zo'n idee krijg ik er een beetje bij.

Op de werkvloeren en in de communicatie heb ik geleerd dat de medewerkers het kapitaal van een onderneming zijn. Als je die niet aan je bindt dan gaat iedereen ongeïnteresseerd naar huis als z'n tijd er op zit. Over de kloof tussen leiding en personeel staat al een mooi relaas van afgelopen zondag eerder in dit draadje.

Maar ja, wat doe je d'r an!
met de groeten van Maarten

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #352 Gepost op: 23 December 2009, 23:42:57 »
Eigenlijk hebben wij als burgers hier schuld aan. Wij willen eigenlijk zo weinig mogelijk belasting betalen. Dus kiezen we voor bezuinigingen en wat is gemakkelijker als de sneeuwploeg 2 jaar ongebruikt heeft gestaan om er in het 3e jaar maar geen budget voor te reserveren en misschien wel naar de schroot af te voeren.
En dan staat er niemand op die zegt :zeg weet je nog wel van 1979?.
En natuurlijk veel basjes die allemaal over een stukje spoor gaan maar niet zien hoe bij de rest.

Luit

En dan die 45 miljoen pleuro's die nodig zouden zijn voor het verbeteren van wissels.

Iedereen is het volgende alweer vergeten zie ik:

http://wegmeteurlings.nl/?p=57

Groeten, Alexander

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #353 Gepost op: 24 December 2009, 05:07:51 »
Ik begrijp niet helemaal wat die 1,4 miljard op wegmeteurlings voor spoorboekloos rijden met de wisselverwarming te maken hebben. Of is de algemene gedachtengang op dit forum dat als ProRail voor 1,4 miljard euro enkele spoorlijnen laat opknappen, ze er wisselverwarming voor heel Nederland gratis bij krijgen?
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Thom

• Offline Offline
« Reactie #354 Gepost op: 24 December 2009, 14:55:56 »
Dat doe je als de loc het wissel voorbij bent met de schep en met een (harde)bezem.
of wil je dat met een plamuurmesje doen?  ;D

Jos
Anders gezegd, voor het probleem wat we hier nu in NL hebben, hebben we die hele sneeuwschuiver dus niet nodig...  ::)

Even voor je beeldvorming Jos, treinen hebben wielen met flenzen die de spoorstaven volgen, die glijden niet uit over 20 cm sneeuw hoor...
Wel vriezen de wisseltongen nogweleen vast door de sneeuw die ertussen komt, of blokken bevroren sneeuw vallen er tussen maar dat los je me een sneeuwschuiver echt niet op dus.

Wissels schoonvegen en ontdooien meteen brandertje

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #355 Gepost op: 24 December 2009, 14:59:20 »
Even voor je beeldvorming Jos, treinen hebben wielen met flenzen die de spoorstaven volgen, die glijden niet uit over 20 cm sneeuw hoor...

Dat weet ik ook wel Thom.
Ik doelde meer op de beweegende delen van de wissel. (y)

Jos.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2009, 15:01:42 door J. Beckers »

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #356 Gepost op: 24 December 2009, 15:07:32 »

Hoe wil je met zo'n ding wissels openkrabben?  ???
....dit was voor mij een illustratie hoe mensen qua reacties hun best doen om op een topic zo zuiver mogelijk naast de pot te piesen. Heb je het over bevroren wissels vanwege klemzittende vastgevroren ijsklonten komt iemand met een plaatje van een sneeuwschuiver.  Slaat in dit verband nergens op.
En Jos doet er nog een schepje bovenop door te stellen dat je met deze loc als de brandweer alle knelpunten langs kunt rijden (zonder last te hebben van bevroren wissels en/of beveiliging die rijden niet toestaat) en de betreffende wissels even met een nagelschaartje openknippen.

Ben ik nou zo slim of...?
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #357 Gepost op: 24 December 2009, 15:16:09 »
@ Gert

Bij Jos op zijn modelbaan gaat dat gewoon zo hoor   ;) ;)

Groeten uit niet meer wit Zwitserland

Bas

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #358 Gepost op: 24 December 2009, 15:51:12 »
Waarom wordt ik alweer verkeerd begrepen, of kunnen sommige hier gewoon niet lezen?

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

HuibertDeVerschrikkelijke

• Gast
« Reactie #359 Gepost op: 24 December 2009, 16:42:37 »
Jos, dat komt omdat je formulering niet helder genoeg is. En omdat anderen het moe zijn telkens "Hoezo" te vragen. Ons inziens kunnen ze dan dat soort berichten beter overslaan, dan houdt het constante gefit  ook eindelijk eens op! We zijn dat gefit namelijk behoorlijk zat inmiddels.
Overigens geldt ook hier weer: voor commentaar of klachten: gebruik de "meld dit bericht"-knop!

Groet,

Huibert van Noord