Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 11:44:45
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:22:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 11:09:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141323 keer)

wimke

• Offline Offline
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #330 Gepost op: 22 December 2009, 22:57:46 »
PERSBERICHT MUSEUMSTOOMTRAM HOORN-MEDEMBLIK

Hoorn, 22 december 2009

Sneeuw of geen sneeuw, het spoor tussen Hoorn en Medemblik blijft rijden

De sneeuwbuien die Nederland de afgelopen dagen hebben overvallen, hebben geleid tot grote stremmingen de treindienst in het hele land. De Museumstoomtram Hoorn-Medemblik heeft de afgelopen dagen echter alle stoomtrams die er volgens dienstregeling moesten rijden tussen Hoorn en Wognum, vrijwel geheel volgens deze dienstregeling uitgevoerd. De stoomlocomotieven en de historische infrastructuur blijken goed te functioneren tijdens extreme weersomstandigheden en de vele vrijwilligers van het museum hebben ieder wissel en iedere overweg de afgelopen dagen ijsvrij gemaakt om de stoomtramdienst te kunnen uitvoeren. De stoomtrams tussen Hoorn en Wognum rijden deze week in het kader van de Spannendste Tijdreis naar de Kerstman nog tot en met 27 december. Meer informatie voor wie mee wil reizen:

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #331 Gepost op: 22 December 2009, 22:58:21 »
Hoi,

Laatste nieuws van Prorail op Teletekst:

/citaat
ProRail zegt dat voor vorstbestendige
wissels veel extra geld nodig is.Het
vervangen van de 3000 wissels kost
volgens de spoorbeheerder 45 miljoen
euro.
/einde citaat

Moeten ze dan niet meteen vragen om sneeuwschuivers(en loc's waar die sneeuwschuivers aan passen)? Want stel dat er een
laagje sneeuw valt van een meter. Heb je, denk ik, nog niets aan die vorstvrije wissels.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #332 Gepost op: 22 December 2009, 23:01:27 »
Tja ik denk dat ze sowieso ook kijken naar de kosten versus de kansen. Een beetje sneeuw is nog wel logisch maar 1 meter hoe groot is die kans en als dat valt dan kom je niet eens bij het station dus ik denk dat het dan gewoon een who cares show is dat er geen treinen rijden.
Voor grootspoorfoto's zie site

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #333 Gepost op: 22 December 2009, 23:09:23 »
ELKE winter is er gesodemieter met wissels die vast gevroren zitten......
Nu legt men (NS, Prorail) het heel gemakkelijk op de grote hoeveelheden sneeuw, maar elke winter is het raak.

3 jaar met de trein gereden, elke winter was het bij beetje vries en sneeuw doffe ellende.

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #334 Gepost op: 22 December 2009, 23:12:59 »
lang leve de vooruitgang, pffff
met de groeten van Maarten

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #335 Gepost op: 22 December 2009, 23:19:05 »
Weten jullie nog de allereerste TiVT. Toen was het ook zo koud!!!! en de enige trein die op tijd reed, was de 23023 van Rotterdan naar Utrecht, en s'avonds natuurlijk ook weer op tijd terug. Leve de stoom
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tinus

• Offline Offline
« Reactie #336 Gepost op: 22 December 2009, 23:19:29 »
Misschien een optie om de wissels eens vaker om te leggen met dit soort weer??
Een stromende waterleiding bevriest ook niet zo snel.

Tinus.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #337 Gepost op: 22 December 2009, 23:26:19 »
Probleem is niet zozeer het weinig bewegen van wissels, maar dat stukken bevroren sneeuw als blokken van treinen vallen tussen de wisseltongen. De wisselverwarming kan dat niet altijd even snel ontdooien en als het wissel dan omgelegd wordt haalt het de eindstand niet...

Optie is om iemand dat blok ijs te laten ontdooien, of wachten tot de wisselverwarming het alsnog klein krijgt.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #338 Gepost op: 22 December 2009, 23:37:50 »
Met een gekaapte trein van Apn naar Ut.

Als ik een nieuw draadje zou kunnen starten over mijn belevenissen op zondag 20 december jl, zou dit de titel zijn.

Die middag heb ik Railz bezocht. 's Morgens was ik al om 8.24 uit Assen vertrokken met de "Kruidvat & Blokkerexpress"  ;) ;D, dus ruim voordat het negatieve reisadvies werd afgegeven. Daar had ik tot het eind van de middag ook geen weet van.

Op Railz had ik alle ruimte: er waren, mezelf meegerekend zo’n acht volwassen bezoekers en een paar kinderen. Ik heb het daar nog nooit zo rustig meegemaakt. Naar hartelust kon ik ongestoord rondkijken en video-opnames maken, zonder last te hebben van mensen die net hun hand of hoofd voor je camera houden als je staat te filmen. Ik heb genoten, ook van het nieuwe gedeelte Wereldstad Rotterdam. Daar is Rotterdam Centraal al klaar….  ;) ;D
Even na vieren besloot ik om toch maar eens huiswaarts te gaan. Mijn echtgenote had me gebeld en verteld over het weeralarm en het negatieve reisadvies van de spoorwegen. Ze maakte zich echt zorgen of ik die avond nog thuis zou komen. Zelf nam ik mij voor, dat ik hoe dan ook thuis zou komen en daar heb ik de vele uren daarna mij steeds aan vast gehouden.

Tegen 16.30 uur kwam ik aan op Rotterdam Centraal en daar werd de reissituatie me al snel duidelijk. Geen trein reed meer volgens dienstregeling en ik kon niet ontdekken of en waar er een trein naar Utrecht zou vertrekken. Er liepen veel NS-mensen rond die hun best deden om mensen te informeren, maar zij wisten ook niet veel. Er werd mij verteld dat men bezig was om vanuit Utrecht het treinverkeer van Rotterdam naar Utrecht weer op gang te brengen. Als er een trein naar Utrecht zou gaan, zou die vertrekken van spoor 13 of 14, dus daar kon ik beste wachten. Maar de eerste tijd werd er niets in die richting omgeroepen…  :-\
Tegen half zes werd er omgeroepen dat er een sprinter naar Gouda Goverwelle zou vertrekken en ik besloot daar maar mee te gaan. Het zou me in ieder geval een stukje dichter bij huis brengen en misschien zou ik van daaruit wel weer verder kunnen naar Utrecht, zo dacht ik optimistisch en ik stapte dus in de sprinter die een VIRM-VI bleek te zijn. Onderweg werd mij duidelijk dat ik beter in Gouda kon uitstappen: dat station heeft meer voorzieningen en een trein naar Utrecht zou daar zeker stoppen. Zo gezegd, zo gedaan en om 18.45 ongeveer stond ik op station Gouda, waar nog en paar honderd mensen stonden te wachten op vervoer naar Utrecht. Gedurende ruim een uur zagen wij een paar treinen langskomen, uit Rotterdam, richting Gouda Goverwelle. Na een tijdje zagen we dan uit de richting Goverwelle een frontsein opdoemen. Zou dat een uit Utrecht zijn die ons mee terug zou nemen? Maar nee, het was de trein die zoëven naar Goverwelle was gereden en nu terugkwam, richting Rotterdam Centraal. Noch vanuit Utrecht, noch vanuit Rotterdam of Den Haag reden treinen naar Utrecht. De lijn naar Utrecht lag plat en een NS-medewerker vertelde dat ProRail het eenvoudig vertikte om die lijn vrij te geven. Ik sprak in Gouda een paar  mensen die daar al sinds die middag 14.00 uur stonden te wachten. Tja en dan is het afzien op zo’n station met hooguit enige beschutting tegen de koude wind in een onverwarmde wachtkamer, die ook nog veel te klein was voor al die mensen zelfs als ze allemaal zouden blijven staan. Na een tijdje liet een NS-medewerker een aantal mensen in het personeelsverblijf, zodat we ons een beetje konden warmen.  (y) Hij vond het schandalig dat NSR (of was het ProRail) al die mensen zo letterlijk in de kou liet staan en hen ook nog eens verstoken hield van informatie. Zelf wist hij trouwens ook niets, zei hij, er kwam gewoon geen enkele informatie van “de centrale leiding”. Onze zegsman ging overleggen met de perronopzichtster, want er moest toch wat gebeuren. Al die mensen konden daar niet blijven en er was geen schuilplaats tegen het barre weer; alle hotels in Gouda waren inmiddels ook volgeboekt. We hebben die aardige mevrouw ook nog even gesproken en zij vertelde dat ze nul komma nul informatie kreeg van de “hogere leiding”. “Wat ik weet, heb ik van NOS-teletekst,” zei ze ook nog. :-X
Er werd omgeroepen dat er een sprinter zou komen die door zou rijden naar Alphen aan den Rijn. Reizigers met bestemming Utrecht zouden die kunnen nemen en in Alphen overstappen in een trein naar Utrecht. De “vlaflip” kwam aardig vol te zitten. Aangekomen en uitgestapt in Alphen hoorden we al meteen een omroepbericht dat nog niet bekend was of en zo ja, wanneer er een trein naar Utrecht zou vertrekken, maar dat dat bekend zou worden gemaakt. En daar sta je dan op een nog kouder station, met nog minder schuilplek tegen de koude wind….   ::) :-X
Weer een tijd later werd er omgeroepen dat er een stoptrein zou komen die naar Leiden Lammerschans zou gaan en dan door naar Leiden Centraal. De trein was nog niet binnen of er werd omgeroepen dat de trein niet verder zou gaan dan Lammerschans, wegens “logistieke problemen”. De HC uit die trein riep op het perron dat deze trein naar Leiden Centraal zou gaan, waarna reizigers hem erop wezen dat volgens het omroepbericht de trein niet verder zou gaan dan Lammerschans. “U bent blijkbaar beter geïnformeerd dan ik,” zei hij, “maar dan weet ik het ook niet meer. Inmiddels was er een gesprek te horen over de portofoon van de perronopzichtster en even later zag ik een vrouwelijke HC in gesprek met de Mcn van de dubbele Plan-V naar Leiden; er stonden nog twee andere NS-mensen bij. Ik hoorde de Mcn nog iets zeggen als: “Dat zoekt de hogere leiding dan maar uit.”
Maar er was iets geregeld voor de reizigers naar Utrecht: Die HC die we hadden gezien reed als passagier mee in de trein naar Leiden, samen met nog twee Mcn’s die ook hun dienst erop hadden zitten. Zij hadden gehoord over al die mensen die in Aplhen in de kou stonden en hadden besloten dat ze de twee gekoppelde Plan-V’s zouden splitsen, waarna de voorste met de dienstdoende Mcn door zou rijden naar Leiden. Het achterste stel zou door één van de vrije Mcn’s naar Utrecht worden gereden, met de vrije HC als “baas”. Stormloop op de achterste Plan-V.  ::)
Vlak voor vertrek riep de HC om dat zij deze trein letterlijk hadden gekaapt, teneinde ons naar Utrecht te brengen. Er ging een gejuich op in onze coupé en deze mevrouw de HC kreeg een ovationeel applaus.  8) Zij en de beide Mcn’s konden het niet verkroppen dat de “centrale leiding” de reizigers letterlijk en figuurlijk in de kou liet staan en hadden daarom zelf het heft in handen genomen en ervoor gezorgd dat wij naar Utrecht konden. En dat ook nog in hun vrije tijd! De HC vertelde mij nog dat zij 10 uur later alweer aan haar volgende dienst moest beginnen. Hulde voor deze actie!  (y) (y) (y) (y)

Aangekomen in Utrecht heb ik meteen gevraagd of er ook een trein richting Zwolle zou vertrekken. “Jazeker,” zei een vriendelijke en deze keer wel goed geïnformeerde NS-man, “die gaat om 20.50, maar dat wordt zeker 10 minuten later door vertraging. Maar hij rijdt wel, ze rijden de hele dag al om die tijd.” (Die kant op kan het dus wel, dacht ik.) Of ik in Zwolle verder zou kunnen, kon hij mij niet vertellen. Maar goed, Zwolle was weer een stap dichter naar huis.  :D
De VIRM-VI bracht me vlot en zonder problemen in Zwolle en vlak voor aankomst werd er omgeroepen dat deze trein niet verder zou rijden dan Zwolle, maar dat daar weer andere treinen zouden worden samengesteld voor de richting Leeuwarden en Groningen.
Op station Zwolle konden vriendelijk NS-mensen mij vertellen dat er om 22.45 een trein naar Groningen zou vertrekken. En zo gebeurde het dat de gerenoveerde ICM precies op de genoemde tijd vertrok en mij even na 23.30 op station Assen bracht, zeven (7!) uur nadat ik station Rotterdam Centraal binnenliep om naar huis te gaan.
Wat mij vooral is opgevallen, deze reis, is dat de NS-medewerkers die ik heb gezien en gesproken ontzettend hun best hebben gedaan om de reizigers te helpen waar zij maar konden.  (y) (y) (y)
Dat kan blijkbaar niet gezegd worden van de hogere leiding van NSR of ProRail of wie daar ook maar verantwoordelijk is voor een goed verloop van het treinverkeer.  :( Ik kan dat niet goed beoordelen, maar als men op de “werkvloer” niets te horen krijgt, is er volgens mij iets erg mis. En als het waar is dat er wel degelijk aan die hogere leiding is doorgegeven dat er in Rotterdam en Gouda honderden mensen vaak letterlijk in de kou stonden en dat die hoger leiding daar niets mee heeft gedaan is er iets behoorlijk mis. Als het bovendien waar is dat ProRail wist van die honderden mensen, maar het gewoonweg vertikte om de lijn vrij te geven, dan snap ik er helemaal niets meer van, maar ik vind dat er dan iets ontzettend, heel erg mis is!  :o :o

Met vriendelijke groet,

Henk

« Laatst bewerkt op: 23 December 2009, 09:02:03 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #339 Gepost op: 22 December 2009, 23:40:08 »
Hoi,

Dat metertje sneeuw is natuurlijk wel wat overdreven, maar gezien de opwarming van de aarde is het niet uitgesloten dat er in de toekomst meer, en vaker sneeuw gaat vallen in onze omgeving. Als het zeewater bij de evenaar warmer wordt, verdampt er meer water. Als dat dan in de vorm van buien net boven Nederland terechtkomt, wanneer het hier een paar dagen of weken onder nul is, zou er wel eens meer sneeuw kunnen vallen dan je verwacht.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Blikken Tinus

• Offline Offline
« Reactie #340 Gepost op: 23 December 2009, 00:34:59 »
Voor degenen die denken dat een wisselverwarming (welke uitvoering dan ook) alle problemen op gaat lossen een kleine praktische tip: kijk een dezer dagen op het station eens naar de neus van een gemiddelde trein en stel je onder deze omstandigheden dan eens voor hoeveel warmte je nodig hebt om zonder vertragingen een wissel te ontdooien als die klomp ijs (of sneeuw) in de wissel terecht komt. Die klompen landen daar logischerwijze nogal eens en die zijn niet in drie minuten gesmolten om zo de wissel zonder vertragingen z'n eindstand te laten bereiken en de volgende trein een vrij pad te garanderen. Helaas.

Het alternatief is niet zo moeilijk: ze klemmen gewoon bij de eerste sneeuwvlok of de eerste graad vorst de wissels in de meest optimale stand vast zo dat de doorgaande treinen geen hinder ondervinden. Op die manier kan er met een beperkte dienstregeling zonder problemen (!) worden doorgereden en zal er helaas 'enige' vertraging op de aanpalende netaansluitingen plaatsvinden. Dat levert dan weer ander gedonder op in de publieke opinie, maar dan rijden in ieder geval de treinen met enige vertraging alsnog door en komt 60% van de reizigers gewoon (iets later) thuis. Die andere 40% moeten dan helaas maar tot de eerstvolgende gelegenheid wachten.

Volgens mij proberen zowel de NS als ook ProRail de meest optimale situatie op het spoor te bereiken onder de gegeven omstandigheden. De afgelopen dagen heb ik meer met de lokale busmaatschappijen te stellen dan met de spoorwegen... het zou al mooi zijn als ik een station wist te bereiken.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #341 Gepost op: 23 December 2009, 08:08:02 »

Leuk verhaal henk,

Ik heb zo ongeveer hetzelfde meegemaakt, maar ben dan afgelopen zondag bijna 9 uur bezig geweest om van arnhem naar gouda te komen. Eerst een virm die met een luide knal en schok kapot ging tussen arnhem en ede-wageningen. Gelukkig loopt het spoor daar wat naar beneden en konden we doorrollen tot het station.
Daarna met de stoppert naar amersfoort, toen een intercity naar utrecht en toen.... niks.
Van half drie tot zes uur op utrecht gestaan en toen uiteindelijk via alphen in gouda aangekomen.
Vertrek vanaf waar ik was in arnhem was 11.30, en aankomst op plek van bestemming in gouda was 20.15.

Een lekkere reis dus en ik ben nog nooit zo blij geweest thuis te zijn.

sander

Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #342 Gepost op: 23 December 2009, 08:16:23 »
ELKE winter is er gesodemieter met wissels die vast gevroren zitten......

En dat is inderdaad ook waar. In de winter van 2005/6 heb ik een aantal maanden tussen Utrecht Centraal en Rotterdam Alexander gependelt en met sneeuw was het pet. Uren op Utrecht gebivakeerd en een keer via Alphen thuis gekomen.
No dress rehearsel, this is our life.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #343 Gepost op: 23 December 2009, 09:04:22 »
Laatste nieuws van Prorail op Teletekst:

/citaat
ProRail zegt dat voor vorstbestendige
wissels veel extra geld nodig is.Het
vervangen van de 3000 wissels kost
volgens de spoorbeheerder 45 miljoen
euro.
/einde citaat

... Waarmee ze dus in feite toegeven dat het in de huidige opzet niet deugt....

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #344 Gepost op: 23 December 2009, 11:38:39 »
Hoewel de lok niet echt als voorbeeld moet dienen, ik weet hij is erg leuk, maar het draait voornamelijk om de toegepaste sneeuwploeg, toch deze foto.

Foto: Railfaneurope.net

Een dergelijke ploeg zou voor op een 6400/6500, Class66 of iets dergelijks toch goede diensten op de vrije baan van het Nederlandse spoornet kunnen bewijzen. Uiteraard wel in combinatie met elektrische wisselverwarming, die niet stikt.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 23 December 2009, 13:47:48 door Petertrein81 »