Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141230 keer)

hubertus

• Offline Offline
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #915 Gepost op: 30 January 2015, 11:47:39 »
Of pak de auto, dan kan je lekker vaststaan in de verkeersinfarcten.

Aangezien een deel van de langere files gisteren ook op plekken stond waar niet of nauwelijks sprake was van winterse buien en/of gladheid, heb ik een sterk vermoeden dat die, in elk geval deels, veroorzaakt zijn door een groter aanbod op de weg, omdat reizigers die normaal de trein nemen, hebben gekozen voor de auto. Vanwege de weersverwachting en/of aankondiging van de winterdienstregeling door NS.

Bas van Heiningen

• Offline Offline
« Reactie #916 Gepost op: 30 January 2015, 11:53:02 »
Zeker weten, afgezien van het overstappen en blauw bekken op onze "gezellige stations" was mijn route rustig. Blijft het feit, dat de onze meteorologen te pas en on te pas weer waarschuwingen geven. Waar weer een groot deel van de bevolking zenuwachtig wordt.

Bas

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #917 Gepost op: 30 January 2015, 11:59:26 »
Nederland heeft één van de drukst bereden spoorwegnetten ter wereld, mede omdat er relatief weinig spoor ligt. Dus dan moet je eerder de vergelijking zoeken met een ander land waar het druk is en waar het sneeuwt, zoals Japan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #918 Gepost op: 30 January 2015, 12:00:08 »
Even inhoudelijk:
Het probleem is te wijten aan twee dingen. Het eerste is dat wij als Nederlanders het zo efficient mogelijk willen hebben. voor een duppie op de eerste rang. En dat kan eenmaal niet. Met meer personeel, bijvoorbeeld op de stations, is er meer te doen. Zij zouden mee kunnen werken aan het ijsvrij houden van de wissels en andere taken om het treinverkeer in stand te houden. Dat hebben ze in het buitenland beter geregeld, daar zijn veel stations nog bemand. Hier staat op het station een meldpaal en een kaartautomaat, als bij een metrostation, wat de spoorwegen in Nederland ook eigenlijk zijn.

Het tweede probleem is dat Nederlanders het altijd beter denken te weten. We zijn arrogant in onze vermeende kennis van zaken en willen dat graag tonen. Dat anderen het beter kunnen weten gaat er niet of nauwelijks in. Daarom kunnen Nederlanders ook niet omgaan als anderen een beslissing nemen die op zich goed is, maar hun in het leven kan storen.
Als je je realiseert dat de mensen die een winterdienstregeling hebben uitgedacht daar ook hun redenen voor hebben en dat accepteer, dan valt het allemaal wel mee. Er zijn toch wel belangrijkere zaken waar je je druk over kunt maken (hoop ik tenminste voor je).

Groet,
michel

henk

• Offline Offline
« Reactie #919 Gepost op: 30 January 2015, 12:05:07 »
Ja, als de voorspelling uitkomt en NSR blijkt niks te hebben voorbereid is het ook niet goed.

Wat ik me wel afvroeg. Hoe snel kan NSR overstappen van de gewone dienstregeling naar de winterdienstregeling en omgekeerd? Nu lijkt het alles of niks op zo'n dag.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #920 Gepost op: 30 January 2015, 12:08:15 »
@ de laatste zoveel plaatsers: Ga bij de NS werken als je het zoveel beter weet. Of pak de auto, dan kan je lekker vaststaan in de verkeersinfarcten. Oh nee, die zwijgen we gewoon weg, de auto is een prima alternatief.

Michel

Michel,

Het wordt in het algemeen heel normaal gevonden dat men met deze weersomstandigheden in de file komt te staan want je leest nergens dat men hier over klaagt.
Maar er wordt van de NS verwacht dat men onder alle weersomstandigheden blijft rijden want het spoor heeft toch van niemand last?
Overigens, het soort sneeuw wat hier valt(nat, plakkerig en bij temperaturen rond het vriespunt) is niet te vergelijken met de sneeuw in de Alpenlanden.(droog, poederig en bij temperaturen onder nul)

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #921 Gepost op: 30 January 2015, 12:10:15 »
@tothebeach
En had NS die klagers maar in dienst genomen.
Want voor de meeste verstoringen geldt namelijk dat ze te verhelpen waren als er even iemand langs was gelopen.
Nee ik heb het niet over 20cm sneeuw maar gewoon over zoiets als gisteren. Kluitjes even uit een wissel vegen maar dat vindt NS te duur .
Maar op de Zaanse veelijn heeft menigeen niet een andere keus en zeker gisteren zonder ook maar 1 vlokje een winterregeling invoeren geeft geen positieve boost richting de bobo's in Utrecht.
En helemaal het wijzen tussen ProRail en NS maakt echt geen sympathie los bij de reiziger.
Want hoe graag NS dat ook bij ProRail neer wil leggen de klant beschouwt ,en niet onterecht, de NS als vervoerder die zijn zaakjes niet op orde heeft.
Kijk als er op de bovenleiding een cm ijzel zit dan rijdt het spul niet of verstoord en dan mag je nog je vraagtekens zetten bij het gemak waarop de diensten werden geschrapt.
Want misschien had in de nacht doorrijdend er wel veel minder prut gehangen. Kwestie van prioriteit voor de reiziger of de bonus is dan de kreet .

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #922 Gepost op: 30 January 2015, 12:30:51 »
De NS mag niet eens wissels schoonvegen, dus daar zullen ze niet aan beginnen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

• Offline Offline
« Reactie #923 Gepost op: 30 January 2015, 12:42:23 »
Waarom denkt iedereen trouwens dat het in de Alpen altijd probleemloos verloopt?
http://www.blick.ch/news/schweiz/kaputte-barrieren-und-stellwerke-blockierter-zug-schnee-und-kaelte-fuehren-zu-bahnchaos-id3374185.html
Ook in Zwitserland is het gewoon een kosten-batenafweging en zijn er grenzen aan de investeringen die voor sneeuwbestrijding kunnen worden gedaan. Als de sneeuw een paar weken eerder komt dan normaal, is het helemaal feest, want dan zijn de maatregelen uit kostenoverwegingen nog niet op volle sterkte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #924 Gepost op: 30 January 2015, 12:48:37 »
Het tweede probleem is dat Nederlanders het altijd beter denken te weten. We zijn arrogant in onze vermeende kennis van zaken en willen dat graag tonen. Dat anderen het beter kunnen weten gaat er niet of nauwelijks in. Daarom kunnen Nederlanders ook niet omgaan als anderen een beslissing nemen die op zich goed is, maar hun in het leven kan storen.

Als de winterdienstregeling zou werken, zou daar denk ik best wel begrip voor zijn. Zelfs als die een keer wordt ingesteld als het (achteraf) niet nodig blijkt te zijn.
Maar zodra de omstandigheden dusdanig worden, dat zo'n winterdienstregeling zijn nut zou moeten hebben, blijkt keer op keer dat ook die winterdienstregeling als een kaartenhuis in elkaar stort. Je levert als reiziger dus fors in op comfort, maar de zekerheid dat je op een redelijke wijze je bestemming bereikt, wordt er niet wezenlijk groter door. Dan is mijn gedachte, als het dan toch in elkaar stort, blijf dan gewoon zo lang mogelijk een normale dienstregeling rijden.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #925 Gepost op: 30 January 2015, 13:02:53 »
Ik geloof echt niet dat het in andere landen probleem loos gaat. Maar daar tracht men in ieder geval nog de schijn van.. op te houden.
@Peter. En daar wringt het zich dus , voorkomen is beter dan genezen . Maar als je al geen noodzakelijke acties wilt laten ondernemen hoe moet de klant dan nog vertrouwen in je hebben.
De bekrompen hokjesgeest maakt dus dat de dienstregeling gewoon instort. Niet adequaat handelen is dus ook in de meeste gevallen de boosdoener.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #926 Gepost op: 30 January 2015, 16:07:03 »
@ de laatste zoveel plaatsers: Ga bij de NS werken als je het zoveel beter weet.
Dat doe ik dus al :P (zie onderschrift ;) )
Groeten Joop, machinist Lls

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #927 Gepost op: 30 January 2015, 16:55:09 »
De bekrompen hokjesgeest maakt dus dat de dienstregeling gewoon instort. Niet adequaat handelen is dus ook in de meeste gevallen de boosdoener.

En die hokjesgeest heeft het Nederlandse spoorwezen zowat de das omgedaan.
En niet alleen in de winter, ook met de meest ideale omstandigheden loopt het in de soep met een beetje pech.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2015, 17:07:33 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #928 Gepost op: 30 January 2015, 17:05:28 »
Spoor en sneeuw,

als ik me goed herinner wordt de beslissing tot winterdienstregeling uiterlijk om 16u de dag ervoor genomen. Dit kan een regionale of landelijke variant betreffen.
Deze dienstregeling moet in de systemen bij Prorail geladen worden.
Verder worden de diensten van rijdend personeel aangepast en indien nodig extra nachtdiensten gesteld tbv het rijden van schraaptreinen (ja gebeurt nog steeds).
Ook moet het materieel op de juiste plek komen te staan.

Verder wordt (naar schatting) 3 kwart van de wissels in een stand vastgelegd en tijdens de winterdienstregeling niet gebruikt. (Lees: niet omgelegd)
Zie hier gelijk de relatie met de vermindering van het aantal treinritten.

Het terugdraaien van deze dienstregeling op de dag zelf is schier onmogelijk. Ik heb gister wel geconstateerd dat er in de avondspits toch enkele treinen reden die eigenlijk geschrapt waren, maar deze zijn dan waarschijnlijk door de bijsturing extra ingelegd, omdat grote problemen zijn uitgebleven en daardoor materieel, personeel en infra beschikbaar waren.

Over nut en noodzaak van de maatregelen kun je blijven discussiëren. Ik zou persoonlijk toch wel wat meer risico durven nemen (lees: minder snel voor deze maatregel kiezen)

Dat de aangepaste dienstregeling op de dag zelf niet terug te draaien is, ook al vallen de weersomstandigheden mee, is dan nog wel te begrijpen. Ik vond het persoonlijk wel jammer dat eind vorig jaar, toen in de middag het weer opklaarde en alle wissels en treinen sneeuwvrij waren deze wissels niet in dienst genomen werden om in voorkomende gevallen de treindienst te kunnen bijsturen/versoepelen. Pas tegen middernacht heb ik een volledig besneeuwd stukje spoor bereden....
Hoe dat laatste gisteren verlopen is heb ik vanwege gebrek aan sneeuw niet kunnen constateren  ;)

Onderstaand tafereel is het meest spannende wat ik gister heb kunnen vastleggen.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #929 Gepost op: 30 January 2015, 17:42:46 »
Zeg, wat moest dat op mijn standplaats? Jij was zeker van dat leeg mat dat gecombineerd werd?  ;)