Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:51:08
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
  

Auteur Topic: Loc met twee motoren en DCC  (gelezen 4023 keer)

cevenol

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Loc met twee motoren en DCC
« Gepost op: 16 December 2009, 23:38:13 »
Dag, ik heb een Bachman GE-44tonner met twee motoren, die ik ombouw naar zoals ze in Europa zijn gebracht door het US Army in '44. Dat houdt in verlagen van de kap, zodat er maar weinig ruimte overblijft om decoders in te bouwen.
Deze loc heeft twee onafhankelijke draaistellen, ieder met een eigen motor.
Om deze loc  te digitaliseren kan ik:
1. de twee motoren in serie schakelen, op 1 decoder
2. de twee motoren parallel schakelen, op 1 decoder
3. twee decoders installeren, en het geheel programmeren als consist.
Ik heb een 10 jaar oude Lenz decoder die ook anders kan worden ingezet, beschikbaar.
Wat is wijsheid?


Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2009, 23:40:51 »
Je kunt natuurlijk ook 1 draaistel ontdoen van de motor en vrij lopend maken. Dan heb je ook ruimte zat voor een decoder.

Gr. Remco.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2009, 23:45:43 »
Heb zo'n ding destijds (rond 2006) digitaal gemaakt met een N-decoder. Eigenlijk is de loc een onding wat niet goed loopt. De motortjes zijn klein en lopen niet mooi, ook niet als ze nieuw zijn.
De huidige uitvoering heeft maar 1 motor en is geheel vernieuwd. Mijn advies zou zijn om die te kopen en om te bouwen. Dat bespaard je een hoop ergenis.....

Citaat
Je kunt natuurlijk ook 1 draaistel ontdoen van de motor en vrij lopend maken. Dan heb je ook ruimte zat voor een decoder.

De motortjes zijn Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, Remco  ;D ;) Eentje is dan echt onvoldoende om de loc nog enige trekkracht te geven.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #3 Gepost op: 16 December 2009, 23:47:26 »
Lol, ja dat zie ik toch niet op de foto's ;D

Dergelijke gebruikerservaring is wel zo prettig om even te horen ;D (y)

Gr. Remco.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #4 Gepost op: 16 December 2009, 23:51:39 »
Heb 't ding ver weggestopt..... jee, wat een kl*** ding. Jammer van de centen en 1 van de slechtste aankopen die ik ooit gedaan heb op US gebied. Heb er weinig plezier aan beleefd.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #5 Gepost op: 16 December 2009, 23:56:08 »
Twee motoren op één decoder:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13881.0.html

Werkt bij mij prima met een Kuehn 125 decoder.

Gerrit

cevenol

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2009, 00:09:57 »
Dank, de nieuwe versie met een motor is niet in mijn bezit, van die met twee motoren heb ik er twee, waarvan een in gevorderde staat van ombouw. Met name de kap met het machinistenhuis moet aanzienlijk worden verbouwd, verlaagd. Het is de vraag of er dan bij de nieuwe versie iets overblijft. Bachmann levert die wel met decoder, maar met voor de Europese versie veel te hoge centercab.
Of het ding zo slecht is, ik geloof het niet. Op DC rijdt ze redelijk soepel. Uiteraard geen paard voor lange treinen, zeker niet als je er nog een motor uit haalt. Het zal nooit een machine voor langdurige inzet worden, een industrieloc voor de kolenmijn. Dat is mijn objectief.
De motoren zijn niet van de eerste kwaliteit, vandaar ook de vraag: als je er twee hebt: serie of parallel.

--
Groet, salut, Wim.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2009, 09:20:41 »
Wim,

Lijkt mij geen probleem mits je de motoren parallel aansluit.
Niet in serie aansluiten, dan zijn de motoren een weerstand voor elkaar, als 1 motor wat minder stroom trekt krijgt de andere automatisch ook niet meer plus dat de spanning over elke motor gehalveerd wordt, dat wordt dus niks.

Maar parallel moet prima kunnen, zorg dat 1 draaistel geen antislip bandjes heeft zodat een klein verschil gemakkelijk weggeslipt kan worden.
Ik heb meerder loks in dubbeltractie, zet er dan wel altijd dezelfde decoder in met dezelfde instellingen en dat werkt prima, net als in het echt heb je dan ook dubbele trekkracht.

Succes, Albert.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #8 Gepost op: 17 December 2009, 09:57:33 »
Paralel aansluiten is correct

zorg dat 1 draaistel geen antislip bandjes heeft zodat een klein verschil gemakkelijk weggeslipt kan worden.

Succes, Albert.


Verkeert advies, lees dit bericht nog eens goed na.
Bij twee motoren paralen aangesloten op één decoder treed geen onderlinge slip op. Voor de decoder zijn de twee motoren als één motor.
Zimo heeft decoders voor toepassing lok met twee motoren (mogen max 1.8 amp  belast worden)

Succes met de ombouw, J

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #9 Gepost op: 17 December 2009, 10:30:30 »
Citaat
Of het ding zo slecht is, ik geloof het niet. Op DC rijdt ze redelijk soepel. Uiteraard geen paard voor lange treinen, zeker niet als je er nog een motor uit haalt. Het zal nooit een machine voor langdurige inzet worden, een industrieloc voor de kolenmijn. Dat is mijn objectief.

Ik praat ook niet uit de lucht Wim, dit is gebaseerd op eigen ervaring. De motoren die er in liggen zijn van de echte typische Bachmann kwaliteit.... men noemt het ook wel de "oude" Bachmann, dat is allemaal niet geweldig. Het nieuwere spul is gewoon beter vandaar mijn advies. Als echter de ruimte niet toereikend is houd het op :).

Citaat
De motoren zijn niet van de eerste kwaliteit, vandaar ook de vraag: als je er twee hebt: serie of parallel.

Parallel. En ondanks dat ze DCC is loopt het ding niet zoals het hoort. Maar goed, een experiment loont zich, toch? ;) De decoder die er bij mij in zit is dacht ik een kleine Lenz van vroegere datum, misschien bereik je een beter resultaat met een decoder die recent is :).

Citaat
Ik heb meerder loks in dubbeltractie, zet er dan wel altijd dezelfde decoder in met dezelfde instellingen en dat werkt prima, net als in het echt heb je dan ook dubbele trekkracht.

Da's toch anders, Albert. Dan zijn de motoren gescheiden en van een aparte decoder voorzien.... als een decoder met 2 motoren in 1  chassis zit wordt het toch wat lastiger. In de Bachmann (iig die van mij) wil zo'n motortje nog wel eens haperen terwijl de andere vrolijk doorzoeft. En da's toch heel apart..... ;D ;).

Wim, succes, en laat het resultaat nog eens zien aan ons?

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #10 Gepost op: 17 December 2009, 11:00:21 »
@Blausee,

Niet te snel roepen "verkeerd advies". Ik bedoel om de eventuele verschillen tussen de twee motoren op te vangen.
Twee gelijke motoren zijn nooit 100 % gelijk in gedrag.
Het eventueel kunnen slippen voorkomt overbelasting en warm worden van 1 van de motoren.

Nog even een hint: probeer opbouwende en aanvullende adviezen te geven, niet dat advies van een ander af te kraken.
Daar is de vragensteller niet mee gebaat

Met heel vriendelijke groet, Albert.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #11 Gepost op: 17 December 2009, 11:16:58 »
@Blausee,

Niet te snel roepen "verkeerd advies". Ik bedoel om de eventuele verschillen tussen de twee motoren op te vangen.
Twee gelijke motoren zijn nooit 100 % gelijk in gedrag.
Het eventueel kunnen slippen voorkomt overbelasting en warm worden van 1 van de motoren.

 :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X

Niet doen Wim, mondje dicht, doe het nu niet!!!

Pffffffffffffff
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #12 Gepost op: 17 December 2009, 11:18:26 »
@Johan,

Ik heb het berichtje doorgelezen.
Bij parallel schakeling moet je de motorstromen optellen, daar hoef ik geen proeven voor te doen, dat leerde ik al bij natuurkunde en electriciteitsleer.

Groet, Albert.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #13 Gepost op: 17 December 2009, 11:20:50 »
 ??? Kom maar Wim, laat je niet tegenhouden, zolang je maar aardig blijft.

Albert. (y)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Loc met twee motoren en DCC
« Reactie #14 Gepost op: 17 December 2009, 12:16:29 »
@Albert, als je nou gewoon de aangegeven linkjes opent en de inhoud leest, zie je dat er anderen zijn die wat dit onderwerp betreft al uit de schoolbanken zijn en een straatlengte voorsprong hebben.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.