Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: bezetmelding  (gelezen 1596 keer)

Mark been

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
bezetmelding
« Gepost op: 15 December 2009, 13:42:02 »
Hallo.

Ik lees veel dat er, als je met stroomdetectie werkt, je de voedende draad naar de rails (dus niet naar de bezetmelder) moet voorzien van 4 diodes. Is dit absoluut noodzakelijk?
Wat is hier de functie van?

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2009, 13:46:19 »
Over de diodes in je bezetmerlder valt een bepaalde spanning (afhankelijk van het type diode). Dat is dus een bepaalde weerstand voor de stroom.
Als je in de niet gedetecteerde delen geen diodes plaatst kiest de stroom de weg van de minste weerstand (de delen zonder diodes) waardoor je detectie niet of onbetrouwbaar werkt.

Antwoord is dan ook: ja noodzakelijk voor een betrouwbare werking.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:bezetmelding
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2009, 13:50:11 »
Mark,

Als je met stroomdetectie werkt zitten er op de detectieprint 2 x 2 diodes of een gelijkrichter die op een dusdanige manier is aangesloten zodat hij hetzelfde bewerkt, die er voor zorgen dat er een spanningsverschil ontstaat als er een verbruiker is op je detectie rail. Die 2 x 2 diodes zorgen voor een spanningsval van ca 1,5 V t.o.v. je voeding. Als je nu direct na je detectie stuk een rail plaatst waar geen reductie van spanning is toegepast zal de stroom daarlangs gaan lopen, omdat daar 1,5V meer spanning is, en detecteert je melder dus niet.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:bezetmelding
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2009, 15:26:46 »
 Hallo ,
Even een aanvulling op Rob's verhaal :
Die 1,5 Volt die ontstaat over de diodes ,(En bijna onafhankelijk van de stroom is ) ,
  Die wordt via de andere wielen in de lok kortgesloten die  niet op de melderrail rijden op dat moment maar direct an massa zitten.
 Je melder doet het dan alleen ,als alle wielen op de melder rijden. Bij een korte melder van b.v. 15  cm ontstaat er helemaal geen meldersigaal meer.Bij een treinstel zullen ook lange melders het niet goed kunnen doen.
 Vr gr, Peter  .
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:bezetmelding
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2009, 16:29:56 »
Peter,


Die 1,5 Volt die ontstaat over de diodes ,(En bijna onafhankelijk van de stroom is ) ,
Die wordt via de andere wielen in de lok kortgesloten die  niet op de melderrail rijden op dat moment maar direct an massa zitten.
Je melder doet het dan alleen ,als alle wielen op de melder rijden. Bij een korte melder van b.v. 15  cm ontstaat er helemaal geen meldersigaal meer.Bij een treinstel zullen ook lange melders het niet goed kunnen doen.

Het is geen kortsluiting, Het is de weerstand die bepaald of er een stroom loopt door de diodes. een motor is ook een weerstand in die zin.
Je hebt gelijk als je zegt dat een verbruiker geheel in de meldsectie moet zijn echter een wielstel met weerstand van 10K of weerstandlak is ook al voldoende. maar omdat de locs of stuurwagons meestal voorop rijden moet je dus rekening houden met de volledige lengte van het object. Tevens kan je wel eens een sprongetje krijgen omdat de loc ineens meer spanning krijgt.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:bezetmelding
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2009, 16:49:20 »
 Hallo Rob,
 Ik bedoel met kortsluiting uitsluitend de  kortsluiting van de spanning over de diodes  voor de melder ,die kortgesloten worden naar massa door de wielen aan dezelfde kant in de trein of lok.. Want dan is er geen spanning van 1,5 V meer om de rest van de melder te laten werken. Daarom -moeten  alle  - retour rails (Aan de zelfde kant als de melderrail ) met eenzelfde soort diodes naar massa worden gevoerd. Voor  al deze ongedetekteerde railsstukken in je baan  kan je in principe  een set diodes nemen. Dat sprongetje heb je dan ook niet meer (Voorn. bij analoge treinen  merkbaar) 
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:bezetmelding
« Reactie #6 Gepost op: 15 December 2009, 16:58:46 »
Peter, het is geen kortsluiting, het is een doorverbinding met de volle spanning uit de booster. Er is dan geen spanningsverschil meer over de diode schakeling van de stroomdetectie. Derhalve kan er dus geen stroompje meer lopen, en is er geen sprake meer van de spanningsverschil van 1,5V waarop de leds in de opto reageren.

Dus Mark die diode schakeling is een must.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:bezetmelding
« Reactie #7 Gepost op: 15 December 2009, 17:41:30 »
Hallo Wim,
    Er is een misverstandje over kortsluiting. Natuurlijk wordt de voed sp. niet kortgesloten,maar dat zeg je zelf ook al verderop . Laten we zeggen dat de melddiodes óverbrugd  worden.
Verder zijn we het toch eens iig.  ;)
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen