Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door Miniature Holland
Vandaag om 06:02:23
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 05:55:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:12:38
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 01:13:30
Pendel module door saskia
Vandaag om 01:10:38
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 00:57:52
CTA’s jaren …70? / 80… door grossraumwagen
21 September 2025, 23:08:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
21 September 2025, 22:49:14
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door eitreb
21 September 2025, 21:55:26
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
21 September 2025, 21:34:28
Aachenau West door wob
21 September 2025, 21:30:31
Messing op z'n Zweeds (h0) door AB 7216
21 September 2025, 21:02:53
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
21 September 2025, 20:57:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
21 September 2025, 20:47:52
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
21 September 2025, 19:36:26
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
21 September 2025, 18:34:20
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
21 September 2025, 17:41:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
21 September 2025, 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 September 2025, 17:06:56
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
21 September 2025, 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
21 September 2025, 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
21 September 2025, 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
21 September 2025, 16:36:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
21 September 2025, 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
21 September 2025, 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
21 September 2025, 15:52:58
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
21 September 2025, 13:59:18
  

Auteur Topic: bezetmelding  (gelezen 1654 keer)

Mark been

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
bezetmelding
« Gepost op: 15 December 2009, 13:42:02 »
Hallo.

Ik lees veel dat er, als je met stroomdetectie werkt, je de voedende draad naar de rails (dus niet naar de bezetmelder) moet voorzien van 4 diodes. Is dit absoluut noodzakelijk?
Wat is hier de functie van?

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2009, 13:46:19 »
Over de diodes in je bezetmerlder valt een bepaalde spanning (afhankelijk van het type diode). Dat is dus een bepaalde weerstand voor de stroom.
Als je in de niet gedetecteerde delen geen diodes plaatst kiest de stroom de weg van de minste weerstand (de delen zonder diodes) waardoor je detectie niet of onbetrouwbaar werkt.

Antwoord is dan ook: ja noodzakelijk voor een betrouwbare werking.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:bezetmelding
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2009, 13:50:11 »
Mark,

Als je met stroomdetectie werkt zitten er op de detectieprint 2 x 2 diodes of een gelijkrichter die op een dusdanige manier is aangesloten zodat hij hetzelfde bewerkt, die er voor zorgen dat er een spanningsverschil ontstaat als er een verbruiker is op je detectie rail. Die 2 x 2 diodes zorgen voor een spanningsval van ca 1,5 V t.o.v. je voeding. Als je nu direct na je detectie stuk een rail plaatst waar geen reductie van spanning is toegepast zal de stroom daarlangs gaan lopen, omdat daar 1,5V meer spanning is, en detecteert je melder dus niet.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4012
Re:bezetmelding
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2009, 15:26:46 »
 Hallo ,
Even een aanvulling op Rob's verhaal :
Die 1,5 Volt die ontstaat over de diodes ,(En bijna onafhankelijk van de stroom is ) ,
  Die wordt via de andere wielen in de lok kortgesloten die  niet op de melderrail rijden op dat moment maar direct an massa zitten.
 Je melder doet het dan alleen ,als alle wielen op de melder rijden. Bij een korte melder van b.v. 15  cm ontstaat er helemaal geen meldersigaal meer.Bij een treinstel zullen ook lange melders het niet goed kunnen doen.
 Vr gr, Peter  .
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:bezetmelding
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2009, 16:29:56 »
Peter,


Die 1,5 Volt die ontstaat over de diodes ,(En bijna onafhankelijk van de stroom is ) ,
Die wordt via de andere wielen in de lok kortgesloten die  niet op de melderrail rijden op dat moment maar direct an massa zitten.
Je melder doet het dan alleen ,als alle wielen op de melder rijden. Bij een korte melder van b.v. 15  cm ontstaat er helemaal geen meldersigaal meer.Bij een treinstel zullen ook lange melders het niet goed kunnen doen.

Het is geen kortsluiting, Het is de weerstand die bepaald of er een stroom loopt door de diodes. een motor is ook een weerstand in die zin.
Je hebt gelijk als je zegt dat een verbruiker geheel in de meldsectie moet zijn echter een wielstel met weerstand van 10K of weerstandlak is ook al voldoende. maar omdat de locs of stuurwagons meestal voorop rijden moet je dus rekening houden met de volledige lengte van het object. Tevens kan je wel eens een sprongetje krijgen omdat de loc ineens meer spanning krijgt.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4012
Re:bezetmelding
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2009, 16:49:20 »
 Hallo Rob,
 Ik bedoel met kortsluiting uitsluitend de  kortsluiting van de spanning over de diodes  voor de melder ,die kortgesloten worden naar massa door de wielen aan dezelfde kant in de trein of lok.. Want dan is er geen spanning van 1,5 V meer om de rest van de melder te laten werken. Daarom -moeten  alle  - retour rails (Aan de zelfde kant als de melderrail ) met eenzelfde soort diodes naar massa worden gevoerd. Voor  al deze ongedetekteerde railsstukken in je baan  kan je in principe  een set diodes nemen. Dat sprongetje heb je dan ook niet meer (Voorn. bij analoge treinen  merkbaar) 
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:bezetmelding
« Reactie #6 Gepost op: 15 December 2009, 16:58:46 »
Peter, het is geen kortsluiting, het is een doorverbinding met de volle spanning uit de booster. Er is dan geen spanningsverschil meer over de diode schakeling van de stroomdetectie. Derhalve kan er dus geen stroompje meer lopen, en is er geen sprake meer van de spanningsverschil van 1,5V waarop de leds in de opto reageren.

Dus Mark die diode schakeling is een must.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4012
Re:bezetmelding
« Reactie #7 Gepost op: 15 December 2009, 17:41:30 »
Hallo Wim,
    Er is een misverstandje over kortsluiting. Natuurlijk wordt de voed sp. niet kortgesloten,maar dat zeg je zelf ook al verderop . Laten we zeggen dat de melddiodes óverbrugd  worden.
Verder zijn we het toch eens iig.  ;)
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen