Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:11:52
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 12:08:02
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
  

Auteur Topic: Walddorf - (Baanplan H0)  (gelezen 5868 keer)

Oskar

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Walddorf - (Baanplan H0)
« Gepost op: 14 December 2009, 13:24:11 »
Hallo allemaal,

Na het opknappen van de zolder beginnen we weer opnieuw met mijn modelbaan.
De bedoeling is een fictieve plaats ergens in een heuvelachtig gebied in Duitsland.


De uitganspunten waren oa:
  • Thema: Duitsland
  • Tijdperk: III / IV / V
  • Zowel Stoom, Diesel als Elektrisch
  • Rails:Tillig Elite H0
  • Maximale stijging percentage is 3%
  • Digitaal, samen met koploper
  • Beschikbare ruimte voor de baan 3,0m x 3,0m, liefst in een U vorm

Wat 'moest' er minimaal op de baan komen?:

  • Een station met 3 sporen
  • Rangeerterrein
  • Schaduwstation
  • Bergdorpje of burcht (aan de rechterkant van de baan, om het spriaal mooi weg te werken)


Na vele ontwerpen gemaakt te hebben met wintrack, kwam dit er voor mij uit als acceptabel.

Het schaduwstation:


De treinen komen rechtsboven 'binnen' en dalen af naar het schaduwstation.
Via het sipraal rechts klimmen de treinen weer omhoog naar het zichtbare gedeelte.


Het zichtbare gedeelte:


De treinen komen via het spiraal weer bovengronds, stijgt nog een cm of 7 door en kruist daar de spoorlijn.
Via een stuk dubbelspoor daalt de trein achterlangs weer om via een halve cirkel het station binnen te lopen.
Van hier uit is het mogelijk om het rangeerterrein op te komen.

De stukken dubbelspoor bovenaan en in het schaduwstation zijn later in het ontwerp toegevoegd om 2 rijrichtingen mogelijk te maken.
Het is alleen niet mogelijk om het rangeerterrein op te komen van de tegengestelde rijrichting.


Een 3D overzicht:



Graag wil ik jullie reacties horen, zitten er onmogelijkheden in, heb ik wat over het hoofd gezien?
Alvast bedankt.



Met vriendelijke groet,
Oskar

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
  • de hondsrug baan
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2009, 13:56:53 »
Hoi Oskar,

Zit er veelbelovend uit, ik kan zo niets vinden dat niet kan maar moet jij de knik in de baan links vanwege de ruimte.Als je dat gedeelte haaks op het middengedeelte kan plaatsen dan wordt de bocht wat minder krap wat ten goede komt voor de langere wagons.


mvgr Mass am See

Michel33

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2009, 17:00:17 »
Beste Oskar,

Ik zie dat je de ruimte hebt voor een mooi plan, dat stemt alvast tevreden. :D

Technisch zie ik eigenlijk geen problemen in je baanplan en dat is ook mooi meegenomen. Wel denk ik dat je meer kunt halen uit de beschikbare ruimte. Hier bedoel ik niet mee dat je meer rails moet neerleggen, maar dat je momenteel niet zo heel veel kunt uitbeelden met je plan. Behalve een station en een aanpalend (redelijk klein) rangeerterrein gebeurt er niet veel op de overige gedeelten van je baan. Wellicht kun je zorgen voor een extra aansluiting voor kleinschalige industrie of een overslagpunt, dat brengt wat leven in de brouwerij.

De ligging van het station houdt nu in dat er aan de bovenzijde een scherpe bocht gemaakt moet worden en dat is jammer. De bocht links onderin vanuit het station is nu in elk geval te krap om geheel in het zicht te laten liggen. Wellicht is een plaatsing van je station van links naar rechts aan de bovenkant van de U beter? Bovendien zou ik het oranjespoor aan de rechterzijde niet helemaal rechts aan de wand in de spiraal laten verdwijnen maar juist in een bocht aan de linkerzijde laten verdwijnen.

Je schaduwstation ziet er in elk geval goed uit, waarbij ik maar 1 opmerking heb. Linksbovenin begin je de opstelsporen met een linkerwissel nadat je uit de bocht komt en dit kun je beter vervangen door een rechterwissel zodat je een vloeiender geheel krijgt zonder S-bocht. Dit heb je aan de onderzijde namelijk wel goed gedaan.

Hopelijk heb je iets aan mijn opmerkingen. Veel plezier met het verdere proces van uitdenken.

Gr., Michel

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2009, 18:10:31 »
Ik zou de locatie van paradestrecke (mooi woord toch) en station omdraaien. Als je de paradestrecke aan de binnenkant laat  lopen kun je het station in een ruimere bocht leggen, dat is veel mooier. Dan komt de paradestrecke 'laag' te liggen en het station hoog. De paradestrecke kun je dan mooi rond beide 'poten' van de U laten lopen. Ik heb ooit een vergelijkbaar plan gemaakt, ter inspiratie heb ik het hier nog even neergezet.

« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 15:25:06 door Huub van Ginhoven »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Oskar

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2009, 20:20:57 »
Allen dank voor jullie reactie.


@ Mass am see

Die knik zit er in omdat ik anders niet meer bij het raam en radiator kan komen.
Verder zit het rookkanaal van de kachel mij daar ook nog een beetje in de weg.
maar ja ik ga er niet voor in de kou zitten  ;)



@Michel33

Ik ga nog eens kijken wat ik met je tips kan in het huidige plan.
Ben het met je eens dat de bocht vanuit het station naar rechts erg scherp is.
Maar ja het blijft concessies doen met modelspoor. (en lastig geplaatste ramen etc)  ;D

Linksbovenin begin je de opstelsporen met een linkerwissel nadat je uit de bocht komt en dit kun je beter vervangen door een rechterwissel zodat je een vloeiender geheel krijgt zonder S-bocht.

Links bovenin zit toch een rechterwissel net als linksonder.
Of hebben we het niet over de zelfde wissel  ???


@Remco77

Ik ga jouw voorstel ook eens uittekenen met wintrack, eens kijken of het me wat lijkt.
Bedankt in elk geval voor de tip.



Met vriendelijke groet,
Oskar

Michel33

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2009, 20:53:40 »
Oskar, je hebt helemaal gelijk. Ik heb links en rechts door elkaar gehaald!  :-[
Ik bedoelde dus de wissel naar rechts helemaal linksbovenin bij het begin van de opstelsporen in het schaduwstation. Indien je deze vervangt door een wissel naar links net als de drie wissels eronder loopt het geheel vloeiender en krijg je minder snel ontsporingen.

Verder maakt je nieuwe tekening met de plaatsing van je deur, raam en radiator wel weer een en ander duidelijk rondom de keuze van het getekende oppervlak, alleen kun je in je huidige plan ook niet bij je raam en radiator komen zonder onder de baan door te kruipen. Of zie ik dit verkeerd?

Oskar

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2009, 21:18:10 »
Michel33,

Sorry, ik had ook beter gelijk de laatste tekening er bij kunnen doen.
Dan was het wat duidelijker geweest voor jullie.

Onder de baan door kruipen gaat het niet worden,
ten 1ste is de radiator te hoog en ten 2de is het kozijn van het (natte :P) raam erg diep (cm of 25)



vandaar die knik in de baan.

Toch bedankt voor het actief meedenken.

Zo nu verder met de aanpassingen aan het ontwerp



Met vriendelijke groet,
Oskar

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2009, 21:49:00 »
Je zou het station en de onderste bocht ook kunnen omdraaien, station min of meer evenwijdig aan de muur met raam en de bocht dan richting midden pad. Kom je ook voor je rangeer aansluiting niet met zo'n scherpe knik uit.

succes Ferry

Michel33

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2009, 22:44:45 »
De foto maakt het helemaal duidelijk. ;)
Ik wacht je nieuwe ontwerp met spanning af. Veel plezier met ontwerpen. Laat je fantasie de vrije loop
Ik wou dat ik zoveel ruimte tot mijn beschikking had.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2009, 23:54:16 »
Oscar,

Een leuk plan. Toch zou ik zelf niet kiezen voor 2 schaduwstations na elkaar, omdat je altijd één spoor vrij moet houden voor doorgaande treinen. In jouw geval moet je 2 sporen vrijhouden. Beter kun je proberen die 5 schaduwsporen links uit te breiden met die 3 rechts. Desnoods door het 'been' linksonder in zijn geheel 10cm breder te maken zodat een dubbelsporige u-bocht kunt maken.

Snap je het nog? Anders maak ik later nog een tekeningetje..

Gr, Bert

Oskar

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 15 December 2009, 14:25:33 »
Hallo allen,

@Ferry, Ik ga jouw voorstel eens proberen in te passen in mijn plan.

@Michel33, gewoon goede deals maken met je de andere huisgenoten  ;D

@Bert, Ik zat zelf ook al te denken dat de huidige situatie niet ideaal was, zal eens kijken wat haalbaar is.
          Het tweede schaduwstation is ook "ontstaan" door dat ik 2 richten op wilde gaan rijden.
   

Met vriendelijke groet,
Oskar

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 15 December 2009, 18:48:44 »
Bert,

Misschien kun je inderdaad een tekeningetje maken.
De reden: Nu liggen er 5 sporen links en 3 rechts, van elk heb je 1 spoor nodig om rond te rijden.
Als je nu de 3 bij de 5 voegt zijn het er 8 geworden, maar dan kun je niet meer rond rijden. Je moet dus aan de rechterkant een spoor houden, een negende spoor zo gezegd.
Van die negen moet je er dan twee vrijhouden.

Je ontkomt er niet aan om altijd twee sporen vrij te houden.
De huidige situatie: 5 (1e schaduwstation) + 3 (2e schaduwstation) - 2 (vrij te houden sporen) = 6
Ze combineren zou worden: 7 + 1 - 2 = 6
Alleen als je het doet volgens jouw voorstel wordt het: 8 + 1 - 2 = 7, maar dan heb je een extra spoor gemaakt.

Maar als ik je verkeerd begrepen heb, zou een tekening misschien wel verhelderend werken  :)

Groeten,
Aernoud

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 15 December 2009, 19:04:00 »
Hoi, wil ik zeker, maar kan het niet voor morgenochtend.

Gr, Bert

Oskar

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 15 December 2009, 19:07:54 »
Graag Bert  ;)

mocht je het wintrack bestand willen hebben, stuur dan even een pbtje

Onderstaande heb ik er ondertussen van weten te maken.


Gr.
Oskar
Met vriendelijke groet,
Oskar

Oskar

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Walddorf - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 18 December 2009, 18:39:27 »
Hallo Allemaal,

Druk bezig geweest met verwerken van de tips van Ferry en Remco77.
Het stationsgebied is naar links langs de muur geplaatst, ook het rangeerterrein heb ik iets aangepast.

Het stationsgebied en het rangeerterrein liggen nu 5 cm hoger dan het paradespoor dat vanuit de tunnel linksonder, langs de rechterkant van het linkse been omhoog loopt naar het middenstuk van de baan.

Onderstaande heb ik er van gemaakt.



Graag nogmaals jullie mening over dit ontwerp.

mvg
Oskar
Met vriendelijke groet,
Oskar