Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 12:32:14
MTB DP1 v2 - Wormwiel terug plaatsen. door Eric B
Vandaag om 12:30:14
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:25:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:23:05
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 12:20:38
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:11:48
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:01:40
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 11:53:32
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Bahn-AG
Vandaag om 11:45:25
Geïsoleerd motorschild. door maartenvdb
Vandaag om 11:24:45
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 10:59:43
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 10:56:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 10:56:33
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Ronald Halma
Vandaag om 10:52:21
Welke wielreiniger door Carl
Vandaag om 10:46:00
Beekdaelen in H0 door NS264
Vandaag om 08:53:48
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Frank 123
Vandaag om 07:34:17
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Frank 123
Vandaag om 07:18:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
27 December 2025, 22:28:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 December 2025, 21:55:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
27 December 2025, 21:52:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
27 December 2025, 21:18:01
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
27 December 2025, 20:57:34
Yamorc 7001 dood door ruudns
27 December 2025, 20:51:36
Raadplaatje door Charles_
27 December 2025, 20:50:27
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
27 December 2025, 19:40:30
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
27 December 2025, 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
27 December 2025, 17:49:19
BR 54 Minitrix problemen. door Rick
27 December 2025, 17:16:11
  

Auteur Topic: Materieel op de Miljoenenlijn?  (gelezen 10682 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #15 Gepost op: 13 December 2009, 06:42:33 »
@ Thom
Bedankt voor de tip

@ Erwin.
Dat klopt, Maar de ZLSM kan nu wel claimen dat ze nagenoeg de hele lijn: Maastricht - Valkenburg - Simpelveld Aachen, berijden.
[speculaas]?? Mischien ooit eens echt naar Aachen ??[speculaas] ;)

Maar dat is dus niet de Miljoenenlijn.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2009, 08:10:41 »
Hallo Patrick,

dit waren inderdaad de speciale DE-versies van de Plan E, te herkennen aan de letters DE onder het nummer. Die hadden nl de benodigde stuurstroomkabels zodat met 2400-paln E-2400 gereden kon worden. Meestal kwam dit alleen in de zomer voor en dan was geen verwarmingswagen nodig. Indien de moesten invallen in de winter (incidenteel voor gekomen) dan moest er wel een verwarmingswagen meerijden. Langer als één Plan E heb ik ze hier in het zuiden niet zien rijden.

Marc

Dit klopt niet, de rijtuigen waren gewoon plan E: stuurstroomkoppelingen voor de 2200 zijn namelijk niet bruikbaar voor 2400-en.... Er werd meestal gewoon een eerste klas rijtuig plan E gebruikt. Deze hebben nooit stuurstroomkoppelingen gehad... ;)

Groet,
Tjabbe
« Laatst bewerkt op: 14 December 2009, 09:11:18 door Tjabbe Tjibsma »

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2009, 20:25:26 »
Hallo Tjabbe,

heb even wat plaatjes bekeken en moet je gelijk geven.Weliswaar waren beide diesels (één dieselloc voor de trein kwam ook voor, dan moest de loc op het eindstation omgereden worden) ingeschakeld, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze beide tractie leverden. Op het plaatje in het nieuwe boek van de 2400-en zie ik links een trein met een 2e klasse rijtuig en rechts met een 1e klasse rijtuig. Maar DE-versie hoeft het dus duidelijk niet te zijn, mijn geheugen liet me blijkbaar op dit punt in de steek, het is ook al lang geleden. Bedankt voor de correctie.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2009, 20:41:47 »
Marc, welke varienten van de 2400 kunnen hiervoor gebruikt worden?
Ik heb namelijk nog een Lima PlanE rijtuigen een loc 2418 met A-frontsein.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #19 Gepost op: 14 December 2009, 21:10:07 »
Hallo Jos,

de laatste foto's die ik gevonden heb van de inzet van 2400-en in de personendienst op de Miljoenenlijn dateren van medio 1976. De eerste A-sein 2400-en (met uitzondering van drie locs met opgezette lantaarns die in het noorden reden) kwamen in 1981 op de baan. De 2418 lijkt me dus niet te kunnen.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #20 Gepost op: 14 December 2009, 21:54:19 »
Zijn er wel andere Geel/grijze die dit klusje gedaan hebben.
Mag ook met omgekeerd L-sein.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #21 Gepost op: 14 December 2009, 22:04:29 »
Ik zag net een foto met de geel/grijze 2511 ervoor.

Marc

NB De eerste 2400 werd reeds in 1971 gehuisstijld.
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7298
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #22 Gepost op: 27 December 2009, 19:51:20 »
Ehm............. J(os?) Beckers

Lees eerst de complete geschiedenis over de spooraanleg in zuid Limburg. En weet dan wat er met miljoenenlijn word bedoeld. Het is iets complexer dan je vermoed

vrgr Steef
Mvh Steef

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18656
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2009, 19:53:18 »
Pas maar op, hij woont er, hoor! ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7298
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #24 Gepost op: 27 December 2009, 19:58:24 »
Boeit niet, heb een kast vol staan met geschiedenis.
Mvh Steef

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #25 Gepost op: 27 December 2009, 20:17:49 »
De spooraanleg in Zuid-Limburg is inderdaad wat complexer, maar er bestaat maar 1 Miljoenenlijn, en die is 12,5 Km lang.
Maar laat maar eens horen, dan laat ik je later wel weten of het correct is.  ;)


Jos.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2009, 20:25:43 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #26 Gepost op: 07 February 2010, 11:02:57 »
Goede Morgen,

wanneer je de jaren 1950 wilt uitbeelden kan je ook de DB BR 050 ( met cabine tender )....

Ik meen dat op de dienst naar Duitsland een A sein verplicht was.....
Met vriendelijke groet,

Bart

SnakesM

  • Gast
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #27 Gepost op: 17 September 2010, 17:46:19 »
Wie heeft hier in het verleden daadwerkelijk de laatste rit gemaakt bij de sluiting van de lijn Maastricht - Aken in 1992 en de sluiting van de Miljoenenlijn 1988?

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #28 Gepost op: 18 September 2010, 15:04:58 »
Daarbij was de lijn eens compleet 2 sporig,wat tegenwoordig niet meer kan .Met uizondering op wijlre-schin op geul.
Daarbij wordt binnenkort (nou ja in 2014) spoor wordt nog een keer aangepast voor de avantis lijn.
Deze gaat lopen vanaf kerkrade centrum naar spekholzerheide,aftakken klein tunnel en/of brug over provinciale weg richting aachen kohlscheid,lijn wordt volledig geelektrificeerd.Wel raar met de verschilende bovenleiding spanning.

Zonnige

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #29 Gepost op: 19 September 2010, 18:54:04 »
Ik meen dat op de dienst naar Duitsland een A sein verplicht was...
Je denkt toch zeker niet dat men een trein liet staan als zo'n loc even niet voorhanden was?