Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 22:53:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:52:55
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 564694 keer)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #90 Gepost op: 24 februari 2010, 00:42:39 »
Heb hier inmiddels reeds twee aankopen gedaan op deze site en mag helemaal niet klagen, meestal was het gevraagde reeds verstuurd alvorens ik tot betaling kon overgaan.
Als dit geen vertrouwen is onder trein fanaten dan weet ik het ook niet meer, niet eenmaal heb ik het profiel van de verkoper geraadpleegt, als men tot een afspraak komt is volgens mij toch alles in orde, en is het profiel van de verkoper niet belangrijk.
Of moet hier ook met een punten systeem gewerkt worden zoals bij eBay en een persentage afgedragen worden aan deze site?
Ik zal ze maar niet op deze gedachten brengen, heb eBay inmiddels als verkoper ook gedag gezegt.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

john 56

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #91 Gepost op: 24 februari 2010, 10:42:06 »
De verkoper heeft ook gereageerd. Alleen blijf ik erbij dat hij met zijn tekst de optie voor bieden open laat.

Hij laat inderdaad de optie bieden open,maar hij hoeft niet akkoord te gaan met het bod.

Na zijn mail heb ik een mail gestuurd dat er best te praten valt over de prijs. Nooit meer reactie gehad. Als je de tekst dus zo stelt, geef dan gewoon aan dat de prijs de prijs is.

Niet netjes, Als hij dat gedaan heeft heb je gelijk.

Trouwens bij ebay kan je ook wel eens bieden vanaf een bepaald bedrag, terwijl je direct kan kopen voor een hoger bedrag. In die zin is bieden dus duidelijk een optie.
Als je bij ebay ook kan bieden dan moet je het verkopen voor het bod, na de gestelde termijn.
Daar zit het verschil met marktplaats,Al wacht de verkoper een jaar.

Groet John
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2010, 10:47:16 door Peter van der Leek »
Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #92 Gepost op: 24 februari 2010, 10:45:00 »
Nooit geen problemen met aanschaf via marktplaats, wel met verkoop dat er geboden wordt en daarna nooit meer iets hoort van de gene die bied! Als het aan te rijden is ga ik meestal zelf langs om het op te halen, dan weet je gelijk met wie je vandoen hebt en of alles klopt.
Wel een keer een probleempje gehad via Ebay. Ik had via bieding een lok gewonnen op Ebay Engeland en alles keurig afgehandeld na overleg met de aanbieder in verband met de verzendkosten! Krijg ik een paar dagen later te horen dat er bij hem kosten in rekening werden gebracht door zijn eigen bank, met het verzoek of ik deze ook nog wilde betalen! Daar had ik dus geen zin in, had hij zelf ook rekening mee kunnen houden!
Na navraag bij mijn eigen bank bleek dat er geen overeenkomst is tussen mijn bank en zijn bank in Engeland en dat er dus kosten aan verbonden konden zijn voor het overmaken van het geld. En dat was dan ook zo!
Na wat heen en weer mailen met Engeland toch mijn lok ontvangen voor het geld wat ik had overgemaakt, maar vraag niet hoeveel moeite dat heeft gekost.

Gideon

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #93 Gepost op: 24 februari 2010, 11:19:48 »

Of moet hier ook met een punten systeem gewerkt worden zoals bij eBay en een persentage afgedragen worden aan deze site?


Neen.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #94 Gepost op: 24 februari 2010, 11:32:07 »
Krijg ik een paar dagen later te horen dat er bij hem kosten in rekening werden gebracht door zijn eigen bank, met het verzoek of ik deze ook nog wilde betalen! Daar had ik dus geen zin in, had hij zelf ook rekening mee kunnen houden!
Na navraag bij mijn eigen bank bleek dat er geen overeenkomst is tussen mijn bank en zijn bank in Engeland en dat er dus kosten aan verbonden konden zijn voor het overmaken van het geld. En dat was dan ook zo!
Na wat heen en weer mailen met Engeland toch mijn lok ontvangen voor het geld wat ik had overgemaakt, maar vraag niet hoeveel moeite dat heeft gekost.
Dit blijft een keiharde leugen van de (Engelse) banken.
Het VK heeft dan wel niet de Euro, maar zit wel in de EER (Europese Economische Ruimte) en zolang je voldoet aan een aantal voorwaarden MOET dat "kosteloos" (d.w.z. voor dezelfde kosten als een binnenlandse overschrijving; dat is in NL en D dus kosteloos) gebeuren.
Die voorwaarden zijn gebruik maken van BIC (Bank Identification Code, ook wel bekend als SWIFT code) en IBAN (International Bank Account Number), het overschrijvingsbedrag opgeven in Euro's en het moet onder een bepaald maximum zijn (3500?).
Nou kan het wezen dat die VK banken gewoon weigeren een (BIC en) IBAN te geven, maar als je aan deze voorwaarden voldoet, moet je ze bij wijze van spreken arm kunnen procederen. Zij horen er net zoveel bij als bijv. Denemarken (ook geen Euro-land maar wel in de EER) - daar heb ik WEL kosteloos naartoe kunnen overschrijven, na afstemming over het Euro-bedrag.
De Postbank heeft hier aardige help-pagina's over, maar Googlen levert bij de EU ook de benodigde informatie op (en die kun je ook in het Engels vinden om aan de Engelse verkoper te geven als munitie naar diens bank).
Maar in de praktijk (en daarom blijft deze volksverlakkerij ook voortduren) is het natuurlijk makkelijker PayPal te gebruiken...

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #95 Gepost op: 24 februari 2010, 12:15:06 »
Die voorwaarden zijn gebruik maken van BIC (Bank Identification Code, ook wel bekend als SWIFT code) en IBAN (International Bank Account Number), het overschrijvingsbedrag opgeven in Euro's en het moet onder een bepaald maximum zijn (3500?).
Oh, en "shared cost" opgeven!
Als je denkt "ik draag alle kosten, en 0+0 is 0" dan reken je buiten de rekenmeesters (ook van de Post^H^H^H^HING), want die weten dat 0 + 0 = 7 Euro!  :-\

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #96 Gepost op: 24 februari 2010, 12:34:06 »
Ik had via deze site 2 jaar terug via PM een station gekocht.
Helemaal top verlopen en zeer netjes aangekomen alleen zelf nooit afgebouwt :-[ :-[ een station van Jaap.
Moet toch een keer gebeuren :P.

Op MP koop ik alleen als ik het kan afhalen.
Als het hoge bedragen zijn die via de post moeten wil ik het liefst een kopie/Scan van een ID zodat ik kan nakijken of de bankgegevens kloppen met het adres.
Mocht er dan iets niet kloppen dan koop ik het niet of als ze weigeren met verzenden zijn ze snel te vinden en kan ik aantonen dat ze de fout in gaan.

Maar de meeste NL treinen zijn 2e hands niet eens interessant nieuw zijn ze vaak goedkoper beter en 1:87
2e hands is tegenwoordig nauwlijks goedkoper dan nieuw.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Gert1

  • Gast
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #97 Gepost op: 24 februari 2010, 18:33:18 »
Zij horen er net zoveel bij als bijv. Denemarken (ook geen Euro-land maar wel in de EER) - daar heb ik WEL kosteloos naartoe kunnen overschrijven, na afstemming over het Euro-bedrag.

Dat is interessant. Tot nu toe heb ik aan die fijne ING-bank telkens 10 euro mogen afdragen omdat ik Deense Kronen betaal. Jij doelt waarschijnlijk op afstemming met de ontvanger over een equivalent in euro's? Maar scheep je de ontvanger dan niet op met kosten van zijn bank omdat die geen euro's wil, maar Deense Kronen?

mvg,
Gert

PS: PB-tje naar jou onderweg

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #98 Gepost op: 24 februari 2010, 18:56:05 »
Oh, en "shared cost" opgeven!
Als je denkt "ik draag alle kosten, en 0+0 is 0" dan reken je buiten de rekenmeesters (ook van de Post^H^H^H^HING), want die weten dat 0 + 0 = 7 Euro!  :-\

Dit was voor mij ook de eerste en enige keer dat ik dit heb gehad! Al diverse spullen via Ebay gekocht in landen als USA,GB,HK,Belgie,Duitsland,Oostenrijk en Zwitserland en nooit problemen, ondanks valuta verschillen. Ik gebruik dan ook zoveel mogelijk Paypal voor buitenlandse transacties, geeft net wat meer zekerheid!

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #99 Gepost op: 24 februari 2010, 21:27:06 »
Dat is interessant. Tot nu toe heb ik aan die fijne ING-bank telkens 10 euro mogen afdragen omdat ik Deense Kronen betaal. Jij doelt waarschijnlijk op afstemming met de ontvanger over een equivalent in euro's?
Dat klopt, de ontvanger moet wel het idee hebben dat hij zijn bedrag heeft gekregen, d.w.z. na omrekening tegen de dan geldende (verkoop)koers van de Euro ter plekke moet minstens het veilingbedrag overblijven.
Maar scheep je de ontvanger dan niet op met kosten van zijn bank omdat die geen euro's wil, maar Deense Kronen?
Nee, daar bestaan banken voor en die willen ALLE geld :P
Dit is nu juist waar banken jarenlang idioot voor heeft laten betalen, alsof dat rekensommetje 10 Euro moet kosten.
Dat heeft de EU dus gestopt, binnen de EU moeten banken daar dus niet extra voor rekenen. Het toepassen van de omrekenfactor is echt niet moeilijk, en bij het verschil tussen aankoopprijs en verkoopprijs verdienen ze ook al zat. Dat is wat ze in dit geval wèl mogen opstrijken (het verschil tussen de "echte" koers van de Euro tegen de DKr en hun verkoopkoers van de Euro).
De ontvanger krijgt dus gewoon het bedrag op zijn rekening bijgeschreven alsof hij met het overgemaakte bedrag in Euro's een bankfiliaal was ingelopen om die Euro's in te wisselen (ZONDER commissie van 2,50 en zonder minimumbedrag, "alleen hele bedragen" of "alleen papiergeld").

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #100 Gepost op: 24 februari 2010, 21:30:26 »
Ik heb laatst nog 3 koopjes via Marktplaats gedaan.
Als het goed is krijg ik ze morgen.

Ik vraag altijd als ze het verzonden hebben naar een track & trace code.
Dan kijk ik s'avonds of die is aangemeld bij TNT, en als dat zo is dan kun je er vrijwel zeker van uitgaan dat het ook de dag er op komt.
soms komt het een dag later, maar dat ligt weer aan de drukte bij TNT.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #101 Gepost op: 24 februari 2010, 22:06:05 »
'T is helemaal niet druk bij TNT... 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #102 Gepost op: 24 februari 2010, 22:07:41 »
Nu niet nee, maar in december heb ik een paar ker langer als 2 dagen moeten wachten op mijn pakketje, terwijl het zich wel al in het sorteercentrum bevond.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2010, 22:30:45 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Gert1

  • Gast
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #103 Gepost op: 25 februari 2010, 10:20:44 »
Nee, daar bestaan banken voor en die willen ALLE geld :P

Wij delen niet alleen de voorliefde voor mooie treinen, maar ook de hekel aan graaiende banken!   ;)

mvg,
Gert

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #104 Gepost op: 23 april 2010, 11:24:16 »
De afgelopen week heb ook weer zoiets vreemds meegemaakt met een verkoopster op Marktplaats. Ik had geboden op 3 rijtuigen, de verkoopster en ik waren het eens geworden over de prijs. Ze vroeg aan mij hoe ik wil dat het verder afgehandeld wordt. Dus ik gaf netjes mijn adres en vraag om haar bankrekeningnummer zodat ik het geld kan overmaken... Sindsdien heb ik niets meer mogen vernemen... ::)
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."