Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 560881 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2205
  • Duitsland TP III
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1200 Gepost op: 08 februari 2020, 13:59:12 »
Ja en nee.Doe je het via PostNL kost je dat €8,45(aangetekend). Zie onderstaande afbeelding.



Wil je zelf een koerier kiezen kann dat ook maat dan moet je de bedragen invullen die de bewuste koerier hanteerd.


Je kan volgens mijn dus niet zelf bepalen wat de verzendkosten zijn.
In de regel is het zo dat je het via PostNL gaat versturen want die kosten zijn bekend en voorgedrukt.
Grt, Ronald.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1201 Gepost op: 08 februari 2020, 15:06:39 »
Ja en nee?  ;)

Ja: Je kunt de portokosten wel aanpassen bij de voorgedrukte tarieven van Postnl. Deze zijn zoals je kunt zien gebaseerd op de online-tarieven. Omdat ik naar de balie van de Primera ga maak ik er € 8,60 van terwijl ik de tarieven voor het buitenland meestal verlaag. Aangetekend met verzekerservice tot 100 euro kost € 15,50 en geen 18 euro. Verder zit een brievenbuspakje ook in de range van 0 - 2kg en is daarentegen voor verzenden goedkoper, dus vind ik het niet redelijk om een koper de kosten voor een pakket te laten betalen dus zal ik ook de bedragen naar beneden aanpassen.
Nee: Ook de tarieven voor een andere verzendaanbieder liggen niet vast. Bovendien matcht dat dus niet met het voorbeeld wat ik hier aanhaal.

"In de regel is het zo dat je het via PostNL gaat versturen want die kosten zijn bekend en voorgedrukt."

En ondanks dat Catawiki de bedragen van Postnl weergeeft (omdat ze daar een vergoeding voor krijgen) is de keuze voor een pakketdienst vrij. Dat het in de regel zo is dat er met Postnl wordt verstuurd omdat die nu eenmaal de grootste zijn is dan wel weer waar.

EDIT: De 18 euro voor verzekerd verzenden naar het buitenland is voor een verzekerde waarde tot 500 euro. Mijn verkochte kavels komen zelden boven een eindbedrag van 100 euro uit, bovendien schijnt het nogal zeldzaam te zijn dat je bij een claim ook daadwerkelijk krijgt uitgekeerd als ik de verhalen op web en op TV mag geloven. Zelf nooit meegemaakt gelukkig dat ik iets moest claimen.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2020, 15:09:43 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1202 Gepost op: 09 februari 2020, 09:22:03 »
Op Marktplaats wordt bij modeltreinen H0 een Roco Taurus aangeboden, deze lijkt ook verdacht. Rare kleine foto's, alle artikelen die de sinds 2 weken actieve verkoper aanbiedt zijn met verschillende achtergronden gefotografeerd, hij/zij geeft aan in een uithoek van dit land te wonen en er zit geen lijn in de advertentieteksten. Met wat zoekwerk op artikelnummer kom ik op een hele andere advertentie, en die lijkt me wel origineel:

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/roco-1216-h0-62486-taurus-oebb-e-lok-rot-dss-dc-ovp/1319157554-249-9042

Op de lok op Mpl is een riant bod uitgebracht, diegene ken ik toevallig en op de hoogte gebracht.

Wees alert...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1203 Gepost op: 09 februari 2020, 13:08:16 »
Lijkt mij een goed idee.

Exact dezelfde artikelen staan onder een andere naam op 2ehands.be.
Zelfde foto's en tekst en als locatie een grensplaats aan de Franse grens...
***** ***** ***** ***

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1204 Gepost op: 09 februari 2020, 16:27:57 »
Misschien even melden aan Marktplaats en 2ehands? Dan wordt deze oplichter geblokkeerd.


Steyn

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1205 Gepost op: 09 februari 2020, 16:43:09 »
Marktplaats had ik al gedaan, als jij het ook doet des te beter.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1206 Gepost op: 09 februari 2020, 17:09:41 »
Doe ik!   (y)


Steyn

FS

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1207 Gepost op: 20 maart 2020, 23:26:51 »
Afgelopen week op de site Catawiki op een kavel geboden. Het betrof een uit vierdelig bestaande Roco blokkendoos. Er was geen minimum biedprijs. Mijn bod van 120 euro werd niet overboden. Echter werd het kavel vanavond een paar uur voor het verstrijken van de biedingstermijn door de expert verwijdert.

In de mail stond. Unfortunately the expert decided to remove lot.

Ik ben van mening, dat als men een kavel aanbied deze niet zomaar kan verwijderen omdat men vindt dat de geboden prijs te laag is. Dan Had men in het bij schrift moeten vermelden dat de  minimum prijs nog niet is behaald.

Ik kijk regelmatig op deze site en zie geregeld dat sommige artikelen geregeld vaker worden aangeboden terwijl deze weken daar voor ook werden aangeboden en hierop geboden is. In mijn geval was de aanbieder van het kavel modeltreinwinkel.nl

Zijn er lezers met de zelfde ervaringen?




Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1208 Gepost op: 21 maart 2020, 07:23:49 »
Ik zag het berichtje met de vraag van Koen over Bol.com, of die nu ook modeltreinen verkopen. Er zijn bedrijven die via de site van Bol hun eigen artikelen verkopen. Maar het is af te raden om deze artikelen via Bol te kopen. De prijzen zijn dan veel hoger als bij een winkel met modelspoor of op de beurs in Houten.

Voorbeeld ; er staat op Bol een Herpa BMW 5 touring te koop voor € 23,95 !!! Deze kost bij Nederlandse winkels rond de € 13,50 ( er kan een klein verschil in de prijs per winkel zitten en normale kleur zoals rood, wit of zwart of metallic kan iets uitmaken )  Maar ruim een tientje meer gaat helemaal nergens over.

Dus laat Bol voor wat het is en zoek even goed op internet naar het artikel dat je wilt hebben.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2020, 07:28:13 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3843
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1209 Gepost op: 21 maart 2020, 08:43:43 »
Afgelopen week op de site Catawiki op een kavel geboden. Het betrof een uit vierdelig bestaande Roco blokkendoos. Er was geen minimum biedprijs. Mijn bod van 120 euro werd niet overboden. Echter werd het kavel vanavond een paar uur voor het verstrijken van de biedingstermijn door de expert verwijdert.

In de mail stond. Unfortunately the expert decided to remove lot.

Ik ben van mening, dat als men een kavel aanbied deze niet zomaar kan verwijderen omdat men vindt dat de geboden prijs te laag is. Dan Had men in het bij schrift moeten vermelden dat de  minimum prijs nog niet is behaald.

Ik kijk regelmatig op deze site en zie geregeld dat sommige artikelen geregeld vaker worden aangeboden terwijl deze weken daar voor ook werden aangeboden en hierop geboden is. In mijn geval was de aanbieder van het kavel modeltreinwinkel.nl

Zijn er lezers met de zelfde ervaringen?

Volgens mij mag dit niet tenzij de verkoper een hele goede reden heeft...
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1210 Gepost op: 21 maart 2020, 08:48:03 »

In de mail stond. Unfortunately the expert decided to remove lot.

Ik ben van mening, dat als men een kavel aanbied deze niet zomaar kan verwijderen omdat men vindt dat de geboden prijs te laag is. Dan Had men in het bij schrift moeten vermelden dat de  minimum prijs nog niet is behaald.


Uit het Engelse zinnetje blijkt niet dat het kavel is verwijderd omdat het op dat moment geboden bedrag te laag is, bovendien worden veel biedingen in de laatste uren voor het verstrijken van het kavel geplaatst. De kans dat het kavel hoger dan 120 euro zou eindigen was dan naar mijn idee ook groot.

Wel blijf het vaag, en ik zou het bij Catawiki of Modeltreinwinkel (hebben ook eigen site) navragen.

Het blijft jammer dat Catawiki-veilingregelaars mailen in standaardzinnen, en soms vragen/meldingen negeren. Van de ultrahoge verzendkosten (zie paar berichten terug) had ik melding gemaakt, geen reactie. Op een soortgelijke melding een tijdje terug kwam een standaardantwoord met als strekking dat je bij een winnend bod je het dan met de verkoper op moet lossen, wat in tegenspraak in strijd is met de regels voor verkopen als je kijkt naar portokosten.

Recent ook moeten lullen als Brugman om een kavel in een veiling opgenomen te krijgen. Men was van mening dat het gebodene niet de minimaal vereiste 50 euro op zou brengen, dit werd geuit in een standaardmailtje waarin werd gerept over resultaten uit het verleden (waar kennen we dat van  :D), maar een item als deze was nooit via Catawiki zo verkocht.
Uiteindelijk, na een pracht van een betoog van mijn kant, is het wel geveild en bracht ook meer dan de 50 euro op. Niet ruim over, maar dat had ik ook niet aangegeven bij verwachte opbrengst.

Al met al even een dipje om wat via Catawiki te verkopen, wellicht draait het tzt wel weer bij.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1211 Gepost op: 21 maart 2020, 09:35:53 »
Om bovenstaande redenen en voorbeelden laat ik Catawiki liever helemaal links liggen. Dan maar langer zoeken.
Groeten,
Richard

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1212 Gepost op: 21 maart 2020, 09:38:30 »
Ik sluit me volledig bij de vorige spreker aan!

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1213 Gepost op: 21 maart 2020, 10:51:57 »
Catawiki heeft mij als aanbieder eens laten weten dat het niet opnemen van een minimum prijs leidt tot meer biedingen en een hogere opbrengst. Gelet op het vermelde voorbeeld lijkt het er op dat Catawiki met professionele verkopers - zij alleen mogen de term nieuw gebruiken! - de afspraak heeft geen minimumprijs in te zetten maar voor/bij hen toch een minimum prijs te hanteren.
Knar46

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1214 Gepost op: 21 maart 2020, 10:54:36 »
Ik zag op Catawiki deze horror plan u voorbij komen.



Er word al 420 euro op geboden,en de veiling is nog maar net begonnen.
Zijn er soms experts hier die mij kunnen zeggen wat er zo bijzonder is aan dit treinstel,dat er zo hoog op geboden word.
Het komt bij mij over als een grap.

Casmir