Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 564674 keer)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #810 Gepost op: 16 maart 2019, 19:53:28 »
Zoiets is ook nog wel te fotoshoppen.
Nou nee want de fotos die hij gebruikte zijn fotos van iemand anders,
Hij wou dus een nieuwe foto met een naam erbij ja dat kon hij dus niet.

En fotosoep heb je direct door want bestaande foto met een naam plots erbij is al verdacht.
Nog een mooi voorbeeld is een foto met de krant van vandaag erbij, dat is moeilijk te faken.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #811 Gepost op: 16 maart 2019, 20:08:28 »
Rotterdam Stadskanaal vice versa daar wordt je niet vrolijk van, 5 uur met de auto en ruim 500 kilometer...
Die zou ik dus echt niet ophalen, maar inderdaad vragen om een foto met je eigen naam er op!

René


Inderdaad, als je er van uit gaat dat "Reinier" uit "Stadskanaal" bestaat. Voor hetzelfde geld woont ie bij je in de straat.


Nee precies :) In mijn profiel staat Rotterdam dus waarschijnlijk pikken ze een plaats die daar een heel eind vandaan ligt. Had ik Groningen als woonplaats staan dan kwam "Reinier" waarschijnlijk ineens uit Kerkrade of zo ;D

Overigens is een foto met naam erbij ook geen garantie. Je weet dan wel dat ze het item in huis hebben maar je hebt nog geen zekerheid dat ze het ook opsturen. Zo heeft mijn zoon ook een keer een gameboy spelletje gekocht op MP, keurig een foto retour ontvangen met het spelletje en zijn naam erbij (geen photoshop) en vervolgens het geld overgemaakt. Het spelletje is echter nooit opgestuurd en met een naam en een woonplaats heb je nog te weinig aanknopingspunten om iemand te kunnen vinden. De bank neemt verder geen maatregelen tegen de rekeninghouder (niet zolang er geen rapport van de politie of rechtbank ligt of zoiets) en we hebben nog wel elektronisch aangifte gedaan, maar ik denk niet dat ze daar in de komende 10 jaar aan toe gaan komen ;D

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #812 Gepost op: 16 maart 2019, 20:08:50 »
Nou nee want de fotos die hij gebruikte zijn fotos van iemand anders.  Hij wou dus een nieuwe foto met een naam erbij ja dat kon hij dus niet.
Ja, dat is zo.
Maar een foto van het www kopiëren en daar een andere foto van een adrespapiertje in plakken lukt nog wel en zo lang niemand die gekopieerde foto herkent kun je de boel nog oplichten.

Spullen onder rembours laten opsturen kan ook nog.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2019, 20:11:19 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #813 Gepost op: 16 maart 2019, 21:52:26 »
Daarom koop/verkoop ik zelden via MP
Op de bekende facebookgroepen vind ik veel leuker en veiliger kopen.
Heb er al aardig wat contacten aan overgehouden :)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #814 Gepost op: 16 maart 2019, 22:46:13 »
Spullen onder rembours laten opsturen kan ook nog.

Ja en dan? Blijkt er een baksteen in de doos te zitten... als je denkt dat het zekerheid geeft, adviseer ik je de voorwaarden van remourszending na te lezen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #815 Gepost op: 17 maart 2019, 00:10:33 »
Kijk goed naar de foto's bij de advertenties. Als ze rare verhoudingen hebben, klopt er iets niet.
Iemand bood een Lima NS dubbeldek tussen wagon aan en gebruikte daarvoor mijn foto van mijn trein op mijn tafel in mijn huiskamer in mijn huis zonder mijn toestemming. De foto had ik op BENELUXSPOOR.NET geplaatst jaren geleden.
Ik heb het gelijk gemeld aan Marktplaats.
De advertentie was daarna niet meer te vinden.

groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Ronbac

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #816 Gepost op: 17 maart 2019, 08:34:40 »
Maar gelukkig gaat het meestal gewoon goed! Ik heb de afgelopen weken flink wat via Marktplaats aangeschaft (ook ‘dure’ LSM rijtuigen) en laten versturen naar Duitsland. En alles is netjes afgeleverd! Geen problemen met de post, geen problemen met de verkopers!  (y)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #817 Gepost op: 17 maart 2019, 11:52:54 »
Oh ja hoor, er gaat ook zeker wel wat goed op MP, je moet alleen heel goed opletten omdat er ook nogal wat vervelende figuren rondhangen :)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #818 Gepost op: 17 maart 2019, 12:17:19 »
Ik heb tot nu toe goede ervaringen met Catawiki en Marktplaats. Toch moet je van te voren bedenken waar je koopt. Is de web winkel wel een betrouwbaar en bestaand bedrijf? Effe bellen om te checken is dan wel handig. Ik had laatst iets duurs gekocht bij een webwinkel. Gelukkig is alles netjes afgeleverd. Verder haal ik liever alles persoonlijk af! Als dat niet kan door een aantal smoezen, van de verkopende partij dan moeten er wel een aantal alarmbellen afgaan.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2019, 14:35:28 door zuylen »

Robbnl

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #819 Gepost op: 17 maart 2019, 23:09:40 »
Waarom van een vreemde vage snuiter kopen als er de modelspoorbeurs in Houten genoeg is te vinden, je kan het daar goed nakijken en evt op een testbaantje controleren en je ziet van wie je het koop.
Gr Rob

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #820 Gepost op: 18 maart 2019, 00:13:13 »
In houten heb ik nog maar zelden LSM ICR(m) / Benelux rijtuigen zien liggen...
En in houten heb je geen garantie tot aankoop met wat je zoekt, de reis erheen de ticket, en als je niks gevonden hebt verspilt geld.

Op MP/Ebay/FB/BNLS zie je direct wat er te koop is, dat is dan weer een dik voordeel.

Grootste nadeel van Houten vind ik dat je niet kan testen en sommige handelaren weigeren je spul op de testbaan te zetten, tja.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 964
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #821 Gepost op: 04 mei 2019, 11:24:47 »
Een vriend van me zag een prachtige loc op MP en benaderde de verkoper. Er is zelfs vriendelijk en uitgebreid via whatsapp over en weer gecommuniceerd door hem. Na de deal overeengekomen te zijn heeft die vriend van mij het geld overgemaakt. De aanbieder zou het pakket daarna gaan verzenden.

Uren later werd die vriend van me beetje nerveus omdat de advertentie open bleef staan en er geen laatste respons meer kwam.

Of ik niet eens uit interesse voor de loc kon polsen bij de aanbieder. Ik schreef de aanbieder via MP aan met een vraag over het model. Daar werd snel en netjes op geantwoord, met ook de opmerking "en de loc is nog steeds te koop".

Nou dat was natuurlijk wel even een grote schrik. Even met die vriend overlegd en ik heb eerst nog een vervolgvraag gesteld over de loc waar de man netjes op bleef reageren. Zijn laatste bericht via mail op MP betrof nog de opmerking "Het liefst zo snel mogelijk verkocht".

Mijn vriend zat nu helemaal in de stress want dit klonk allemaal niet zo fijn. Zijn zuurverdiende geld gewoon weggooien doet ook hij niet zo graag. En het gevoel was ontstaan dat het allemaal heel ok was. Hij vroeg me of ik open kaart wilde spelen naar de verkoper.

Dat heb ik toen gedaan door de verkoper te vragen hoe hij het voor zich zag om de loc twee keer te verkopen omdat ik erachter gekomen was dat een vriend van me al betaald had voor diezelfde loc. Dat bericht is door de verkoper vannacht wel gelezen, maar je raadt het al, daarop is niet meer snel een antwoord gekomen. En tot op vandaag geen reactie meer. (Op de eerdere berichten vlak daarvoor kwam steeds een rap antwoord)

Mijn vriend ziet nu ook dat in de whatsapp het laatste bericht waarin hij zijn zorg uitspreekt niet blauw aangevinkt wordt meer. En het blijft stil.

Overigens staat de advertentie nog online. Maar ik weet niet goed of het wel zo correct is om die hier meteen te linken. Want dat neigt naar naming en shaming. Wie geïnteresseerd is kan ik in een privé bericht de link wel sturen.

Het is niet mijn bedoeling geweest iemand in een val te lokken. De opzet met mijn vriend ontstond nadat die vriend van mij zich ongemakkelijk begon te voelen door de ontbrekende communicatie nadat er betaald was.

Voor die vriend van mij is het de eerste keer dat hij iets raars meemaakt op MP. Hij heeft altijd vertrouwd op z'n gevoel en altijd de communicatie opgezocht met een verkoper. Ook het feit dat de optie er was voor opsturen of afhalen wekte vertrouwen. Maar dit lijkt nu toch een geval van misser. Hij beraadt zich nu even over de volgende stap, maar blijft er nog even tegen wil en dank op vertrouwen dat er ergens een misverstandje ontstaan is. Maar aangifte zou zomaar de enig logische vervolgstap kunnen zijn. Hij heeft in ieder geval een telefoonnummer. Helaas wordt er nu ook niet opgenomen als hij probeert te bellen.

Misschien, héél misschien blijkt het een misverstandje. Zolang je niet precies weet wat er aan de hand is zou er iets aan de hand kunnen zijn wat je zelf niet zomaar kunt verzinnen. Maar de situatie heeft zeker de schijn tegen nu.

Edit: inmiddels hebben we de site gevonden waarvandaan de aanbieder de foto's geplukt heeft. Dat bevestigt ons gevoel van onrust. Sterker nog, we weten nu wel bijna zeker dat het mis is. Waarmee ik de neiging heb de linkjes nu wel te plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2019, 11:38:37 door Maarten »
met de groeten van Maarten

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #822 Gepost op: 04 mei 2019, 12:03:52 »
Maarten,
Heel vervelend voor je vriend dat het er op lijkt dat hij bedrogen is. Ik kan je alleen maar adviseren om aangifte te doen bij de politie en de verkoper te melden bij Marktplaats mocht blijken dat het niet om een misverstand gaat.
Je kunt dit eerst bij de verkoper te melden om hem in de gelegenheid te stellen het geld terug te storten of het artikel alsnog op te sturen.

Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 964
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #823 Gepost op: 04 mei 2019, 12:09:49 »
Dag Albert, en overige lezers,

de aangifte is gedaan. En MP op de hoogte gebracht. De advertenties die hij had zijn verwijderd en zijn account is geblokkeerd.
Afhalen in Kerkrade was kennelijk een poging om mensen tot verzenden te laten bewegen...
De foto's bleken 1 op 1 overgenomen van een advertentie op 2dehands.be

Nu wordt het spannend of het geld op de een of andere manier te achterhalen valt.
met de groeten van Maarten

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #824 Gepost op: 04 mei 2019, 12:18:21 »
Naar je centen kan je fluiten. Dit soort oplichting wordt echt niet aangepakt. En zo lang mensen erin stinken blijft het ook bestaan. >50€ is gewoon ophalen. Wil niet zeggen dat je niet voor minder dan 50€ opgelicht kan worden, maar dan is de schade nog te overzien.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...