Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 561159 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #570 Gepost op: 05 juni 2017, 11:08:29 »
Ik heb al meer dan tien jaar erg veel gekocht via Marktplaats (en niet alleen modellen!), maar slechts één echt fraudegeval meegemaakt: dit is nu (in verzameling met veel andere zaken tegen dezelfde persoon) onder de rechter, zo meldde de politie me. Ik verwacht overigens de verloren €100 er niet mee terug te krijgen. In een ander geval, van een betaalde aankoop op Marktplaats, schrok de eigenaar, die maar niets stuurde na betaling, zo van mijn aangifte (waar ik een afschrift van stuurde) dat ie halsoverkop alsnog stuurde.
Het probleem zit bij de bank: je kan op één banknummer meerdere namen zetten en de bank controleert overboekingen zelfs niet eens op naam: dat biedt ongekende mogelijkheden om, met steeds wisselende "fake" namen en met losse simkaartjes voor de telefonische bereikbaarheid, een hoop te frauderen. De bank beschermt de daders erg goed, door nooit de echte naam en adresgegevens (die ze kennen ivm de identificatieplicht bij openen van een rekening) met derden uit te wisselen. Die naamscontrole zit er nu wel aan te komen.
Kopen via Ebay gaat ook goed en is bij aankoop met een creditcard ook verzekerd. Daarmee kun je ook zonder risico in China (bij Mini-in-the-box of Alibaba) zaken als ledstrips of motoren kopen want je krijgt bij problemen je geld retour. Een klachtenprocedure  tegen zo'n Chinese club over niet ontvangen zaken, werkte bij mij steeds goed. Daar had ik de creditcard-garantie niet eens bij nodig.
Nadeel van Ebay zijn de vaak hoge portokosten.  En vanuit China heb je meestal gratis verzending, maar wel 3 weken wachttijd. Plus het risico van een douaneheffing waar je je weer tegen kunt verzekeren voor een minibedragje.
Catawiki is ook veilig omdat daar het overgemaakte geld met een pauze via de veiling verloopt: heb wel eens een model met een niet vermelde kapotte motor ontvangen. Het duurde wel een maand of wat, maar de vergoeding kreeg ik uiteindelijk toch via de klachtenprocedure via de veilingmeester. De 9% veilingkosten betaal je in feite voor deze "verzekering".
Samengevat : het is bij mij bijna altijd goed gegaan voor wat betreft aankopen via internet. Gelukkig zijn bijna alle mensen hier te vertrouwen, maar het blijft opletten !
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2017, 11:28:21 door 008200 »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #571 Gepost op: 05 juni 2017, 12:22:05 »
Ga je snuffelen kom je allerlei wilde winkel aanbiedingen tegen.
Je moet diep graven op Marktplaats wil je de particulieren nog vinden.

Anderzijds zullen ze het nodige aan advertentiekosten verdienen.
Van mij mag zo'n site ook best advertenties plaatsen: als particulier kun je er voor nop dingen verkopen, dus ergens moet geld vandaan komen.
Maar het zou fijn zijn als de winkel-advertenties tussen de burger-advertenties duidelijker gemarkeerd worden of dat je zelfs zou kunnen sorteren: nu is het heel vaak gissen of iets een particulier betreft of dat er gewoon een hele winkel achter zit.
Dat ligt niet aan de banken, maar aan de manier waarop het betalingsverkeer tussen de banken via de ecb in Frankfurt is geregeld. Voor mij werd het raadsel ook pas opgelost na lezing van dit artikel in De Volkskrant rond de Paasdagen.
Aha. Maar anders gesteld ;) echt druk lijken de banken zich hier ook niet om te maken...
Nadeel van Ebay zijn de vaak hoge portokosten. En vanuit China heb je meestal gratis verzending, maar wel 3 weken wachttijd. Plus het risico van een douaneheffing waar je je weer tegen kunt verzekeren voor een minibedragje.
Want dat ligt ook echt aan Ebay...
Ebay heeft een gigantisch bereik, waardoor vele dubieuze Chinese verkopers voor weggooiprijzen allerhande spullen aanbieden. Das niet erg, maar om zo goedkoop mogelijk te zijn, moet je wel lang wachten op de koop toenemen. Veel mensen vinden dat niet erg, maar dat heeft dus niets met Ebay te maken: er wordt genoeg uit China aangeboden dat duurder is en sneller bij je thuis is.

De gratis verzending ondermijnt overigens het Ebay-systeem, omdat daar (als ik het me goed herinner) de kleine bijdrage voor het bedrijf zelf in verwerkt zat: advertenties zijn niet, zoals op Marktplaats, gratis als particulier.

Ebay kennende zal het gezien de enorme vraag naar spul uit China wel maatregelen genomen hebben en die kosten op een andere manier binnenharken, maar toch.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #572 Gepost op: 05 juni 2017, 12:35:17 »
@008200

Ik heb ook een keer een verkoper gehad die twee weken na het overboeken van het bedrag nog steeds niets verstuurd had.
Toen ben ik wat gaan zoeken in de opties en een mogelijkheid was om bij de bank aan te geven dat je het geld naar een verkeerde rekening had overgemaakt.
Zij sturen dan een brief naar de echte rekeninghouder, met het verzoek dit geld terug te storten.
Bij mij is het niet zo ver gekomen, dus ik weet niet of het daadwerkelijk zo is.
Maar het schijnt dat als de bank na een aantal weken geen response krijgt van die persoon, de gegevens gedeeld mogen worden met degene die het terugbetaalverzoek indient.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4258
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #573 Gepost op: 05 juni 2017, 12:41:24 »
waardoor vele dubieuze Chinese verkopers voor weggooiprijzen allerhande spullen aanbieden.

Al dan niet met stoffen die in Europa verboden zijn of te hoge concentraties van stoffen die wel zijn toegestaan maar in hoge concentraties schadelijk kunnen zijn.

Kinderdrinkflesjes met BPA bijvoorbeeld.

Nu is dat een andere discussie, wel iets om rekening mee te houden denk ik.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2017, 19:47:24 door jowi »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #575 Gepost op: 07 juni 2017, 18:22:42 »
En de oplichters zijn in beeld
Groeten Joop, machinist Lls

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4258
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #576 Gepost op: 07 juni 2017, 18:52:30 »
Als dat alle Mpl-oplichters zouden zijn had ik de fles losgetrokken, maar het zal wel niet.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #577 Gepost op: 19 juni 2017, 15:57:48 »
Als een verkoper ruim 14000 beoordelingen heeft op ebay met een score van 99,9% positieve feedback, is dit dan voldoende reden om de verkoper te vertrouwen?
(Ik heb nog nooit iets gekocht op ebay maar gezien het aanbod vanuit Duitsland toch maar eens rond gaan snuffelen en iets heel moois gezien maar ben nog een beetje huiverig)

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #578 Gepost op: 19 juni 2017, 16:20:07 »
Ik vermoed in geval van het heerschap-met-oosters-accent (om het maar netjes te omschrijven) die N spulletjes verkocht en al 10+ jaar op mp zat, dat dit een gehackt account was van iemand die inderdaad al 10 jaar netjes op mp zat, maar waarvan wiens account en het daarin opgebouwde vertrouwen dus werd misbruikt door 'vervelende mensen' om het nogmaals, maar zo politiek correct mogelijk te zeggen.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #579 Gepost op: 19 juni 2017, 16:30:49 »
Als een verkoper ruim 14000 beoordelingen heeft op ebay met een score van 99,9% positieve feedback, is dit dan voldoende reden om de verkoper te vertrouwen?
(Ik heb nog nooit iets gekocht op ebay maar gezien het aanbod vanuit Duitsland toch maar eens rond gaan snuffelen en iets heel moois gezien maar ben nog een beetje huiverig)

Albert.

Ik gebruik Ebay al achttien jaar, zowel als koper als verkoper, en je kunt er van uit gaan dat zulke verkopers prima betrouwbaar zijn. Zeker als je dan ook nog eens paypal gebruikt is de kans dat er iets gebeurt minimaal. En als er iets gebeurt kun je vaan via paypal je geld terug krijgen.

Ik zeg: laat je niet afschrikken door alle spookverhalen, maar gewoon doen  (y)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #580 Gepost op: 19 juni 2017, 16:37:41 »
Toen ben ik wat gaan zoeken in de opties en een mogelijkheid was om bij de bank aan te geven dat je het geld naar een verkeerde rekening had overgemaakt.
Zij sturen dan een brief naar de echte rekeninghouder, met het verzoek dit geld terug te storten.
Bij mij is het niet zo ver gekomen, dus ik weet niet of het daadwerkelijk zo is.
Maar het schijnt dat als de bank na een aantal weken geen response krijgt van die persoon, de gegevens gedeeld mogen worden met degene die het terugbetaalverzoek indient.
Ik weet niet bij welke bank jij zit, maar de meeste banken doen helemaal niks als je zelf een verkeerde overboeking maakt. En gegevens delen is uitgesloten, dat mag alleen met justitie onder zeer soecifieke voorwaarden.

Het meeste win je gewoon door je verstand te gebruiken. Koop niets op MP voor zeer onwaarschijnlijke prijzen (of als de prijs écht goed is, stel voor het item te gaan ophalen), kijk hoe lang iemand al actief is en wat hij/zij nog meer aanbied, dat is vaak een indicatie voor het soort verkoper. En op Ebay feedback nakijken en gebruik maken van de kopersbescherming van Paypal
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2017, 16:39:34 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #581 Gepost op: 19 juni 2017, 16:42:39 »
Inderdaad, ook mijn bank gaf niet thuis. Ondanks allerlei nummers en adres met de vraag : kunnen jullie kijken of dit klopt?. een ja of nee was genoeg voor mij. Helaas mijnheer ,wij kunnen niets voor u doen!!


mvg aad

rietdijk tt

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #582 Gepost op: 20 juni 2017, 11:57:44 »
Als iedereen die iets betaald heeft en niets heeft ontvangen dan een  advrt zet met het rek nr waar niet naar overgemaakt moet woorden zou dat helpen ?.
Dit gaat sneller en eenvoudiger dan een aangifte te doen , daar ben je zo een uurtje mee bezig en ze doen met een aangifte nagenoeg niets .
Ook rek nr controle bij politie site werkt niet 'tenminste bij mij niet . Het rek nr bij mijn aangifte wordt nog steeds niet vermeld.

Kan beter bananen kopen bij de groente boer , kan je terug als het niet goed is .
groet rene

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #583 Gepost op: 20 juni 2017, 12:01:57 »
Zulke advertenties worden (terecht) zsm verwijderd. Al eens aan de keerzijde gedacht?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

rietdijk tt

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #584 Gepost op: 20 juni 2017, 12:32:23 »
Zou die keerzijde dan wel even thuis op bezoek willen  hebben.
Mijn waarschuwings advertentie heeft er twee weken opgestaan.

Het zou een hoop helpen  met meer van dit waarschuwingen  , gaat mp misschien  ook eens wat meer doen.
Telefoonnummer verplicht plaatsen ed , account verificatie vaker uitvoeren bv
groet rene