Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 560870 keer)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #525 Gepost op: 27 mei 2017, 22:05:24 »
Wanneer het substantiele bedragen betreft adviseer ik "ophalen of overhandigen in Houten" je moet tenslotte wel kunnen zien wat je koopt, zo gaat het ook in de winkel. Uitzonderingen hierop zijn verkopers die je kent.
Groet,

Gerard

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #526 Gepost op: 27 mei 2017, 22:31:27 »
Ik had mijn melding ingeschoten met het idee om anderen te waarschuwen voor deze dubieuze aanbieder. Misschien is het een idee om elkaar te informeren over dit soort figuren.  Zonder meteen over te gaan tot 'naming and shaming'  denk ik dat het wel goed is dat we elkaar kunnen informeren als er overduidelijk onfrisse zaken onze hobby bedreigen.

Natuurlijk is het verstandig om vooronderzoek te doen en om bij twijfel niet in te halen.  Over het algemeen doe ik voor 90% prima zaken via Marktplaats en heb je hele leuke gesprekken bij het afhalen.  Maar dubieuze figuren, die zich via dit medium ten koste van anderen willen verrrijken kunnen we missen als kiespijn.
Elkaar goed informeren op basis van feiten is volgens mij de goede weg.  Dan hebben straks we Antoinette Herzenberg niet nodig. (tenzij je graag op TV wilt)

Dit gevalletje was wat mij betreft een prima voorbeeld.  Goed om te horen dat anderen ook soortgelijke ervaringen bij deze aanbieder hadden.


Groeten,
Pieter

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #527 Gepost op: 27 mei 2017, 23:07:01 »
Ik vraag me toch af waar die hele gezinsafhalers vandaan komen en mensen die na een half jaar nog bij je garantie gaan claimen. Ik koop ook zo ong. 90% via MP en eBay, en heb echt alleen maar leuke ontmoetingen. Ben wel eens overladen met repen twix en mars en fris toen de vrouw des huizes hoorde dat ik nog 2 uur terug moest rijden.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #528 Gepost op: 28 mei 2017, 08:50:04 »
Het helpt als je kijkt hoelang men al op Marktplaats actief is, en wat voor andere advertenties de verkoper heeft staan.

Waarom helpt dit? De persoon waar Pjotr het over heeft is sinds gisteren 2 x van naam verandert en plaatst in diverse rubrieken advertenties, allemaal met "geleende" foto's van internet.
Ik geef toe dat ik ook minder snel op een advertentie reageer waarvan de gebruiker zeer kort actief is. Dit omdat ik meermaals vrij wazige advertenties heb gezien die "stonken".

Wat wel helpt is het stellen van "controle-vragen" en vragen om extra foto's.

Tactiek van sommige oplichters is om bij een advertentie een plaatsnaam op te geven die aan de rand van NL ligt zodat een koper sneller voor verzenden zal kiezen (sorry voor de inwoners aldaar, het zijn weer de goeden die onder de kwaden lijden). Na overmaken geld komen er geen artikelen. Zelf een keer gezien met foto van 5 Belgische Roco-loks die uit erfenis werden aangeboden door een "vrouwennaam" uit "Venlo". Tijdje later weer een advertentie met dezelfde tekst + foto, nu met andere "vrouwennaam" uit Noord-Nederland, ik geloof Drachten of Dokkum.

Al met al is Mpl nogal gezakt in mijn lijstje van favo V & A-sites. De vele reclame, de vele rommel-advertenties waarvan de verkoper denkt goud in handen te hebben (want modeltreintjes, en die zijn duur), veel fun-bieders en ook adverteerders die hun eigen vriendin (of het account gebruiken) mee laten bieden op hun advertenties om zo een hogere prijs te krijgen, het draagt er allemaal bij dat ik voor de verkoop meestal andere wegen kies.

Neemt niet weg dat er koopjes te halen zijn, en sommige adverteerders gebruiken soms hilarische teksten. En dat maakt dat ik toch wel dagelijks kijk.....
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #529 Gepost op: 28 mei 2017, 09:45:03 »
Tja, ik haal het graag persoonlijk op. Anders gaat de koop niet door! Dit om problemen te voorkopen bij bv transportschade of door oplichting.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #530 Gepost op: 28 mei 2017, 10:16:48 »
...dat ik nog 2 uur terug moest rijden.  (y)

Vier uur rijden voor een modeltrein die je ook voor € 7,00 thuisgestuurd had kunnen krijgen? Mijn ervaring is dat het niet vaak mis gaat die combi: modelspoor en opsturen. En als het toch een keert tegenvalt neem je je verlies, en/of verkoop je het weer door.
Als ik wat verkoop, en iemand het persé wil komen halen is dat altijd mogelijk. Maar ergens geeft het me toch het gevoel dat diegene het niet helemaal vertrouwt.
Je hebt ook mensen die op stations willen afspreken, dat doe ik dan weer niet. Dan nemen ze de moeite maar om het laatste stuk even te lopen.
Grtz!
Tedo

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #531 Gepost op: 28 mei 2017, 11:26:06 »
Waarom helpt dit? De persoon waar Pjotr het over heeft is sinds gisteren 2 x van naam verandert en plaatst in diverse rubrieken advertenties, allemaal met "geleende" foto's van internet.
Ik geef toe dat ik ook minder snel op een advertentie reageer waarvan de gebruiker zeer kort actief is. Dit omdat ik meermaals vrij wazige advertenties heb gezien die "stonken".
Mensen die al soms 10 jaar actief zijn op Marktplaats hoef je geen oplichting te verwachten, dit is mijn ervaring. Het goed lezen van de advertentie helpt ook, ook even kijken wat de staat is van een artikel. En zoals eerder gezegd, kijk bij de andere advertenties van de aanbieder, staan daar modelspoor artikelen en goed omschreven dan kan je er vanuit gaan dat dit een aanbieder is die geen kwaad in de zin heeft. En altijd in je achterhoofd houden ´is het te mooi om waar te zijn, dan is dat ook zo ´ En zo koop ik al jaren bij Marktplaats, naar tevredenheid. Een keer ´vreemd´gegaan bij Catawiki, en ja hoor gelijk raak slachtoffer geworden van oplichting!

Groet Hans


Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #532 Gepost op: 28 mei 2017, 11:44:14 »
"Mensen die al soms 10 jaar actief zijn op Marktplaats hoef je geen oplichting te verwachten"
Zou niet mogen nee. Maar heb je al gezien hoe lang de persoon van de link van vorige pagina lid is van Mpl?

"Het goed lezen van de advertentie helpt ook, ook even kijken wat de staat is van een artikel."
Ik ken een zeker persoon uit het oosten van het land (plaatsnaam is een dierensoort) die grammaticaal enigszins de boot heeft gemist maar wel ongebruikt, meest Flm-spul aanbiedt. Enige, letterlijke omschrijving: "nieuw set" .
In dit geval is de omschrijving flut met hoofdletter K maar wel goed spul (prijspeil daargelaten) en dus eigenlijk andersom van wat je ook vaak tegenkomt.

´is het te mooi om waar te zijn, dan is dat ook zo"
Mee eens! wat ik alleen maar aan wil geven is dat je op basis van eerdere ervaringen er nooit van uit kunt gaan dat je een betrouwbare advertentie ziet, ook niet als er meerdere advertenties zijn geplaatst (Persoon uit link had er 2).
Enige wat in mijn optiek helpt is controle-vragen, extra plaatjes en eventueel bellen.

Heb je trouwens melding gemaakt bij Cata? Die houden de uitbetaling aan verkoper paar weken vast voor het geval er gedoe is.

Mijn ervaringen met Cata zijn goed, zowel aan de kopende als verkopende kant. Ze mogen wel wat veranderen aan de biedstappen en kosten, maar dat is een ander verhaal, zo ook dat sommige verkopers aldaar met opdrijven porto de veilingkosten hopen te compenseren (25 euro porto vragen voor verzending BINNEN Nederland, gelukkig gecorrigeerd voordat veiling afliep).
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #533 Gepost op: 28 mei 2017, 11:51:13 »

Heb je trouwens melding gemaakt bij Cata? Die houden de uitbetaling aan verkoper paar weken vast voor het geval er gedoe is.

Mijn ervaringen met Cata zijn goed, zowel aan de kopende als verkopende kant. Ze mogen wel wat veranderen aan de biedstappen en kosten, maar dat is een ander verhaal, zo ook dat sommige verkopers aldaar met opdrijven porto de veilingkosten hopen te compenseren (25 euro porto vragen voor verzending BINNEN Nederland, gelukkig gecorrigeerd voordat veiling afliep).

Laat ik er niet teveel over zeggen, wat een drama is dat Catawikki! Op mijn klachten kreeg ik slechts standaard mailtjes retour, geen enkele hulp of wat dan ook. Ik heb het verwerkt, en wil er ook eigenlijk niet meer aan denken :-)

Groet Hans

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #534 Gepost op: 28 mei 2017, 11:55:34 »
Overigens zie je hier op de site ook wel eens dubieuze verkopers hoor  :-\  Zo is er nu weer iemand die allemaal nederlands spul aanbiedt. Allemaal Roco 2200'en en plan V/T's, Piko Hondekoppen en Fleischmann Sprinters. En in alle versies en allemaal tiptop in orde en voor nette prijzen? Ja ja, en dat moet ik geloven  >:(




 ;) ;D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #535 Gepost op: 28 mei 2017, 13:50:50 »
Vier uur rijden voor een modeltrein die je ook voor € 7,00 thuisgestuurd had kunnen krijgen?

Leasebak met tankpas. Mooi weer. En je komt nog eens ergens. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #536 Gepost op: 28 mei 2017, 14:14:18 »
Citaat
Vier uur rijden voor een modeltrein die je ook voor € 7,00 thuisgestuurd had kunnen krijgen?

Citaat
Leasebak met tankpas. Mooi weer. En je komt nog eens ergens. (y)

Dat deed ik toen ook inderdaad. Nu ik het vloeibare goud zelf moet betalen liggen de zaken toch wel ff iets anders...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 28 mei 2017, 21:19:19 door Reinout van Rees. Reden: dubbele quote gefixt »
Spoor 0 adept

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #537 Gepost op: 28 mei 2017, 15:45:24 »
Wat wel helpt is het stellen van "controle-vragen" en vragen om extra foto's.
Precies, zoals vragen of het wel echt om een H0 model gaat (ik zet de advertentie voor de lol in N spoor zeker).  :-X
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #538 Gepost op: 28 mei 2017, 16:24:13 »
Citaat van: EddyK
Ik heb het ook niet zo op ophalers, genoeg vreemd, maf, en zelfs agressief volk aan de deur gehad...
Je moet ook niet op je huisadres afspreken maar op een neutrale plaats; café, tankstation, parkeerplaats...

Citaat van: Arjan6511
Tactiek van sommige oplichters is om bij een advertentie een plaatsnaam op te geven die aan de rand van NL ligt ...
"de rand van NL"... ?
Je bedoelt Zandvoort, of Hoek van Holland of zo? Dat is voor mij ook een takkeneind weg.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #539 Gepost op: 28 mei 2017, 16:28:35 »
Gek genoeg wekt dat mij mij geen vertrouwen om op een tankstation af te spreken. Integendeel.

Zo blijkt een ieder er andere ideeën op na te houden.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...